Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4454)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4128)
Українці мої... (1662)
Резонанс (2124)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1055)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (326)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (208)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
В╤ДНОВЛЮ╢МО ПАМ’ЯТЬ ПРО ГЕРО╥В
Попри все це нам варто пам’ятати про славного земляка Миколу Ливицького – справжнього...


БОРИВ╤ТЕР
╤м’я художниц╕ Алли Горсько╖ дотепер ╓ символом громадянсько╖ см╕ливост╕ й творчо╖...


МИКИТА ШАПОВАЛ – УКРА╥НСЬКИЙ КНИГОЛЮБ-РЕВОЛЮЦ╤ОНЕР
«Жив завжди дуже просто, в╕ддаючи вс╕ сво╖ запрацьован╕ грош╕ на укра╖нську...


ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 01.06.2007 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#22 за 01.06.2007
НЕЗНИЩИМА КРАСА
Юр╕й ГАВРИЛЮК

Укра╖нц╕ у св╕т╕

 ПРО АВТОРА
 
 ЮРIЙ ГАВРИЛЮК народився 2 вересня 1964 р. в мiстi Бiльськ-Пiдляський, Польща.
У 1983 р., як студент унiверситету, заснував позацензурне (“пiдпiльне”) Укра╖нське пiдляське видавництво “Думка”, яке проiснувало до 1990 р. i випустило бiльше двадцяти видань, зокрема брошур, присвячених iсторi╖ та культурi укра╖нцiв Пiдляшшя.
У 1987-1989 pp. редагував “товстий” позацензурний журнал “Основи”, присвячений питанням iсторi╖ та культури Пiдляшшя (вийшло 4 числа). Крiм цього, вiд 1987 р. редагував такi пiдляськi укра╖нськi перiодичнi та одноденнi видання, як “Пiдляшшя”, “Вiстi Укра╖нського Нацiонального Руху Пiдляшшя”, “Укра╖нець”, “Укра╖нець Пiдляшшя”, “Бiльщанин”, “Над Бугом i Нарвою” (виборча одноденка), “Наша Газета”, “П╕дляська газета”, “Пiдляський Листок”.
У 1989 р. був спiвзасновником польськомовного перiодичного видання “Krug”, присвяченого суспiльно-культурному життю укра╖нцiв Пiдляшшя (виходило у 1989-1990 роках).
У 1990 р. закiнчив iсторичнi студi╖ в Ягеллонському унiверситетi у Краковi з отриманням наукового звання магiстра (тема магiстерсько╖ дисертацi╖ “Укра╖нське населення на Пiдляшшi у Х-ХVII столiттях”).
У 1990-1993 роках - спiвпрацiвник та працiвник Iнституту укра╖нсько╖ науки i культури, дiючого як складова частина Фундацi╖ Святого Володимира Хрестителя Ки╖всько╖ Рус╕ у Краковi. Член редакцiйно╖ колегi╖ “Кракiвських Укра╖нознавчих Зошитiв”, якi вiд 1993 р. почали виходити як спiльне видання Фундацi╖
Св. Володимира та Ягеллонського унiверситету та альманаху “Мiж сусiдами”.
Вiд 1991 р. член редакцi╖, а у 1993-1996 роках секретар редакцi╖ видаваного у Бiльську двомiсячника “Над Бугом i Нарвою”. З 2001 року його головний редактор.
У 1993-1996 роках секретар Головно╖ управи Союзу укра╖нцiв Пiдляшшя, органiзатор фестивалiв укра╖нсько╖ культури “Пiдляська осiнь” (1993 i 1995 рр.) та молодiжних таборiв (1995 року, у спiвпрацi з “Пластом”). Зараз член Головно╖ ради СУП.
У 1993-1998 рр. вiв пiдпри╓мницьку дiяльнiсть – видавниче пiдпри╓мство “Основи”. В╕дновив ╖╖ у 2000-2001 рр. – П╕дляське видавництво “Основи”.
Вiд 1994 р. редагу╓ (з деякими перервами) укра╖нськi сторiнки в мiсячнику “Przegliad Prawoslawny” (Бiлосток).
