Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 22.06.2012 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#25 за 22.06.2012
МАЛОРОС╤ЙСТВО
╢вген МАЛАНЮК

Ми ╓сть народ?

Теоретична стаття «Малорос╕йство» одного з най╕нтелектуальн╕ших митц╕в укра╖нсько╖ ем╕грац╕╖ та нов╕тньо╖ в╕тчизняно╖ л╕тератури, укра╖нського письменника, поета, культуролога-енциклопедиста, публ╕циста, л╕тературного критика ╢вгена Маланюка (1897-1968) була опубл╕кована у Нью-Йорку ще 1959 року, але не втратила сво╓╖ актуальност╕ й сьогодн╕, у чому наш╕ читач╕ мають нагоду пересв╕дчитися особисто...

I
Поняття малорос╕йство, в т╕м сенс╕, в як╕м тут ужито, не мало б обмежуватися укра╖нським лише св╕том.
Кожна многонац╕ональна держава, не виключаючи нав╕ть найб╕льш нац╕онально-упорядкованих ╕мпер╕й, в процес╕ свого ╕сторичного ╕снування витворювала сво╓р╕дний перес╕чний тип ╕мперсько╖ людини. Згадаймо ще донедавна пам’ятний нам тип, наприклад, австр╕йця, який, без особливих перешкод, м╕г бути одночасно чехом чи хорватом, поляком чи русином-укра╖нцем. Пол╕тична мудр╕сть старого Риму, який очолював св╕тову ╕мпер╕ю, але н╕коли не «роман╕зував» сво╖х колон╕й, як би ще дотл╕вала в устрою в╕денсько╖ ╕мпер╕╖ Габсбур╜╕в. Правда, протягом XIX ст. в колишн╕й Австро-Угорщин╕ проривалися тенденц╕╖ до адм╕н╕страц╕йного, якщо вже не н╕мчення, то, принаймн╕, вживаючи злов╕сно╖ назви недавнього минулого, гляйшальтування (вир╕внювання – Л. К.). Але так╕ намагання були випадков╕ й н╕коли не мали характеру чогось упланованого. Тип австр╕йця, цебто – пом╕ж- чи понаднац╕ональний тип громадянина й мешканця наддунайсько╖ монарх╕╖ – формувався автоматично, хоч ╕ досить зовн╕шньо, розум╕╓ться. Б╕льш ускладнен╕, але все ж под╕бн╕ процеси в’язалися з виникненням типу брит╕йця або колон╕ального (а ран╕ш ╕ метропольного) француза. Вже досить в╕дм╕нний характер мали аналог╕чн╕ явища на терен╕ германськ╕м, особливо – германо-пруськ╕м, отже, вже сх╕дно╓вропейськ╕м. Але засадничо ╕накший образ бачимо на властив╕м сход╕ ╢вропи.
На теренах, що оф╕ц╕йно називаються нин╕ СРСР, а зазвичай, просто «Рос╕╓ю», процеси не так творення, як роблення загально╕мперського типу – мали характер, радикально в╕дм╕нний вже хоча б тому, що державний устр╕й московсько╖, згодом петербурзько╖, а в╕д сорока л╕т знову московсько╖ ╕мпер╕╖ – не знав, не зна╓ ╕ знати не хоче жодно╖ особовост╕: ан╕ особисто╖, ан╕ сусп╕льно╖, ан╕ нац╕онально╖, ан╕ нав╕ть рег╕онально╖ чи класово╖. Тому процес формування в Рос╕╖ типу ╕мперсько╖ людини – «рос╕янина» – не був ан╕ процесом ╕сторичним, ан╕ процесом взагал╕ (1). Це був брутальний, масово-механ╕чний вир╕б, виконуваний терористично-пол╕ц╕йною машиною тотально-зцентрал╕зовано╖ держави. ╤, власне тому, що був то механ╕стичний вир╕б, цебто акц╕я видирання з живого орган╕зму п╕дбитих ╕ обезвладнених нац╕й – окремих ╖х шматк╕в, – ╕мперський тип «рос╕янина» не постав. В умовах характеристично╖ м╕шанини понять «нац╕я – етнос» ╕ «держава – ╕мпер╕я» державна машина в практиц╕ механ╕чно нагинала стар╕ нац╕ональн╕ орган╕зми п╕д етн╕чний р╕вень московсько╖ маси з метою, розум╕╓ться, творити ╓динонед╕лимий нар╕д – русск╕й, рос╕йський чи сов╓тський, в╕рн╕ш, «народ» – в специф╕чно-рос╕йськ╕м розум╕нн╕ цього слова.
