"Кримська Свiтлиця" > #23 за 05.06.2015 > Тема ""Джерельце""
#23 за 05.06.2015
КАЗКОВИЙ СВ╤Т У ДИТЯЧИХ ДОЛОНЯХ
До проекту «Письменники та б╕бл╕отекар╕ в оборон╕ душ╕ укра╖нсько╖ дитини» долуча╓ться усе б╕льше б╕бл╕отек. В╕дтепер до проекту долучилася б╕бл╕отека ╕м. В. Яна Дн╕провського району Ки╓ва. Директор б╕бл╕отеки Галина В╕тюк розпов╕да╓ про роботу з читачами, ознайомлю╓ з р╕зноман╕тними заходами, що ╖х проводить б╕бл╕отека. В╕домо, що за умов ╕нформац╕йного сусп╕льства б╕бл╕отека – то не просто храм тиш╕ та спокою, де на поличках прича╖лися книжки, чекаючи слушно╖ мит╕.
Як зац╕кавити читач╕в?
Нин╕ час спонука╓ до ╕нтерактивно╖ форми роботи з читачами. Ма╓мо залучити широку читацьку аудитор╕ю – в╕д найменших до найстарших. ╤ зробити так, щоб вс╕м було ц╕каво. «Дорог╕ д╕ти, ув╕йд╕ть до св╕ту книг-корабл╕в Василя Яна, — так зазвичай запрошу╓ юних читач╕в директор Галина В╕тюк. – В╕дправтеся у плавання з мужн╕ми ╕ благородними героями морем часу. Це — не лише ц╕каве, а й повчальне плавання. Ви зрозум╕╓те, що в ╕стор╕╖ н╕що не забува╓ться – н╕ добро, н╕ зло. ╤ ми повинн╕ знати ╕стор╕ю хоча б тому, що кожен з нас в╕дпов╕да╓ за майбутн╓». Юн╕ читач╕ можуть ознайомитися не лише з творами письменника Василя Яна. Чимало школяр╕в охоче в╕дв╕дують гурток «Диво в долоньках». Д╕ти вчаться робити вироби з б╕серу, виготовляти об’╓мн╕ апл╕кац╕╖ та картини. «Ц╕кавим був майстер-клас з б╕серу «Р╕здвяний ангелик», — розпов╕да╓ пан╕ Галина. – Нав╕ть хлопчаки з головою поринули у творчий процес. Д╕ти отримали емоц╕йне задоволення в╕д створення подарунка власними руками. Сподобався майстер-клас «Лялька-мотанка – обер╕г родини ╕ душ╕», багато п╕знавального д╕зналися д╕ти п╕д час роботи творчо╖ лаборатор╕╖ «Паска червона». Д╕тлахи завжди чекають ново╖ зустр╕ч╕ з чимось ц╕кавим та неоч╕куваним. Заняття у творч╕й лаборатор╕╖ «Диво в долоньках» розвивають у д╕тей творчий п╕дх╕д до кожно╖ справи та прищеплюють нестандартний погляд на звичайн╕ реч╕».
Казка – не розвага
«Чим б╕льше людство досл╕джу╓ св╕т, тим б╕льше загадок поста╓ перед ним. ╤ одн╕╓ю такою загадкою ╓ те, що малечу та дорослих хвилюють казки», — стверджу╓ л╕тературознавець Людмила Дуна╓вська. Справд╕, одним ╕з найб╕льш популярних жанр╕в серед д╕тей залиша╓ться казка. Кожен казковий тв╕р виклика╓ в дитини певн╕ емоц╕╖: рад╕сть та сум, обурення та переживання. Чи можемо ми уявити дитинство без казки? Певно, що н╕. Тож не дивно, що казка в початков╕й школ╕ здатна виконати не лише виховн╕, а й розвивальн╕ та навчальн╕ завдання. Творчий вчитель зна╓: якщо дитина любить казки, вона любитиме читати ╕ в старших класах. Вчителю важливо не пропустити мить, коли д╕ти охоче пишуть казки, вм╕ють перетворювати звичайн╕ реч╕ на казков╕. ╤ тому творчий вчитель неодм╕нно звертатиметься до творчо╖ спадщини Василя Сухомлинського, який вважав, що створення казок – не розвага, а зас╕б розумового й естетичного розвитку д╕тей. Пом╕чено: д╕ти, як╕ складають казки, набагато випереджають сво╖х однол╕тк╕в, маючи творче мислення, розвинут╕ пам’ять та увагу. «В дитинств╕ ми – володар╕ чар╕вних, р╕знокольорових, як веселка, фломастер╕в, а п╕сля школи та ВНЗ у доросле життя приходимо з однокол╕рною стандартною ручкою у кишен╕», — пише авторка пос╕бника «Розвиток творчост╕ молодших школяр╕в», доцент кафедри педагог╕ки ╕ методики початкового навчання Черн╕г╕вського педагог╕чного ун╕верситету ╕м. Т. Г. Шевченка Марина Коновальчук. Чому так ста╓ться? Чому творч╕ та обдарован╕ д╕ти так ╕ не виростають у письменник╕в, поет╕в, драматург╕в? На якому етап╕ ╖хнього життя ╖м «п╕др╕зають крила»? На думку досл╕дниц╕ Марини Коновальчук, саме школа нер╕дко гальму╓ процес становлення творчо╖ особистост╕. Як негатив, великий обсяг непотр╕бно╖ ╕нформац╕╖, шаблонн╕сть у виконанн╕ завдань. Досл╕дниця слушно зауважу╓, що це призводить до того, що дитина «занурю╓ться у др╕мотний стан, в╕дтак, знижуються активн╕ процеси мислення, зокрема, творч╕». Зрозум╕ло, що будь-яка «спонтанн╕сть» жорстко критику╓ться, в╕д дитини вимагають патолог╕чно╖ слухняност╕ та в╕дпов╕дност╕ шаблонам «гарного учня». Марина Коновальчук замислю╓ться над та╓мницями творчост╕ людини, досл╕джу╓ роботи вчених ╕ доходить висновку, що творч╕сть – це завжди ризик. Так, ризик, адже митц╕ ╓ творцями за сво╓ю суттю, тому не бояться бути не схожими на ╕нших, середньостатистичних людей. «Серед ус╕х вид╕в художньо╖ творчост╕ особливе м╕сце пос╕да╓ л╕тературна, що поясню╓ться ун╕кальною роллю мовлення у житт╓д╕яльност╕ окремо╖ людини ╕ людства в ц╕лому, — стверджу╓ Марина Коновальчук. – Л╕тературна творч╕сть д╕тей – складання казок, опов╕дань, в╕рш╕в, сценар╕╖, д╕алог╕в тощо – визнача╓ться науковцями як самост╕йний, специф╕чний та ун╕кальний вид художньо╖ творчост╕, що вт╕лю╓ться у процес╕ мовлення. В╕н характеризу╓ться проявом бажання ╕ зд╕бностей, за висловом В. Сухомлинського, «сказати сво╓ слово», висловити сво╓ св╕тобачення через художн╕й текст. В╕дчуваючи брак сучасних фахових досл╕джень, вчител╕-практики все част╕ше звертаються до в╕чно╖ класики. На щастя, «пророк╕в у сво╖й В╕тчизн╕» не браку╓. Видатний педагог Василь Сухомлинський залишив укра╖нськ╕й педагог╕ц╕ спадщину, яку потр╕бно лишень розвивати та осучаснювати. Справд╕, ориг╕нальна система розвитку л╕тературно-художн╕х зд╕бностей молодших школяр╕в, створена Василем Сухомлинським, не втратила сво╓╖ актуальност╕ ╕ в наш╕ дн╕. Невтомний педагог спонукав д╕тей до творчого розвитку, влаштовуючи екскурс╕╖ на природу, проводив уроки п╕д в╕дкритим небом, — все це спонукало д╕тей висловлювати сво╖ почуття, розпов╕дати про прекрасне. Василь Сухомлинський, як тонкий психолог ╕ методист, в╕дчував, як маленьким д╕тям, враженим красою навколишньо╖ природи, браку╓ сл╕в, аби висловити сво╖ почуття. Педагог╕чна «родзинка» Сухомлинського поляга╓ у тому, щоб, використовуючи ╕нтерес д╕тей, дати поштовх до розвитку ╖хньо╖ мовленн╓во╖ творчост╕. Зрештою, як стверджують творч╕ педагоги, д╕тям нец╕каво бути звичайними слухачами. ╥м ц╕каво бути сп╕вучасниками л╕тературного д╕йства. Х╕ба не про це писав ╕тал╕йський письменник ╕ педагог Джанн╕ Родар╕ у книжц╕ «Граматика фантаз╕╖»? Головна ╕дея методики ╕тал╕йського педагога поляга╓ у тому, що вс╕м д╕тям подоба╓ться творити, кожен ма╓ зд╕бн╕сть до творчост╕, але для цього необх╕дно пробудити фантаз╕ю. Саме для цього Дж. Родар╕ застосову╓ прийоми актив╕зац╕╖ уяви, як╕ допомагають зробити навчання ц╕кавим, наповнюють урок живою роботою дитячо╖ думки, розкривають нов╕ смислов╕ можливост╕ сл╕в, стимулюють мовленн╓ву свободу дитини. Застосувати ╕де╖ Василя Сухомлинського та Дж. Родар╕ на практиц╕ означа╓ дати можлив╕сть д╕тям творити разом з письменником ╕ нав╕ть давати йому слушн╕ поради. Василь Сухомлинський пор╕внював дитину з кв╕ткою, краса яко╖ залежить в╕д догляду за рослиною. Тож не дивно, що п╕клуватися про красу кв╕тки необх╕дно задовго до початку ╖╖ цв╕т╕ння. Прикро, що зустр╕чаються батьки, як╕ перекладають обов’язки, коли йдеться про догляд за д╕тьми, на когось ╕ншого. На жаль, прогалини у л╕тературному вихованн╕ довол╕ швидко даються взнаки. Таким д╕тям нец╕каво у школ╕ та в позаурочний час. ╥м нец╕каво ан╕ читати, ан╕ фантазувати. Видатний педагог Григор╕й Ващенко писав про те, що д╕тям треба част╕ше бачити небо, дерева, кв╕ти, р╕зних тварин. Все це залиша╓ться в дитяч╕й душ╕, осяяне почуттям радост╕, ╕ покладене в основу любов╕ до р╕дно╖ природи. Коли душа повниться любов’ю, виника╓ бажання висловити сво╖ почуття. Знайти так╕ слова, щоб торкалися найпота╓мн╕ших струн людсько╖ душ╕. ╤ тод╕ прокида╓ться бажання творити, ╕ це ста╓ потребою життя… До реч╕, чи можна подарувати… веселку? Як би в╕дпов╕ли на це запитання доросл╕ люди? Напевно, почали б шукати науков╕ пояснення? А от наш╕ маленьк╕ читач╕ знають: нема╓ н╕чого неможливого! Якщо любиш читати, а ще – фантазувати, св╕т ста╓ яскравим та р╕знобарвним!
Натал╕я ОСИПЧУК, письменниця, член НСПУ
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 05.06.2015 > Тема ""Джерельце""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15361
|