"Кримська Свiтлиця" > #35 за 31.08.2007 > Тема "З потоку життя"
#35 за 31.08.2007
КУЗНЯ НАП╤ВГРАМОТИ
БАР’╢Р НА ШЛЯХУ ДО СПРАВЖНЬО╥ ОСВ╤ТИ Почина╓ться новий навчальний р╕к. Тому тема цих роздум╕в ста╓ ще б╕льш актуальною, н╕ж вчора. Зробимо невеличкий експеримент: поставимо поряд випускника рос╕йсько╖ школи Криму ╕ випускника укра╖нсько╖ школи Криму та пор╕вня╓мо ╖хн╕ знання та ум╕ння. Випускник рос╕йсько╖ школи, кр╕м точних наук, зна╓ рос╕йську л╕тературу, рос╕йську ╕стор╕ю, волод╕╓ рос╕йською мовою. В╕н щось чув про укра╖нську л╕тературу, зовс╕м не зна╓ укра╖нсько╖ ╕стор╕╖, ор╕╓нту╓ться в усн╕й укра╖нськ╕й мов╕ ╕ може приблизно зрозум╕ти те, що йому скажуть, однак заговорити сам в╕н н╕як не може, принаймн╕ правильно. В╕н не здатен не те що застосувати точн╕ науки – математику, ф╕зику, х╕м╕ю, б╕олог╕ю, — в ╖х виклад╕ укра╖нською мовою, але не здатен зробити те, що можуть зробити вс╕ випускники укра╖нських шк╕л – написати випускний тв╕р державною укра╖нською мовою. Саме ця обставина штовха╓ кримське м╕н╕стерство осв╕ти та науки щор╕чно добиватись, щоб випускний тв╕р в Криму щор╕чно зам╕нювали то усним екзаменом, то переказом, то тестуванням. Зв╕дси виходить, що такий випускник ма╓ ╕ надал╕ залишатися в Криму ╕ може вступати виключно до кримських ВНЗ, бо в╕н не ма╓ шанс╕в вступити до ВНЗ за межами Криму, х╕ба що десь в Рос╕╖, як п╕зн╕ше ╕ не матиме шанс╕в працювати в Укра╖н╕ н╕ в державн╕й установ╕, н╕ в ф╕рм╕, проф╕ль яко╖ буде вимагати знання державно╖ мови, тобто складання документ╕в та ведення листування державною мовою. Випускник тако╖ школи – приречений бути аутсайдером в наш╕й держав╕. З вини школи, яку в╕н обрав соб╕ для навчання. Або ж в╕н приречений вступати до рос╕йського ВНЗ та влаштовуватись на роботу в Рос╕ю. ╤ навпаки – випускник укра╖нсько╖ школи не т╕льки в╕льно напише випускний тв╕р державною укра╖нською мовою, але в╕н волод╕╓ ╕ рос╕йською мовою в так╕й же м╕р╕, що може написати тв╕р рос╕йською мовою, в╕н зна╓ рос╕йську л╕тературу, рос╕йську ╕стор╕ю, однак в╕н в так╕й же м╕р╕ зна╓ ╕ укра╖нську ╕стор╕ю (в деяких випадках уже саме ту, яку „не можна читати без брому”) та укра╖нську л╕тературу, а точн╕ науки може застосувати як рос╕йською, так ╕ укра╖нською мовою. Отже – випускник укра╖нсько╖ школи – це молода людина, яка вийшла з шк╕льного класу, при р╕вност╕ вс╕х ╕нших умов, з багажем знань практично в два рази б╕льшим, н╕ж випускник рос╕йсько╖ школи, яка через це ма╓ в два рази б╕льше шанс╕в комфортно влаштуватися на ринку прац╕ та вдв╕ч╕ менше шанс╕в бути на ньому аутсайдером. Отже в такому вигляд╕ кримська рос╕йська школа – явний ╕ в╕двертий бар’╓р на шляху до справжньо╖ осв╕ти. Випускники рос╕йсько╖ школи в Криму – це в╕дверто нап╕вграмотн╕ громадяни, але – це для умов Укра╖ни. Для Рос╕╖ – вони хоч ╕ другорядний (бо все ж сл╕д визнати, що рос╕йська школа на територ╕╖ само╖ Рос╕╖ да╓ б╕льш як╕сну, н╕ж кримська, осв╕ту), ц╕лком придатний п╕дручний матер╕ал. Отже, виходить, що кримська рос╕йська школа – готу╓ випускник╕в або лише для Криму, або для Рос╕╖, але не для Укра╖ни. Таким чином, такий випускник може почуватись конкурентноздатним та реал╕зувати себе т╕льки на територ╕╖ ╕ за умов т╕╓╖ ортодоксально╖ Рос╕╖, яку обстою╓ реакц╕йна частина рос╕йського пол╕тикуму. В той же час випускник кримсько╖ укра╖нсько╖ школи може усп╕шно реал╕зувати себе як в Укра╖н╕, так ╕ в Рос╕╖ також, якщо того вимагатимуть обставини... Здавалось би, що за таких умов батьки кримських д╕тей, кримськ╕ пол╕тики, м╕н╕стерство осв╕ти та науки Криму, осередки вс╕х пол╕тичних парт╕й, а надто пророс╕йських, що д╕ють в Криму, а також кримськ╕ органи влади беззаперечно мають запекло стояти на боц╕ ╕нтерес╕в кримських учн╕в та ╖хн╕х батьк╕в, мали б одноголосно вимагати перетворення якщо не вс╕х, то хоча б б╕льшост╕ шк╕л Криму на школи з укра╖нською мовою навчання, як так╕, що дають вдв╕ч╕ б╕льший та вдв╕ч╕ корисн╕ший для випускника багаж знань ╕ ум╕нь. Але насправд╕ все навпаки. Кримське м╕н╕стерство осв╕ти, ц╕лий ряд кримських пророс╕йських пол╕тик╕в тощо вимагають, щоб кримська школа продовжувала лишатись суц╕льно рос╕йськомовною, вони заперечують проти запровадження в навчання державно╖ укра╖нсько╖ мови, проти буд╕вництва нових укра╖нських (а також кримськотатарських) шк╕л. Вони називають це все „нас╕льств╓нной укра╕н╕зац╕╓й”! Чому, невже вони вороги сво╖м д╕тям? Думати так було б прим╕тивно. Така позиц╕я як м╕н╕стерства осв╕ти Криму, яким ось уже довгий час керують пророс╕йськ╕ пол╕тики в тогах держслужбовц╕в, так ╕ пол╕тичних пророс╕йських орган╕зац╕й, продиктована вимогами ╖х патрон╕в з Рос╕╖. Фактично система осв╕ти Криму стала джерелом постачання кримських випускник╕в як робочо╖ сили як до само╖ Рос╕╖, так ╕ до пророс╕йських структур самого Криму. Розширення мереж╕ ф╕л╕й рос╕йських ВНЗ в Криму – це вияв саме цього процесу, спрямований на те, щоб виростити ╕ п╕дгодовувати в самому Криму фах╕вця, який не здатен працювати в сам╕й Укра╖н╕ ╕ буде змушений або ж ви╖хати на роботу в Рос╕ю, або ж, лишаючись в Укра╖н╕, бути ор╕╓нтованим виключно на Рос╕ю, та який би не мав змоги в╕льно сп╕впрацювати з укра╖нськими структурами. В будь-якому випадку так╕ кадри — гарантован╕ агенти рос╕йського впливу на територ╕╖ Укра╖ни на довгий час. Рос╕я зна╓, що робить. А чи знають це Крим та Укра╖на? Що ж стосу╓ться Укра╖ни, то вона при цьому втрача╓ трич╕. По-перше, вона втрача╓ в тому, що багато кримчан-етн╕чних укра╖нц╕в за в╕дсутност╕ загальнодоступних та широко розгалужених укра╖нських шк╕л змушен╕ в╕ддавати сво╖х д╕тей в рос╕йськ╕ школи, ╕ Укра╖на втрача╓ майбутн╕х патр╕от╕в. По-друге, в особах таких випускник╕в Укра╖на втрача╓ майбутн╕х фах╕вц╕в, як╕ б могли працювати в ╖╖ державних установах чи ╖╖ економ╕ц╕. По-трет╓, Укра╖на добров╕льно плодить мережу агент╕в впливу ╕ншо╖ держави на сво╖й територ╕╖. Б╕льше того, Укра╖на втрача╓ потенц╕ал: той, хто м╕г би просувати вперед укра╖нську науку ╕ культуру, економ╕ку, не зможуть цього зробити, бо самою кримською школою м╕ж ними та Укра╖ною поставлено як мовний, так ╕ психолог╕чний та ментальний бар’╓ри. Справжня сутн╕сна Укра╖на для таких фах╕вц╕в в╕дтепер стала недоступною. Для б╕льшост╕ з них, в усякому раз╕, точно... ╤ вс╕ ц╕ фактори – це фактори державно╖ безпеки держави Укра╖на, як╕ загрожують як стаб╕льност╕ в Криму, так ╕ майбутньому само╖ Укра╖ни, бо вимива╓ться основа будь-яко╖ держави – св╕дом╕ громадяни... Темою сьогодн╕шнього анал╕зу у нас ╓ саме кримська школа по в╕дношенню до нин╕шньо╖ укра╖нсько╖. Зрозум╕ло, що в такому випадку ми просто змушен╕ залишити на обочин╕ анал╕зу т╕ фактори, як╕ стримують розвиток ╕ рос╕йсько╖, ╕ укра╖нсько╖ нац╕онально╖ школи. Кожн╕й об’╓ктивн╕й людин╕ зрозум╕ло, що школа ма╓ бути нац╕ональною. Тобто початкова школа маю бути виключно нац╕ональною ╕ почати навчання людина ма╓ виключно сво╓ю р╕дною мовою: тобто з 1 по 4-й клас рос╕яни мають навчатися рос╕йською, укра╖нц╕ – укра╖нською, кримськ╕ татари – кримськотатарською, в╕рмени – в╕рменською ╕ так дал╕. У цьому пер╕од╕ осв╕ти д╕ти засвоюють з „молоком мови” св╕й нац╕ональний ментал╕тет, психолог╕чн╕ основи сво╓╖ нац╕онально╖ культури, свою нац╕ональну етнограф╕ю ╕ початки нац╕онального фольклору, а ще краще – якби ╕ початки нац╕онально╖ рел╕г╕╖. ╤ т╕льки отримавши сво╓ р╕дне етн╕чне п╕д╜рунтя, людина ма╓ продовжити навчання державною мовою, а також вивчити р╕зновиди вс╕х мов, ╕ вс╕ науки, як╕ функц╕онують в держав╕. Це – осв╕тн╕й абсолют. Але сказати цього не можна н╕ в якому раз╕ сьогодн╕ н╕ про укра╖нську, н╕ про рос╕йську школи, а тим б╕льше про кримську як р╕зновид рос╕йсько╖, бо нав╕ть через 16 рок╕в п╕сля пад╕ння СРСР вони залишаються „сов╓цькими”, ╕ так ╕ не змогли перетворитися в нац╕ональн╕. Найб╕льш „сов╓цька” – рос╕йська школа, бо вона так ╕ не змогла до цього часу адаптуватись до нових ╕сторичних умов, як ╕ ран╕ше користу╓ться старими, вже спростованими, ╕сторичними концепц╕ями про сп╕льне походження Рос╕╖, Укра╖ни та Б╕лорус╕╖, старими ╕деолог╕чними концепц╕ями, за якими все життя розгляда╓ться москвоцентрично, н╕би з-за мур╕в Кремля: тобто Мазепа – зрадник, патр╕отизм може бути т╕льки рос╕йським, а вс╕ ╕нш╕ патр╕отизми – то виключно нац╕онал╕зми (╕ виключно — буржуазн╕), г╕дн╕ пересл╕дування нав╕ть ц╕ною п╕дступних шпигунських вбивств, Рос╕я – наддержава, „руський язик – душа народу” (ма╓ться на уваз╕ будь-якого народу), „Пушк╕н – це наше всьо!”, вс╕ ╕сторичн╕ процеси пояснюються боротьбою наддержав за сфери впливу, вона пропагу╓ силов╕ сценар╕╖ ╕стор╕╖ тощо. Тому рос╕йська школа, а надто кримська рос╕йська школа з точки зору Укра╖ни ╕ прогресу ма╓ три великих ╜андж╕ – по-перше, вона не да╓ укра╖нсько╖ осв╕ти, що ╓ обов’язковою умовою в держав╕ Укра╖на; по-друге, вона не ╓ рос╕йською нац╕ональною, що можна було б ц╕лком допустити, а ╓ рос╕йською „сов╓цькою” ╕ про╕мперською за складом знань ╕ ╕деолог╕╓ю; по-трет╓, вона ╓ ╕деолог╕чно ╕ теоретично, педагог╕чно ╕ дидактично безнад╕йно в╕дсталою з точки зору осв╕тнього прогресу. Не дивно, що будь-яка ╕дея укра╖нсько╖ нац╕онально╖ школи в Криму н╕велю╓ться ╕ спотворю╓ться на свою протилежн╕сть. З 1 вересня цього року в Ялт╕ на баз╕ школи № 2 в╕дкрили „Школу майбутнього” – це частина проекту, ╕н╕ц╕йованого Президентом Укра╖ни В╕ктором Ющенком. Для цього вид╕ляються велик╕ грош╕. Наприклад, т╕льки для Ялти з державного бюджету вид╕лено понад 10 м╕льйон╕в гривень, з бюджету м╕ста – 2,5 м╕льйона, вид╕лен╕ також кошти з бюджету Криму. Плану╓ться, що реал╕зац╕я цього проекту в процес╕ реформування укра╖нсько╖ школи в Укра╖н╕ дасть змогу реформувати систему осв╕ти з „сов╓цько╖” в нац╕ональну укра╖нську. В багатьох випадках це так. Але чи станеться так в Ялт╕? Скор╕ше всього, н╕, бо за справу взялися фах╕вц╕ рос╕йсько╖ ╕ все т╕╓╖ ж „сов╓цько╖” школи. Директор школи № 2 Ялти Тетяна Баранова при реал╕зац╕╖ проекту „Школи майбутнього” зам╕сть вт╕лення завдань Державно╖ програми по╖хала до Москви та вивчила рос╕йський досв╕д, який, за ╖╖ словами, здався ╖й „б╕льш прийнятним та сучасним”, н╕ж проект укра╖нсько╖ „Школи майбутнього”, ╕ плану╓ запровадити в життя укра╖нсько-кримсько-рос╕йський покруч, а зовс╕м не проект укра╖нсько╖ нац╕онально╖ „Школи майбутнього”. Чим дуже пиша╓ться. Отже, з 1 вересня цього року школа № 2 Ялти хоч ╕ буде запущена, та це виявиться проект навчального закладу, який за велик╕ грош╕ буде нашпиговано комп’ютерами та ╕ншими техн╕чними засобами, але в якому зм╕ст навчання, педагог╕ка ╕ нав╕ть дидактичн╕ прийоми будуть чужими для укра╖нсько╖ нац╕онально╖ школи, ╕ вона, як ╕ ран╕ше, залишиться „сов╓цькою” за зм╕стом, адже нав╕ть п╕дручники (!!!), принаймн╕ частину з них, директор домовилась привезти з Москви. Чи може укра╖нська школа загалом, а тим б╕льше укра╖нська „Школа майбутнього”, орган╕зувати навчально-виховний процес на баз╕ рос╕йських п╕дручник╕в, рос╕йсько╖ мови ╕ рос╕йсько╖ педагог╕ки? Питання для тих, хто розум╕╓ться на укра╖нськ╕й нац╕ональн╕й педагог╕ц╕, зда╓ться мен╕, риторичне – не може. Ялтинська школа № 2 п╕сля згадано╖ реформац╕╖ може бути ц╕лком як╕сним навчально-виховним закладом з точки зору „сов╓цько╖” школи, але не стане укра╖нською нац╕ональною „школою майбутнього”. ╤ найголовн╕ше – така школа готу╓ людей не з укра╖нським, а з „сов╓цьким” ментал╕тетом...
МЕНТАЛ╤ТЕТ ЯК ВИЗНАЧАЛЬНИЙ ФАКТОР ╤ ДОЛ╤ ЛЮДИНИ, Й ╤СТОР╤╥ НАРОДУ. ЯК РОС╤ЙСЬКА ШКОЛА ПЕРЕТВОРЮ╢ УКРА╥НЦЯ В РОС╤ЯНИНА... Отже, поговоримо про ментал╕тет. Очевидно, н╕що ╕нше, н╕ж ментал╕тет, не св╕дчить б╕льш виразн╕ше про те, що рос╕яни ╕ укра╖нц╕ – це ╕сторично р╕зн╕ народи, бо вони — ментально р╕зн╕. А ментал╕тет народу, або можна було б сказати, нац╕ональний характер, як в╕домо, форму╓ться, шляхом сп╕льно╖ ╕стор╕╖. Якщо однакова роль народ╕в в ╕стор╕╖ стосовно однин одного – то й ментал╕тет повинен бути однаковий. Це акс╕ома. А якщо р╕зн╕ рол╕, р╕зна мета, р╕зн╕ п╕дходи, р╕зна ╕сторична доля – то й ментальн╕сть р╕зна. Отже, якби рос╕яни та укра╖нц╕ були д╕йсно народами-братами, що пройшли однаковий ╕сторичний шлях, як люблять повторювати ортодоксальн╕ рос╕яни, то очевидно, що й ментал╕тет, тобто ╕ народний, ╕ особистий характер укра╖нц╕в та рос╕ян був би однаковим. Насправд╕ в╕н невп╕знанно р╕зний. Чому? Саме тому – це р╕зн╕ народи, що пройшли р╕зний ╕сторичний шлях, ╕ ╖хн╕ ц╕л╕ й сьогодн╕ р╕зн╕, бо вони по-р╕зному бачать ╕стор╕ю, св╕т, себе в ньому, по-р╕зному творять ╕ оц╕нюють пол╕тику, л╕тературу, осв╕ту, говорять р╕зними мовами, по-р╕зному думають, мають р╕зну культуру ╕ р╕зн╕ психолог╕чн╕ та ╕сторичн╕ ц╕нност╕. Якось к╕лька рок╕в тому в Коктебел╕ я брав ╕нтерв’ю у в╕домого рос╕йського письменника одного з автор╕в знаменитого самвидавного журналу „Метрополь” В╕ктора ╢роф╓╓ва. Того, що написав „Галоши”, „Пять рек жизни”, „Энциклопедия русской души”, „Розанов против Гоголя”, „Русская красавица”, „Жизнь с идиотом”, „Бог Х” та ╕нш╕ видатн╕ твори, а в╕дома книга „Хороший Стал╕н” тод╕ ще не була написана, ╕ В╕ктор Володимирович т╕льки розпов╕дав мен╕, що ╓ такий задум. ╤ саме в╕н, знавець рос╕йсько╖ душ╕ та творець ╖╖ енциклопед╕╖, заговорив про р╕зницю ментальност╕ рос╕ян та укра╖нц╕в. Ментал╕тет рос╕ян в╕н описав так: це енерг╕йн╕, наступальн╕ люди, як╕ ставлять соб╕ конкретну мету та завжди досягають ╖╖ вс╕ма засобами. Вони не терплять поряд з собою ╕нших енерг╕йних людей, не люблять конкуренц╕╖, припиняють ╖╖ будь-якими засобами, вони не люблять р╕вних соб╕ ╕ намагаються вивищитися над сус╕дами будь-якими способами, вони виконують особливу м╕с╕ю – нести вс╕м сво╓ бачення ╕ тлумачення св╕ту. В╕н сказав, що ментальн╕сть укра╖нц╕в значно в╕др╕зня╓ться в╕д характеру рос╕ян, ╕ в╕н описав ╖╖ приблизно так: „Укра╖нець – це такий соб╕ гедон╕ст, який лежить у вишиванц╕ на берез╕ р╕чки, вудить рибу, ╖сть сало, чека╓ на веч╕р, коли до нього на побачення до р╕чки прийде Галя, ╕ вони будуть сид╕ти на берез╕ та мр╕яти про в╕льне ╕ щасливе життя в майбутньому”. Звичайно, це пор╕вняння кульга╓, як кульгають вс╕ пор╕вняння, однак частину ╕стини воно в╕добража╓: доки Укра╖на вудить рибу та чека╓ на побачення, щоб сп╕льно мр╕яти про волю, Рос╕я нав’язу╓ вс╕м сус╕дам сво╓ бачення св╕ту, тобто свою ментальн╕сть. Звичайно, ╓ винятки, але переважно це саме так – ╕ стосовно народу, ╕ стосовно окремих людей. Ця р╕зниця в ментальност╕ видна у всьому. Пор╕вняйте рос╕йськ╕ й укра╖нськ╕ ╕сторичн╕ п╕сн╕, балади, перекази, зрештою л╕тописи, пор╕вняйте стиль та характер рос╕йських та укра╖нських телеканал╕в. В рос╕йських — темп, наступальн╕сть, енерг╕я, захват, несення мес╕ансько╖ рол╕, „смеясь, он дерзко презирал земли чужой язык и нравы”. „О, Росс! Шагни, – и вся твоя вселенна!” – Гаврило Держав╕н. В укра╖нських – туга, жаль, оч╕кування, розслаблен╕сть, любов, справедлив╕сть, лаг╕дн╕сть, солов’╖на мелод╕я, солов’╖н╕ думки. Рос╕йський герб – двоголовий орел, укра╖нський символ – лаг╕дний соловей. Стиль рос╕йських телеканал╕в, як ╕ телеканалу „╤нтер” – темп, наступальн╕сть, впевнен╕сть, переконан╕сть, безсумн╕вн╕сть, ╕стина в останн╕й ╕нстанц╕╖ — це в╕дображення рос╕йського ментал╕тету. Стиль „5 каналу”, наприклад, – це укра╖нська поступов╕сть, схильн╕сть до роздум╕в, до пов╕льност╕. Зюганов, Жириновський, Затул╕н, Янукович, Медведчук – це рос╕йський ментал╕тет. Борис Ол╕йник, В╕ктор Ющенко – це укра╖нський ментал╕тет. ╤ ще раз скажемо: звичайно, ╓ винятки, але ╕ стосовно укра╖нц╕в переважно це саме так – ╕ стосовно народу, ╕ стосовно окремих людей... На щастя, мен╕ нема потреби повн╕стю виписувати тут р╕зницю в ментал╕тетах, бо це вже зроблено до мене, ╕, мабуть, краще мене. Хто хоче повною м╕рою вивчити р╕зницю м╕ж рос╕йським та укра╖нським ментал╕тетом, тому можу порадити прочитати досить точну книгу, на жаль, вже пок╕йного ╢вгена Гуцала „Ментальн╕сть орди”. Звичайно, можна було б сказати, що наступальний ментал╕тет кращий ╕ б╕льш ефективний для ╕стор╕╖ народу, а в╕дтак у всьому переважа╓ саме рос╕йський ментал╕тет, але тод╕ ми б визнали справедливим правило „Хто нахабн╕ший – той ╕ правий!”, а це зовс╕м не так. Кр╕м того, ще в╕домий рос╕йський мислитель П. Чаада╓в зробив точний висновок: «Прекрасная вещь – любовь к отечеству, но есть еще нечто более прекрасное – это любовь к истине. Любовь к отечеству рождает героев, любовь к истине создает мудрецов, благодетелей человечества. Любовь к родине разделяет народы, питает национальную ненависть и подчас одевает землю в траур, любовь к истине распространяет свет знания, создает духовные наслаждения, приближает людей к Божеству. Не через родину, а через истину ведет путь в небо. Правда, мы, русские мало интересовались тем, что – истина, что ложь…» Я н╕трохи не хочу сказати, що ментал╕тет рос╕ян поганий, а укра╖нц╕в – гарний. ╥х ментальн╕сть – це ╖хня справа. Однак сл╕д розум╕ти, що ментал╕тет людини форму╓ться, головним чином, осв╕тою, школою, в процес╕ яко╖, попри б╕олог╕чн╕ задатки, засвою╓ться ╕стор╕я та культура, а тому, якщо якась нац╕я хоче себе зберегти, то вкрай потр╕бно, щоб ╖╖ п╕дростаюче покол╕ння саме в нац╕ональн╕й школ╕ засвоювало свою нац╕ональну ╕стор╕ю, культуру та ментал╕тет. В╕дпов╕дно – рос╕йська школа – це школа рос╕йського ментал╕тету, яка не просто вихову╓, а культиву╓ любов до того От╓чества, в якому, як бачимо, нема м╕сця в╕льн╕й Укра╖н╕, а укра╖нська школа в сво╖й основ╕ – це школа укра╖нського ментал╕тету, для якого б╕льше важить ╕стина, н╕ж любов до абстрактно╖ „род╕ни”. Отже очевидно – на територ╕╖ Рос╕╖ ма╓ бути поширена рос╕йська школа, яка буде поширювати рос╕йський ментал╕тет, а на територ╕╖ Укра╖ни – зрозум╕ло! – укра╖нська школа ма╓ бути осередком, де поширю╓ться укра╖нська ментальн╕сть як основа майбутнього укра╖нського народу, основа його ╕стор╕╖, його культури, його економ╕ки, вс╕╓╖ його ╕нфраструктури. Без укра╖нсько╖ школи – вимира╓ укра╖нський народ, бо нашим д╕тям прищеплю╓ться не т╕льки чужа, — але головним чином чужор╕дна! — для нас ментальн╕сть, що спотворю╓ народ, викривля╓ його суть, в╕дбира╓ в нього майбутн╓. Рос╕йська школа – перетворю╓ укра╖нця на рос╕янина. З цього видно, що осв╕та – це питання нац╕онально╖ безпеки, може, ще важлив╕ше, н╕ж економ╕ка, арм╕я, с╕льське господарство, адже якщо не буде укра╖нц╕в-патр╕от╕в, то – де взятися арм╕╖, де взятися нац╕ональн╕й промисловост╕, нац╕ональному фермерству, нац╕ональному чиновництву, яке врешт╕-решт, рано чи п╕зно, але повинне прийти в М╕н╕стерство осв╕ти та науки ╕ не т╕льки зрозум╕ти, а – реал╕зувати цю просту ╕стину? Богдан СЕМЕНКО, анал╕тик Кримського незалежного центру пол╕тичних досл╕дник╕в ╕ журнал╕ст╕в.
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 31.08.2007 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5064
|