"Кримська Свiтлиця" > #15 за 13.04.2007 > Тема "Українці мої..."
#15 за 13.04.2007
ЯКИМ НАСПРАВД╤ БУВ ШЕВЧЕНКО? I ЯКИМ НАМ ПРОПОНУВАЛИ ЙОГО СПРИЙМАТИ
За в╕копомних час╕в рос╕йсько╖ та радянсько╖ ╕мпер╕й нас св╕домо призвичаювали до того, що ми не ╓ нац╕╓ю, спроможною в╕дтворити свою древню державн╕сть Ки╖всько╖ Руси, а в╕дтак - козацьку-лицарську; що ми, укра╖нц╕ - просто «малороси»-«хохли». Св╕домо нав’язували думку про те, що Укра╖на ╓ «окраиной» Рос╕╖. У такий колон╕заторський спос╕б в енциклопед╕ях та дов╕дниках, навчальних п╕дручниках ╕ пос╕бниках «законом╕рно» вс╕ славетн╕ творц╕ чи державн╕ д╕яч╕ укра╖нського походження вважалися «русскими», «отечественными», а то й «советскими». А Укра╖н╕-Руси лишили т╕льки тих, хто н╕якими мудруваннями «не вписувався» в державну русиф╕кац╕ю ╕мпер╕й. Йдеться про велета численних наук ╤вана Франка, якого нарекли просто «Каменярем». Так само чинили з Лесею Укра╖нкою-Косач. ╤мперськ╕ н╕велятори нарекли ╖╖ «Мавкою» або «социалисткой». А ген╕ального поета Тараса Шевченка просто йменували «Кобзарем» за назвою його книжки поетичних твор╕в. У соц╕альн╕й галере╖ в Москв╕ та Петербурз╕ 1919 року, за час╕в Лен╕на та Троцького, Тарасов╕ Шевченку на пам’ятниках було в╕дведено м╕сце «поэта-крестьянина» з додатком - «великий русский народ». ╤ це академ╕ку Шевченку, який, ще студ╕юючи в Академ╕╖ мистецтв у Петербурз╕, був в╕домим живописцем, якого найпрестижн╕ш╕ видавц╕ запрошували ╕люструвати книжки, зокрема видання твор╕в Шексп╕ра. А за ╕люстрац╕╖ книжки Польового «История Суворова» Тарас набув слави художника-реал╕ста, показавши справжн╕й образ цього ╕мперського «фельдмаршала, князя Римн╕кського». П╕сля розкр╕пачення, як стверджують видатн╕ д╕яч╕ того часу, Шевченко «модно вбирався». Це можна побачити ╕ на його автопортретах. Вивчав французьку мову як мову кра╖ни видатних ф╕лософ╕в-енциклопедист╕в. Був сп╕ваком з чар╕вним голосом, про якого знавц╕ вокалу - перший ректор Ки╖вського ун╕верситету Михайло Максимович та письменник Панько Кул╕ш - згадували: «Якби не широке обдарування як л╕тератора ╕ живописця, Шевченко був би св╕товим сп╕ваком». Красномовний ╕ палкий трибун мав неабияку ф╕зичну силу, що ╕ в╕дбито в присуд╕ царя Миколи ╤ та головних жандарм╕в - Дубельта ╕ Орлова: в╕ддати Шевченка в «рядовые солдаты как обладающего крепким телосложением». Та й собою Тарас Шевченко до каторжно╖ довготривало╖ солдатчини був принадним: ╕з син╕ми глибинними очима, на як╕ спадало дещо хвилясте, темно-русяве волосся. Тарас в╕дзначався притаманними укра╖нцев╕ г╕дн╕стю, чемн╕стю ╕ тактовн╕стю. Ц╕кавий сп╕вбес╕дник з╕ сво╖ми принципами ╕ уподобаннями. Тому з ним охоче сп╕лкувалися видатн╕ люди Петербурга, передус╕м обдарован╕ укра╖нц╕, як╕ змушен╕ були творити за межами Укра╖ни, де за це карали. А в Укра╖н╕ Тараса Шевченка обожнювали. Знайомством з Тарасом пишалися, до нього тягнулися люди, молодь. У родин╕ гетьманського нащадка Василя Тарновського в╕н був кумом. ╤ не дивно, що донька полтавського губернатора Варвара Р╓пн╕на захопилася Тарасом Шевченком та не полишала з ним та╓много листування. Аж доки жандарми Петербурга загрозливо заборонили ╖й мати стосунки ╕з солдатом- «штрафником». Отже, законом╕рним ╓ те, що в усьому св╕т╕ пам’ятники Тарасов╕ Шевченку присвячують найб╕льш пл╕дному пер╕оду його творчост╕ «Три л╕та»: коли в╕н був молодим, привабливим, сильним, творчою особист╕стю ╕ борцем за волю Укра╖ни. А на Батьк╕вщин╕ за рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖ забороняли видавати його твори ╕ погот╕в творити йому пам’ятники. За радянського режиму скульптурн╕, як ╕ художн╕, образи Шевченка незм╕нно св╕домо були н╕би «канон╕зованими», - принизливими для цього Титана Людства. Отак, зокрема, на пам’ятниках чи в художн╕х творах Шевченка подано як «мужика», в кожус╕ ╕ шапц╕. Хоч так в╕н був змушений вбиратися лише одного разу, коли примусово «зимував» в Нижньому Новгород╕, повертаючись ╕з солдатчини. Тож за вс╕ десятил╕ття радянського режиму Тараса принизливо зображали старим, лисим, з насупленими бровами, в╕длюдькуватим. Та чи треба гн╕ватися на цар╕в рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖, коли ╕ за радянсько╖ доби Тараса цензурували ╕ друкували лише «Кобзаря», вилучаючи «крамольное». А пам’ятник у любому йому Ки╓в╕ спорудили лише «до юв╕лею» в 1939 роц╕. Та найц╕нн╕шим пам’ятником нашому Тарасов╕ ╓ ╕ лишиться нав╕ки - всенародна вдячн╕сть ╕ любов. Вона в тому, що його образ, руками народних майстринь, вишива╓ться на укра╖нських рушниках, як╕ вив╕шували ╕ за час╕в ╕мперського гн╕ту на ч╕льному м╕сц╕ в помешканнях поряд ╕з ╕конами. А на покут╕ ж лежав незм╕нно «Кобзар» Тараса Шевченка. В╕н живе в народних думах та переказах ╕ дос╕. Тож нехай живе в╕н на вс╕ подальш╕ часи у св╕домост╕ народу як в╕чна пам’ять ╕ горд╕сть за Великого сина Укра╖ни-Руси. Олесь СИЛИН, Герой Укра╖ни, заслужений д╕яч культури Укра╖ни, заслужений арх╕тектор Укра╖ни, головний експерт Фонду пам’яток ╕стор╕╖ та культури ╕мен╕ Олеся Гончара. («Укра╖на молода»).
М╤СТЕР╤Я ДОЛ╤ Шановна редакц╕╓! У зв’язку з увагою, яку ваша газета прид╕ля╓ Шевченк╕вськ╕й тем╕, пропоную вам невеличкий допис, присвячений одному з найм╕стичн╕ших твор╕в Кобзаря. Це вияв шаноби, який, звичайно ж, не в╕добража╓ повн╕стю мого ставлення до «хрещеного батька укра╖нського нац╕онал╕зму». Творч╕сть Шевченка навчила мене, рос╕янку, любити Укра╖ну. А «трьом луганським писакам» нехай буде соромно за гидку книжку, знайому мен╕ не лише за нарисами п. Дзюби. На мою думку, авторам такого «л╕тературознавчого» твору потр╕бна допомога психотерапевта. З в╕танням Криму в╕д Запор╕жжя, О. ╤. ГОРНОСТА╢ВА. ТАКА ДОЛЯ... Ск╕льки раз╕в ми повторю╓мо ц╕ слова. Кожен розум╕╓ п╕д ними щось сво╓ - долю, що ╖╖ дали нам вищ╕ сили, долю, що ми ╖╖ «наробля╓мо» соб╕ за життя, долю, що прийшла до нас з минулого... В сучасн╕й культур╕, однак, повн╕стю в╕дсутн╓ поняття «дол╕ роду». Людина визна╓ лише власну, ╕ндив╕дуальну долю, тривожиться т╕льки нею. В╕д стародавньо╖ «родово╖ карми» зостався лише вираз - «на роду написано». Та й то не кожен розум╕╓, що це значить. У Т. Г. Шевченка ╓ дуже ц╕кавий тв╕р, який повн╕стю присвячений оц╕й «родов╕й дол╕» та зв’язку з нею дол╕ особисто╖. Це «Великий льох», р╕ч, яку сам поет назвав «м╕стер╕╓ю». Загадку цього твору намага╓ться розгадати не одне покол╕ння досл╕дник╕в. А м╕стика «Великого льоху» якраз ╕ ╓ в розум╕нн╕ того, що древн╕ називали «дгарма» - невблаганних закон╕в Всесв╕ту, до яких входить ╕ закон збереження роду. ╤ незнання цих закон╕в аж н╕як не вбер╕га╓ в╕д в╕дпов╕дальност╕ за ╖х порушення. В перш╕й частин╕ твору Шевченко да╓ три людськ╕ типи, характерн╕ ╕ для нин╕шн╕х час╕в. Вс╕ три «д╕воч╕ душ╕», описан╕ поетом, були гарними людьми, котр╕ н╕чим не переступили закон╕в, що формують повед╕нку особистост╕. Та безжал╕сний закон роду не да╓ ╖м заспоко╓ння. Бездумна в╕ддан╕сть гетьману Хмельницькому, людин╕, котра переступила закони родового збереження, замика╓ браму вир╕ю перед першою душею. Друга д╕вчина за життя «всякому служила, годила», нав╕ть пережит╕ нею страх╕ття руйнування Батурина не викор╕нили з не╖ оце бажання коритись кому завгодно, нав╕ть явному ворогу. Ск╕льки таких, ще живих «душ» ностальг╕чно з╕тхають за минулими часами, в яких пережили голод, терор, страх, та бажають ╕ зараз «годити» груб╕й сил╕. Третя душа символ╕зу╓ тих, кого можна обдурити будь-якою блискучою цяцькою. Розвиток таких людей спинився на р╕вн╕ немовляти, вони будуть усм╕хатися нав╕ть тод╕, коли в них на очах зневажатимуть ╖хню в╕тчизну та ╖х самих. Ск╕льки таких «дитинчат» плеще в долон╕, побачивши в телев╕зор╕ чи на сцен╕ якусь гарно оформлену гидоту, не здогадуючись, що це насм╕хаються над ними. Та три д╕воч╕ душ╕ д╕йсно видаються б╕лими голубками пор╕вняно з чорними круками Ру╖ни, котр╕ кружляють над розореним Суботовим. Характерно, що найперший ╕ найгр╕зн╕ший дух руйнац╕╖ зовс╕м не ╓ «окупантом». Навпаки, в╕н висм╕ю╓ ╕ «польську», ╕ «московську» ворон - «погано, мовляв, працю╓те, подружки», та да╓ поради, як краще нищити свою ж в╕тчизну. Чи мало наша ╕стор╕я знала авантюрист╕в, котр╕ руйнували власну державн╕сть лише з╕ зневаги до будь-якого порядку? Або тих, котр╕ вол╕ли бачити над собою «чужого пана, чим свого гетьмана»? Це ма╓ бути попередженням тим укра╖нцям, котр╕ кор╕нь вс╕х сво╖ б╕д бачать в чужинськ╕й навал╕. Жоден ворог не може здолати народ, котрий не забув про той самий ╕нстинкт самозбереження. Якщо ж про родову долю забуто - наста╓ загибель родово╖ сп╕льноти. В давн╕ часи загибель роду символ╕зувало осквернення предк╕вських могил. Поет да╓ карикатурну, але в╕д цього не менше страшну картину деградац╕╖ народу, котрий в╕двик ╕снувати як ╓дина сп╕льнота. В╕д колишньо╖ слави зосталося попелище, сп╕вц╕-л╕рники, нос╕╖ родово╖ пам’ят╕ - «один сл╕пий, один кривий, а трет╕й - горбатий», могилу великого гетьмана, котрий, може, й нехотячи прислужився ворогу, розкопують того ворога нащадки, ╕ один з тих зайд наказу╓ вибити б╕долах-л╕рник╕в за... «п╕сн╕ про Богдана», того самого гетьмана, котрий н╕бито проголосив «╓дн╕сть» двох братн╕х народ╕в. Рабам бо не личить мати геро╖чне минуле. А за цим останн╕м глумом жад╕бно стежать ╕ неприкаян╕ бездумн╕ «душ╕-голубки» ╕ духи Ру╖ни. Ось-ось до останнього родового скарбу сягнуть руки завойовник╕в... ╤ тод╕ Р╕д зникне, зникне Укра╖на. Поет, щоправда, зоставля╓ над╕ю на рятунок... Ма╓ народитись визволитель, але новонароджений «мес╕я» вже ма╓ б╕ля себе брата-вбивцю, людину одно╖ з ним кров╕, котра, однак, ладна «катам помагати». ╤ духи Ру╖ни кружляють над пород╕ллею... А в╕др╕знити добро в╕д зла, Визволителя в╕д його страшно╖ т╕н╕, - чи здатн╕ на це т╕, хто не в╕дчува╓ сво╓╖ належност╕ до Роду? Така доля... Сам Шевченко дуже сильно в╕дчував отой дух «родово╖ карми». Т╕ з його геро╖в, котр╕ жили за законами роду, часто видаються жорстокими, як от сотник Гонта чи батьки Катерини. Р╕зкими ╕ безкомпром╕сними були й судження самого Шевченка ╕ про нашу ╕стор╕ю, ╕ про ╖╖ д╕яч╕в, ╕ про звичайних людей, котр╕ не визнавали або забули ц╕ закони. Та закон ╓ закон. ╤ недарма поета, котрий помер в чужому кра╖, таки поховали в р╕дн╕й земл╕, в домовин╕, вкрит╕й червоною китайкою, на древньому курган╕, наче загиблого во╖на. Один з╕ св╕дк╕в перепоховання говорить, що воза з труною везли люди - студенти, м╕щани, селяни, нав╕ть ж╕нки, ╕ все це нагадало очевидцю прочитаний ним колись опис похорону скитського володаря. Так вшанували людину, котра, як ╕ пращури, обороняла Р╕д, бо Тарасове слово було ╕ ╓ варте сотн╕ меч╕в. О. ГОРНОСТА╢ВА, л╕кар. м. Запор╕жжя.
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 13.04.2007 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4672
|