"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2007 > Тема "З потоку життя"
#30 за 27.07.2007
АНТИНОМ╤╥ КРИМСЬКО╥ АВТОНОМ╤╥
Володимир ПРИТУЛА, Петро ВОЛЬВАЧ.
ПИТАННЯ АДМ╤Н╤СТРАТИВНО-ТЕРИТОР╤АЛЬНОГО СТАТУСУ КРИМУ ЗАЛИША╢ТЬСЯ В╤ДКРИТИМ Щороку 20 с╕чня кримська влада в╕дзнача╓ чергову р╕чницю проведення на п╕востров╕ Всекримського референдуму про в╕дновлення в Криму автоном╕╖. За м╕сяць п╕сля референдуму Верховна Рада Укра╖нсько╖ РСР в╕дновила автономний статус п╕вострова, що у 1996 роц╕ було закр╕плено окремим розд╕лом Конституц╕╖ Укра╖ни. Тим не менш, дискус╕╖ щодо м╕сця Криму, його адм╕н╕стративно-територ╕ального статусу на п╕востров╕ та за його межами тривають. У 1991 роц╕ на д╕льниц╕ з проведення референдуму прийшло, за оф╕ц╕йними даними, 81,05% мешканц╕в ╕ гостей Кримсько╖ област╕ та м╕ста Севастополя. Питання “Ви за в╕дновлення Кримсько╖ Автономно╖ Радянсько╖ Соц╕ал╕стично╖ Республ╕ки як суб’╓кта Союзу РСР та учасника Союзного Договору” п╕дтримали, знову ж таки за оф╕ц╕йними даними, 93,26% тих, хто взяв участь у референдум╕. До таких його результат╕в ╕ в Криму, ╕ за його межами ставляться по-р╕зному. Його прихильники наголошують на тому, що референдум став актом волевиявлення кримчан. Критики наводять б╕льш переконлив╕ аргументи. У голосуванн╕ мали право брати участь ус╕ громадяни Радянського Союзу, як╕ в цей день перебували на територ╕╖ Кримського п╕вострова, в тому числ╕ в╕йськовослужбовц╕ Збройних Сил СРСР – призовники з ╕нших рег╕он╕в Союзу, а також туристи ╕ курортники – це вже не був виб╕р кримчан. Кр╕м того, Радянський Союз на той час не вважався демократичною державою, оск╕льки д╕яла в╕дома стаття 6 Конституц╕╖ СРСР про “керуючу ╕ направляючу силу” – КПРС, отже за умов однопарт╕йност╕ виб╕р не був демократичним. Б╕льше того, референдум не мав законних п╕дстав, оск╕льки на той час в СРСР не було закону про м╕сцев╕ референдуми. Важливо, що у текст╕, винесеному на голосування, було включено одразу к╕лька питань, кожне з яких потребувало р╕зних в╕дпов╕дей: про в╕дновлення автономно╖ республ╕ки, про в╕дновлення радянсько╖ республ╕ки, про в╕дновлення соц╕ал╕стично╖ республ╕ки, про в╕дновлення республ╕ки – суб’╓кта Союзу РСР ╕ про в╕дновлення республ╕ки – учасника Союзного договору. Вт╕м, це не завадило Верховн╕й Рад╕ УРСР 12 лютого 1991 року визнати кримський референдум чинним, ухваливши закон “Про в╕дновлення Кримсько╖ Автономно╖ Радянсько╖ Соц╕ал╕стично╖ Республ╕ки” та про поповнення складу Верховно╖ Ради Кримсько╖ АРСР”. За це р╕шення проголосували 253 народних депутати з 355 ос╕б, як╕ взяли участь у по╕менному голосуванн╕. Не менш важливий аргумент проти референдуму – на час його проведення б╕льша частина кор╕нних мешканц╕в Криму – кримських татар - перебувала у м╕сцях вислання. Саме тому загальнонац╕ональний з’╖зд кримськотатарського народу – Курултай – у червн╕ 1991 року