"Кримська Свiтлиця" > #22 за 31.05.2013 > Тема "На допомогу вчителеві"
#22 за 31.05.2013
МЕТОД ДЖИГСОУ НА УРОКАХ
Нов╕ технолог╕╖ – це ун╕кальна можлив╕сть в╕д╕йти в╕д шаблону, це н╕би чистий ковток пов╕тря. Г. Токмань
Метою школи XXI стол╕ття ╓ формування ╕ндив╕да, здатного вийти за меж╕ отриманих знань, в╕дкритого до ╕нновац╕й, саморозвитку та безперервно╖ осв╕ти протягом усього життя. Сучасн╕ осв╕тн╕ програми креативного навчання ставлять на перший план не передачу учням готового соц╕ального досв╕ду, а п╕дготовку ╖х до самост╕йного здобування знань та творчо╖ прац╕ в будь-як╕й сфер╕ людсько╖ д╕яльност╕. Потребою нашого часу ╓ творчий учитель, котрий ╜рунтовно волод╕╓ знаннями традиц╕йно╖ методики, творчо використову╓ ╖х, удосконалю╓ й оновлю╓ методи викладання, розвива╓ в учн╕в р╕зн╕ креативн╕ якост╕. На допомогу вчителев╕ приходять нов╕ технолог╕╖, спрямован╕ на ╕ндив╕да в колектив╕, бо неординарн╕сть виявля╓ться саме на тл╕ звичайного. Таким чином, у методиц╕, як ╕ в кожн╕й творч╕й д╕яльност╕ людини, д╕алектично по╓днуються категор╕╖ нового ╕ старого, нормативного ╕ новаторського. Як учитель-словесник в╕дстежую процес формування неперес╕чно╖ особистост╕ через джигсоу — вивчення ╕нформац╕╖ з подальшим складанням схеми або проекту ╕ презентац╕╓ю його перед учнями. Це сп╕льний пошук кращих р╕шень житт╓во важливих завдань, який супроводжу╓ться орган╕зац╕╓ю, задумом, виконанням, оц╕нкою. Зац╕кавилася я цим методом нещодавно, ╕ маю вже деяк╕ результати, як╕ представила на районному сем╕нар╕ вчител╕в укра╖нсько╖ мови та л╕тератури, що пройшов 17 кв╕тня на баз╕ Нижньог╕рсько╖ ЗОШ I-III ступен╕в № 2. Так╕ пост╕йно д╕юч╕ сем╕нари дають можлив╕сть учителям ознайомлюватися з передовим педагог╕чним досв╕дом роботи колег; обговорювати новинки методично╖ л╕тератури; опрацьовувати методичн╕ рекомендац╕╖ М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки Укра╖ни та Криму; духовно збагачуватися ╕, нарешт╕, просто сп╕лкуватися за «круглим столом». Урок проводила в 10 клас╕ ф╕лолог╕чного проф╕лю, оск╕льки вважаю, що саме так╕ класи – поле для творчо╖ д╕яльност╕ учн╕в. Основою ц╕╓╖ творчост╕ мають виступати житт╓в╕ пр╕оритети, спрямован╕ на формування найкращих якостей людини ново╖ генерац╕╖: самореал╕зац╕я, самовдосконалення, критичне мислення, самост╕йне здобуття знань ╕ результат. Тема уроку, який я проводила, — «Леся Укра╖нка. Драма-фе╓р╕я «Л╕сова п╕сня». Фольклорно-м╕фолог╕чна основа твору». Заздалег╕дь учн╕ отримали домашн╓ завдання: опрацювали текст драми, статт╕ п╕дручника ╕ додаткову л╕тературу. На основ╕ отриманих знань представили результати у вигляд╕ джигсоу — мед╕а-презентац╕╖, буклету, проекту, схеми, таблиц╕ й ╕нше. Одн╕╓ю з умов проведення джигсоу ╓ робота в групах, парах, спрямована на ╕ндив╕да в колектив╕. Так неординарн╕сть виявля╓ться саме на тл╕ звичайного. М╕с╕я вчителя поляга╓ в тому, щоб спрямувати роботу учн╕в, бути для них координатором, пом╕чником, д╕агностом, сп╕вавтором ╕ диригентом. Метою даного уроку ╓: досл╕дити фольклорно-м╕фолог╕чну основу драми-фе╓р╕╖ «Л╕сова п╕сня»; закр╕пити поняття про художн╕ образи та ╖хню символ╕чн╕сть; виховувати в╕дчуття краси, добра, дбайливого ставлення до природи; удосконалювати навички створювати мультимед╕йн╕ презентац╕╖; виховувати прагнення до творчо╖ самореал╕зац╕╖ особистост╕, почуття прекрасного; дбайливого ставлення до природи. Творч╕сть Лес╕ Укра╖нки – як╕сно новий етап у розвитку укра╖нсько╖ драматург╕╖. За ╕дейно-художн╕ми якостями, за р╕внем мистецько╖ досконалост╕ вона ╓ одним ╕з найвагом╕ших здобутк╕в всесв╕тньо╖ драматург╕╖. Виняткове м╕сце у творчост╕ Лес╕ Укра╖нки, як ╕ в ус╕й укра╖нськ╕й л╕тератур╕ початку XX ст., пос╕да╓ «Л╕сова п╕сня». Це — прекрасна казка про любов ╕ зраду, про силу л╕сову та водяну. Вона приваблю╓ людей глибоким ф╕лософським зм╕стом, закликом до гармон╕╖ буття, до миру з власною душею. Звернувшись до в╕чного невичерпного джерела – фольклору р╕дного краю, Леся Укра╖нка сягнула верховин драматичного мистецтва, написавши драму-фе╓р╕ю. Це нечувана сила й краса, «г╕мн в╕льн╕й людин╕». Першими виступали Волок╕т╕на Катерина та Аб╕булла╓ва Ельв╕на, як╕ представили джигсоу – презентац╕ю з використанням методу «Брунькування» на тему: «╤стор╕я написання твору. Фольклорно-м╕фолог╕чна основа сюжету драми-фе╓р╕╖ «Л╕сова п╕сня». Слайди презентац╕╖ були яскраво оформлен╕ укра╖нськими орнаментами, влучно п╕д╕бран╕ ╕люстрац╕╖ на тему. Ц╕каво було учням послухати про м╕фолог╕чних ╕стот, про яких Леся Укра╖нка багато чула в дитинств╕: Вовкулака, Л╕совик, Перелесник, Мавка, Потерчата… А як гарно, правильно звучала мова Ельв╕ни, що представляла проект! Воно ╕ не дивно, бо учениця ╓ учасницею к╕лькох районних сес╕й МАН «Шукач». Вм╕╓ ╕ зна╓, як поводити себе п╕д час виступу. У к╕нц╕ презентац╕╖ д╕вчата провели перев╕рочну роботу: на краще знання зм╕сту драми-фе╓р╕╖, зробили висновки. «Л╕сову п╕сню» не можна н╕ читати, н╕ осмислювати похапцем, бо десь на узб╕чч╕ залишаться непом╕ченими справжн╕ золот╕ розсипи. Хочеться, щоб цей тв╕р не лише збагатив кожного духовно, а й спонукав замислитись над людськими ц╕нностями ╕ сво╖м життям. Через вчинки образ╕в, ╖хню мову проявля╓ться неповторний стиль поетеси. Наступними були виступи Дробот Олександри та ╤гнатенка Олекс╕я з темою мед╕а-презентац╕╖ «Символ╕чн╕сть образ╕в у драм╕-фе╓р╕╖ «Л╕сова п╕сня». Серйозна тема досл╕дження, але учн╕ впоралися ╕з завданням: охарактеризували образи, п╕д╕брали цитати, пояснили ╖х. Це найб╕льш ц╕кава робота, бо не вс╕ вихованц╕ знають символ╕чн╕сть тих же дерев, м╕ф╕чних ╕стот, про яких ми чу╓мо з дитинства. Слайди оформлен╕ в╕дпов╕дно до теми, п╕д╕бран╕ чудов╕ волинськ╕ пейзаж╕, також використали й ан╕мац╕ю. На зак╕нчення учн╕ провели перев╕рку «Вп╕знай героя драми за цитатою» ╕ зробили висновок: образом Мавки письменниця утвердила думку, що людина – творець краси! Ще одна презентац╕я на тему «Природа ╕ людина в драм╕», яку створили Калюшик Дар’я та Андропова ╤рина. Природа в «Л╕сов╕й п╕сн╕» в╕чна в повторенн╕ щор╕чного кола – в╕д весняного пробудження до зимового завмирання. ╥╖ зм╕ни в╕ддзеркалюють зм╕ну почутт╕в геро╖в. Образи твору немовби утворюють два табори, що протистоять одне одному. Одн╕ — природн╕ (Мавка, Л╕совик, дядько Лев), ╕нш╕ протистоять природ╕ (мати Лукашева, Килина). Для матер╕ Лукаша ╕ Килини природа ╓ засобом споживацтва, задоволення власних потреб. Облаштовуючи св╕й побут, вони нищать гармон╕ю, красу навколо себе. У л╕с╕ для Мавки ╕сну╓ безл╕ч табу, зокрема заборона нищити жив╕ рослини. Тому л╕сова д╕вчина перебува╓ у повн╕й гармон╕╖ з природою, для не╖ робота – не повинн╕сть нев╕льника, а естетична насолода, творення «красивого ╕ корисного», розумне втручання у природу. Учениц╕ п╕д╕брали влучн╕ цитати для п╕дтвердження сво╖х висновк╕в. Людина повинна бути гостем у природи, а не господарем, бо да╓ людин╕ в╕драду, спок╕й, в╕дчуття гармон╕╖ життя. На завершення виступу Дар’я провела з учнями в╕кторину «Хто ╕ про кого говорить?». Безсмертна л╕сова цар╕вна виходить переможницею в боротьб╕ за «цв╕т душ╕» коханого. У к╕нц╕ твору вона спалаху╓ красою та з’явля╓ться перед хлопцем. Учн╕ Цоп╕на Дарина ╕ Лах╕н Владислав роз╕грали ╕нсцен╕вку — останн╕й монолог Мавки на фон╕ в╕деоматер╕алу. Звучала чар╕вна мелод╕я соп╕лки, яка н╕кого не залишила байдужим. На цьому урок було завершено. Мета досягнута: учн╕ вм╕ють ясно, ч╕тко, грамотно висловлювати сво╖ думки, доводити, аргументувати ╖х; удосконалюють вм╕ння та навички створювати мультимед╕йн╕ презентац╕╖; створюють власн╕ модел╕ ц╕нностей. Можливо, в майбутньому буде ╕снувати гармон╕я людського буття й природи. ╤ тод╕ драма набуде нового звучання ╕ не буде вже н╕ драмою-казкою, н╕ драмою-фе╓р╕╓ю, а буде драмою-п╕снею чи ф╕лософською драматичною поемою. Спод╕ваюсь, що «Л╕сова п╕сня» буде ц╕кава молод╕ ╕ через багато рок╕в. Я вважаю, що використання методу джигсоу на уроках актив╕зу╓ внутр╕шн╕й потенц╕ал особистост╕, який сприятиме вдосконаленню безпосередньо ╖╖ й сусп╕льства.
Св╕тлана МИРОНЮК, учителька укра╖нсько╖ мови та л╕тератури Нижньог╕рсько╖ ЗОШ ╤-╤╤╤ ступен╕в № 2
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 31.05.2013 > Тема "На допомогу вчителеві"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11831
|