Результатом тако╖ наполегливо╖ й планово╖ чинност╕ державно╖ машини було з’явлення типу не рос╕янина, а лише: малороса, малополяка, малогрузина ╕ нав╕ть малосиб╕ряка.
До реч╕, щоб це не звучало парадоксом, пошлюся на недавн╓ минуле сусп╕льства польського, в як╕м тип польського малороса був безперечним соц╕олог╕чним фактом.
Духовим виразом ╕ як би субл╕мац╕╓ю цього факту був, наприклад, Роман Дмовський як пол╕тик та ╕деолог, ╕ ц╕ла дмовщизна т. зв. демократ╕╖ народово╖, що саме сво╖м малорос╕йством отру╖ла в зародку новопосталу Польську державу ╕ в львин╕й дол╕ спричинилася до ╖╖ упадку (2).
Що ж таке малорос?
Це – тип нац╕онально-дефективний, скал╕чений псих╕чно, духовно, а в насл╕дках, часом – ╕ расово.
На наш╕й Батьк╕вщин╕, головн╕м ╕сторичн╕м родовищ╕ цього людського типу, в╕н набрав особливо патолог╕чного ╕ зовс╕м не такого простого характеру, як, на перший погляд, здавалося б.
Завдяки такому, а не ╕ншому, переб╕гов╕ ╕сторичного процесу на наш╕й земл╕, тип малороса ставав (принаймн╕, по м╕стечках ╕ м╕стах) масовим, а що найг╕рше, традиц╕йним. ╤ треба припускати, що способи, так би мовити, малорос╕йського виробництва вже на Москв╕ були розроблюван╕ протягом не одного стол╕ття, а система т╕╓╖ продукц╕╖ не в╕днин╕ ма╓ п╕д собою сол╕дну, сказати б, наукову базу. Сучасн╕ сов╓тськ╕ специ, хоч як озбро╓н╕ терором ╕ модерними здобутками науки «а-ля Павлов», безумовно, дуже уважно перелистують ╕ вчитуються в ╕сторичн╕ документи багатющих арх╕в╕в Посольського (й Питошного) Пр╕казу XVI-XVII ст., Малорос╕йсько╖ Колег╕╖ XVIII ст., III Отд╓л╓н╕я та Охранки XIX ст.

У нас фатально закор╕нилося майже переконання, що малорос – то, мовляв, неосв╕чений, прим╕тивний, недорозвинений укра╖нець без нац╕онально╖ св╕домост╕, словом, як то кажуть, темна маса. Вистачить, мовляв, його при помоч╕ «Просв╕ти» просв╕тити, переконати й усв╕домити – ╕ справа полагоджена. Але кожен, хто давав соб╕ труду зупинятися на ц╕й проблем╕, зна╓, наск╕льки вищеподана схема далека в╕д д╕йсност╕.
Малорос╕йство, хоч явище часте ╕ к╕льк╕сне, – найменш дотикало основну нашу нац╕ональну масу – селянство (що нас не мусить особливо т╕шити, бо не маса творить ╕стор╕ю). У нас малорос╕йство було завжди хворобою не лише п╕в╕нтел╕гентською, але – й передовс╕м – ╕нтел╕гентською, отже, поражало верству, що мала виконувати роль мозкового центру нац╕╖.
╤ в ц╕м – суть проблеми.
╤ тут одразу ж треба виключити той тип простолюду, який любив повторяти «моя хата скраю», або при польських конскрипц╕ях називав себе пол╕щуком чи тутейшим, як при сов╓тських переписах запису╓ свою нац╕ональн╕сть «русск╕й»: то ╓ лише м╕м╕кр╕я ╕ самооборона, за якими тягнуться в╕ки г╕ркого досв╕ду.
Скажемо коротко ╕ заб╕гаючи наперед: проблема укра╖нського малорос╕йства ╓ одн╕╓ю з найважн╕ших, якщо не центральних проблем, безпосередньо зв’язаних з нашою основною проблемою – проблемою державност╕. Що б╕льше: це ╓ та проблема, що першою встане перед державними мужами вже Державно╖ Укра╖ни. ╤ ще довго, в час╕ тривання й стаб╕л╕зац╕╖ державност╕, та проблема стоятиме першоплановим завданням, а для само╖ державност╕ – гр╕зним мементо (нагадуванням).