заявив, що “Кримська АРСР, в╕дновлювана не як нац╕онально-територ╕альне утворення, розгляда╓ться як спроба юридичного закр╕плення результат╕в депортац╕╖ кримських татар у 1944 роц╕ ╕ не визна╓ться Курулта╓м у такому вигляд╕”. Водночас, саме в╕дновлення кримсько╖ автоном╕╖ як територ╕ально╖ ╕ без урахування думки депортованих кримських татар спровокувало Курултай на б╕льш радикальн╕ заяви: “Пол╕тичне, економ╕чне, духовне ╕ культурне в╕дродження кримськотатарського народу можливе т╕льки в його нац╕ональн╕й суверенн╕й держав╕. До ц╕╓╖ мети буде прагнути кримськотатарський народ, використовуючи вс╕ засоби, передбачен╕ м╕жнародним правом”. Вт╕м, п╕сля розвалу СРСР ╕ проголошення незалежност╕ Укра╖ни л╕дери Меджл╕су неодноразово публ╕чно виступали ╕з заявами про необх╕дн╕сть розвитку кримськотатарсько╖ державност╕ саме у склад╕ незалежно╖ ╕ демократично╖ Укра╖нсько╖ держави у форм╕ нац╕онально╖ автоном╕╖. Вимоги в╕дновлення кримськотатарсько╖ нац╕онально╖ автоном╕╖ серед ╕ншого ╜рунтуються на ╕сторичному досв╕д╕ Кримсько╖ АРСР у склад╕ Рос╕йсько╖ РФСР (1921-1945 рр.). Сп╕льна постанова ВЦВК та РНК РРФСР “Про Автоном╕ю Кримсько╖ Радянсько╖ Соц╕ал╕стично╖ республ╕ки” була ухвалена 18 жовтня 1921 року. А перша Конституц╕я автоном╕╖ була затверджена 7 листопада 1921 року на ╤ Всекримському установчому з’╖зд╕ Рад. Це був той пер╕од, коли щойно встановлена радянська влада взяла курс на вир╕шення нац╕ональних проблем, що д╕сталися ╖й в╕д зруйновано╖ Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖, шляхом створення нац╕онально-державних ╕ нац╕онально-територ╕альних утворень р╕зних р╕вн╕в. В цих утвореннях передбачалася можлив╕сть розвитку нац╕ональних мов ╕ культур, розширення представництва нац╕ональних кадр╕в в управл╕нському апарат╕. Саме тому в КрАРСР було дв╕ державн╕ мови – кримськотатарська ╕ рос╕йська. У першому склад╕ КримЦВК з 50 його член╕в 18 були кримськ╕ татари (36%), РНК - з 15 член╕в 4 були кримськими татарами (26,6%). Кримськотатарськ╕ державн╕ елементи використовувалися в державн╕й символ╕ц╕ республ╕ки. В основу адм╕н╕стративного под╕лу автоном╕╖ був покладений нац╕ональний принцип - в 1923 роц╕ було утворено 15 район╕в, у склад╕ яких функц╕онували 345 с╕льських рад. До 1930 року на п╕востров╕ було утворено 145 кримськотатарських с╕льрад ╕ п’ять кримськотатарських район╕в. П╕сля депортац╕╖ кримськотатарського народу 18 травня 1944 року автоном╕я про╕снувала недовго. Указом Презид╕╖ Верховно╖ Ради СРСР в╕д 30 червня 1945 року Кримська АРСР була перетворена в Кримську область у склад╕ РРФСР, а вже за р╕к, 25 червня 1946 року, Верховна Рада РРФСР в ухваленому нею Закон╕ “Про скасування Чечено-╤нгушсько╖ АРСР ╕ про перетворення Кримсько╖ АРСР в Кримську область” закр╕пила це р╕шення. Серед сучасних пол╕тичних теч╕й в кримськотатарському нац╕ональному рус╕ практично ус╕ п╕дтримують ╕дею кримськотатарсько╖ нац╕онально╖ автоном╕╖. Водночас вона знайшла п╕дтримку ╕ на всеукра╖нському р╕вн╕. Зокрема, парт╕я “Народний Рух Укра╖ни” у сво╖х програмних документах деклару╓: “Рух посл╕довно виступа╓ за в╕дновлення прав кримськотатарського народу, що став жертвою етноциду тотал╕тарного режиму. Рух п╕дтриму╓ зд╕йснення кримськими татарами свого права на в╕дновлення кримськотатарсько╖ нац╕онально╖ автоном╕╖ в Криму в рамках демократично╖ соборно╖ Укра╖нсько╖ держави”. А кримська орган╕зац╕я НРУ це гасло зробила головним п╕д час кампан╕╖ з вибор╕в до Верховно╖ Ради АРК 2006 р. ╤дея перетворення сучасно╖ територ╕ально╖ автоном╕╖ Криму у рос╕йську нац╕ональну серед пол╕тичних груп на п╕востров╕ менш популярна, але пер╕одично п╕дн╕ма╓ться. Найб╕льш посл╕довн╕ в цьому орган╕зац╕╖, що гуртуються довкола колишнього депутата кримського парламенту Серг╕я Шувайникова. 27 вересня 1997 р. 5-та сес╕я «Рос╕йського Нац╕онального З’╖зду» доручила м╕жфракц╕йн╕й депутатськ╕й груп╕ Верховно╖ Ради АРК «Слов’янська ╓дн╕сть» ╕н╕ц╕ювати проведення загальнокримського референдуму про створення в Криму рос╕йсько╖ нац╕онально╖ автоном╕╖. Тод╕шн╕й депутат кримського парламенту Вадим Мордашов вн╕с цю пропозиц╕ю на розгляд депутат╕в, але вони ╖╖ не п╕дтримали. У документах «Рос╕йського Нац╕онального З’╖зду» мовиться, що “Главная цель придания Республике Крым статуса русской национальной автономии – получение гарантий в защите, сохранении и развитии русского языка, культуры, обычаев русскославянского этноса, удовлетворение потребностей славянского (русского и русскоязычного) населения Крыма, при условии гармоничного развития и обеспечении равных прав других национальных групп, проживающих на территории нашей Республики в условиях украинского унитарного национального государства”. Один з ╕н╕ц╕атор╕в “русиф╕кац╕╖” кримсько╖ автоном╕╖ В. Мордашов писав: “Русские до сих пор не имеют своего национального государства. Являясь национальным меньшинством в национальном украинском унитарном государстве и проживая в Крыму, где русских две третьих, а русскоязычных более 80% — русские вправе требовать свою русскую национальную автономию. Так пусть же этим местом самоопределения русского этноса станет Крым — колыбель Русского Православия!”. Звертаючи увагу на невисоку популярн╕сть ц╕╓╖ ╕де╖ нав╕ть серед рос╕йського населення п╕вострова, деяк╕ анал╕тики в╕дзначають, що насправд╕ територ╕альна автоном╕я Криму все б╕льше набува╓ ознак рос╕йсько╖. ╤люстрац╕я цього – стаття 10 Конституц╕╖ АРК: “В Автономн╕й Республ╕ц╕ Крим рос╕йська мова як мова б╕льшост╕ населення ╕ прийнятна для м╕жнац╕онального сп╕лкування використову╓ться в ус╕х сферах сусп╕льного життя”. Вт╕м, спостер╕гач╕ в╕дзначають ╕ зростаюче розчарування значно╖ частини кримчан автономним статусом Криму. Судячи з усього, перес╕чний рос╕йськомовний с╕мферополець, якщо в╕н т╕льки