У 1996-1997 р. спiвпрацював при редагуваннi збiрника “Холмщина i Пiдляшшя. Iсторико-етнографiчне дослiдження” (Ки╖в 1997).
Сп╕впрац╕вник координац╕йного бюро “Енциклопед╕╖ сучасно╖ Укра╖ни”. На поле л╕тературно╖ творчост╕ вступив у 1982 роц╕, дебютував у 1983 роц╕ на стор╕нках м╕сячника “Наша культура” (Варшава). З травня 2002 року член Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни.

НЕЗНИЩИМА КРАСА

Час швидкоплинний, отже й “не оглянемося”, як знов будемо в╕дзначати День Незалежност╕. Черговий раз будемо згадувати день, коли перед Укра╖ною в╕дкрилася можлив╕сть в╕льного розвитку, але й черговий раз сконстату╓мо, що далекий ще день, коли завершеним стане процес впорядковування укра╖нського духовного простору, коли повернуться в нього вс╕ наш╕ геро╖ та творц╕ культури, коли знищен╕ будуть руйн╕вн╕ для нац╕онального зростання м╕фи.
Одним з таких м╕ф╕в було плекане протягом багатьох п╕сляво╓нних десятир╕ч переконання про Буг як кордон, що в╕дд╕ля╓ Укра╖ну в╕д зовн╕шнього св╕ту. Але ж ╕стор╕я показу╓ нам зовс╕м ╕нший образ ц╕╓╖ р╕ки. Це в жодному раз╕ не межа, а можна б нав╕ть сказати, що дуже важлива, разом з Дн╕пром ╕ Дн╕стром, в╕сь ки╖всько╖ цив╕л╕зац╕╖. Теч╕я Бугу стор╕ччями була ниткою, на яку нанизувалися земл╕ русин╕в-укра╖нц╕в – Галичина з Белзщиною, Волинь з Холмщиною, Берестейщина з П╕дляшшям. Персональним вт╕ленням соборност╕ цих земель ╓ особа князя ╕ короля Данила, адже без згадки про нього ╕ його нащадк╕в неможлива ╕стор╕я як Володимира Волинського, Галича ╕ Львова, так ╕ Ярослава, Перемишля, Холма, Берестя,Дорогичина та Б╕льська.
Гей, старовино, де ти, озвися?
Хто нам розкаже про тебе,
Хто нашу думку збудить, зогр╕╓
Та й дасть приклад, як треба?
Цими словами, надрукованими 1907 року в Холм╕, у зб╕рц╕ “Запов╕ти р╕дно╖ старовини”, до спадщини минулого звертався народний учитель ╕ поет з П╕вденного П╕дляшшя Васько Ткач (Василь Остапчук). Це ж зрозум╕ло – ╕стор╕я для народу те саме, що для кожного з нас пам’ять про прожите вже життя, без чого ми ста╓мо як гнана в╕тром пилина в жахлив╕й безодн╕. Цей голос минулого говорить про подвиги Володимира Великого, який в╕двойовував червенськ╕ городи на л╕вому берез╕ Бугу та утихомирював племена ятвяг╕в, що були пост╕йною загрозою для територ╕й сьогодн╕шнього П╕дляшшя, Берестейщини ╕ нав╕ть Волин╕. Цей голос говорить про Володимирового сина Ярослава Мудрого, який продовжував справу утвердження зах╕дного кордону Земл╕ Русько╖ та у 1031 роц╕ заснував на берез╕ Сяну город Ярослав. З його ╕менем ╕сторики пов’язують також заснування таких п╕дляських город╕в, як Дорогичин ╕ Б╕льськ.
Голос минулого говорить також про Данила Романовича, названого ╕сториками Галицьким. Не так давно, у 2003 роц╕, в╕дзначали ми роковини двох ╕сторичних под╕й – перемоги в╕йська княз╕в Данила та Василька Романович╕в над хрестоносцями п╕д Дорогичином (1238 р.) та коронац╕╖ князя Данила на короля Рус╕, яка в╕дбулася в тому ж Дорогичин╕ у 1253 роц╕. Це одн╕ з найвагом╕ших под╕й, що вписують минуле мого р╕дного П╕дляшшя в загальну ╕стор╕ю не лише земель, об’╓днаних у Галицько-Волинськ╕й держав╕, але ╕ вс╕╓╖ Укра╖ни.
