"Кримська Свiтлиця" > #8 за 24.02.2012 > Тема "З потоку життя"
#8 за 24.02.2012
УРОКИ БУНТ╤ВНОГО ГЕНЕРАЛА
Кажуть, правозахисник Петро Григоренко з╕знавався кримськотатарським друзям, що хот╕в би ╕ сам бути татарином. Вт╕м, в╕домо в╕д його сина Андр╕я, який ╕ нин╕ живе у Нью-Йорку, що незадовго до смерт╕ (з того часу 21 лютого виповнилося 25 рок╕в) в╕н повн╕стю перейшов на укра╖нську мову сп╕лкування, бо залишався-таки укра╖нцем. Але чи варто д╕лити нам його пом╕ж собою, чи урок його життя мав на мет╕ ╕нше – по╓днати два братн╕ народи? ╤ саме братн╕ми називали наш╕ стосунки кримськ╕ татари, як╕ з╕бралися б╕ля пам’ятника Петру Григоренку в С╕мферопол╕ на честь роковин з дня його смерт╕. ╤ хоча Петро Григоренко був в╕домим правозахисником, котрий створив укра╖нську та московську гельс╕нськ╕ групи ╕ боровся, як, скаж╕мо, й Андр╕й Сахаров, за права кожно╖ людини, за що пройшов через ув’язнення ╕ психушки, та ось кримськотатарський народ виявився вдячн╕шим за ╕нших, зробивши його сво╖м нац╕ональним геро╓м. Можливо, тому, що менше за ╕нших мав п╕дтримки та б╕льше — ╖╖ потребував. Ось чому колишн╕й хлопчина ╕з Херсонщини, а на останньому етап╕ життя американський ╕мм╕грант назавжди одержав кримську прописку. Саме тут, попри шалений оп╕р кримсько╖ влади, сто╖ть перший (╕ чи не ╓диний?) йому пам’ятник, а площу Сов╓тську кримськ╕ татари називають площею Петра Григоренка. ╤ пам’ятник цей – справа рук кримськотатарського скульптора, ╕ вулиця його ╕мен╕ (с. Червоний Мак – Заланкой) одержала назву прямо-таки з боями. Ось що розпов╕да╓ про це в особист╕й розмов╕ дружина голови Меджл╕су кримськотатарського народу Мустафи Джем╕л╓ва Саф╕нар: — Це був 1992 р╕к, перше кримськотатарське самозахоплення. Перш╕ дв╕ вулиц╕, що тут створилися, мали називатися ╕менами Петра Григоренка та ╤сма╖ла Гаспринського. Та якщо з ╕менем кримськотатарського просв╕тителя проблем не було, то за Григоренка нам довелося довго боротися. Але ж ╕ в╕н колись боровся за наше повернення на Батьк╕вщину. Зрештою, ми перемогли. ╤ ще одна ситуац╕я, варта на увагу. Коли ми мешкали в Ташкент╕, в будинку Решата Джем╕л╓ва влаштували обшук. Для КДБ це була звичайна р╕ч. З осель кримських татар вилучалися вс╕ матер╕али, як╕ св╕дчили про ╖хн╓ прагнення повернутися на Батьк╕вщину. У Решата теж знайшли чимало «крим╕налу» ╕ забрали все. А ось перед портретом генерала Григоренка кедеб╕сти спасували. На цю поважну людину, на грудях якого т╕снилися чи не вс╕ ╕снуюч╕ нагороди, у них рука не п╕днялася. ╤ д╕йсно, Петро Григорович був заслуженою людиною. В╕н – Герой Радянського Союзу, кавалер орден╕в Лен╕на, Червоно╖ з╕рки, В╕тчизняно╖ в╕йни, двох орден╕в Червоного прапора та багатьох медалей. Але якщо все це зупинило рядових виконавц╕в, то сама система залишилася до правозахисника безжальною. Те, що його позбавили громадянства сво╓╖ держави, для Петра Григоренка стало шокуючою обставиною. Бо якби в╕н не любив р╕дну землю, не зм╕г би так перейнятися почуттями кримських татар щодо Криму. Любив в╕н ╕ св╕й народ, г╕дн╕ представники якого принесли до пам’ятника кв╕ти ╕ под╕лилися у виступах сво╖м баченням образу ц╕╓╖ шановано╖ людини. А голова КУНу Василь Овчарук подбав про те, аби цього дня було в╕дправлено поминальну службу за спочилим рабом Божим Петром у собор╕ св. Р╕вноапостольних княз╕в Володимира та Ольги УПЦ КП, що в С╕мферопол╕. Службу правив о. Володимир, оск╕льки ╢пископ С╕мферопольський ╕ Кримський Климент у склад╕ делегац╕╖ в╕д Криму перебував у Ки╓в╕. Там теж правилася Божа служба за Петром Григоренком. Але якщо в Криму це робиться щор╕чно, то в Ки╓в╕ — на честь особливо╖ дати, а найголовн╕ше – на побажання, висловлене у запов╕т╕ опальним генералом, який хот╕в би, аби у день двадцятип’ятир╕ччя з часу смерт╕ його в╕дсп╕вали в Укра╖нськ╕й церкв╕ р╕дною мовою. У храм╕ св. Володимира та Ольги, як завжди, були присутн╕ми ╕ кримськ╕ татари. Вони, дуже л╕тн╕, увесь час служби стояли б╕ля входу, не спокусившись там же посид╕ти на ст╕льцях. Вони ж — частували людей у церкв╕ та б╕ля пам’ятника освяченими пампушками власного приготування. ╤ це якось перегукувалося з ╕стор╕╓ю, яку розпов╕в мен╕ Казим Джепаров, один ╕з учасник╕в кримськотатарського нац╕онального руху. — У 1968 роц╕ я побував у Москв╕ як делегат в╕д свого народу ╕ потрапив на день народження правозахисника Костер╕на. Був там присутн╕м ╕ Петро Григоренко. На ст╕л подавалися кримськотатарськ╕ нац╕ональн╕ страви, приготован╕ нашими ж╕нками. Тод╕ вперше генерал Григоренко назвав депортац╕ю геноцидом. Я пам’ятаю вс╕ детал╕ т╕╓╖ под╕╖, хоча минуло понад сорок рок╕в. А його товариш Рустем ╤бра╖мов, з яким вони були разом ще у засланн╕ в Узбекистан╕, додав, що ╕ в╕н теж дв╕ч╕ обирався делегатом ╕ в╕дв╕дував Москву, ╕ сказав тепл╕ слова про Петра Григоренка. На мо╖й пам’ят╕ на адресу жодно╖ людини не пролунало ст╕льки позитивних, п╕днесених сл╕в, як на адресу укра╖нського правозахисника. Фад╕мешерфе Мамбетова назвала його Людиною з велико╖ л╕тери; делегат в╕д Курултая Ал╕ Озенбаш наголосив на св╕товому значенн╕ генерала та його велик╕й мужност╕; розумним, шляхетним, жертовним назвав його Роман Ярем╕йчук, а Замп╕ра Асанова подякувала матерям, як╕ народжують таких д╕тей. Роллан ╤слямов, який, чи не ╓диний ╕з чолов╕к╕в, побував вранц╕ у церкв╕, до пам’ятника прийшов з державним прапором. Так його ╕ заф╕ксувало чимало фотограф╕в та телеоператор╕в. Поц╕кавилася, чому саме в╕н, а не хтось ╕нший. — Припускав, що молодш╕ за мене взяти прапор не здогадаються. А сам я пережив геноцид. Тод╕ мен╕ було ш╕сть рок╕в, ╕ наша с╕м’я жила в Ялт╕. Водночас у нас в╕д╕брали все. А батько м╕й був на фронт╕. Про Петра Григоренка я чув ще до вислання. Шкода, що жоден з наших чотирьох президент╕в не схожий на нього. Питань сучасно╖ пол╕тики торкалися й люди з м╕крофоном у руках. Хтось застер╕гав щодо загрози авторитаризму, хтось шкодував про слабк╕сть опозиц╕йних л╕дер╕в, хтось п╕дкреслював необх╕дн╕сть контакт╕в з ус╕м демократичним св╕том. Багатьом промовцям важко було усв╕домити, як ця шанована людина, котра мала вс╕ житт╓в╕ блага, в╕д усього цього в╕дмовилася, ╕ чому тод╕ наш╕ сучасники ставлять на перше м╕сце власний комфорт. А лог╕чне пояснення феномена Петра Григоренка спробував дати Василь Овчарук: «В╕н не м╕г бути щасливим, доки десь поряд були нещасн╕ люди». Але як здогадався опальний генерал, спрямовуючи св╕й запов╕т у майбутн╓, що за 25 рок╕в матимемо свою укра╖нську церкву, тож, ймов╕рно, — ╕ укра╖нську державу? Хоча ╕ сьогодн╕ так само, як у споминах Петра Григоренка, тут можуть запропонувати укра╖нцев╕ «говорить человеческим языком» ╕, як зауважив заступник голови Кримсько╖ орган╕зац╕╖ парт╕╖ «Фронт Зм╕н» Анатол╕й Ковальський, проблемними залишаються укра╖нськ╕ школи та п╕д загрозою – укра╖нська ╕стор╕я. А тому боротьба за укра╖нську Укра╖ну продовжу╓ться ╕ за правову державу – теж. ╤ не задля одних лише укра╖нц╕в, а й задля ус╕х народ╕в, як╕ мешкають на ц╕й земл╕, у тому числ╕, — ╕ кримських татар.
Тамара СОЛОВЕЙ
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 24.02.2012 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9976
|