"Кримська Свiтлиця" > #8 за 21.02.2020 > Тема ""Білі плями" історії"
#8 за 21.02.2020
В╕тал╕й ЛАЗОРК╤Н: МОВНЕ НЕВ╤ГЛАСТВО ЗАКОНОТВОРЦ╤В – ЗАГРОЗА НАЦ╤ОНАЛЬНИМ ╤НТЕРЕСАМ
2005 р╕к повною м╕рою розкрив дуже серйозн╕ негаразди в робот╕ системи нац╕онально╖ безпеки, яка зовс╕м не скерована на задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в. Останн╕ кризов╕ явища на паливному та продовольчому ринках Укра╖ни наглядно св╕дчать, що держава не ма╓ стратег╕╖ задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в та супроводу цього процесу, а д╕яльн╕сть силових структур аж н╕як не сприя╓ утвердженню Укра╖ни як суб’╓кта м╕жнародного права. Корен╕ цих проблем у безлад╕, що пану╓ в сфер╕ нац╕онально╖ безпеки, нормативно-правова база яко╖ ще й дос╕ вжива╓ застар╕лий запол╕тизований понят╕йний апарат, успадкований в╕д колишнього СРСР, зм╕ст якого практично н╕хто в Укра╖н╕ серйозно не опрацьовував на в╕дпов╕дн╕сть вимогам ново╖ ф╕лософ╕╖ незалежно╖ держави, правопису та тлумаченню укра╖нсько╖ мови. ╤ безв╕дпов╕дальн╕сть на вищих щаблях влади стала можливим явищем в Укра╖н╕ саме через цей успадкований понят╕йний апарат, як основу механ╕зм╕в виконання нац╕онального законодавства, та мовне нев╕гластво законотворц╕в. Видання закон╕в з застосуванням застар╕лого понят╕йного апарату позбавило ц╕ закони д╕╓вих механ╕зм╕в виконання, а невиконання закон╕в стало хрон╕чною хворобою сусп╕льства. Тому спекуляц╕я на мовному питанн╕ певних пол╕тичних к╕л - це не лише прагнення надати рос╕йськ╕й мов╕ статусу друго╖ державно╖ мови, а намагання антидержавних сил якомога довше тримати безлад в сфер╕ нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни через послаблення впливу укра╖нсько╖ мови на формування сучасно╖ нац╕онально╖ терм╕нолог╕╖ та понят╕йного апарату. В Укра╖н╕ в╕дбулося просте пристосування до вс╕м н╕бито зрозум╕лого поняття захист нац╕ональних ╕нтерес╕в ╕ вигадан╕ пох╕дн╕ поняття, як можлив╕ загрози, реальн╕ загрози, що ╓ абсурдом, бо укра╖нською мовою реальна загроза – це просто загроза, а можлива загроза – це небезпека, а, як в╕домо, небезпека ╕сну╓ завжди ╕ за певних умов може трансформуватися в загрозу. Оперуючи поняттям «загроза», ототожнюючи ╖╖ з небезпекою, державн╕ високопосадовц╕ хибно подають сутн╕сть ситуац╕╖, що склада╓ться на поточний час, максимал╕зують ╖╖ ╕ тим вводять в оману сп╕вв╕тчизник╕в, бо, насправд╕, загрози нема╓. ╢ т╕льки певний р╕вень небезпеки, яку потр╕бно нейтрал╕зовувати у поточному робочому порядку м╕н╕мальними силами ╕ засобами певних структур системи нац╕онально╖ безпеки. Тобто д╕ють за принципом притч╕, де хлопчик жартома лякав односельц╕в гукаючи: «Вовки! Вовки!», а коли д╕йсно приб╕гли вовки, то на вигуки «Вовки! Вовки!» н╕хто не в╕дреагував, а вовки наробили ╖м б╕ди. Ситуац╕ю треба м╕няти шляхом зм╕ни ф╕лософ╕╖ в сфер╕ нац╕онально╖ безпеки, тобто в╕д ф╕лософ╕╖ «захисту в╕д загроз» треба переходити до ф╕лософ╕╖ задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в, яка за зм╕стом повн╕стю поглина╓ «захист» як частину всього процесу задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в. Задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в, як процес потребу╓ стаб╕льност╕, а тому передбача╓ наявн╕сть пост╕йно д╕ючо╖ системи свого забезпечення з в╕дпов╕дними п╕дсистемами вивчення ╕снуючих небезпек ╕ протид╕╖ перетворенню ╖х у загрози, а нац╕ональне законодавство мало б затвердити механ╕зми ╕ порядок ╖х функц╕онування, що ╕ склада╓ сутн╕сть во╓нно╖ реформи для Укра╖ни. Тод╕ нац╕ональну безпеку можна було б розглядати як стан стаб╕льност╕ задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в ╕ визначити в╕дпов╕дн╕ критер╕╖ стаб╕льност╕ та ╖х граничн╕ безпечн╕ параметри. Все ма╓ бути передбачуване в рамках процесу задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в. Оск╕льки ж тако╖ системи задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в, на жаль, не створено, то безд╕яльн╕сть силовик╕в ста╓ виправданою ╕ безкарною, бо загроз для Укра╖ни нема╓. Беззаперечно, держава-Укра╖на ма╓ бути стрижнем системи задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в з новою ╕деолог╕╓ю функц╕онування, що ма╓ в╕дпов╕дати зм╕сту ф╕лософ╕╖ нац╕онально╖ безпеки, яка передбача╓, що система нац╕онально╖ безпеки ма╓ бути скерованою на виявлення, попередження та запоб╕гання виникненню будь яких загроз процесу задов╕льнення цих ╕нтерес╕в. Це значно зменшить загальнонац╕ональн╕ витрати на утримання системи нац╕онально╖ безпеки, зробить ╖х конкретними ╕ прозорими. На сьогодн╕ н╕хто не зможе в╕дпов╕сти точно, на що конкретно ╕ в яких обсягах ╕дуть кошти державного бюджету в сфер╕ нац╕онально╖ безпеки, а кошти йдуть немал╕. Той стан, який склався, красномовно п╕дтверджу╓, що запол╕тизований та застар╕лий понят╕йний апарат ╕ терм╕нолог╕я безумовно засм╕тили державну мову, нормативн╕ акти та негативно в╕дбилися на д╕яльност╕ укра╖нського чиновництва при виконанн╕ чинного законодавства у сфер╕ нац╕онально╖ безпеки. Тому вдосконалення понят╕йного апарату ╕ терм╕нолог╕╖ у сфер╕ нац╕онально╖ безпеки ╓ ще й економ╕чно важливою задачею. ╥╖ вир╕шення ма╓ дати перех╕д до розум╕ння сутност╕ задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в та, нарешт╕, сформувати для системи нац╕онально╖ безпеки повний спектр завдань ╕ функц╕й та, в╕дпов╕дний наб╕р орган╕в державного, економ╕чного ╕ во╓нного управл╕ння з визначенням ╖х структури, складу ╕ чисельност╕ для п╕дтримання безпеки, ведення в╕йни та збройно╖ боротьби. Це дозволить по-новому сформулювати завдання у сфер╕ профес╕йно╖ п╕дготовки в╕дпов╕дних кадр╕в для кожного органу кожного в╕домства, зад╕яного у процес╕ задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в. Сучасна ф╕лософ╕я функц╕онування держави ма╓ розглядати нац╕ональну безпеку не як стан захищеност╕ нац╕ональних ╕нтерес╕в, а як ц╕леспрямовану д╕яльн╕сть держави ╕з забезпечення стаб╕льност╕ прот╕кання процесу задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в. При цьому захист нац╕ональних ╕нтерес╕в ста╓ у свою н╕шу в забезпеченн╕ цього процесу. Виникне потреба у захист╕ – проголошу╓ться надзвичайний (во╓нний) стан ╕ в╕дпов╕дн╕ сили за в╕дпов╕дним планом стають на захист, а якщо треба, то задля ╕снування нац╕╖ буде й збройна боротьба. А якщо зника╓ потреба у захист╕ – наста╓ мирний час ╕ Збройн╕ Сили навчаються, тренуються, миротворять у закордон╕. Нац╕я – це ст╕йка сп╕льн╕сть людей, яка ╕сторично склалася на баз╕: сп╕льно╖ мови, територ╕╖, економ╕чного життя, психолог╕чного складу, сп╕льност╕ культури. Це вкрай важливо усв╕домити тепер, напередодн╕ вибор╕в до парламенту. Ф╕лософ╕я забезпечення стаб╕льност╕ процесу задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в вимага╓ також в╕дпов╕дного державного устрою, якого в Укра╖н╕ за Конституц╕╓ю нема╓. В цьому напрямку доц╕льно було б зробити так╕ перш╕ кроки: - конституц╕йно визнати "нац╕ю" найвищою пол╕тичною ц╕нн╕стю, а нац╕ональн╕ ╕нтереси – найвищою економ╕чною ц╕нн╕стю, щоб загальновизнан╕ людськ╕ ц╕нност╕ набули реального наповнення, а поняття "нац╕я" та "нац╕ональн╕ ╕нтереси" пос╕ли сво╓ законне м╕сце в чинному законодавств╕; - створити при Президентов╕ Укра╖ни пост╕йно д╕ючу Робочу групу з завданням розробки нового ╓диного понят╕йного апарату у сфер╕ нац╕онально╖ безпеки на баз╕ сучасних вимог укра╖нсько╖ мови з залученням до ╖╖ складу реальних фах╕вц╕в, як╕ вже зробили значний внесок у створення нац╕онального во╓нного законодавства та мають готов╕ фахов╕ напрацювання у сфер╕ нац╕онально╖ безпеки ╕ оборони; - з метою визначення шлях╕в комплексного, вза╓мопов’язаного розвитку ус╕х суб’╓кт╕в нац╕онально╖ безпеки та практичних крок╕в поглиблення ╓вроатлантично╖ ╕нтеграц╕╖ Укра╖ни було б доц╕льно Робоч╕й груп╕ орган╕зувати розробку проект╕в: · стратег╕╖ забезпечення нац╕онально╖ безпеки ╕ во╓нно╖ безпеки Укра╖ни; · концепц╕╖ во╓нно╖ реформи для оновлення во╓нного устрою держави; · концепц╕╖ удосконалення чинного законодавства у сфер╕ нац╕онально╖ безпеки з урахуванням комплексного п╕дходу до визначення функц╕й вс╕х суб’╓кт╕в во╓нно╖ орган╕зац╕╖ держави та розмежування ╖х повноважень. А громадськост╕ було б важливим орган╕зувати в╕дпов╕дн╕ громадськ╕ слухання з цих питань ╕, у першу чергу, обговорити питання щодо мовного нев╕гластва законотворц╕в, як загрози нац╕ональному суверен╕тету Укра╖ни. (Дал╕ буде)
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 21.02.2020 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22029
|