Як сл╕в ╕з п╕сн╕, так з укра╖нсько╖ ╕стор╕╖ не викинути й княжий Перемишль – найстар╕ше м╕сто Галичини, вотчину Володимира Володаревича, який у перш╕й половин╕ Х╤╤ ст. об’╓днав п╕вденно-зах╕дн╕ укра╖нськ╕ земл╕ в Галицькому княз╕вств╕. З к╕нця Х╤ ст. ╕снувала тут ╓пископська кафедра. На початку Х╤Х ст., ран╕ше нав╕ть, н╕ж Льв╕в, м╕сто над Сяном стало осередком укра╖нського нац╕онального в╕дродження на територ╕ях, як╕ належали тод╕ до Австр╕йсько╖ монарх╕╖.
Холм – м╕сто, засноване у 1230-х роках Данилом Романовичем. Це спершу княжа столиця (тут 1264 року був в╕н похований у Пречистенському собор╕), згодом культурний та рел╕г╕йний центр укра╖нц╕в Забужжя. У холмському собо-р╕ протягом дек╕лькох стор╕ч славилася чудотворна Холмська ╕кона Богородиц╕, нещодавно передана вих╕дцями з Холмщини Укра╖нськ╕й держав╕. Зараз вона в Музе╖ Волинсько╖ ╕кони в Луцьку ╕ ╓ найстар╕шою ╕коною, яка збер╕га╓ться на територ╕╖ Укра╖ни.
Саме в Холм╕ у 1866 роц╕ наро-дився корифей укра╖нсько╖ ╕стор╕ограф╕╖, голова Укра╖нсько╖ Цент-рально╖ Ради та Президент Укра╖нсько╖ Народно╖ Республ╕ки Михайло Грушевський. Тут у 1940-1944 роках православну Холмсько-П╕дляську ╓парх╕ю очолював митрополит ╤лар╕он, в мир╕ професор ╤ван Ог╕╓нко (1882-1972) – мовознавець, ф╕лософ, письменник, м╕н╕стр осв╕ти ╕ в╕роспов╕дань Укра╖нсько╖ Народно╖ Республ╕ки, перекладач Б╕бл╕╖ укра╖нською мовою. На цвинтар╕ на Холмськ╕й гор╕, недалеко в╕д Пречистенського собору спочива╓ Пилип Пилипчук (1869-1940) – у 1921-1922 прем’╓р уряду УНР та професор та╓мно╖ Укра╖нсько╖ Пол╕техн╕ки у Львов╕. З Холмщини до Львова переселився о. Петро Крип’якевич, батько в╕домого ╕сторика, учня М. Грушевського, ╤вана Крип’якевича (1886-1967), ╕м’ям котрого названий зараз льв╕вський ╤нститут укра╖нознавства Нац╕онально╖ Академ╕╖ наук Укра╖ни.
На п╕вн╕ч в╕д Холма, над Бугом розташоване п╕вденноп╕дляське село Крич╕в, з якого йде р╕д Михайла Кричевського, приятеля Богдана Хмельницького, ки╖вського полковника, який у виснажливому бою п╕д Ло╓вом затримав у 1649 р. пох╕д литовських в╕йськ на Ки╖в, але сам загинув в╕д ран. П╕вденне П╕дляшшя це також
батьк╕вщина Миколи Янчука (1859-1921), фольклориста, л╕тературознавця ╕ письменника. В╕н, працювавши в Москв╕, орган╕зував там вшанування юв╕лею Тараса Шевченка, а його п’╓си виходили друком та ставилися в укра╖нських театрах, зокрема в Галичин╕. Янчук був обдарований багатьма талантами й використовував зачут╕ в р╕дному сел╕ народн╕ мелод╕╖
до музичного оформлення сво╖х п’╓с.
╤ все ж таки найц╕нн╕шим для Укра╖ни став музичний талант Михайла Вербицького (1815-1870), народженого в сел╕ Яв╕рник Руський б╕ля Перемишля й вихованого в Улюч╕ над Сяном, який у 1864 роц╕ написав музику до г╕мну “Ще не вмерла Укра╖на”. Довг╕ роки був в╕н парохом церкви у Млинах в околиц╕ Ярослава, б╕ля яко╖ й л╕г на в╕чний спочинок – на могил╕ у 1930-х роках поставлено пам’ятник в форм╕ л╕ри з написом “П╕он╕ров╕ укра╖нсько╖ п╕сн╕”.
В самому ж м╕ст╕ Ярослав╕ народився Стан╕слав Людкевич (1879-1979), композитор ╕ музикознавець, який сво╓ю б╕ограф╕╓ю об’╓днав три епохи.
У лемк╕вському Бескид╕ виростав Богдан-╤гор Антонич (1909-1937) – найвизначн╕ший по Франков╕ поет Галичини, який народився в сел╕ Новиця на п╕вдень в╕д Горлиць (у 1990 р. був в╕дкритий пам’ятник на м╕сц╕ будинку його батьк╕в). Хоч творче життя Антонича пройшло у Львов╕, за словами Дмитра Павличка, «його книжки... як в╕кна у п’янливе пов╕тря Лемк╕вщини».
А в нашому час╕ найб╕льшим сп╕вцем Лемк╕вщини був польськомовний поет ╢жи Гарасимович (1933-1999), зб╕рку поез╕й якого “Небо лемк╕в, або руський л╕хтар” у перекладах ╤горя Калинця видано 2003 р. у Львов╕. Прах поета був, зг╕дно з його запов╕том, розсипаний на одному з Бескидських перевал╕в, де й встановлений пам’ятний знак. Гарасимович щойно перед смертю виразно заявив, що в╕н укра╖нський поет, який пише польською мовою. До того часу загалом сприймали його, укра╖нц╕ в тому числ╕, як польського письменника.
З дещо ╕нших причин в рол╕ творця польсько╖ культури виступа╓ лемко Еп╕фан╕й Дровняк (1895-1968), знаний як “Н╕к╕фор Криницький” – найвидатн╕ший маляр-прим╕тив╕ст у Польщ╕, який народився в Криниц╕ на зах╕дн╕й Лемк╕вщин╕. У 1947 роц╕ був в╕н насильно вивезений п╕д час акц╕╖ “В╕сла”, але дек╕лька раз╕в п╕шки повертався до р╕дного м╕ста. Тут помер ╕ був похований; на його могил╕ встановлено пам’ятник авторства ╕ншого лемка – Григор╕я Пецуха.
Вже з цього короткого й дуже загального еск╕зу видно: Лемк╕вщина, Надсяння, Холмщина ╕ П╕дляшшя ╓ нев╕д’╓мною частиною укра╖нського простору. Тут народилися люди й в╕дбувалися под╕╖, без яких укра╖нська ╕стор╕я та культура були б набагато б╕дн╕ш╕.
Але в ╕стор╕╖ не лише прям╕ шляхи та дороги, а й бездор╕жжя та ман╕вц╕, блукати котрими довелося й нац╕ям-сус╕дам – укра╖нцям та полякам. ╤ коли в початках ХХ стор╕ччя настав час в╕дбудови “нац╕ональних господарств”, виявилося, що нема╓ м╕ж ними необх╕дно╖ запоруки доброго сус╕дства – загальновизнано╖ меж╕, а Укра╖на й Польща, як с╕амськ╕ сестри зрощен╕ цими пограничними землями, як╕ пол╕тичн╕ ел╕ти обох нац╕й вважали сво╖ми. Спроби ╖хнього розд╕лення виявилися не прециз╕йною х╕рург╕чною операц╕╓ю, а звичайним р╕занням по живому солдатським багнетом ╕ рубанням к╕стяка сокирою... Врешт╕-решт чужими силами проведено ор╕╓нтовно за л╕н╕╓ю, накресленою у 1920 роц╕ англ╕йським м╕н╕стром Керзоном, державний кордон та етн╕чно “зачищено” прикордонн╕ територ╕╖.
Так виникла особлива кра╖на, названа “Закерзонням” – територ╕я, в╕дс╕чена в╕д укра╖нського материка п╕д час стал╕нського вир╕зування державних кордон╕в. Нещодавно, у 2004-2006 роках, довелося з сумом в╕дзначати 60-т╕ роковини очищення Лемк╕вщини, Надсяння, Холмщини та П╕вденного П╕дляшшя в╕д укра╖нського населення, яке проводилося п╕д оманливою назвою “репатр╕ац╕╖” (вигнано тод╕ близько п╕вм╕льйона укра╖нц╕в). Чорне д╕ло знищення довершила у 1947 роц╕ акц╕я “В╕сла”, п╕д час яко╖ п╕д приводом боротьби з Укра╖нською Повстанською Арм╕╓ю виселено тих укра╖нц╕в (близько 150 тис. ос╕б), яким до того часу вдалося вдержатися на сво╖х р╕дних м╕сцях; ╖х розпорошили на п╕вноч╕ й заход╕ Польщ╕.
╢диним нерозтерзаним рег╕оном залишилося П╕вн╕чне П╕дляшшя – земля на п╕вн╕чному берез╕ Бугу, що межу╓ з Б╕ловезькою пущею (околиц╕ Б╕льська, С╕м’ятич╕в, Гайн╕вки у сьогодн╕шньому П╕дляському во╓водств╕). Але тут, ще з м╕жво╓нного часу, застосовувався ╕нший метод – невизнання укра╖нського етн╕чного характеру м╕сцевого населення та побудова тут фасаду оф╕ц╕йно-шароварно╖ б╕лоруськост╕, яку, до реч╕, не дуже п╕дтримували на територ╕ях справ-д╕ етн╕чно б╕лоруських. Через те, що з ╕сторичних причин серед м╕сцевого укра╖нськомовного селян-ства було невелике почуття нац╕онального зв’язку з Укра╖ною, а також через страх розд╕лити долю укра╖нц╕в з п╕вденних земель, укра╖нська нац╕онально-культурна активн╕сть на ц╕й територ╕╖ почала набирати оберт╕в аж у 1980-х роках.

Ялтинське розмежування нац╕й у потерп╕лих в╕д нього укра╖нц╕в ╕ поляк╕в залишило б╕ль ╕ почуття кривди та втрати – перш╕ сумують за забужанськими “етн╕чними землями” та “княжими столицями”, друг╕ за “польськ╕стю Львова” та взагал╕ за “кресами”, як╕ в пам’ят╕ набирають обрис╕в молоком ╕ медом сповнено╖ аркад╕╖. Але ж як довго можна жити роздумами про те, ск╕льки хто кому поля приорав та п╕зн╕ше, при з’ясовуванн╕ справи, зуб╕в вибив – р╕кою сл╕з напевно ж не допливемо в майбутн╓, ан╕ зачерпнутою з не╖ водою не полл╓мо дерева в саду сьогодення – всохнуть...
Зв╕сно, згадуючи про Лемк╕вщину, Надсяння, Холмщину й П╕дляшшя – земл╕, як╕ п╕сля 1944 року стали “Закерзонням” (хоча саме через це вони вже зараз
“в ╢вроп╕”), нам не уникнути сумних думок, та все ж треба шукати краси. Наш╕ предки з незапам’ятних час╕в будували ж сво╖ осел╕ для мирного життя, твердин╕ для захисту п╕д час во╓нних лихол╕ть та церкви для молитви Богов╕. ╤ протягом тисячол╕ття створили вони тут красу, яка хоч ╕ пон╕вечена часом та людськими руками, збереглася в неповторних обрисах дерев’яних церков та придорожн╕х капличок ╕ хрест╕в, в кам’яних пам’ятниках на могилах предк╕в, в прикрасах с╕льських хат та в самому кра╓вид╕, вписаному в людськ╕ душ╕ й в╕дображеному в твор╕ннях рук та ум╕в чергових покол╕нь.
╤ ця краса щоденно звучить в Укра╖н╕ – в музиц╕ нац╕онального г╕мну, який ╓ сп╕льним твором поета з Ки╖вщини ╕ композитора з Надсяння; ╖╖ ароматом насичен╕ нев’януч╕ в╕рш╕ Антонича; в╕дчу╓мо ╖╖ врешт╕ в творах ус╕х тих письменник╕в та митц╕в сучасно╖ Укра╖ни, родове кор╕ння яких вироста╓ з╕ схил╕в Бескидських г╕р та нив Перемишльщини, Холмщини ╕ П╕дляшшя.
Хранителями та сп╕втворцями ц╕╓╖ краси стара╓мося бути й ми, укра╖нц╕, як╕ всупереч нищ╕вним вихрам минулого втрималися на батьк╕вськ╕й земл╕, або на не╖ повернулися та не забули пам’ят╕ роду. У к╕лькох десятках церков ╕ сьогодн╕ в╕дбуваються тут в╕дправи у сх╕дному обряд╕, в школах в╕дбува╓ться навчання укра╖нсько╖ мови, д╕ють сусп╕льно-культурн╕ орган╕зац╕╖ (Об’╓днання укра╖нц╕в у Польщ╕, Об’╓днання лемк╕в, Союз укра╖нц╕в П╕дляшшя тощо), виходить преса, працюють самод╕яльн╕ хори та колективи, митц╕ та письменники.
Щороку в╕д Лемк╕вщини по П╕дляшшя в╕дбува╓ться ц╕лий ряд ╕мпрез – “Лемк╕вська ватра” (Ждиня, Лемк╕вщина), “На ╤вана, на Русаля” (Зиндранова, Лемк╕вщина), “На ╤вана, на Купала” (Дубич╕ Церковн╕, П╕дляшшя), “Н╕ч Купали” (спочатку Посада Риботицька, тепер Перемишль, Надсяння), польсько-укра╖нськ╕ музичн╕ зустр╕ч╕ (Черемуха, П╕дляшшя), фестиваль укра╖нсько╖ культури “П╕дляська ос╕нь” (Б╕льськ, П╕дляшшя) тощо. Кожного року на ц╕ культурн╕ заходи орган╕затори запрошують також виконавц╕в ╕з р╕зних рег╕он╕в Укра╖ни. Окреме м╕сце в культурному кра╓вид╕ займають музе╖ просто неба з пам’ятками укра╖нсько╖ народно╖ арх╕тектури, орган╕зован╕ як державою (наприклад, у Сяноку, де представлено арх╕тектуру лемк╕в, бойк╕в та долинян), так ╕ з приватно╖ ╕н╕ц╕ативи – в Зиндранов╕ (Лемк╕вщина), Гол╕ (П╕вденне П╕дляшшя) чи Б╕ловеж╕ (П╕вн╕чне П╕дляшшя). Отже, й дос╕ укра╖нство тут - це не лише минуле, але й живий творчий потенц╕ал, котрий можна використати в ╕нтересах Укра╖ни та укра╖нсько-польського порозум╕ння й добросус╕дства.
Безсумн╕вно знаковими стали тут под╕╖ з участю Президента Укра╖ни В╕ктора Ющенка. Першою з них було в╕дкриття каплиц╕-пантеону, зведено╖ над могилою Михайла Вербицького – у кв╕тн╕ 2005 року п╕д час в╕зиту, що в╕дкривав “Р╕к Укра╖ни у Польщ╕” (до реч╕, тод╕ п╕д час концерту у варшавському Великому театр╕ виконано м. ╕н. кантату “Кавказ”, створену ╕ншим сином Надсяння – Стан╕славом Людкевичем). У травн╕ минулого року за участю Президент╕в Укра╖ни ╕ Польщ╕ був в╕дкритий мемор╕ал у сел╕ Павлокома на Надсянн╕, у якому в березн╕ 1945 року в╕д рук польського антикомун╕стичного п╕дп╕лля загинуло б╕льше трьохсот укра╖нських мешканц╕в села. ╤ ось цьогор╕ч Президенти В╕ктор Ющенко та Л╓х Качинський зустр╕лися у Варшав╕, щоб п╕дписати Сп╕льну заяву з приводу 60-х роковин акц╕╖ “В╕сла” та молитися, сп╕льно ╕з польським та укра╖нським духовенством, за потерп╕лих унасл╕док ц╕╓╖ антигуманно╖ операц╕╖ та за польсько-укра╖нське порозум╕ння ╕ сп╕впрацю.
На мою думку, символ╕чн╕ жести пол╕тик╕в та пам’ятники на могилах мученик╕в - це лише початок. Адже громадянам Укра╖ни треба показати те, що приховували в╕д них десятир╕ччями, коли духовний прост╕р Укра╖ни мав обриватися на колючих дротах “кордону дружби”. Треба показати ╖м красу “Закерзоння”, бо хоч неможливо при цьому оминути сумн╕ спогади, все ж таки життя в сво╖й основ╕ оптим╕стичне, а ми ж тут ╕ дос╕ жив╕ – не лише як люди, але ╕ як частина укра╖нсько╖ нац╕╖. Отже, треба висв╕тлити як тисячор╕чну ╕стор╕ю колишн╕х княжих ╕ ╓пископських столиць, так ╕ життя та д╕ла тих укра╖нц╕в, як╕ надал╕ в╕рн╕ “запов╕там р╕дно╖ старовини”, для яких важливе те, що в╕дбува╓ться над Дн╕пром, як╕ з хвилюванням та над╕╓ю чекають, що нового принесе ╖м в╕тер з Укра╖ни...
Але щоб цей укра╖нський потенц╕ал “Закерзоння” та людей, як╕ в ц╕й земл╕ мають корен╕, мав перспективу розвитку, необх╕дно знову вбудувати його в укра╖нський культурно-╕нтелектуальний прост╕р. Зробити те, що колись зробив Ярослав Мудрий, повернувши у меж╕ Земл╕ Русько╖ саме ц╕ територ╕╖ на зах╕д в╕д Бугу, втрачен╕ у колотнеч╕ п╕сля Володимирово╖ смерт╕. Тод╕ було це повернення ф╕зичне, зараз воно б╕льш мед╕альне – створення можливост╕, щоб в Укра╖н╕ знали ╕стор╕ю ╕ нац╕ональн╕ надбання ц╕╓╖ територ╕╖ та чули голос тутешн╕х укра╖нц╕в, щоб, кажучи словами поета: ц╕лющу воду укра╖нського духа ╕ думки з джерел п╕дляських, холмських, надсянських та лемк╕вських у Ки╓в╕ та ╕нших не менш славних м╕сцевостях пили.
Бо укра╖нськ╕ дороги у майбутн╓ ведуть також зах╕дним берегом Бугу – як через повернення укра╖нсько╖ спадщини ц╕╓╖ територ╕╖ в культурно-╕нтелектуальний прост╕р Укра╖ни, так ╕ через встановлення ново╖ якост╕ укра╖нсько-польських в╕дносин. Адже саме в╕д укра╖нсько╖ сторони залежатиме, чи польське сусп╕льство, дуже прив’язане до польських сл╕д╕в на “кресах”, тобто у Зах╕дн╕й Укра╖н╕, зрозум╕╓, що внасл╕док под╕й середини минулого стор╕ччя укра╖нц╕ також багато втратили, що на польському боц╕ державного кордону залишилися м╕сця ╕ пам’ятки, вписан╕ в укра╖нську нац╕ональну ╕стор╕ю й культуру.
Юр╕й ГАВРИЛЮК,
головний редактор укра╖нського часопису П╕дляшшя “Над Бугом ╕ Нарвою”.
Б╕льськ на П╕дляшш╕,
12 травня 2007 р.

П╤ДЛЯШШЯ. ОС╤ННЯ НОСТАЛЬГ╤Я...
 ОС╤НЬ... Час, коли гасне зелене вогнище весни й л╕та, коли приходить момент рефлекс╕╖ й ностальг╕╖ за минулим... Адже промина╓ все – ╕ пори року, ╕ колишн╕й св╕т д╕д╕в-прад╕д╕в наших, як╕ жили в згод╕ ╕з ритмом природи. А ми, замкнут╕ у м╕ських ст╕нах, так часто зм╕ну п╕р року вп╕зна╓мо лише завдяки календарю та посезонним розпродажам у магазинах з одягом. Але чи не др╕ма╓ десь у нас глибоко закор╕нене прагнення, щоб вирватися у ╕нший св╕т – щоб брести п╕щаними стежинами, дихати вологим пов╕трям осен╕ та милуватися мохом порослими залишками старовини, яка промина╓ – безповоротно...
Фото Ю. Гаврилюка з сайту http://www.hawryluk.eu

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 01.06.2007 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4807

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков