Наталія РУДЕНКО, директор НВК "Українська школа-гімназія" м. Сімферополя.
Півроку тому з ініціативи директора Українського гуманітарного ліцею КНУ ім. Т. Г. Шевченка Г. Сазоненко був створений елітний директорський клуб. Він об'єднав тих директорів гімназій, ліцеїв, яким не байдужий стан освіти і виховання юних українців. (Хоча членами клубу є директори українських шкіл близького і далекого зарубіжжя). Коли люди мають власний шлях до мети, хоч важкий, але успішний, коли багато напрацьовано, виникає бажання ділитися досягнутим з іншими, вчитися у колег, допомагати один одному. (Хтось з видатних сказав: "Коли система припиняє обмін інформацією, вона перетворюється на купу мертвих молекул"). Отже, пройшло небагато часу, а члени клубу вже збираються втретє. Цього разу їх приймала Львівська гімназія № 56 з поглибленим вивченням українознавства і англійської мови. Зібрались освітяни з усієї України: сходу і заходу, півночі, півдня і центру. А також близького зарубіжжя - Придністров'я. В зустрічі брали участь начальник районного управління освіти м. Львова Р. М. Вороняк, співробітник Академії педагогічних наук України І. Єрмаков. Особливого тону в роботі надавала присутність загальновідомої людини в Україні і за кордоном - професора П. Кононенка. Ця зустріч була особливою, адже давні добрі знайомі члени клубу зустрілися в новій Україні, і кожен себе відчував оновленим і зміненим. "Про меншовартість народу насаджувалося віками. Хто народився в останні роки - не можуть бути меншовартісними" (Г. Сазоненко). "Я змінився, змінюється моя сім'я. Я побачив, як я змінився по відношенню до своєї держави. Раніше я бачив неповагу до своєї держави, до своєї нації. Я бачив, як змінювались вчителі. Вони самоорганізовувались для надання допомоги Майдану: і ними не треба було керувати" (Ю. Шукевич). "Дуже рада цій зустрічі у партнер-клубі. Тут немає примусу: статуту, наказів-указів. Тут ми маємо свято наших душ під час кожної зустрічі. А яким важливим для нас є обмін думками! У нас ніхто не буде сидіти склавши руки (бо люди такі)" (Г. Лопушанська). "Говорять: все зробили люди, Майдан. А якби Ющенка не було?! Колись була акція "Україна без Кучми". Люди спитали: "А з ким?" І акція захлинулась. Знайдіть ще випадок, коли б ми вийшли мільйонами і на такому рівні етики, естетики, людяності. Сколихнулась Європа і Азія. Це вияв європейськості. Вияв душі, розуму, гідності". (П. Кононенко). Власне, завдяки Петру Петровичу ці люди давно знають один одного. Адже об'єдналися вони на засадах українознавства, національної ідеї. Зустріч у Львові була надзвичайно плідною. Директор Київського фінансового ліцею Ю. В. Шукевич підготував "круглий стіл", на якому проаналізували стан нормативної бази в освіті. Корисним є досвід співпраці ліцею з благодійним фондом. Тому що кожен керівник школи відчуває глибокий сум, вивчаючи бюджетні кошториси. І кожен, без винятку, шукає кошти, щоб школа не тільки вижила, а й розвивалась. І хоч у Конституції записано, що держава гарантує освіту, інколи здається, що директор гарантує освіту. А та реальність, що не соціальні замовники освітніх послуг контролюють освіту! От і виходить, що не чиновник для директора, вчителя, учня, а навпаки - учень, вчитель, директор - для чиновника. (Обговорення на цю тему було активне, тому що проблема болюча). Фінансування галузі відбувається за залишковим принципом. (Для порівняння: у Фінляндії на одного учня витрачається 5700 євро на рік. Тайвань виділяє на освіту14% державного бюджету та 28% місцевого. Бюджет Тайваню - 500 млрд. доларів США на рік). Порівняймо: в Україні у минулому році на одного учня витрачено 696 грн. (Це на все: підручники, платню всім працівникам, комунальні послуги тощо). Зарплатня вчителям планується без премій і лише на 10 місяців. Останні два місяці оплачуються за рахунок фонду економії заробітної платні. І хоч вчитель буде найталановитішим, найуспішнішим - матеріальне стимулювання для нього нереальне. Пораділи на зустрічі за львівських вчителів, які всі отримали заборгованість по ст. 57. А в Сімферополі - жоден. Члени клубу відзначили, "що нормативна база недопрацьована: не виписане поняття "заклад", не зовсім зрозуміло, чи є загальноосвітній навчальний заклад юридичною особою. Було запропоновано внести зміни до Закону "Про благодійництво та благодійні організації". Без благодійництва освіта не може існувати. Всі директори відзначили, що економікою освіти в Україні не займаються. Внесено пропозицію ініціювати створення інституту економіки освіти (І. Єрмаков). Робота партнер-клубу відбувалась в обстановці надзвичайної щирості і гостинності, створеній господинею - директором Г. В. Лопушанською. Була запропонована цікава культурна програма: екскурсія по місту, відвідини оперного театру, кав'ярні "Віденська кава". Великим сюрпризом для учасників зустрічі стало запрошення пані Галини провести святий вечір перед Водохрещем з усіма особливостями святкового дійства в колі її родини. Найважливіше - це об'єднання небайдужих, і не тільки самих директорів; передбачена участь учителів у майстер-класах шкіл- партнерів. Вчителі Сімферопольської гімназії поїдуть працювати в творчих лабораторіях львів'ян, киян. А також будуть приймати у себе педагогів із Тирасполя і Бендер, які прагнуть освоїти методику колективного музикування. Не будуть забуті й учні. Сімферопольська гімназія планує провести змагання з туризму та спортивного орієнтування. Про участь заявили майже всі школи-партнери. Роботи попереду багато. Клопоти множаться. Але добре, коли є що запозичити у своїх колег. Сильним і щасливим відчуває себе той, хто щедро ділиться, віддає.