Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4454)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4128)
Українці мої... (1662)
Резонанс (2124)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1055)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (326)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (208)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 19.08.2022 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#33 за 19.08.2022
ПЕРШИЙ КОЛ╤СНИЙ ПАРОПЛАВ «ОДЕСА»

 Сто дев’яносто п’ять рок╕в тому «започатковано пароплавство на Чорному мор╕». ╤ сталося це 15 серпня 1827 року в Микола╓в╕, де було спущено на воду перший кол╕сний пароплав, названий на честь нашого м╕ста «Одеса».

 Корабель був збудований завдяки клопотанню графа М.С. Воронцова, поданому командувачу Чорноморського флоту в╕це-адм╕ралу О.С. Грейгу ще в березн╕ 1826 року: «Пароплав в Одес╕ признача╓ться для перевезення як вантаж╕в, так ╕ мандр╕вник╕в та ╖х ек╕паж╕в; а тому треба влаштувати його таким чином, щоб у ньому були, под╕бно до аглицьких, добре оброблен╕ каюти та прим╕щення для двох або трьох карет».

 Микола╖вським Адм╕ралтейством було виготовлено три вар╕анти креслень корабля, кращий з них був в╕дправлений до Петербурга на завод К. Берда для замовлення парово╖ машини. Граф Воронцов розраховував, що пароплав будуватиметься в Микола╓в╕ «казенними коштами», але адм╕рал Грейг залучив до буд╕вництва корабля багатьох п╕дрядчик╕в, мотивуючи це в╕дсутн╕стю потр╕бного л╕су, ╕нших матер╕ал╕в та фах╕вц╕в. Головним п╕дрядником був херсонський купець Варшавський

 Розпорядженням адм╕рала в╕д 15 кв╕тня 1826 року призначено в╕дпов╕дального за буд╕вництво пароплава «корабельного майстра 6-го класу Розумова, якому будова англ╕йських пароплав╕в досить в╕дома». Але 7 листопада наступного року корабельний ╕нженер полковник Розумов помер, тож добудовували пароплав без нього. «Одеса», як уже згадувалося, була спущена на воду 15 серпня 1827 р. Але через 11 дн╕в п╕сля цього п╕дрядник скаржився на численн╕ недоробки, тож роботи по облаштуванню тривали.

 «Одеса» вийшла зовс╕м невеликим судном завдовжки 37,4 м та шириною 7,5 м. На додаток до масивних гребних кол╕с було й повне в╕трильне оснащення. На пароплав╕ були чотири каюти першого класу, 24 н╕ш╕ з л╕жками (аналог купе) для пасажир╕в на середн╕й палуб╕ та м╕сця для трьох десятк╕в пасажир╕в на палуб╕. Квиток до Ялти коштував, в╕дпов╕дно, 60, 40 та 15 рубл╕в. Парова машина потужн╕стю 70 к╕нських сил виявилася занадто слабкою, а запас дров для не╖ недостатн╕м.

 6 липня 1828 року ус╕ роботи на пароплав╕ «Одеса» було зак╕нчено. У нед╕лю 22 липня новий пароплав вийшов з пасажирами в перший рейс на ╢впатор╕ю та Ялту. Але, пройшовши п╕втори мил╕, б╕ля дач╕ графин╕ Ланжерон зупинився - в╕дмовила машина, ╕ в╕н був змушений п╕д в╕трилами повернутися до Одеси.

 П╕сля усунення несправност╕ у машин╕ 31 липня пароплав «Одеса» знову вийшов у рейс. Кап╕таном пароплава був ╕тал╕╓ць ╤ван Галуфа. До складу ек╕пажу входили штурман, с╕м матрос╕в, механ╕к («головний майстер»), його два учн╕ та чотири «прац╕вники», а також п'ять служител╕в. Пароплав прийняв на борт 12 пасажир╕в та вантаж, за паливо були взят╕ дрова.

 П╕д час сильно╖ качки пароплав не вигр╕бав проти хвил╕, погано д╕яло кермо. Тому мандр╕вники змушен╕ були зайти в затоку б╕ля Фороса, стати на як╕р ╕ простояти 23 години, вич╕куючи гарно╖ погоди. 4 серпня його зустр╕чали у Ялт╕. ╤, звичайно ж, це було свято: як-не-як, а перше плавання парового пасажирського судна ╕з заходом у цей порт! У результат╕ перша подорож тривала зам╕сть п'яти аж дванадцять дн╕в. Аполлон Скальковський, тод╕ урядовець канцеляр╕╖ графа Воронцова, виявився ╓диним пасажиром, який витримав шлях в╕д Одеси до Ялти ╕ повернувся до Одеси.

 Вт╕м, вже п╕сля другого рейсу до ╢впатор╕╖ та Ялти пароплав «Одеса» почав освоювати л╕н╕ю Одеса-Варна. Тод╕ йшла рос╕йсько-турецька в╕йна, а в╕йськами у район╕ Варни командував Новорос╕йський генерал-губернатор М.С. Воронцов. Вже 1835 року «Одеса» зд╕йснила останн╓ плавання, прослуживши лише с╕м рок╕в. На той час корпус судна став непридатним, а його парову машину встановили на новий пароплав «М╕тр╕дат», який був приписаний до Мар╕упольського порту.

 Хоча «Одеса» часто згаду╓ться як перший пароплав на Чорному мор╕, але, насправд╕, першим був невеликий буксир «Везув╕й», збудований у 1820 роц╕. З 1823 почав працювати побудований на землях графа Воронцова в сел╕ Мошни на Черкащин╕ пароплав «Надежда» - спочатку в╕н ходив з Херсона в Микола╖в, а з липня 1827 перейшов на л╕н╕ю Одеса - Херсон. В 1825 роц╕ в Микола╖вському адм╕ралтейств╕ збудували перший в╕йськовий пароплав «Метеор».

 Василь Вельможко,

 кра╓знавець-марин╕ст

 На св╕тлин╕: пароплав «Одеса», малюнок ╢.В. Войшвилло

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 19.08.2022 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24428

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков