"Кримська Свiтлиця" > #11 за 14.03.2014 > Тема "Українці мої..."
#11 за 14.03.2014
НА СКРИЖАЛЯХ ТВОРЧОСТ╤
ДО 75-Р╤ЧЧЯ ФЕДОРА СТЕПАНОВА
В╤РАЖ╤ ДУХУ Федору Степанову
В гурт ╓диний дух ╕ воля Нац╕╖ Нас з тобою кликали давно, ╤ допомогли нам об’╓днатися Нашою метою ув одно. Стр╕лись ми й в╕дкрилася дорога Схожим долям нашим у св╕ти, Щоб в надбанки нашо╖ епохи Разом з Укра╖ною ╕ти. Щоб не темний сум зам╕сть «брав╕с╕мо», Й не г╕рка жура зам╕сть «Ура!», Й щоби не ховать сво╓ написане, Як жахна насунеться пора. Хай же, друже, щире тво╓ слово З г╕дн╕стю озвучу╓ наш шлях. Й р╕дне сонце знову тоб╕ й знову Усп╕хи встеля╓ барв╕нков╕ В поступах труд╕в на в╕ражах.
Василь ДЕРГАЧ
— Федоре Федоровичу, почну з особистого: розкаж╕ть, будь ласка, про сво╖ корен╕... — Що ж, корен╕, так корен╕. Власне, в╕н один: я — укра╖нець. Та той кор╕нь — розгалужений. Деяк╕ диваки ╕рон╕зують: а чому пр╕звище на «ов»? Я ╖м лише сп╕вчуваю, бо ця ╕рон╕я ╕де в╕д агностицизму, тобто в даному раз╕ — в╕д незнання ╕сторично╖ граматики. Адже колись в укра╖нськ╕й мов╕ ╕снувала форма присв╕йного ╕менника (тепер — лише займенника). Тод╕ в п╕вденн╕й Укра╖н╕, де я зродився в степах (напевне, ╕ мо╓ пр╕звище походить в╕д слова «степ»), запитували: «Чий син ото п╕шов?». А ╖м в╕дпов╕дали: «Степановий». Пот╕м форма скоротилася: Степанов. А в Зах╕дн╕й Укра╖н╕ вона була скороченою: Яцк╕в, Баз╕в, Пицьк╕в ╕ т. п. Отже, ╕сторична граматика — це вам наука, а не регенерац╕я хвоста ящ╕рки. — Як «протоптував» стежки в л╕тературу? Кого вважав сво╖м учителем? Коли ╕ за яких обставин став членом НСПУ? — Власне кажучи, от╕ стежки стелилися сам╕. А «протоптування» на них в╕дбулося завдяки от╕й житт╓в╕й ход╕, збалансовуючись особистими емоц╕ями — як людська безпосередня реакц╕я на навколишн╕й св╕т. Сво╖м л╕тературним вчителем вважав свого земляка поета-фронтовика Миколу Антоновича Микола╓нка, також проза╖ка ╕ драматурга — колишнього редактора газети Кривор╕зького басейну «Червоний г╕рник», якому нин╕ 95 рок╕в. А в╕н творить. Членом Сп╕лки став р╕вно 20 л╕т тому за рекомендац╕ями мого земляка — поета ╕ л╕тературознавця професора Степана Андр╕йовича Крижан╕вського, одеського л╕тературознавця Григор╕я Дем’яновича Зленка та першого редактора «Кримсько╖ св╕тлиц╕» Олександра Павловича Кулика, з яким к╕лька рок╕в мен╕ пощастило працювати. Це був прекрасний проза╖к ╕ публ╕цист, чудова людина. — Наск╕льки ╕накший тв╕й, Федоре, св╕т сьогодн╕, пор╕вняно з тим часом, коли започаткував св╕й шлях у л╕тературу? — Що ж в╕дпов╕сти на таке сакраментальне запитання? Бо воно занадто складне. З психолог╕чного боку — то був першопочатковий вияв емоц╕й, а нин╕ вони стали незреал╕зованим тягарем. Звичайно, це прикро, бо в ус╕ часи не лише можновладц╕, а й творч╕ однокашники мо╓му накопиченому л╕тарсеналов╕, тобто достигл╕й творчост╕, не в сил╕ чи з байдужост╕ не могли (чи не хот╕ли) прид╕лити належно╖ уваги. Тому до яко╖сь знаково╖ градац╕╖ це не могло привести. Кажу ж: м╕й земляк Анатол╕й Ластовецький пов╕сився, опаплюжений Григ╕р Тютюнник ск╕нчив життя самогубством, а м╕г ще ск╕льки написати талановитих книг, в╕д неуваги п╕шов у засв╕ти ╕ кримчанин Олександр Календарьов, друг нашого поета-земляка ╕ мого друга ще з юност╕ Олександра Ткаченка... — Яка книжка для тебе найголовн╕ша, до яко╖ пост╕йно поверта╓шся? — Коли говорити трив╕ально: то це книга життя, а предметно — творч╕сть Т. Г. Шевченка, О. С. Пушк╕на, вс╕х наших класик╕в. — Наск╕льки нин╕шн╕ реал╕╖ (╕ пол╕тичн╕ теж) сприяють чи перешкоджають тво╖й творчост╕? — Що стосу╓ться реал╕й л╕тературних, то я в╕дчасти повн╕стю сказав у попередн╕й в╕дпов╕д╕ на тво╓ запитання. ╤ ще додам те, що ти мен╕ колись писав: шкода, що нас, може, згадають, коли нас уже не буде. А щодо пол╕тичних, Василю, то це ц╕лком вс╕м очевидно: ск╕льки стол╕ть ми йдемо до омр╕яно╖ демократ╕╖, а ╖╖ — катма. То чи ж може це стимулювати творч╕сть? Нев╕дворотно напрошу╓ться запитання: хто ж винен? Зв╕сно, та ж сп╕льнота, яка на виборах голосу╓ криком, а не серцем ╕ розумом. — Чи варто письменникам займатися критикою? Спростуй анекдот, що л╕ткритиком ста╓ той, хто не вдався як проза╖к чи поет. — По-перше, це аж н╕як не в╕дда╓ анекдотом. По-друге, не хот╕лося б мати д╕аметрально протилежну думку: чому х╕м╕к Бород╕н був композитором-класиком всесв╕тнього значення. Та й чи треба далеко ходити? Ще в дн╕ мо╓╖ бурхливо╖ молодост╕ той же Степан Крижан╕вський, який у сво╖й науков╕й д╕яльност╕ мав ╕ безпосередн╓ в╕дношення до Криму, у приватному лист╕ до мене писав: «По-мо╓му, бути Вам таки критиком, а не поетом, хоча категорично стверджувати це я не збираюся». ╤ ось я — автор чотирьох зб╕рок в╕рш╕в, завершую наб╕р 5-о╖, де ти, Василю, — автор передмови. ╤ все це звучить н╕як не анекдотично, бо мою шосту зб╕рку переклада╓ рос╕йською мовою кримчанин В╕ктор Крас╕ков, а ╕тал╕йський журнал дав мен╕ за в╕рш╕ два дипломи. — Пом╕тив, що назви вс╕х виданих тобою поетичних зб╕рок мають одне слово — «Нетр╕», «Буяння», «Орнаменти», «Вибране». Це випадков╕сть чи прагнення до лакон╕зму? — Запитання спонтанне, ╕ тут нав╕ть не в╕д╕гра╓ значення принцип — «Щоб словам було т╕сно, а думц╕ просторо». Просто все складалося дов╕льно, а не завбачливо. Заголовок тут, наче зовн╕шня форма книжки, а ╖╖ виклад — то ╖╖ сутн╕сть, який ╖╖ виправдову╓. — Ти — письменник багатогранний, бо зум╕в вдало по╓днати поетичну, прозову, перекладацьку, критичну ╕ л╕тературознавчу творч╕сть. Завдяки чому розкрив себе аж так повно? — Гуки ╕ перегуки нашого кожного житейського дня так╕ р╕зноман╕тн╕ ╕ багато╕мпульсн╕. Жива людська душа сама чуло реагу╓ на них. На жаль, можновладна верх╕вка вельми далека в╕д цього. А коли й реагу╓ на них ╕нколи, то досить в’яло або й необ’╓ктивно. Тому й не дивно, що ╤. Андрухович в╕дмовився в╕д Шевченк╕всько╖ прем╕╖, а отримав Пул╕тцер╕вську. Часто-густо й наш╕ друкован╕ органи як╕сь однобок╕: ╖м подавай щось незвичайне, ╕ вони товктимуть воду в ступ╕ до самозабуття, забуваючи, що л╕тературу творять не одинаки, а л╕тературний загал, частиною якого вони, письменники, ╓. — Як╕ творч╕ плани, над чим зараз працю╓ш? — Це в радянськ╕ часи акумулювали, що план — це не догма, а кер╕вництво до д╕╖. Тод╕ й з’явився жарт: s╕с et non — в поез╕╖ в╕н агроном. Адже творчий процес планувати не можна. Бо це пост╕йна жива реакц╕я на р╕зноман╕тн╕ соц╕альн╕ порухи кожнодення, яскраве вт╕лення ╖х в чудов╕й одеж╕ слова, де будь-яка щонайменша фальш не може ╕снувати; це ╕ порухи кожно╖ живо╖ душ╕, що пот╕м викристал╕зовуються в ╕деали. ╤ все це ста╓ духовною поживою людини, сп╕льноти. Отже, плани л╕тератора — це те, що вже зроблено, а буде щось зроблене нове — то буде ╕ його додатковий духовний набуток, тобто — наче доповнення до того плану. ╤ добре, коли в╕н буде корисним сусп╕льству.
╤нтерв’ю в╕в Василь ЛАТАНСЬКИЙ, член НСПУ, лауреат прем╕╖ ╕м. О. Г╕рника Крим, Сов╓тський район, с. Пруди
"Кримська Свiтлиця" > #11 за 14.03.2014 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12979
|