Малорос╕йство-бо – наша ╕сторична хвороба (В. Липинський називав ╖╖ хворобою бездержавност╕), хвороба многов╕кова, отже, хрон╕чна. Н╕ часов╕ застрики (уколи – Л. К.), н╕ нав╕ть х╕рург╕я – тут не поможуть. ╥╖ треба буде довг╕-довг╕ десятил╕ття ╕зживати.

II
Намагаючись викладати цю тему мовою стислою, з нахилом нав╕ть до академ╕зму, все ж в╕дчува╓ш труднощ╕ при формулюванн╕ думок, щоб вони були легко-схопн╕, дох╕длив╕. Виплива╓ це з само╖ скомпл╕ковано╖ ╕стоти теми. Тому звернемось до ╕люстрац╕й, взятих чи то з ╕стор╕╖, чи то з л╕тератури.
Не сягатимемо аж до пра╕стор╕╖. Зазначимо лише, що малорос╕янству, певно, в╕ддавна сприяли природн╕ багатства ╕ щедре п╕дсоння нашо╖ ╓дино╖ на св╕т╕ Батьк╕вщини. Плями майбутнього малорос╕йства, пом╕тн╕ вже в наш╕м Середньов╕чч╕ («люди татарськ╕»), яскрав╕ють в добах литовськ╕й та козацьк╕й. За гетьманування Виговського ╕ в наступн╕й Ру╖н╕ – малорос╕йство укра╖нське ста╓ вже чинником пол╕тичним ╕ виходить на арену ╕стор╕╖.
Переяслав року 1654 той чинник як би залегал╕зував, ╕ в╕н, бувши спочатку чисто чутт╓вою й психолог╕чною вадою, об’╓ктивно да╓ п╕зн╕ш очевидний парал╕ч нац╕онально-державн╕й вол╕, а дедал╕ – агентуру й п’яту колону Москви. Брюховецький – з одного боку, Тетеря – з другого: ось два обличчя малорос╕йства за Ру╖ни. Але ще Мартин Пушкар, полковник полтавський, вста╓ злов╕сним символом малорос╕йства похмельниччини, символом зн╕вечення перемоги п╕д Конотопом, символом, що веде х╕д нашо╖ ╕стор╕╖ аж до полтавсько╖ катастрофи, бо Кочубе╖вщина – то був пл╕д довгих десятил╕ть.
Якщо колись з’явиться ╕стор╕я Укра╖нського Малорос╕йства, то автор ╖╖ саме Мартина Пушкаря, правдопод╕бно, проголосить батьком малорос╕йства. Бо, повторюю, всупереч популярн╕й у нас думц╕, малорос╕йство – то не москвоф╕льство ╕ не ще яке-небудь ф╕льство. То – нем╕ч, хвороба, кал╕цтво внутр╕шньонац╕ональне. Це – нац╕ональне пораженство. Це, кажучи московською урядовою мовою XVII стол╕ття, – шатость ч╓ркасская, а кажучи мовою такого експерта, як цариця Катерина Друга, це – самоотверженность малоросс╕йская. Отже, ╓ то лог╕чне степенування: хитлив╕сть, зрадлив╕сть, зрада ╕ агентурн╕сть. Аж до час╕в наступних ╕ нам найближчих.
Москвоф╕льство чи ╕нше ф╕льство (╖х було к╕лька в наш╕й ╕стор╕╖) – то ╓ можливий напрям нашо╖ нац╕онально╖ пол╕тики, ╕ в ц╕м сенс╕ був «переяславський» момент москвоф╕льства в пол╕тиц╕ Богдана Великого, як москвоф╕льськими були ц╕л╕ десятил╕ття нац╕онально╖ пол╕тики великого ╤вана Мазепи. Як туркоф╕льство Петра Дорошенка. Як змушене полоноф╕льство Виговського чи – на наших очах – Петлюри. Вс╕ ц╕ приклади – то пол╕тика чи тактика.
Але малорос╕йство – це не пол╕тика ╕ нав╕ть не тактика, лише завжди апр╕орна ╕ тотальна кап╕туляц╕я.
Кап╕туляц╕я ще перед бо╓м.
