"Кримська Свiтлиця" > #33 за 19.08.2022 > Тема ""Білі плями" історії"
#33 за 19.08.2022
ПЕРШИЙ КОЛ╤СНИЙ ПАРОПЛАВ «ОДЕСА»
Сто дев’яносто п’ять рок╕в тому «започатковано пароплавство на Чорному мор╕». ╤ сталося це 15 серпня 1827 року в Микола╓в╕, де було спущено на воду перший кол╕сний пароплав, названий на честь нашого м╕ста «Одеса».
Корабель був збудований завдяки клопотанню графа М.С. Воронцова, поданому командувачу Чорноморського флоту в╕це-адм╕ралу О.С. Грейгу ще в березн╕ 1826 року: «Пароплав в Одес╕ признача╓ться для перевезення як вантаж╕в, так ╕ мандр╕вник╕в та ╖х ек╕паж╕в; а тому треба влаштувати його таким чином, щоб у ньому були, под╕бно до аглицьких, добре оброблен╕ каюти та прим╕щення для двох або трьох карет».
Микола╖вським Адм╕ралтейством було виготовлено три вар╕анти креслень корабля, кращий з них був в╕дправлений до Петербурга на завод К. Берда для замовлення парово╖ машини. Граф Воронцов розраховував, що пароплав будуватиметься в Микола╓в╕ «казенними коштами», але адм╕рал Грейг залучив до буд╕вництва корабля багатьох п╕дрядчик╕в, мотивуючи це в╕дсутн╕стю потр╕бного л╕су, ╕нших матер╕ал╕в та фах╕вц╕в. Головним п╕дрядником був херсонський купець Варшавський
Розпорядженням адм╕рала в╕д 15 кв╕тня 1826 року призначено в╕дпов╕дального за буд╕вництво пароплава «корабельного майстра 6-го класу Розумова, якому будова англ╕йських пароплав╕в досить в╕дома». Але 7 листопада наступного року корабельний ╕нженер полковник Розумов помер, тож добудовували пароплав без нього. «Одеса», як уже згадувалося, була спущена на воду 15 серпня 1827 р. Але через 11 дн╕в п╕сля цього п╕дрядник скаржився на численн╕ недоробки, тож роботи по облаштуванню тривали.
«Одеса» вийшла зовс╕м невеликим судном завдовжки 37,4 м та шириною 7,5 м. На додаток до масивних гребних кол╕с було й повне в╕трильне оснащення. На пароплав╕ були чотири каюти першого класу, 24 н╕ш╕ з л╕жками (аналог купе) для пасажир╕в на середн╕й палуб╕ та м╕сця для трьох десятк╕в пасажир╕в на палуб╕. Квиток до Ялти коштував, в╕дпов╕дно, 60, 40 та 15 рубл╕в. Парова машина потужн╕стю 70 к╕нських сил виявилася занадто слабкою, а запас дров для не╖ недостатн╕м.
6 липня 1828 року ус╕ роботи на пароплав╕ «Одеса» було зак╕нчено. У нед╕лю 22 липня новий пароплав вийшов з пасажирами в перший рейс на ╢впатор╕ю та Ялту. Але, пройшовши п╕втори мил╕, б╕ля дач╕ графин╕ Ланжерон зупинився - в╕дмовила машина, ╕ в╕н був змушений п╕д в╕трилами повернутися до Одеси.
П╕сля усунення несправност╕ у машин╕ 31 липня пароплав «Одеса» знову вийшов у рейс. Кап╕таном пароплава був ╕тал╕╓ць ╤ван Галуфа. До складу ек╕пажу входили штурман, с╕м матрос╕в, механ╕к («головний майстер»), його два учн╕ та чотири «прац╕вники», а також п'ять служител╕в. Пароплав прийняв на борт 12 пасажир╕в та вантаж, за паливо були взят╕ дрова.
П╕д час сильно╖ качки пароплав не вигр╕бав проти хвил╕, погано д╕яло кермо. Тому мандр╕вники змушен╕ були зайти в затоку б╕ля Фороса, стати на як╕р ╕ простояти 23 години, вич╕куючи гарно╖ погоди. 4 серпня його зустр╕чали у Ялт╕. ╤, звичайно ж, це було свято: як-не-як, а перше плавання парового пасажирського судна ╕з заходом у цей порт! У результат╕ перша подорож тривала зам╕сть п'яти аж дванадцять дн╕в. Аполлон Скальковський, тод╕ урядовець канцеляр╕╖ графа Воронцова, виявився ╓диним пасажиром, який витримав шлях в╕д Одеси до Ялти ╕ повернувся до Одеси.
Вт╕м, вже п╕сля другого рейсу до ╢впатор╕╖ та Ялти пароплав «Одеса» почав освоювати л╕н╕ю Одеса-Варна. Тод╕ йшла рос╕йсько-турецька в╕йна, а в╕йськами у район╕ Варни командував Новорос╕йський генерал-губернатор М.С. Воронцов. Вже 1835 року «Одеса» зд╕йснила останн╓ плавання, прослуживши лише с╕м рок╕в. На той час корпус судна став непридатним, а його парову машину встановили на новий пароплав «М╕тр╕дат», який був приписаний до Мар╕упольського порту.
Хоча «Одеса» часто згаду╓ться як перший пароплав на Чорному мор╕, але, насправд╕, першим був невеликий буксир «Везув╕й», збудований у 1820 роц╕. З 1823 почав працювати побудований на землях графа Воронцова в сел╕ Мошни на Черкащин╕ пароплав «Надежда» - спочатку в╕н ходив з Херсона в Микола╖в, а з липня 1827 перейшов на л╕н╕ю Одеса - Херсон. В 1825 роц╕ в Микола╖вському адм╕ралтейств╕ збудували перший в╕йськовий пароплав «Метеор».
Василь Вельможко,
кра╓знавець-марин╕ст
На св╕тлин╕: пароплав «Одеса», малюнок ╢.В. Войшвилло
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 19.08.2022 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24428
|