не високопоставлений сп╕вроб╕тник республ╕кансько╖ установи, н╕чого не виграв в╕д перейменування Кримсько╖ област╕ в Кримську АРСР, а пот╕м – в Автономну Республ╕ку Крим. Якщо мова йде про чиновник╕в з численних республ╕канських установ, то “сп╕вроб╕тник м╕н╕стерства”, “член уряду”, “депутат Верховно╖ Ради” звучить краще, ан╕ж “завв╕дд╕лом облвиконкому” чи “депутат обласно╖ ради”. ╤ зарплати, звичайно, вищ╕, та й штат набагато чисельн╕ший. Правда, ╕ проблем з кожним роком усе б╕льше. Головна з них пов’язана з нестаб╕льн╕стю пол╕тично╖ ситуац╕╖. Як в╕дзначив кримський журнал╕ст та анал╕тик Микола Семена, “кримська автоном╕я не змогла уникнути першо╖ помилки – зам╕сть вр╕вноважено╖ розбудови д╕алектичних в╕дносин центр - автоном╕я, тут почали будувати практично самост╕йну Республ╕ку Крим, як зазначено в ╖╖ перших конституц╕ях. Закони писали, не зважаючи на думку центру, ╕ це призвело до того, що парламент Укра╖ни в березн╕ 1995 року скасував ╕ автономну конституц╕ю, ╕ посаду президента, ╕ понад 40 автономних закон╕в, а водночас – ╕ саме право видавати власн╕ закони. У цьому ж ряду – ╕ закон про розмежування повноважень м╕ж органами центрально╖ та рег╕онально╖ влади. Тут Крим припустився друго╖ помилки – дом╕гшись в╕д Ки╓ва згоди на м╕жбюджетну угоду, за якою автоном╕я, що за населенням ╕ територ╕╓ю становить приблизно 4,6% вс╕╓╖ Укра╖ни, мала збирати вс╕ податки спочатку в себе та вносити до загальнодержавного бюджету, в╕дпов╕дно, 4,6% вс╕х загальних витрат, Крим податки збирав, однак переказувати в центр належн╕ в╕дсотки «забував», натом╕сть ще вимагаючи субвенц╕й та дотац╕й. Так «сепаратистський» Крим остаточно п╕д╕рвав дов╕ру центру. Розпочався зворотний процес – автоном╕я крок за кроком втрачала повноваження, ╕ сьогодн╕ виникають об╜рунтован╕ питання не т╕льки стосовно ╖╖ характеру, а й стосовно доц╕льност╕ самого ╖╖ ╕снування”. К╕лька м╕сяц╕в тому низка пол╕тичних орган╕зац╕й Криму – рег╕ональн╕ в╕дд╕лення Укра╖нсько╖ республ╕кансько╖ парт╕╖ “Собор”, Конгресу укра╖нських нац╕онал╕ст╕в, ╕нших – виступили з ╕н╕ц╕ативою повернення Криму статусу област╕. ╥хн╕ аргументи – автоном╕я н╕чого не да╓ перес╕чному кримчанину, тод╕ як скасування автономного статусу дозволить зекономити значн╕ бюджетн╕ кошти, а також позитивно вплине на стаб╕льн╕сть в рег╕он╕. Автори ц╕╓╖ ╕де╖ переконан╕, що вона ц╕лком впису╓ться у другий етап конституц╕йно╖ реформи, який стосу╓ться м╕сцевого самоврядування. Судячи з усього, законодавч╕ процеси з його реал╕зац╕╖ актив╕зуються п╕сля позачергових парламентських вибор╕в. Тод╕ ж, очевидно, актив╕зу╓ться й обговорення проблем адм╕н╕стративно-територ╕ального статусу Криму. (Кримський незалежний центр пол╕тичних досл╕дник╕в ╕ журнал╕ст╕в).
КОМЕНТУ╢ художник...
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2007 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4970
|