|
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 03.08.2007 > Тема "Урок української"
#31 за 03.08.2007
ОЛЕКСА Р╤ЗНИЧЕНКО
КОЛИ ЗАКРИ╢МО ФАТАЛЬНИЙ РАХУНОК?
Г╤РКА ПРАВДА
╤ ЗНОВУ дещо про укра╖нськ╕ вини. До реч╕, Борис Гр╕нченко у сво╓му Словнику другим значенням слова ГР╤Х пода╓ ВИНА. Тому, цитуючи декого з письменник╕в наших, послуговуватимусь ╕ цим поняттям.
О болю, болю, болю м╕й! Куди мен╕ податися, щоб т╕льки Не трудити роз`ятрено╖ рани, Не дерти серця криком нав╕сним? Василь Стус
Деяк╕ демографи-сам╕тники п╕драховують ╕нод╕, приймаючи при тому бром чи валер’янку, втрати нашого люду на страшних апокал╕птичних дорогах XX стол╕ття, з буркот╕нням соб╕ п╕д носа гризуть ол╕вця: "Гм, ти диви, нин╕ за вс╕ма даними мусило б бути укра╖нц╕в чи не 100 м╕льйон╕в, а ╖х усього 40 м╕льйон╕в! Куди ж вони в╕дс╕ялися? Та ще й ц╕ вимирають щороку по п╕вм╕льйона..." Трохи подумавши, аби вивести себе ╕з депрес╕╖, такий анал╕тик м╕рку╓: "А чому всього? Може, краще казати: аж сорок! Вже ж нас ╕ так, ╕ сяк нищили, розстр╕лювали, виморювали, засилали, ╕ голодоморили, а ми, бач, ╓. Ще й дос╕... Ну народ, ну трава!". Реагувати лиша╓ться х╕ба що за Шевченком - голову схопивши в руки, дивуючись, чому ж не йде апостол правди ╕ науки? Великий Кобзар був одним ╕з тих, кому душа бол╕ла за д╕да-прад╕да свого... Ой, як добре, Тарасе, що ти за п╕встол╕ття до дн╕в жовтнево-кривавих помер. Он Л╕на Костенко теж певна, що ти, "побувавши в Кос-Арал╕, побував би ще й на Соловках, ╕ дос╕ був би реаб╕л╕тований - хоч посмертно, зате сво╓временно..." Ц╕каво, зрештою, виходить, що отак╕ химерники, як, скаж╕мо, демограф-сам╕тник, не перевелись ╕ще на земл╕ наш╕й, хоча, може, й позабивались десь у шпарини. Але ж ╓! ╤ по селах, ╕ в м╕стах. Ус╕ люди як люди - любляться, плодяться, спиваються, базарюють, голосують, чекають манни небесно╖, себто зарплатн╕ чи пенс╕╖, поборюють брата свого на виборах, копають ближньому яму, ╖здять по закордонах, стоять на трасах, на панелях продаються, ремонтують кравчучки ╕ кучмовози, ну, як ус╕, - а воно сидить ╕ п╕драхову╓! Та це ж, може, дякувати Богов╕ треба, що пам’ять людська така коротка. Х╕ба б можна було рад╕ти сонцю, весн╕, дощику, кв╕туючим вишневим садочкам, коханим очам, якби стояли перед нашим внутр╕шн╕м зором от╕ зникл╕ м╕льйони закатованих, заголодоморених, полонених славними чек╕стами ╕ запеклими фашистами, хортистами, антонесками, властями сов╓цькими ╕ соловецькими. Та подал╕ в╕д тако╖ пам’ят╕! Мовчи, глуха - менше гр╕ха. Ось мен╕ м╕й батько, родом ╕з села Р╕зник╕вки, на Донбас╕, т╕льки на 36-му роц╕ мого життя раптом з╕знався, що його родину, мого д╕да-бабусю з чотирма д╕тками, у 1929 роц╕ вирвали з р╕дно╖ хати, вивезли аж на Пермщину ╕ скинули на сн╕г. ╤ де в╕н з╕знався? На т╕й сам╕й Пермщин╕, у селищ╕ Кучино, у табор╕ № 36, де я в╕дбував сво╖ чесно зароблен╕ п’ять з половиною рок╕в ув’язнення! Зайшов до камери з сестрою мо╓ю, Валентиною (нам дали дв╕ доби побачення), сльози в очах стоять, ╕ пита╓ мене розгублено: - Що ж це робиться, сину!? Та ж я оц╕ л╕си п╕шки протопав, коли т╕кав ╕з заслання. Бо мен╕ мати ╕ тато сказали: "Зна╓ш, С╕рожа, ми тут ╕ загинемо, а ти - молодий, т╕кай додому..." ╤ я товарняками, по ночах, вибирався зв╕дси... - А чого ж ви мен╕, тату, ран╕ше не сказали про це?! - отороп╕в я з тако╖ новини. - А ми не хот╕ли, щоб ти це знав, бо ти ще глибше застряг би тут... Тож ╕ виходить: мовчи, глуха - менше гр╕ха. Живий про живе дума╓. Так н╕ ж! Х╕ба зна╓ш, де сп╕тка╓ш? Узяв я недавно "Щоденник" Олександра Довженка, гортаю. Бачу запис п╕д 5 - 6 листопада 1945 року (п╕вроку минуло в╕д к╕нця Друго╖ св╕тово╖!), читаю: "Т╕льки я, мов окаянний, все ходжу та плачу на розпуттях велелюдних..." Прибила мене недоля народу. А знищила мене ненависть людська ╕ жорсток╕сть... Казав мен╕ Ю. Г., якого я стр╕в б╕ля К╕ноком╕тету, що за даними, якими вже в╕да╓ уряд, Укра╖на втратила за час в╕йни 13 млн. людей. ╤ се ще, так би мовити, з оптим╕стичною неточн╕стю. Себто, коли ми додамо м╕льйон╕в два-три, то навряд чи помилимось. До Сиб╕ру вислали ж перед в╕йною п╕втора м╕льйона ╕з Зах╕дно╖ Укра╖ни, та й зараз висилають немало. А народження вв╕йде в норму х╕ба лише в 1950 роц╕. Таким чином, Велика Удовиця втратила 40 в╕дсотк╕в д╕тей сво╖х убитими, спаленими, покатованими, засланими, вигнаними в чуж╕ земл╕ на в╕чне блукання. А до в╕йни, з початку Велико╖ соц╕ал╕стично╖ революц╕╖, вона втратила, кр╕м м╕льйон╕в загиблих у боях ╕ засланнях пол╕тичних, ще 6 м╕льйон╕в од голоду в урожайний 1932 р╕к. За двадцять з чимось дово╓нних рок╕в в н╕й не додалося населення, хоч ╕ стояла вона майже на першому м╕сц╕ в ╢вроп╕ по народжуваност╕, - так вельми жадали боги. Таких утрат, замовчаних через жахливу свою правду, не знав ╕ не зна╓ н╕ один народ у св╕т╕". Певен, дехто з читач╕в, усв╕домивши ц╕ слова, теж жахнеться, теж буде "прибитий" ╕ "знищений", як ╕ Олександр Петрович. Та переважна б╕льш╕сть просто хмикне ╕ не пов╕рить, подумавши: "Та цей к╕норежисер, пересл╕дуваний ╕ таврований стал╕нськими церберами в╕д культури, аж занадто любив Укра╖ну, тож год╕ чекати об’╓ктивност╕ в╕д нього. От якби хтось ╕з чужинц╕в пов╕домив цифри жертв нашого люду, тод╕ я, може, й пов╕рив би..." Для таких любител╕в об’╓ктивност╕ я навмисно покопирсався у р╕зних виданнях: а й справд╕, ск╕льки ми втратили за роки трьох голодомор╕в ╕ к╕лькох во╓н?
ГОЛОДОМОР 1919 - 1922 РОК╤В Процитую Павла Нан╕╖ва, який був засуджений за те, що намагався д╕знатися, ск╕льки вимерло тод╕ людей: "За той пер╕од (1921 - 1922 рр.) широко роздалися цвинтарн╕ меж╕, ╕ людство побачило перш╕ "усп╕хи" буд╕вництва соц╕ал╕зму - могили, могили й могили... Польськ╕ газети спов╕щали, що в 1920 - 1922 роках в╕д голоду й еп╕дем╕й загинуло 6 млн. чолов╕к, грецьк╕ писали про 4 млн., румунська преса оперувала цифрою 5,5 млн., англ╕йська - 3, австр╕йська преса наводила цифру, близьку до польсько╖. То де ж правда?.. Не дуже точна ця цифра, але близька до правди - 5 млн. (Голодомори в п╕драдянськ╕й Укра╖н╕. - Вид. М. П. Коць, 2003. - С. 17 - 18).
ГОЛОДОМОР 1933-го Микита Хрущов згадував: "Я не можу вказати точн╕ цифри, оск╕льки н╕хто не в╕в обл╕ку. Усе, що ми знали, - це те, що люди вмирали у великих к╕лькостях". (Хрущев Н. С. Мемуары // Вопросы истории. - 1991. - № 11. - С. 38). Книга Р. Конквеста "Жнива скорботи" ц╕лком присвячена Голодомору. Американський учений схиля╓ться до цифри 6 - 7 млн. померлих. В. Чемберл╕н, московський кореспондент газети "Манчестер Гард╕ан", 1933 року в╕дв╕давши Укра╖ну, пов╕домля╓, що число жертв навряд чи може бути меншим за 3 - 4 млн. Англ╕йський журнал╕ст У. Дюрант╕, кореспондент американсько╖ газети "Нью-Йорк таймс", у розмов╕ з кер╕вниками посольства Великобритан╕╖ заявив, що жертв голоду в Укра╖н╕ 4 - 5 млн., а на П╕вн╕чному Кавказ╕ та в Нижньому Поволж╕ - 3 млн. Ц╕ дан╕ в жовтн╕ 1933 року були передан╕ до Лондона... Журнал╕стка Люс╕ Ленг у книз╕, видан╕й у Нью-Йорку 1948 року, стверджувала, що один не названий на пр╕звище "високий укра╖нський чин" заявив, що в╕д голоду померло 6 млн. ос╕б. Найб╕льшу цифру втрат виводить ╕тал╕йський консул Граден╕го у сво╖й ╕нформац╕йн╕й записц╕ з Харкова до уряду ╤тал╕╖ (№ 474/106 в╕д 31 травня 1933 р.). В╕н про мету пол╕тики пише так: "Жертвуючи 10 - 15 м╕льйонами ос╕б, л╕кв╕дувати укра╖нську проблему протягом к╕лькох м╕сяц╕в. Нехай ця цифра не зда╓ться переб╕льшеною. Я думаю, що ╖╖, напевно, вже досягли" (Злочин. - Мельбурн-Ки╖в, Фортуна, 2003 р. - С. 16 - 17). Що ж, се слова мудро╖ людини. ╤, на завершення, наведу цифру, яку найчаст╕ше згадують. Вона взята з книги В. Маняка й Л. Коваленко "Голод-33. Народна книга-мемор╕ал", видано╖ 1991 року. Автори наводять св╕дчення 1000 ос╕б ╕ ретельно обраховують к╕льк╕сть жертв. ╥хня цифра - 7 млн., з них третина - д╕ти й п╕дл╕тки (с. 583)!
ДРУГА СВ╤ТОВА В╤ЙНА Олександру Довженков╕ якийсь урядовець - Ю. Г. - назива╓ 13 м╕льйон╕в! "╤ се ще, так би мовити, з оптим╕стичною непевн╕стю", - дода╓ Довженко. ╤ твердить, що цифра, ймов╕рно, вища на 2 - 3 м╕льйони! Володимир Маняк пише на т╕й сам╕й 583-й стор╕нц╕: "...мене приголомшила цифра: 7 000 000 жертв голодомору! Я пор╕вняв ╖╖ з втратами за чотири роки минуло╖ в╕йни, найжорсток╕шо╖ з ус╕х знаних людством во╓н, ╕ збагнув, що якихось дев’ять голодних м╕сяц╕в завдали куди разюч╕шого удару мо╓му народов╕ ╕ мо╖й земл╕". Орест Субтельний у сво╖й загальнов╕дом╕й "╤стор╕╖ Укра╖ни" наводить так╕ цифри: "Щонайменше (статистика тепер досл╕джу╓ться наново) 5,3 млн. ос╕б, або кожен шостий мешканець Укра╖ни, загинув у ц╕й бойн╕. 2,3 млн. укра╖нц╕в було вивезено для примусово╖ прац╕ до Н╕меччини". Натом╕сть "╤стор╕я Укра╖ни", написана колективом автор╕в п╕д кер╕вництвом Ю. Зайцева (Льв╕в, 1996), спира╓ться на п╕драхунки ╕сторика Вол. Косика: "П╕д час Друго╖ св╕тово╖ в╕йни вона втратила 8 млн. (19,1 в╕дсотка населення), з них в╕йськов╕ втрати становили 2,5 млн. ╕ цив╕льн╕ 5,5 млн. ...тод╕ як у головних воюючих державах ц╕ показники виявилися набагато меншими: у Н╕меччини - 6,5 млн., а в Рос╕╖ - близько 6 млн. Якщо у с╕чн╕ 1941 року в Укра╖нськ╕й РСР проживало 41,9 млн. ос╕б, то наприк╕нц╕ в╕йни ╖х залишилося лише 27,4 млн. Отже, вбит╕ у боях, померл╕ в концтаборах, депортован╕, евакуйован╕ та ем╕гранти становили 14,5 млн. ос╕б" (с. 320).
ГОЛОДОМОР 1946 - 1947 РОК╤В Чомусь пану╓ думка, що голодомор 1946 - 1947 рок╕в був не дуже страшним. Я сам його пережив у ╢нак╕╓вому на Донбас╕, смоктав зам╕сть цукерок макуху. Мама варила ╖╖, н╕би кашу. А одного разу знайшла десь п╕вв╕дра картопляного лушпиння, зробила з нього котлети. Я почав ╖сти ╖х, ковтати - та де там! Вони верталися назад. ╤ тод╕ мама сказала татов╕, що треба ╖хати на ╖╖ батьк╕вщину. ╤ ми весною 1948 року пере╖хали до Первомайська, тод╕ Одесько╖ област╕, де голод був не такий сильний, як у Донбас╕. Перед╕ мною книжка "Голод в Укра╖н╕ 1946 - 1947 рр. Документи ╕ матер╕али" (вид. М. П. Коць, 1996). На с. 172 - 173 розм╕щено уривки з м╕сячного зв╕ту в╕йськово╖ цензури. 13 с╕чня 1947 року з Лубен Полтавсько╖ област╕ пише листа червоноарм╕йцю Дураченку Василю його дружина: "В хате на два пальца льда, а мы голодные и босые, пропали мы, несчастные, и защиты ниоткуда нет. На базаре у нас хуже, чем было в 1933 г., все дорого... Гибнем, как собаки, голодные, холодные и босые..." А це - лист ╕з м. Борзни Черн╕г╕всько╖ област╕ во╖нов╕ Косенку Г. М.: "16.01.47 г. Живем мы плохо, не хочется и жить на свете. Я уже решила, если мне придется умирать с голода, то пойду лучше утоплюсь. У нас будет хуже, чем в 1933 г. Уже сейчас в Борзне есть люди пухлые, а придет весна - будут умирать, как мухи". А ось документ № 100 в╕д 6 лютого 1947 року:
"Министру Госбезопасности СССР ген.-полк. АБАКУМОВУ В. С. Совершенно секретно. В МГБ УССР продолжают поступать сведения о случаях употребления в пищу человеческих трупов. Рабочая подсобного хозяйства станции Синельниково Днепропетровской области П. 13 января с. г. употребила в пищу труп своей матери... 26 и 27 января с. г. в селе Катры Саратского района Измаильской области зафиксировано 4 случая употребления в пищу человеческих трупов. Об изложенном проинформирован ЦК КП(б)У. Министр Госбезопасности УССР ген.-лейт. Савченко"
За св╕дченням р╕зних досл╕дник╕в, цей голод поглинув в╕д 100 тисяч до 1 млн. чолов╕к... Станом на 20 червня 1947 року, в Укра╖н╕ нал╕чувалося 1 154 198 лише заре╓строваних хворих на дистроф╕ю, госп╕тал╕зовано всього 344 274 ос╕б (документ № 177, наведений у книз╕ "Голод в Укра╖н╕ 1946 - 1947 рр." - С. 247). Тож складемо загальн╕ втрати: 5 млн. + 10 млн. + 14,5 млн. + 1 млн. = 30 млн. 30 м╕льйон╕в жертв за 20 - 30 рок╕в! Багато це чи мало? Чи нас, звиклих до правового "б╓спр╓д╓ла", цифри вже не вражають? Не жахають душу, як колись Довженков╕, а ще ран╕ше - Тарасов╕ Шевченку? Правду хтось казав, що один убитий - це вбивство, а м╕льйон - це вже просто статистика. Невже ми так╕ перелякан╕ й так зм╕зерн╕ли духом, що й думати про це л╕ну╓мося? Ч╕тко сказав Джеймс Мейс - ми були ╕ ще ╓ постгеноцидним сусп╕льством. А я додам - ╕ ще довго будемо! Але ж ╓ серед нас таки й т╕, хто п╕драхову╓, дума╓, мараку╓. "Де зараз ви, кати мого народу?" - запитував на початку 60-х рок╕в минулого стол╕ття юний Василь Симоненко. "В суц╕льних ворогах пройшли рок╕в ро╖, ру╖на захлина╓ться ру╖ною!" - писав Микола В╕нграновський. "...коли тв╕й гайдамацький р╕д р╕жуть линвами на об╕ддя к╕лька сот божев╕льних л╕т!" - чита╓мо у Василя Стуса (1964 р.). Хто ж винен? Хто був катом? Убивцею? Нищителем? За час╕в Довженка намагалися обминати цю тему. В╕н сам св╕дчить: "╤ жодна людина ще не сказала мен╕ про сей ╕сторичний жах з плачем чи бодай би з сумом. Н╕. Або мовчать, замовчують, або байдуж╕, або якось всм╕хаються м╕ж ╕ншим, щоб не подумав часом хто, що ╖м жалко, бо се було б "пол╕тично шк╕дливим". П╕зна╓те наш народ?! Х╕ба не так ╕ зараз? На конференц╕╖, присвячен╕й Голодомору, в Одес╕ 27 - 28 кв╕тня 2006 р., не раз чулося: - Ви зна╓те, люди й дос╕ бояться розпов╕дати!.. Все ж таки останн╕м часом б╕льше осм╕л╕ли - про причини трагед╕╖ можна вести серйозн╕ш╕ розмови. З’явились деяк╕ науков╕ прац╕-досл╕дження, судження, м╕ркування... Я спробував з╕брати в╕дпов╕д╕, узагальнити, згрупувати. Ц╕кава вийшла картина! Ось що кажуть наш╕ анал╕тики, письменники, просто люди.
ЦАР, ПРАВИТЕЛЬ, САТРАП, ДИКТАТОР, ГЕНСЕК? О люди! Люди-небораки! Нащо здалися вам цар╕? Нащо здалися вам псар╕? Ви ж таки люди, не собаки!
Таких ╕нвектив багато розкидано по в╕ршах ╕ листах Шевченка. В╕н ч╕тко знав, зв╕дки ус╕ нещастя Укра╖ни.
Цар╕в, кривавих шинкар╕в, У пута кут╕╖ окуй, В склепу глибок╕м замуруй!
Починаючи з М. Хрущова, усю вину за жахлив╕ злочини в СРСР почали перекладати на Стал╕на. В╕н-бо, мовляв, по-мак╕авелл╕вськи п╕дкорив соб╕ оточення ╕ творив, що хот╕в. Репрес╕╖ були стал╕нськ╕, п’ятир╕чки - стал╕нськ╕, конституц╕я - стал╕нська, як ╕ геть усе, що з цього випливало. Наприклад, св╕док Голодомору каже: "Це не було стих╕йне лихо. Н╕, це була страшна помста батька Стал╕на укра╖нському мужику за оп╕р його "мудр╕й" пол╕тиц╕. Це був геноцид. Його орган╕затори в╕дом╕: натхненник ╕ теоретик - Стал╕н, диригент-виконавець - Молотов ╕ бюрократичний стал╕нський апарат. (33-й: Голод. - К., 1991. - С. 274). ╢дине, що замовчу╓ться, - це вза╓модопомога й сп╕впраця Стал╕на ╕ Г╕тлера у пожиранн╕ ╢вропи перед 1941 роком, в╕йськов╕ паради на один копил, навчання льотчик╕в, будування танк╕в, л╕так╕в, постачання до Н╕меччини пшениц╕ тощо. А ось думка знаменитого англ╕йського письменника Оруелла, автора роману "1984": "Гитлеры и сталины считают убийство необходимым, но они отнюдь не рекламируют своего бессердечия и поэтому называют убийство исключительно "ликвидацией" или "элиминацией", или еще чем-нибудь в этом роде" (Оруелл. - М., 1984. - С. 360). Тут бачимо просто узагальнення, як у Тараса: цар╕, вожд╕. Василь Гроссман у сво╓му "незгоральному" роман╕ "Жизнь и судьба" вустами фашиста Л╕сса енерг╕йно доводить, що м╕ж фашизмом ╕ комун╕змом "...пропасти нет! Мы форма единой сущности - партийного государства... На Земле есть два великих революционера: Сталин и наш вождь... Сталин многому нас научил..." Ну ╕ так дал╕, в цьому ж русл╕. Наведу ще думку соловецького в’язня, засновника ╕сторично╖ школи укра╖нського комун╕зму (!) академ╕ка Матв╕я Яворського, розстр╕ляного п╕д Сандормохом на честь 20-р╕ччя Великого Жовтня 3 - 4 листопада в числ╕ 1111 в’язн╕в. В╕н не брехав, не викручувався: "Я особисто "перековуватися" не збираюся, боготворити "ген╕ального р╕дного, улюбленого вождя вс╕х народ╕в" не бажаю, та й узагал╕ - вважаю для себе ганьбою таким шляхом купувати соб╕ волю, тим паче, коли десятки тисяч укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ гинуть у в’язницях ╕ таборах, коли ╖хн╕ с╕м’╖ засуджен╕ на пов╕льну голодну смерть в умовах т. зв. "культурного ╕ заможного життя", в умовах стал╕нського "п╕клування про людину", коли сотн╕ тисяч пограбованих укра╖нських селян зас╕вають Рос╕ю сво╖ми к╕стьми..." - ╕ так дал╕. Якщо хтось ╕з читач╕в п╕сля цих документальних цитац╕й уже схильний поставити мстиву крапку на царях ╕ вождях, пропоную не посп╕шати. 2 жовтня 1869 року в ╤нд╕╖ народився Мохандас Ганд╕, який згодом став духовним батьком (Махатмою) ╕ вождем ╤нд╕╖. Про нього казали, що в╕н ╓ найб╕льшим посл╕довником Христа за вс╕ 2 тисяч╕ рок╕в, хоча сам Ганд╕ не був християнином. Основним постулатом ц╕╓╖ св╕тло╖ ╕ незламно╖ людини був принцип ненасильства, завдяки якому ╤нд╕я, зрештою, домоглася незалежност╕: "Якщо для досягнення мо╓╖ ╕де╖ ма╓ пролитися хоч одна крапля кров╕ - я в╕дмовлюсь в╕д сво╓╖ ╕де╖. Справа свободи перетворю╓ться у глузування, якщо за не╖ доводиться платити повним знищенням вс╕х тих, хто мав би ц╕╓ю свободою насолоджуватись" (Моя жизнь. - М., 1969. - С. 511). "Я не шукаю спокути за гр╕хи. Я намагаюся зв╕льнитися в╕д самого гр╕ха, чи, краще, в╕д само╖ думки про гр╕х. Поки я не досягну ц╕╓╖ мети, я згоден не знати спокою" (там само. - С. 132). "Людина зна╓, що в╕д зла може походити лише зло, як в╕д добра - добро. Людство може позбутися насильства т╕льки шляхом ненасильства. Ненависть може бути переможена лише любов’ю. Ненависть на ненависть сприя╓ лише поширенню ╕ посиленню ненавист╕, ╤нд╕я не ма╓ досв╕ду в застосуванн╕ насильства сильного. Нема╓ сенсу без к╕нця повторювати, що ненасильство сильного - наймогутн╕ша сила у св╕т╕" (там само. - С. 568). Отже, не вс╕ вожд╕ - бяка! Нам просто не пощастило, що Григор╕й Сковорода, якого, до реч╕, шанував Махатма Ганд╕, не став нашим вождем.
Б╤ЛЬШОВИКИ, КОМУН╤СТИ, КПРС, КПУ, ╥ХН╤ ЦК ТОЩО Може, я штучно розриваю нерозривне? Бо ж казав колись В. Маяковський: "Мы говорим партия - подразумеваем Ленин, мы говорим Ленин - подразумеваем партия". Та ж н╕! У кожному куточку неосяжно╖ кра╖ни парт╕йний осередок був вищий за радянський. В╕н диктував ╕ карав. "Прошла весна, настало лето - спасибо партии за это!". Во╓нн╕ жертви теж списують на б╕льшовик╕в: сам Г╕тлер прийшов до влади внасл╕док того, що бауери, налякан╕ жахливим голодом в Укра╖н╕, в╕ддали сво╖ голоси Г╕тлеру - т╕льки б не комун╕сти! А догов╕р про дружбу ╕ ненапад м╕ж Г╕тлером ╕ Стал╕ним (так званий пакт комун╕ста Молотова ╕ нац╕онал-соц╕ал╕ста Р╕ббентропа) був просто змовою двох вожд╕в-фюрер╕в, розв’язав обом руки, дав зелене св╕тло Н╕меччин╕, яка через тиждень напала на Польщу. Весь св╕т облет╕ли свого часу фотограф╕╖ сп╕льного параду Червоно╖ Арм╕╖ та фашистських в╕йську Брест╕ п╕сля "братського" под╕лу Польщ╕ у 1939 роц╕. Швидка окупац╕я Укра╖ни - за два м╕сяц╕! - теж лежить на сов╕ст╕ парт╕╖, бо "само╖дство" б╕льшовик╕в ослабило арм╕ю п╕сля знищення найкращих ╖╖ кадр╕в. А чому в перш╕ ж дн╕ н╕мецько╖ навали фронтовики масово здавались у полон, як той же генерал Власов, який одержав орден Червоного прапора з рук Стал╕на напередодн╕ в╕йни? Бо ненавид╕ли б╕льшовик╕в ╕ ╖хн╕й режим. А хто винищував пот╕м полонених, висилаючи ╖х до Сиб╕ру? А хто пересл╕дував ус╕х, що "були в окупац╕╖"? Знову ж таки - "парт╕я, наш рулевой". А хто формував ганебн╕ заградотряди, члени яких одержують зараз висок╕ пенс╕╖? А хто депортував жител╕в Зах╕дно╖ Укра╖ни ╕ кримських татар? А хто примушував голодних роб╕тник╕в ╕ селян купувати обл╕гац╕╖? А хто встановлював податки на кожне деревце у садках? Св╕док Голодомору розпов╕да╓: актив╕ст видира╓ з рук матер╕ клуночок з картоплею. На розпачлив╕ слова ж╕нки, що помруть ╖╖ п’ятеро д╕тей в╕д голоду, комун╕ст все-таки забира╓ ту картоплю й кричить: "Мен╕ м╕й партквиток дорожчий, н╕ж тво╖ д╕ти!" Звичайно, можна чимало навести приклад╕в убивств ╕ репрес╕й, скерованих проти самих комун╕ст╕в: Бухар╕н, Риков, З╕нов’╓в, Троцький, Кос╕ор, Балицький, Ягода, ╢жов, Бер╕я - ╖х теж тисяч╕. Але це вже само╖дство. Воно було закладене в програм╕, в сут╕ самого вчення, з його тяж╕нням до терору. Закон д╕яв простий: н╕ перед чим не зупиняйся задля досягнення сво╓╖ мети.
╢ВРЕ╥, С╤ОН╤СТИ, ВСЕСВ╤ТН╢ ╢ВРЕЙСТВО Звинувачення в б╕к ц╕╓╖ нац╕╖ починаються, як правило, з того, що основоположником комун╕стичного експерименту були К. Маркс ╕ Ф. Енгельс, ╓вре╖ за народженням, що Лен╕н мав якусь частку кров╕ ╓врейсько╖, що Троцький, Свердлов, Каганович, Гамарник ╕ т. д. теж були зв╕дти. Ну, а Камен╓в ╕ зовс╕м був другом Троцького, ще й ╕з його сестрою одружений. Г. Климов (Красная каббала. - М., 1992 р.) наводить так╕ слова У. Черч╕лля, сказан╕ у розпал громадянсько╖ в╕йни: "Нет надобности преувеличивать роль, сыгранную в создании большевизма и подлинного участия в русской революции интернациональных евреев-атеистов. Более того, главное вдохновение и движущая сила исходит от еврейских вождей. В советских учреждениях преобладание евреев более чем удивительно. И главная часть в проведении террора, учрежденного Чрезвычайной комиссией по борьбе с контрреволюцией, была осуществлена евреями и в некоторых случаях еврейками. Такая же дьявольская известность была достигнута евреями в период террора, когда в Венгрии правил Бела Кун. И теперь из-за злодеяний этих сумасшедших евреев ненавидят всю нацию". А "Российский ежегодник-1990" (випуск 2) на стор. 276 - 288 да╓ величезний список "Правящего класса СССР в 1936 - 1939 гг.". Наводити його нема╓ сенсу, краще поглянути на таку табличку. За Г. Климовим: "В 20-е и 30-е годы в правительстве состояло лиц еврейского происхождения: в Совнаркоме - 77%, в Воен. Комиссариате - 76%, НКВД, КГБ - 89%, в Комиссар. иностр. дел - 81%, юстиции - 95%, ОГПУ - 89%. "К власти пришли свирепые захватчики, варвары, стремящиеся разрушить Россию, это были сильные и быстро преуспевающие в искусстве разрушения и убийств еврейские сионисты и русские психопаты, превратившие в реальность Октябрь" (З. И. Емельянов. Мы не забыли. - Ростов-на-Дону, 1995. - С. 8). Нин╕ по руках ходить книжка Н╕коли Н╕колова "Всемирная конспирация" (Одесса: Вариант, 1994). Автор, американський болгарин, у вступ╕ з╕зна╓ться: "Проанализировав все доступные мне материалы, я пришел к выводу, что капитал, возглавляемый семействами Ротшильдов и Рокфеллеров, управляет миром"! Коронованные особы, президенты, чиновники - всегда были и в настоящее время являются только их верными слугами..." ╕ так дал╕. Як писав поет, "евреи, евреи, кругом одни евреи". На п╕дтвердження ╓врейсько╖ вини в орган╕зац╕╖ Голодомору звинувачують праву руку Стал╕на, "непотоплюваного" Лазаря Кагановича, якого генсек в╕дправив на Укра╖ну в 30-т╕ роки, повторивши те ж саме в березн╕ 1947 року, коли його обрали секретарем ЦК КП(б)У. Звинувачують, знову ж таки, весь радянський уряд-кагал. Приплюсовують сюди й замах ╓врея на отамана Симона Петлюру, оббр╕ханого Москвою, яка п╕д╕слала убивцю. ╤ вся революц╕я, чи то жовтневий переворот, робилася хоча й руками ╓вре╖в, але ж в╕д ╕мен╕ Рос╕╖". Самих ╖х було знищено чимало п╕д час репрес╕й: Троцький (Бронштейн), Бухар╕н (П╕нкус), З╕нов’╓в (Апфельбаум), Камен╓в (Розенфельд), Ягода тощо. А вбивство актора М╕хоелса! А п╕дозри, що ╕ Дзержинського (Фрумк╕на) Стал╕н "прибрав"! ╤ все ж узагальнювати, абсолютизувати в цьому напрям╕ - небезпечно. Ман╕акальн╕сть такого "анал╕зу" веде в глухий кут. В╕зьм╕мо хоча б процес "Сп╕лки визволення Укра╖ни", скомпоновано╖ ╕ вигадано╖ гепеушниками 1929 року: ╕з сорока п’яти засуджених дво╓ були ╓вреями: ╕сторик Йосип Гермайзе та правник З╕нов╕й Моргул╕с, ╖м дали в╕дпов╕дно в╕с╕м ╕ три роки. Обо╓ померли в таборах. А сам факт, що в Галицьк╕й арм╕╖ був нав╕ть ╓врейський кур╕нь п╕д проводом поручника С. Ляймберга (1918 - 1919 рр.). А ск╕льки ╓вре╖в було серед во╖н╕в УПА, де вони билися ╕ гинули за Укра╖ну? Тож, виходить, ╕ ця категор╕я кат╕в одпада╓?..
МОСКОВИТИ, МОСКАЛ╤, КАЦАПИ, РОС╤ЯНИ, РУССК╤╢ У Тараса Шевченка поруч ╕з царями, магнатами зустр╕ча╓мо ╕ таке:
Ляхи були - усе взяли, кров повипивали, А москал╕ ╕ св╕т Божий в пута зав’язали.
Це досить серйозне звинувачення. ╤ до Богдана ставлення Тараса було суперечливим - част╕ше в╕н карта╓ гетьмана за ту од╕озну Переяславську раду:
Ой Богдане, Богданочку, Якби була знала - У колисц╕ б задушила, П╕д серцем приспала...
Тривале перебування Укра╖ни у склад╕ ╕мпер╕╖ викликало ╕ в╕дпов╕дну реакц╕ю з боку укра╖нського люду. Ось "Укра╖нськ╕ приказки, присл╕в’я ╕ таке ╕нше", укладен╕ М. Номисом та видан╕ в Санкт-Петербурз╕ 1864 року: "Москалики-соколики, поза╖дали ви наш╕ волики; а як вернетесь здоров╕, то по╖сте й корови". "В╕д москаля поли вр╕ж та й т╕кай". "Москаль - не св╕й брат, не помилу╓". "Тату, л╕зе чорт у хату!" - "Дарма, хоч два, аби не москаль!" ╕ т. д., ╕ т. ╕н. Не браку╓ й окремих письменник╕в, учених, як╕ вс╕ б╕ди Укра╖ни скидають на захланн╕сть жорстоко╖ Москви. Укра╖на в ╖хн╕х очах Ягня, як╕й Вовк просто в оч╕ р╕же:
- Ты виноват уж тем, что хочется мне кушать! Сказал и в темный лес Ягненка уволок.
Найб╕льш сконцентровано уся провина за б╕ди Укра╖ни покладена на москал╕в у книжц╕ канадського укра╖нця Павла Штепи "Московство", видан╕й 1968 року в Канад╕. Нин╕ вона перевидана к╕лькома видавництвами Укра╖ни. Автор у публ╕цистично загострен╕й форм╕ анал╕зу╓ характер москвина (так Павло Штепа назива╓ рос╕ян), виявля╓ ╕ вилущу╓ причини його ксенофоб╕╖ ╕, зокрема, ненавист╕ до укра╖нця. Ось к╕лька цитат: "Москвин ╕нстинктивно в╕дчува╓, що його ╕мпер╕ю знищить вищ╕сть укра╖нсько╖ культури, вищ╕сть укра╖нського творчого духу. Нац╕ональний ╕нстинкт п╕дказу╓ москвинам, що саме Укра╖на заб’╓ осиковий к╕лок у могилу ╖хньо╖ ╕мпер╕╖. Отже, треба нищити ту кляту Укра╖ну вс╕ма силами ╕ вс╕ма засобами" (с. 167). "Кривава московська "демократ╕я" XX стол╕ття з само╖ лише Укра╖ни вивезла десять м╕льйон╕в люду. На одн╕й лише Колим╕ загинуло з голоду, холоду, знущань в╕с╕м м╕льйон╕в. За один лише 1933 р╕к Московщина вигубила в╕с╕м м╕льйон╕в укра╖нц╕в голодомором. Вивезла 1937 року до Сиб╕ру на пов╕льну смерть 3 500 000 укра╖нц╕в. Розстр╕ляла на м╕сц╕ в Укра╖н╕ 300 000 люду. Це ж майже все населення тако╖ велико╖ держави, як Канада. Якби в Канад╕ загинула лише одна десята тако╖ к╕лькост╕, то весь св╕т здригнувся б" (с. 52). Наведу ще одну цитату як кв╕нтесенц╕ю висновк╕в Павла Штепи: "Отже, укра╖нську культуру, господарство ╕ самих укра╖нц╕в Московщина завжди нищила вс╕ма засобами - робили це московський уряд, московська церква, московське сусп╕льство, московський народ. Ус╕: цар╕, патр╕архи, ╓пископи, священики, м╕н╕стри, губернатори, аристократи, багат╕╖, монарх╕сти, л╕берали, народники, демократи, соц╕ал╕сти, ╕нтернац╕онал╕сти, ╕нтел╕генти, мужики, босяки, оф╕цери, солдати, злод╕╖ ╕ нав╕ть в’язн╕-москвини в таборах ╕ в’язницях. Нищили вс╕ ╕ кожний - "расчленителей" ╕мпер╕╖. ╤ за триста рок╕в нищення, руйнування жоден москвин не запротестував. Навпаки - вс╕ схвалювали" (с. 189). Можна ╕ заперечити Штеп╕. Згадаймо Олександра Герцена, Миколу Чернишевського, Володимира Маяковського, його в╕рш "Долг Украине" ("Товарищ москаль! На Украину зубы не скаль!"). В╕рш Давида Самойлова (1946 року!) "Я вел расстреливать бандитку", що недавно пройшов газетними шпальтами, де досить благородно, майже позитивно представлена учасниця визвольно╖ боротьби. Ось наша одеська газета "Вестник региона" № 29 за 30 травня 1998 року. Стаття Л. Оникова "Трагедия русских. За фасадом дружбы народов созрела национальная неприязнь". Автор ("по национальности я нерусский") пише так: "Русские как нация принесли жертву после 1917 года тому, что мы привычно называем социализмом, большую, чем любая другая нация страны, а получили меньше всех... Удары по национальным интересам русских... нанес Сталин, тоталитарный режим, им утвержденный..." А про причини "антирусских настроений среди многих нерусских национальностей" (колись русск╕╓ ╖х звали нацменами!) Л. Оников каже так: "В самом общем виде причина заключалась в следующем. Центральная власть воспринималась на местах как власть русских, в силу чего все пороки, от грубейших ошибок до преступлений тоталитарной системы, "навесили" на русских, хотя они к преступлениям сталинщины и благоглупостям преемников вождя никакого отношения не имели". Отже, на думку Л. Оникова, рос╕яни жодного стосунку до злочин╕в Стал╕на, Мал╓нкова, Хрущова, Андропова, Брежн╓ва, Горбачова не мали. Дмитро Пан╕н, автор моторошних спогад╕в про ГУЛАГ "Лубянка-Экибастуз" (М., Скифы, 1991), пише: "Все считали виновными Ленина, Троцкого, большевиков, венгерских и немецких военнопленных, латышей, евреев... Временное правительство Керенского, матросов, социалистов... Внешне это звучало достаточно убедительно и согласовывалось с фактами истории. Но... было ясно, что цвет нации оказался не на высоте положения и в его стане картина довольно безрадостная" (с. 346). ╤ дал╕ автор нанизу╓: церква, як╕й Петро ╤ переламав крила, оф╕цери - ╕з 200 тисяч проти комун╕ст╕в воювали т╕льки 40 тисяч: козаки - п╕шли за Будьонним; дворяни - з них вийшли основн╕ "смутьяны": Желябов, Плеханов, Бакун╕н, Лен╕н, Дзержинський, Чичер╕н..." ╤нтел╕генти - основна сила, що скинула царя ╕ творила подальший хаос. ╤ заключний акорд: "Организация Ленина после победы сумела скрутить страну только потому, что специалисты всех областей жизни бросились ей прислуживать... Коммунисты умели в то время только одно - наладить и запустить машину террора. Одних она уничтожила сразу, других заставила бесплатно гнуть спину. Последние сдались без сопротивления, выполняли все от них требуемое и явились истинными и окончательными виновниками того, что этот режим закрепился..." Отже, Пан╕н ч╕тко заявля╓, що винн╕ сам╕ рос╕яни, як╕ "сдались без сопротивления"! Сам╕ себе нищили, а отже - й нас, за принципом: сам п’ю, сам гуляю, сам стелюся, сам лягаю". Що ж, ╕ серед нас ╓ чимало землячк╕в, що в ус╕х б╕дах винуватять самих себе, себто - нас, укра╖нц╕в. Послухаймо ╖х.
"Г╤РШЕ ЛЯХА СВО╥ Д╤ТИ ╥╥ РОЗПИНАЮТЬ..." Це визначення належить Тарасов╕ Шевченку п╕сля такого засновку: "Доборолась Укра╖на до самого краю..." А згадайте м╕стер╕ю "Великий льох" (1845 р.). Три душ╕ укра╖нськ╕ Бог не пуска╓ до раю за гр╕хи, що, на перший погляд, здаються наче й сумн╕вними. Перша душа завинила тим, що, бувши д╕вчиною, перейшла з повними в╕драми дорогу Богдану Хмелю, не знаючи, що в╕н "╖де в Переяслав Москв╕ присягати". Друга душа кара╓ться за те, що "царев╕ московському коня напо╖ла" в Батурин╕, де щойно були вир╕зан╕ вс╕ жител╕ (5 тисяч!). Третя душа була ще немовлям, коли посм╕хнулася (т╕льки це!) цариц╕ Катерин╕, яка пропливала Дн╕пром:
Я глянула, усм╕хнулась... Та й духу не стало! Й мати вмерла. В одн╕й ям╕ Обох поховали! У "Розрит╕й могил╕" Тарас винуватить ╕ самого Богдана (див. цитоване вище); карта╓ поет ╕ ел╕ту нац╕╖, пров╕дник╕в, пан╕в:
Раби, подножки, грязь Москви, Варшавське см╕ття - ваш╕ пани...
Не менш г╕рка картина змальована Володимиром Сам╕йленком у написаному 1893 року в╕рш╕ "Сон":
╤ снилося мен╕: ми Мат╕р волокли, Хто за косу, а хто за ноги, Зривали од╕ж ╖й, ╕ били, ╕ товкли, Аж кост╕ хрускали в небоги.
А знаменит╕ г╕рк╕ слова Олександра Олеся:
Прокляття, розпач ╕ ганьба! Усю пройшов я Укра╖ну, ╤ сам не знаю, де спочину, ╤ де не стр╕ну я раба! Несв╕домий гр╕х, помилка, страх, рабство...
А ск╕льки було св╕домо╖ зради? Досить згадати полковника Носа, який показав п╕дземний х╕д у Батурин князю Меншикову: "Показав не за грош╕, не з ненавист╕ до Мазепи - вчинком його керував тверезий глузд". Так пише Роман ╤ваничук у роман╕ "Орда" (Льв╕в, 1992). Згадаймо й ╕нше - хоча б, скаж╕мо, хто вбив Степана Бандеру 15 жовтня 1959 року. Укра╖нець... ╢ таке слово - розбрат. Це поняття якраз ╕ окреслю╓ те, що з нами д╕╓ться. Сл╕д тягнеться кр╕зь в╕ки: розбрат перед татарською навалою. Велика Ру╖на п╕сля Хмельницького, самовбивство нац╕╖ в 1918 - 1922 роках, переходи Махна, Григор’╓ва, Укра╖нсько╖ Галицько╖ арм╕╖ то до ворог╕в, то до Укра╖ни... Х╕ба не розбратом був, та й дос╕ ╓, розкол ОУН на мельник╕вц╕в ╕ бандер╕вц╕в? Не забути й суперечки м╕ж С. Хмарою ╕ В. Чорноволом. А розкол православно╖ церкви нашо╖? Василь Стус, цей останн╕й пророк Укра╖ни, теж захлинався з розпачу:
Стенаються в герц╕ скажен╕ сини Укра╖ни, той з ордами ходить, а той наклика╓ Москву, заллялися кров’ю вс╕ оч╕ пророч╕. З ру╖ни вже мати не встане - розкинула руки в рову. Бодай ви пропали, синочки, бодай ви пропали, бо так не карав нас ╕ лях-бусурмен-бузув╕р...
А ми звинувачу╓мо москаля, комун╕ста, фашиста, ╓врея, ляха.., генсека, царя. Що можна сказати п╕сля цих страшних сл╕в Стуса? ╤ все ж я знайшов на зак╕нчення цього огляду укра╖нських ╕ чужих провин слова людини, як╕й ми вс╕ в╕римо: Нема ж любови, нема ж згоди, Од Жовто╖ взявши Води; През незгоду вс╕ пропали, Сам╕ себе звоювали.
Це слова гетьмана ╤вана Мазепи. А слово "незгода" ╕ означа╓ "розбрат", шановн╕ мо╖ брати-укра╖нц╕... Спин╕мося на хвильку, озирн╕мось по наш╕й витолочен╕й, обезлюднен╕й - наполовину! - укра╖нськ╕й земл╕. Ачей ╕ вдасться комусь почути голос одчайного волання: "Обн╕м╕ться, брати мо╖, молю вас, благаю!".
Р.S. Прочитав я написане одному кардинально налаштованому товаришу. А в╕н схопився за голову ╕ як почав мене лаяти: та як же можна так обмовляти св╕й народ!? Це ж усе одно, що винуватити ягня за те, що його з’╖в вовк! Я йому заперечую: "Та невже м╕й народ - ягня? Згадай, як ми розгромили найсильн╕ше в╕йсько у ╢вроп╕ - польське, як ми п╕д Конотопом розбили московське в╕йсько з князем Пожарським на чол╕, - стотисячне!!". "Так то ж коли було? - в╕н мен╕. - А тепер, коли п╕друбане кор╕ння, коли дерево всиха╓, коли вистр╕лян╕, винищен╕ найсильн╕ш╕ укра╖нц╕ - наш народ справд╕ став телям. ╤ те, що вони, ну ми, сваримось одне з одним, - це теж пох╕дне! Що ж ти хочеш? Нав╕ть п╕двестися не давали!!" "Хто?" - питаю я, дв╕ч╕ репресований Радянського Союзу. "Москва! - була категорична в╕дпов╕дь. - Вони оббр╕хують, вони нас одне з одним стикають! Нацьковують. Св╕домо!" Що я м╕г сказати товаришев╕? Отже, не ми винн╕? А хто? Почнемо... спочатку!?
Я зап╕дозрив сам себе У схизм╕, в антиособ╕зм╕ - Я п╕дключив сво╓ СБ ╤ сам злякавсь свого есб╕зму. Я п╕длягав, контролював Св╕й кожен крок ╕ кожне слово, Я ╓зу╖тськи полював На думку позалаштункову, Ловив на наклепах, брехн╕, Статт╕ п╕дгонив крим╕нальн╕, Арештував себе в мен╕ ╤ т╕лотрус зробив шмональний. Я борюкався, я боров Себе самого, не здавався, Тортурував, пускавши кров, Сво╓ю кров’ю умивався, Брехав на допитах соб╕ ╤ вибивав сво╖ признання, Обвинувачено соп╕в ╤ визв╕рявсь обвинувально, Голодував з водою й без ╤ годувався примусово, Обвинувачував себе - Сам захисну казав промову. Конвоював на Соловки, Зробившись зеком одночасно, ╤ кулю з власно╖ руки Пускав соб╕ у спину власну. Отож я жив, отак вмирав У само╖дств╕, самогубств╕, Забрав у себе ст╕льки прав При колосальн╕м волелюбств╕! Сп╕вавтор зла свого й добра, Вз╕рець мерзот, чеснот м╕рило, Я, безпорадний серед рад, Люд укра╖нський, Вже безкрилий... м. Одеса. (Ж-л "Ки╖в", № 5, 2007 р.).
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 03.08.2007 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4996
|