Москвоф╕льство (як всяке ╕нше ф╕льство) перепоклада╓ власну, контрольовану волю, отже, теоретично кажучи, може м╕ститись в границях нац╕онально╖ чи, тим б╕льше, державно╖ пол╕тики, але малорос╕йство, як яскравий прояв парал╕чу пол╕тично╖ вол╕ ╕ думки, завжди ╓ поза межами яко╖-небудь рац╕онально╖ пол╕тики – взагал╕.
Д╕яч╕ Центрально╖ Ради малоросами не були. Вони були здеб╕льше тими, що ╖х окреслю╓ться виразом «св╕дом╕ укра╖нц╕» (року 1918 досить двозначно казали «переконаний укра╖нець»). Але майбутн╕й ╕сторик не зможе пол╕тику Центрально╖ Ради пояснити ╕накше, як присутн╕стю в н╕й пол╕тичного малорос╕йства, яким були люди того покол╕ння отру╓н╕: брак найелементарн╕шого нац╕онального ╕нстинкту ╕ парал╕ч пол╕тично╖ вол╕ – були наявн╕.
З коротеньких спогад╕в генерала Врангеля, який в ╕мперськ╕й гвард╕╖ був п╕длеглим Скоропадського, видно, що гетьман роздумував нав╕ть над ╕стор╕ософ╕╓ю Укра╖ни (3).
Але ц╕ роздуми в╕дбувалися л╕том року 1918 – отже, були ╕ сп╕знен╕, й абстрактн╕: ╕стор╕ю треба було тод╕ вже творити, владу, якою б обмеженою вона тод╕ не була, – зд╕йснювати щохвилини, бо час був рахований. Гетьман Павло Скоропадський п╕д багатьма оглядами стояв несп╕вм╕рно вище в╕д б╕льшост╕ л╕дер╕в Центрально╖ Ради, але й в╕н був ╕ сином доби, ╕ ровесником покол╕ння. Якщо не комплекс малорос╕йства, то напевно «комплекс Гоголя» тяж╕в ╕ над ним. Павло Скоропадський залишив нам класичний приклад укра╖нського пол╕тичного гамлетизму, який, до реч╕, т╕сно зв’язаний з традиц╕йним малорос╕анством. ╤ в ц╕м була трагед╕я ╕ Батьк╕вщини, ╕ ╖╖ нещасливого сина, який на чужин╕ залишився ╖й в╕рним аж до смерт╕.

III
В нормальн╕й, незмалорос╕йщен╕й псих╕ц╕ кожного сина свого народу ╕снують сво╓р╕дн╕ «умовн╕ рефлекси» нац╕онального ╕нстинкту: чорне – б╕ле, добре – зле, в╕рне – нев╕рне, чисте – нечисте, Боже – диявольське.
В малорос╕йств╕ ц╕ рефлекси пригасають ╕ слабнуть, часом аж до повного ╖х занику. В так╕м стан╕ сама-но праця ╕нтелекту не помага╓, бо буде завжди сп╕знена. Нав╕ть розроблена, заф╕ксована ╕ по арх╕вах (зазвичай нечитаною) переховувана нац╕онально-пол╕тична мисль не може винагородити того ╕нстинктовного розуму, що його назива╓мо часом природним, часом мужицьким, ╕ який т╕сно зв’язаний з волею ╕ характером. Цього «природженого» розуму не може зам╕нити жодна школа, жоден титул чи диплом. ╤сторичне малорос╕йство або той розум редукувало до розм╕р╕в «мужицько╖ арихметики», або його наркотизувало р╕зними м╕фами (сп╕льна в╕ра, сп╕льний цар, сп╕льний соц╕ал╕зм чи брак географ╕чних кордон╕в), або – просто вижирало, як м╕кроб вижира╓ живу тканину орган╕зму.
Що ж таке малорос╕йство? Це також затьмарення, ослаблення ╕ – з часом – заник ╕сторично╖ пам’ят╕. Тому ╕ колишн╕й Петербург, ╕ тепер╕шня Москва, розпоряджаючи з централ╕зованим шк╕льництвом, таку велику вагу надавали й надають науц╕ ╤стор╕╖, яка, в сполученн╕ з в╕дпов╕дно п╕д╕браною л╕тературою (а т. зв. рос╕йська л╕тература ╓ першорядний чинник деморал╕зац╕╖, про що попереджував, але безусп╕шно, ще Володимир Антонович), забива╓ ╕сторичну пам’ять укра╖нсько╖ дитини з першим днем вступу ╖╖ до школи.
Придив╕мось, що робиться в сучасн╕й сов╓тськ╕й ╕стор╕ограф╕╖! Яку до др╕бниць продуману програму здеформовано╖ й зденатуровано╖ ╤стор╕╖ там розроблено! Бо то – найважлив╕ший в╕дд╕л лаборатор╕╖ малорос╕анства.
Малорос╕йство, як показу╓ досв╕д, одночасно плека╓ться також систематичним впорскуванням комплексу меншовартост╕ («н╕коли не мали держави», «темне селянство», «глупий хохол» ╕ т. п.), насм╕шкуватого ставлення до нац╕ональних вартостей ╕ святощ╕в. Це – систематичне висм╕ювання, анекдотизування й глузування з╕ звича╖в, обича╖в, обряд╕в, нац╕онально╖ етики, мови, л╕тератури, з ознак нац╕онального стилю, реал╕зац╕╖ якого ставляться систематичн╕, планов╕ й терором п╕дперт╕ перешкоди. А коли п╕сню чи танець висм╕яти не вда╓ться, тод╕ ╖х вульгаризу╓ться й прим╕тив╕зу╓ться («п╕сн╕ народ╕в СССР») так, щоб гопак непом╕тно переходив в камар╕нск╕й, а бандура – через р╕зн╕ «капели» – в балалайку чи гармонь. Коли ж в галуз╕ науки чи мистецтва поста╓ тв╕р укра╖нського нац╕онального духу вартост╕ бездискус╕йно╖ ╕ самопереконливо╖, тод╕ приходить просто рекв╕зиц╕я чи «соц╕ал╕зац╕я» ╕ тв╕р проголошу╓ться «нашим» («русск╕м» чи – тепер – «сов╓тським»).
Для сучасник╕в Шевченка нац╕ональн╕сть нашого великого математика Михайла Остроградського була р╕ччю очевидною. Сьогодн╕ це «русск╕й учоний» – вже для ц╕лого св╕ту. Ми зна╓мо, що один з фундатор╕в науки про м╕цн╕сть матер╕ал╕в та буд╕вельно╖ механ╕ки – Степан Тимошенко – ╓ син нашого народу ╕ найстарший член Наукового товариства ╕м. Шевченка, але для ц╕лого св╕ту в╕н сьогодн╕ нав╕ть не американець, а просто «русск╕й», ╕ його, нав╕ть перекладен╕, п╕дручники в СССР давно вже «нац╕онал╕зован╕» для ген╕я «сов╓тського народу».
Ось св╕жий приклад: видатний наш мистець Олександр Довженко, який в умовинах власно╖ держави вир╕с би на св╕тового ген╕я, пильнував аж до сво╓╖ смерт╕, щоб в к╕нц╕ кожного його, Москвою соц╕ал╕зованого, твору стояло: переклад з укра╖нсько╖. Але не всп╕в в╕н склепити оч╕, як його тестаментарну «Зачаровану Десну» видано було в Москв╕ велетенським накладом по-рос╕йському, а одночасно – англ╕йський переклад з зазначенням, що в╕н «сов╓тський», отже – для «англомовних» народ╕в – «русск╕й» письменник.
Уяв╕м соб╕, що диявол помагатиме так само дал╕ – ╕ тод╕, за 20-30 л╕т, Довженко буде так само «русск╕м», як Тимошенко ╕ Богомолець, як Бортнянський, Боровиковський, Гоголь, Мечников, Ку╖ндж╕, Самокиш чи (до реч╕ – з льв╕в’ян) Айвазовський...
Ки╖вську Всеукра╖нську Академ╕ю наук перетворено на пров╕нц╕йну ф╕л╕ю московсько╖ з публ╕кац╕ями «на общепонятном». Славна Ки╖вська Академ╕я мистецтв обернулася на пров╕нц╕йний «художн╕й» ╤нститут, а ╖╖ фундатор – ген╕альний граф╕к Юр╕й Нарбут – просто викреслений з ╕стор╕╖: його пам’ять зл╕кв╕довано нав╕ть у «всесоюзн╕й» скал╕. «Н╓т, н╓ било ╕ бить н╓ может...» Те саме з музикою, оперою. Один з авангардових театр╕в XX ст. – театр Курбаса-Кул╕ша – знищено до кореня ╕ на його м╕сце привернуто побутовий, фактично малорос╕йський театр, який, одначе, пор╕вняти не можна з класичним побутовим нашим театром Кропивницького – Карпенка-Карого: театр «на укра╕нском язик╓» в УССР опинився на р╕вн╕ – ув╕чненого ще Винниченком – Гаркуна-Задунайського.
Дуже прикметний недавн╕й випадок з поеткою Л╕ною Костенко. По виданн╕ т╕льки двох книжечок поез╕й вона опинилася з кляпом в рот╕. Не з огляду на тематику (про кохання й соловейка така В. Ткаченко воропа╓ соб╕ без перешкод), хоч Л. Костенко мала необережн╕сть писати про... море, забувши, що тема моря для укра╖нц╕в була заборонена ще в к╕нц╕ 20-х рр. («н╕ззя»). Н╕, справа була не в тематиц╕, а в занадто певн╕м тон╕, занадто суверенн╕й ╕нтонац╕╖ ╕ занадто яскрав╕й л╕тературн╕й культур╕, яка – ретроспективно – виявляла р╕вень 20-х рок╕в, неокласик╕в, Плужника ба й... Яновського, словом – зраджувала неперервний процес... А, на б╕ду, поетка — справжня та ще й з власним стилем. Це й припечатало ╖╖ долю. Вона фактично вже задушена, не всп╕вши нав╕ть закв╕тнути.
Випадок з Л╕ною Костенко, може, найяскрав╕ше показу╓ справд╕ сатанинську чуйн╕сть сов╓тського апарату малоросизац╕╖.
Поб╕жно в╕дзначен╕ явища дають м╕рило сучасно╖ сов╓тсько╖ малоросизац╕╖ нашо╖ культури ╕ показують обсяг продукц╕╖ всеохоплюючого малорос╕йства на наш╕й Батьк╕вщин╕, де, до реч╕, вже оф╕ц╕йно не ф╕гуру╓ нар╕д укра╖нський, лише в╕д двох десятк╕в л╕т просто «народ Укра╖ни», отже, не нац╕я, а населення, мешканц╕, piople, або, як тепер кажуть, жител╕ ц╕╓╖ «республ╕кансько╖» колон╕╖ «сов╓тського государства».

IV
Т╕льки на тл╕ ╕млисто-хиткого, зрадливо-безформного, невиразно-обоп╕льного ╕ часом просто юдиного малорос╕йства можна в╕дчути й зрозум╕ти, чому саме ╕м’я гетьмана Мазепи прошива╓ ворога, як жагуча стр╕ла, чому це ╕м’я змушу╓ тремт╕ти його, як ту ╓вангельську осику, на як╕й Юда пов╕сився, чому сама згадка про Мазепу кида╓ ворога в холодний п╕т.
╤стор╕я наша згаду╓ про р╕чки кров╕ в руйнован╕м, ╜валтован╕м ╕ ганьблен╕м року 1709 Батурин╕. ╤стор╕я пода╓ нам, як московським канчуком було з╕гнано наших ╓пископ╕в до глух╕вського собору, щоб там поб╕л╕лими з╕ смертного жаху укра╖нськими устами проголосити «╤вашц╕ Мазеп╕» – фундаторов╕ храм╕в! – блюзн╕рчу й страшну, ╕стинно диявольську «анатему». Це був прилюдний ╜валт на╖зника-варвара, перш за все, над найвищими святощами нац╕╖ – нашою Церквою, нашою В╕рою Благочестивою... ╤ в╕д час╕в коронованого ката Петра, якого л╕пша частина власного народу, з сином-престолонасл╕дником на чол╕, справедливо мала за антихриста, – протягом двох з половиною стол╕ть ╕де р╕зними способами ╕ з р╕зних стор╕н оббр╕хування, оплюгавлювання, оганьблювання, викорчовування й викор╕нювання найменшого сл╕ду Мазепи й мазепинсько╖ доби. Ми дос╕ не можемо знайти нав╕ть в╕рн╕шого портрету того, хто, напевно, був за життя портретований десятки раз╕в. О, допоки буде Рос╕я Рос╕╓ю ╕ Москва Москвою, нав╕ть ╕стор╕ограф╕чно╖ «реаб╕л╕тац╕╖» Мазепи н╕коли не наступить, хоч би сталося ще к╕льканадцять октябрських чи февральських революц╕й! Ворог, якого нац╕ональний ╕нстинкт – при вс╕м варварств╕ й дикунств╕ – був, ╓ ╕ буде найб╕льш живучий ╕ безпомилковий, ворог, який на жодне малорос╕янство, протягом стол╕ть сво╓╖ ╕стор╕╖, н╕коли не хвор╕в, – на пункт╕ Мазепи ╕ мазепинства ╓ тотально-непримиримий.
╤ ма╓ ц╕лковиту рац╕ю. Мазепинство бо й ╓ яскравою протилежн╕стю, яскравим запереченням, нещадним демаскуванням ╕ найрадикальн╕шим л╕ком саме на малорос╕йство. Бо що ж ╓ мазепинство, як не чинна св╕дом╕сть Нац╕╖ та ╕нстинктовно зв’язана з т╕╓ю св╕дом╕стю пол╕тична й м╕л╕тарна воля Нац╕╓ю бути? Нав╕ть за ц╕ну Батурина чи Полтави.
В кап╕тальн╕й пов╕ст╕ Б. Антоненка-Давидовича «Смерть» (в н╕й чомусь тепер почали шукати порнограф╕╖, а не проблеми малорос╕йства, як╕й вона в ц╕лост╕ присвячена) ╓ яскрава сцена. Окупац╕йний ком╕сар – пол╕тично св╕домий укра╖нець, отже, змушений грати роль самоотверженого малороса, при рев╕зуванн╕ с╕льсько╖ школи натрапля╓ на портрет Мазепи, маскований сус╕дством портрета Драгоманова. Буря почувань, викликана образом гетьмана, мусить бути з м╕сця згашена, понадто в присутност╕ учителя школи, типового «просв╕тянина» ╕ «щирого укра╖нця», але пол╕тичного сл╕пця, отже – в ╕стот╕ сво╖й – натурального малороса. Сцена, розум╕╓ться, к╕нчиться голосним наказом: «В радянськ╕й школ╕ не м╕сце одверт╕й контрреволюц╕╖!»

(Зак╕нчення в наступному номер╕)

ПРИМ╤ТКИ
1) Це ╕сторично-сп╕знене слово тепер все част╕ше пускають в об╕г кер╕вники т. зв. рос╕йсько╖ ем╕грац╕╖, як би попереджаючи, поки що маскован╕ сов╓тською терм╕нолог╕╓ю, ╕нтенц╕╖ кер╕вник╕в сов╓тсько╖ ╕мпер╕╖. ╤сторично – це слово мало св╕й сенс в заранн╕ ╕мпер╕╖, в часах Петра ╤ й Катерини II, ╕ в т╕м сенс╕ – ╕мперсько-державн╕м, а не нац╕ональн╕м – вживалося протягом XVIII ст. Доп╕ру в стол╕тт╕ XIX урядов╕ чинники безусп╕шно намагаються надати йому сенс етн╕чно-нац╕ональний, згодом остаточно перейшовши до явного фальсиф╕кату: «русск╕й». (Тут ╕ дал╕ прим╕тки ╢. Маланюка).
2) Замордування першого президента в╕дновлено╖ Польщ╕ – ╫абр╕╓ля Нарутовича (╕нженера-г╕дравл╕ка ╕ славного швейцарського професора) – доп╕ру тепер частина польського сусп╕льства почина╓ соб╕ належно усв╕домлювати. Уб╕йник – Ел╕╜╕уш Н╓вядомський, людина рел╕г╕йна, маляр, абсольвент, щоправда, Петербурзько╖ Академ╕╖ мистецтв, – доконав цього з мотив╕в патр╕отичних, як парт╕йний ендек (нац╕онал-демократ).
П╕лсудський, з властивою йому ╕нту╖ц╕╓ю, досить точно визначив був тод╕ ж, що то була «куля з╕ Сходу».
3) Подаю, на жаль, з пам’ят╕ такий д╕алог:
Врангель: Чи Укра╖на – це поважно?
Гетьман: Ц╕лком. Я от лише думаю, з ким ╖й бути: з╕ Сходом чи Заходом.
Цей еп╕зод, поданий людиною чест╕ ╕ шведським бароном з походження, до реч╕, спростову╓ знане «св╕доцтво» ген. Ден╕к╕на, що гетьман, мовляв, «сво╓часно склав би Укра╖ну до ст╕п царя» ╕ тому под╕бн╕ «запоб╕гавч╕» ╕нсинуац╕╖.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 22.06.2012 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10419

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков