Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
БОРИВ╤ТЕР
╤м’я художниц╕ Алли Горсько╖ дотепер ╓ символом громадянсько╖ см╕ливост╕ й творчо╖...


МИКИТА ШАПОВАЛ – УКРА╥НСЬКИЙ КНИГОЛЮБ-РЕВОЛЮЦ╤ОНЕР
«Жив завжди дуже просто, в╕ддаючи вс╕ сво╖ запрацьован╕ грош╕ на укра╖нську...


ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 09.09.2022 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#36 за 09.09.2022
«УЛЮБЛЕНИЙ Д╤Д ТАРАСА ШЕВЧЕНКА»

     ╤ван Андр╕йович Шевченко (Швець, Груш╕вський) – улюблений д╕д Тараса Шевченка по батьков╕й л╕н╕╖ – був неперес╕чною особист╕стю, мав бойовий дух, сильний характер ╕ м╕цне здоров’я до старост╕. Не менше за батьк╕в вплинув на остаточне формування св╕тогляду, характеру та сили духу майбутнього Пророка Укра╖ни.

      Житт╓вий шлях ╤вана Андр╕йовича не в╕домий досконально, адже не вс╕ документи к╕нця 18-початку 19 стол╕ття з перепису населення збереглися. ╢ багато темних плям у його б╕ограф╕╖, та спробу╓мо роз╕братися.

     Перша та╓мниця, з якою доводиться з╕ткнутися досл╕днику життя ╤вана Швеця – н╕ р╕к народження, н╕ тим б╕льше число, достоту не в╕дом╕. Зг╕дно даних «рев╕зько╖ казки» за 1795 р╕к, народився у 1756, а «спов╕дн╕ розписи» за 1806 та 1841 вказують, що р╕к його народження десь 1742-1743. У таких книгах записували в╕к кр╕пак╕в з╕ сл╕в член╕в родини, швидше за все, а тому помилки ц╕лком могли бути.

     Стаття у Шевченк╕вському словнику (1977р.) вказу╓ р╕к народження 1761. Дал╕ стверджу╓ться, що ╤ван Шевченко – св╕док селянського повстання 1768 року – Кол╕╖вщини. Виходить, що на момент укра╖нського визвольного руху йому було лише с╕м рок╕в. З розпов╕дей ╕ поез╕й Тараса Шевченка зна╓мо, що д╕д охоче ╕ в подробицях розказував слухачам про повстання. Чи могла семир╕чна дитина так запам’ятати страшн╕ под╕╖, яких не бачила на власн╕ оч╕, щоб через п’ятдесят з лишком рок╕в взагал╕ розпов╕дати про них? Опов╕д╕ були наст╕льки емоц╕йними, що викликали у людей жах ╕ сльози, а таку реакц╕ю можуть збудити лише власн╕ спогади. Деяк╕ досл╕дники кажуть, що сам себе в╕н називав «п╕впарубком серед кол╕╖в», тобто, п╕дл╕тком, проте походження ц╕╓╖ фрази не вказують, що да╓ нам право сумн╕ватися в ╖╖ правдивост╕.

     Розв’язуванням ц╕╓╖ загадки займався ╕ правнук Катерини Шевченко, письменник Дмитро Филимонович Красицький. Пошуки правди стали результативними п╕сля припущень когось ╕з родич╕в Тараса про те, що д╕д був запорожцем. Серед «спов╕дних в╕домостей» с╕човик╕в була знайдена ╕нформац╕я, що ╤ван Андр╕йович Шевченко народився у 1742, а значить, у часи Кол╕╖вщини мав 26 рок╕в, що б╕льш правдопод╕бно. Такий самий в╕к назива╓ ╕ О.Кониський, б╕ограф Т.Шевченка.

     В еп╕лоз╕ до поеми «Гайдамаки», написано╖ у 1841 роц╕, поет пише: «Спасиб╕, д╕дусю, що ти заховав// В голов╕ стол╕тн╕й ту славу козачу…». Це м╕г бути як просто еп╕тет, покликаний п╕дкреслити мудр╕сть старого опов╕дача, так ╕ пряме п╕дтвердження д╕дового в╕ку. Швидше за все, друге, адже недарма одного разу Тарас сказав сво╓му другов╕ Брон╕славу Залеському: «Я ж р╕дний внук одного з гайдамак╕в». Ще одним доказом, хоч ╕ неточним, д╕дового довгол╕ття може бути прим╕тка Олександра Лазаревського до статт╕ «Матер╕али для б╕ограф╕╖ Т.Г.Шевченка»: «Д╕д Тараса Григоровича помер у 40-х роках, маючи десь 115 рок╕в».

     Шевченк╕вська енциклопед╕я (2015 р╕к видання) зам╕сть року народження ставить знак запитання, дата ж смерт╕ вказана точно: 16/28.01.1849. ╥╖ п╕дтверджу╓ запис №6 у метричн╕й книз╕ церков Звенигородського пов╕ту за 1849 р╕к: «Села Кириловки полковника Павла Васильевича Енгельгардта крестьянин Иван Андреев Шевченко скончался 28 генваря от натуральной болезни. Лета умершего 106». Шевченко ╤ван Андр╕йович був похований у Кирил╕вц╕, проте м╕сце поховання, на жаль, до сьогодн╕ не збереглося.

     У допитливого читача може виникнути запитання щодо походження пр╕звища Тараса Шевченка. Як так сталося, що прапрад╕д мав пр╕звище Швець, а поетову с╕м’ю вже називали Шевченками-Груш╕вськими? Для цього потр╕бно зазирнути трохи дал╕, до виток╕в роду, звернутися до ╕стор╕╖. З деяких джерел, батьком ╤вана був колишн╕й кошовий писар (а це третя особа запорозького коша!) Андр╕й Безр╕дний на пр╕звисько Товстик. З яких причин в╕н покинув Запорозьку С╕ч – нев╕домо, проте, опинившись у Керел╕вц╕ (нин╕ Шевченкове), одружився на дочц╕ колишнього козака ╤вана Швеця ╢фросин╕╖ (Шевченк╕вн╕). Андр╕й був сиротою (тому ╕ Безр╕дний), п╕шов у прийми ╕ за тод╕шн╕м звича╓м (а може, щоб сховатися в╕д пересл╕дувань влади) узяв пр╕звище дружини. У них народилося три сини, ╤ван був найменшим.

     У давнину пр╕звища не були обов’язковим атрибутом, за потреби ╕дентиф╕кац╕╖ використовували пр╕звиська, вуличн╕ клички, як╕ вказували на певну особлив╕сть конкретно╖ людини. Необх╕дн╕сть мати пр╕звище виникла тод╕, коли з’явилася потреба документування майна, земельних д╕лянок та ╕нших статк╕в. Отож, першими власниками спадкових родових ╕мен стали люди заможн╕.

     У цей пер╕од пр╕звища все ще могли трансформуватися в ╕нш╕, в залежност╕ в╕д ситуац╕╖. Сина Коваля могли наректи Коваленком або Ковальчуком. Наприклад, на Запорозьк╕й С╕ч╕ новоприбулий козак повинен був зм╕нити сво╓ пр╕звище на нове, часто це було пов’язано ╕з втечею кр╕пака в╕д пом╕щика.

     Вже у 17 стол╕тт╕ завдяки метричн╕й реформ╕ Петра Могили б╕льш╕сть мали пр╕звища: священники зобов’язан╕ були вести обл╕к народжень, одружень та смертей параф╕ян. А ще не менше як один раз на двадцять рок╕в проводився перепис податного населення, у «рев╕зьку казку» (по╕менний список ус╕х селян) записували дан╕ власника кожного двору та його родини.

     Ц╕ перипет╕╖ з пр╕звиськами-пр╕звищами можуть пояснити, чому ж так багато найменувань мав ╤ван Андр╕йович. В╕н ╕ Швець, ╕ Шевченко, ╕ Груш╕вський. Деякий час назви ф╕гурували в документах ╕ розмовах паралельно, адже лише в 19 стол╕тт╕ пр╕звища нарешт╕ були остаточно закр╕плен╕ за кожною людиною.

     Зг╕дно «рев╕зько╖ казки» за 1795 р╕к, кр╕пак Василя Васильовича Енгельгардта ╕з села Керел╕вки («Кирилловки») ╤ван Андр╕йович займався хл╕боробством («упражнялся в хлебопашестве») ╕ значився тягловим. З╕ спогад╕в родич╕в зна╓мо, що також був вправним шевцем (шив взуття).

     Ц╕каво, що у опис╕, кр╕м член╕в с╕м’╖, вказан╕ слуга Процко ╕ служанка Зинов╕я, отже, Шевченки були не останн╕ми людьми в сел╕ ╕ мали можлив╕сть утримувати слуг.

     Одружувався трич╕. У першому шлюб╕ ╤ван Андр╕йович з Горпиною Серг╕╖вною мали (за Шевченк╕вською енциклопед╕╓ю) четверо син╕в: Григор╕й (найстарший), Омелько, Сава, Павло. ╤нш╕ джерела вказують ще про трьох дочок: Олену, Явдоху та ще одну Явдоху. Наприклад, у спов╕дальному запис╕ за 1800 р╕к в╕дм╕чен╕ шестеро д╕тей Шевченк╕в.

     По смерт╕ Горпини у 1801 роц╕ одружився на Марф╕ Васил╕вн╕, 1805 року вона народила доньку Домник╕ю (Домаху). Ставши вд╕вцем удруге, у 1820 роц╕ у довол╕ поважному в╕ц╕ побрався втрет╓. Дружиною йому стала «Малов╕к╕вна з Сухин╕», як пише О.Кониський. У спов╕дних книгах Кирил╕вки 1814 та 1846 рок╕в д╕дове ймення вже позначено так: «Иванъ Грушивск╕й Швецъ». Той самий Кониський спочатку припуска╓, що пр╕звиськом ╓ саме слово «Шевченко», як натяк на профес╕ю предка, а пот╕м, у наступн╕й сво╖й книз╕ – що подв╕йним пр╕звище стало п╕сля по╓днання у якомусь ╕з покол╕нь Тараса двох родин, Шевченк╕в ╕ Груш╕вських. А от Варфолом╕й Шевченко згаду╓, що Груш╕вськими Шевченк╕в називали саме «по-вуличному». А може, частку «Груш╕вський» додавали до пр╕звища «Шевченко» щоб в╕др╕знити ╖хн╓ с╕мейство в╕д ╕нших с╕льських Шевченк╕в? Точно не в╕домо. Ще б╕льше заплуту╓ той факт, що мат╕р Тараса у метриц╕ про смерть записана як Груш╕вська, так само й сестра Катерина у шлюбн╕й метриц╕. Але ж Тарас – Шевченко! Отож питання ╕стинного пр╕звища залиша╓ться в╕дкритим.

     У батькову хату на Ковал╕вському кутку в Керел╕вц╕ прив╕в у 1802 роц╕ молоду дружину син Григор╕й. Сюди ж повернулася с╕м’я восени 1815 п╕сля проживання у Моринцях (вже з п╕вторар╕чним Тарасиком), аж поки ще через р╕к не вибралися молодш╕ Шевченки на сус╕дн╕й Бондар╕вський куток до щойно придбано╖ власно╖ хати.

     Тарас р╕с надзвичайно допитливим хлопчиком. В╕н не дуже любив займатися ф╕зичною працею, зате змалку охоче блукав околицями, пом╕чав красу природи, ╕з задоволенням слухав народн╕ п╕сн╕, яких висп╕вували щовечора д╕вчата, малював при найменш╕й нагод╕ ╕, звичайно ж, захоплено слухав ╕стор╕╖ д╕дуся, до якого частенько б╕гав навпростець, городами, погостювати. Ц╕ дитяч╕ спостереження п╕зн╕ше виллються у в╕рш╕, наповнен╕ отим вродженим, а не набутим щирим почуттям любов╕ до сво╓╖ батьк╕вщини, покликан╕ передати знання духовно╖ спадщини предк╕в, ╕стор╕╖ р╕дного краю.

     Щонед╕л╕ с╕мейство Шевченк╕в збиралося у дом╕ стар╕йшини роду, д╕да ╤вана. П╕сля вечер╕ син Григор╕й читав уголос церковну книгу Четь╖-М╕не╖, п╕сля цього ритуалу наставав час розмов. У «Гайдамаках» Тарас нагаду╓, як це було:

     Бувало, в нед╕лю, закривши м╕нею,

     Батько д╕да просить, щоб той розказав

     Про Кол╕╖вщину, як колись бувало,

     Як Зал╕зняк, Гонта лях╕в покарав.

     Стол╕тн╕╖ оч╕, як зор╕, с╕яли,

     А слово за словом см╕ялось, лилось:

     Як ляхи конали, як См╕ла гор╕ла…

     Сус╕ди од страху, од жалю н╕м╕ли,

     ╤ мен╕, малому, не раз довелось

     За титаря плакать.

     Звичайно що хлопець з такою багатою уявою, як Тарас, не м╕г у цей час не бачити перед палаючими в╕д захвату очима заг╕н гайдамак╕в на чол╕ з Максимом Зал╕зняком. Уявляти, як у Керел╕вц╕ до них при╓днуються селяни, ╕ п╕д проводом Семена Неживого во╖ни йдуть дал╕, через В╕льшану до Мотронинського монастиря, що б╕ля Чигирина. Як розпален╕ козаки стрясають лях╕в з дерев на Гупал╕вщин╕ б╕ля Будищ, а пот╕м ховають шляхетськ╕ скарби у гайдамацьких льохах. ╤ зв╕сно що не м╕г не плакати, переживаючи через наглу смерть в╕льшанського титаря.

     Мабуть, саме емоц╕йн╕ розпов╕д╕ д╕да ╤вана нед╕льними вечорами про святу боротьбу укра╖нц╕в за волю народу, пробудили у малого хлопчини велико╖ сили бажання п╕знавати минуле, зм╕нювати майбутн╓. Першим кроком до цього стало написання поеми «Гайдамаки», у передмов╕ до яко╖ Тарас писав: «Про те, що д╕ялось на Украйн╕ 1768 року, розказую так, як чув од старих людей… Д╕д м╕й, нехай здоров буде, коли зачина розказувать що-небудь таке, що не сам бачив, а чув, то спершу скаже: «Коли стар╕ люди брешуть, то й я з ними».

     У еп╕лоз╕ зверта╓ться до р╕дного, н╕би виправдовуючись за просту свою мову:

     Вибачайте, люде добр╕,

     Що козацьку славу

     Так навмання розказую,

     Без книжно╖ справи.

     Так д╕д колись розказував,

     Нехай здоров буде!

     А я за ним. Не знав старий,

     Що письменн╕ люде

     Т╕╖ реч╕ прочитають.

     Вибачай, д╕дусю…

     По смерт╕ Григор╕я д╕д став онукам за батька: оп╕кувався навчанням Тараса у дяка Рубана, прогнав з дому злу мачуху Терещенчиху («на ╜рунт першого чолов╕ка»), яка, овдов╕вши, пустилася берега (з╕ сл╕в О.Кониського). Неодноразово згаду╓ Тарас д╕да ╤вана у листах на батьк╕вщину: «Микито, р╕дний брате!…Поклонися ус╕м родинам од мене, а надто д╕дов╕, коли живий ╕ здоровий. Скажи, нехай не вмира швидко, побачимось». У ╕ншому посланн╕ переда╓ в╕тання: «Поц╕луй старого д╕да ╤вана за мене…». Якою повагою ╕ любов’ю в╕╓ в╕д цих рядк╕в! Мабуть, тепл╕ спогади дитинства та д╕дового захисту в╕д нещасть гр╕ли душу вже дорослому онуков╕.

     Повернемось до та╓мниць. ╢ ще одна загадкова ╕стор╕я, пов’язана з ╤ваном Шевченком – портрет-зарисовка, зроблений Тарасом у його при╖зд на батьк╕вщину 1943 року. У прав╕й частин╕ листка зображений старий д╕дусь з довгою бородою, у кобеняку, унизу п╕дпис:  «Батько Т. Шевченка (по указанию самого Шевченка)». Зна╓мо, що батько Тараса помер у сорок чотири роки, а отже, це н╕як не може бути в╕н. Починаючи з 1893 року, багато знавц╕в досл╕джували малюнок, врешт╕-решт було зроблено висновки, що напис стосу╓ться постат╕, зображено╖ нижче, а проф╕ль л╕тнього (та що там – довол╕ старого!) чолов╕ка – це, найшвидше, портрет стол╕тнього д╕да поета – ╤вана. Так ╕ донин╕ прийнято вважати, хоча деяк╕ джерела п╕дписують малюнок «Портрет селянина».

     Д╕д ╤ван був прикладом волелюбност╕, мужност╕ та г╕дност╕ для майбутнього поета. ╤ хоча Тарас не в╕дразу набув цих якостей, адже був ц╕кавим, проте аж надто непосидючим жвавим дитям, та з часом уроки д╕дуся принесли сво╖ плоди, адже потрапили в родючу землю. В душу, яка вродила пот╕м десятикратно безсмертними в╕ршами.

Тамара МОЛОКОВА,

в.о. головного збер╕гача фонд╕в

Нац╕онального запов╕дника «Батьк╕вщина Тараса Шевченка»

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 09.09.2022 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24488

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков