Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРЕЗИДЕНТ НА АСКОЛЬДОВ╤Й МОГИЛ╤ УШАНУВАВ ПАМ’ЯТЬ ГЕРО╥В КРУТ
Володимир Зеленський зустр╕вся з курсантами й л╕це╖стами в╕йськових навчальних заклад╕в та...


«ЧЕСТЬ ДЛЯ МЕНЕ»
Ахтем Се╕табла╓в показався ╕з Залужним та розпов╕в про ╖хню зустр╕ч…


УКРА╥НА В Н╤Ч НА 27 ЖОВТНЯ ВОСТАНН╢ МА╢ ПЕРЕЙТИ НА ЗИМОВИЙ ЧАС
Це передбачено ухваленим Верховною Радою законом, яким скасовано перех╕д з л╕тнього на зимовий...


ВОЛЯ ДО ПЕРЕМОГИ
В╕д початку повномасштабного рос╕йського вторгнення загинуло майже 500 укра╖нських спортсмен╕в ╕...


ТРИ ДЕСЯТИЛ╤ТТЯ ДОПОМОГИ
Управл╕ння Верховного ком╕сара ООН у справах б╕женц╕в (УВКБ ООН) розпочало свою д╕яльн╕сть в...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 14.05.2021 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#19 за 14.05.2021
АЗОВСЬК╤ ПОРТИ УКРА╥НИ: ПОКИ ПРАЦЮЮТЬ, АЛЕ ЗАГРОЗА БЛОКУВАННЯ – ВЕЛИКА

Азов «нашпигований» рос╕йським флотом. А в Керченськ╕й протоц╕ ФСБ, пропускаючи рос╕йськ╕ зерновози швидко, укра╖нськ╕ – затриму╓ на к╕лька д╕б…

Морська тема для Укра╖ни продовжу╓ залишатися гострою. Дуже багато сказано про те, як Рос╕я вир╕шила до к╕нця жовтня 2021 року закрити частини акватор╕й Чорного моря в напрямку Керченсько╖ протоки для в╕йськових корабл╕в та державних суден ╕нших кра╖н п╕д приводом в╕йськових навчань. Це ╓ грубим порушенням права на свободу судноплавства, гарантованого конвенц╕╓ю ООН з морського права. «Вони перекривають масово райони для судноплавства п╕д виглядом навчань, проведення бойових стр╕льб. В Азовському мор╕ вони взагал╕ хочуть показати, що це ╖х внутр╕шн╓ море», – заявив Головнокомандувач Збройних сил Укра╖ни генерал-полковник Руслан Хомчак на Форум╕ «Укра╖на 30. Безпека». Схожим чином висловився й м╕н╕стр закордонних справ Укра╖ни Дмитро Кулеба: «РФ пост╕йно посилю╓ там (в Азовському мор╕, – ред.) свою в╕йськову присутн╕сть ╕ порушу╓ торговельн╕ шляхи».
Укр╕нформ вир╕шив з’ясувати поточну ситуац╕ю: в якому режим╕ працюють сьогодн╕ азовськ╕ порти Мар╕уполь ╕ Бердянськ.

Мар╕упольський та Бердянськ╕ порти: пац╕╓нт скор╕ше живий, н╕ж мертвий
В останньому дово╓нному роц╕ – 2013-му – вантажооб╕г, наприклад, того ж Мар╕упольського порту склав 15,5 млн т. Блокада Азовського моря в 2018 роц╕ привела до того, що вантажооб╕г цього порту знизився до 5,9 млн т (на 62% в╕д 2013 року, тобто в 2,6 рази). Все це повною м╕рою стосу╓ться ╕ Бердянського порту.
«Найб╕льш бол╕сним для порт╕в був, звичайно, 2014 р╕к. Тод╕ стався не просто обвал ╖х економ╕ки, стався обвал б╕знес-модел╕, оск╕льки обидва порти жили переважно за рахунок експорту промислових товар╕в з Донбасу (з ланцюжку вуг╕лля-кокс-метал). Наприклад, основний експорт як ╢нак╕╖вського металург╕йного комб╕нату, так ╕ Донецького з Мак╕╖вським йшов якраз через Бердянськ та Мар╕уполь (йдеться про вантажну базу об’╓мом приблизно у 8 млн т. – Ред.)», – розпов╕да╓ пол╕толог, директор Агентства розвитку Приазов’я Костянтин Батозський. 
П╕сля початку в╕йни, каже в╕н, порти були змушен╕ диверсиф╕кувати потоки та номенклатуру вантаж╕в. Додатково через буд╕вництво Керченського мосту порти перестали приймати океанськ╕ суди, так зван╕ panamax. Кр╕м того, через агресивну пол╕тику Рос╕╖ багато судновласник╕в в╕дмовляються працювати з нашими азовськими портами. «Рос╕я використову╓ наявн╕ юридичн╕ механ╕зми для затримання суден – чи то перед проходом п╕д мостом, чи то н╕бито з м╕ркувань безпеки, а кожен прост╕й судна кошту╓ його власнику до 10 тисяч долар╕в на добу», – каже експерт. ╤ дода╓, що станом на зараз порти намагаються диверсиф╕кувати вантаж╕ та будують зерносховища, аби зам╕нити експорт метал╕в експортом сипучих, зокрема, зерна: «Також ╖х як╕рним кл╕╓нтом лиша╓ться група Мет╕нвест (Р╕ната Ахметова. – Ред.), яка експорту╓ з них свою продукц╕ю та ма╓ власний флот».
Варто в╕дзначити, що у 2020-му роц╕ перевалка вантаж╕в у морських портах Азовського моря дещо зросла, а саме: Мар╕уполь – ╕з 5,9 млн т. у 2018-му до 6,9 млн т. у 2019-му та 7 млн т у 2020-му; Бердянськ – ╕з 1.8 млн т. у 2018-му до 2 млн т. у 2019-2020 рр. «Ут╕м, до в╕дновлення показник╕в 2013 року ще далеко. Тобто пац╕╓нт скор╕ше живий, н╕ж мертвий», – наголошував пан Батозський.
Але в якому режим╕ нин╕, у середин╕ травня, працюють ц╕ порти, враховуючи ситуац╕ю в Керченськ╕й протоц╕, а також, що Азовське та Чорне моря нашпигован╕ в╕йськовими суднами ЗС РФ, катерами берегово╖ охорони прикордонно╖ служби ФСБ РФ. Тобто вони працюють нормально чи роботу все ж заблоковано/частково заблоковано?
У прес-центр╕ Асоц╕ац╕╖ морських порт╕в Укра╖ни нам дали таку коротку в╕дпов╕дь: «Н╕чого не заблоковано, нам н╕хто не рапортував про затримки торг╕вельних суден, про як╕сь незручност╕. Наш департамент такого не ф╕ксував. Порти зараз працюють у штатному режим╕. Власне, не вплинули на ╖хню роботу й в╕йськов╕ навчання, як╕ в кв╕тн╕ РФ проводила у Чорному мор╕».
Натом╕сть, головний редактор порталу BlackSeaNews, кер╕вник Мон╕торингово╖ групи «╤нституту Чорноморських стратег╕чних досл╕джень» Андр╕й Клименко под╕лився з нами дещо ╕ншою ╕нформац╕╓ю.

Судна, що прямують з Мар╕уполя та Бердянська рос╕яни тримають по 70 годин

За останн╕ 4 м╕сяц╕ 2021 року, розпов╕в пан Клименко, спостер╕га╓ться сутт╓ве зб╕льшення часу штучного утримання суден саме на виход╕ з Азовського моря (тобто тих, що йдуть з укра╖нськими експортними вантажами, переважно до кра╖н ╢С, Туреччини та П╕вн╕чно╖ Африки).
«До початку де-факто блокади укра╖нських порт╕в у травн╕ 2018 року середн╕й час оч╕кування дозволу на прох╕д Керченською протокою (саме тих суден, що йшли з укра╖нськими експортними вантажами з порт╕в Мар╕уполя/Бердянська – див. нижче граф╕к №1) складав 5-7 годин. У друг╕й половин╕ 2018 року – 80-115 годин. У 2019 роц╕ середн╕й час оч╕кування дозволу складав уже 37,4 годин, у 2020 роц╕ – 29,6 годин (зниження за рахунок переляку рос╕йських прикордонник╕в з Берегово╖ охорони ФСБ можлив╕стю заразитися COVID-19, оск╕льки до половини суден, як╕ п╕длягали догляду, йшли з порт╕в ╤тал╕╖ та ╕нших ╓вропейських кра╖н, де навесн╕ 2020 року спостер╕гався значний сплеск пандем╕╖). Ут╕м, в останн╕ 4 м╕сяц╕ (грудень 2020 – березень 2021) спостер╕га╓ться значне зростання – в середньому до 50 годин. У кв╕тн╕ 2021 – подальше зб╕льшення: до 70 годин на судно», – коменту╓ кер╕вник Мон╕торингово╖ групи «╤нституту Чорноморських стратег╕чних досл╕джень».
В╕н каже, що часто сп╕лку╓ться з начальниками азовських порт╕в, як╕ намагаються переконати його, що н╕яких затримок суден нема, що все нормал╕зувалося. «Вони розпов╕дають, що нав╕ть якщо й бувають як╕сь незручност╕, то т╕льки через погодн╕ умови, мовляв. Але вони лукавлять. Погода тут н╕ до чого, ну, бо я ж то знаю. У мене ╓ розклад по вс╕х суднах. От, прим╕ром, 8 кв╕тня. Час затримки суден, як╕ заходили до азовських порт╕в (здеб╕льшого порожн╕) – в╕д 10 до 50 годин. А тепер див╕ться: час затримки суден цього ж дня, як╕ виходили з азовських порт╕в (заповнен╕ вантажем) – 119-147 годин. Ми ма╓мо справу з╕ штучним утриманням суден, а не з погодними умовами, – наголошу╓ Клименко. – Я розум╕ю, чому вони приховують факти штучних затримок. Це б╕знес. Ц╕ начальники часто мен╕ дор╕кають, мовляв, от ви, пане Клименко, сво╓ю анал╕тикою приносите нам збитки, нагн╕та╓те, згущу╓те фарби, до нас звертаються судновласники, питають про затримки, в╕д нас в╕дмовляються… Доля ╕стини в цьому ╓, але хочу нагадати, що у 2018 роц╕ вони також казали, що у них все нормально, що н╕яких затримок нема╓». (Див. таблицю нижче, де зеленим позначено час штучних затримок суден, як╕ входили до порт╕в Мар╕уполя та Бердянська, а жовтим – як╕ зв╕дти виходили).
Андр╕й Клименко також розпов╕в, що в середньому за м╕сяць до/з укра╖нських порт╕в Азовського моря проходить близько 60-70 суден. Близько 50% з них тим чи ╕ншим чином пов’язан╕ з ╢С (прапор, судновласник, порт призначення вантажу або по╓днання таких ознак). Вони забезпечують 5-7% експорту Укра╖ни (переважно метал та зерно). Натом╕сть, к╕льк╕сть суден, що йдуть Керченською протокою до/з рос╕йських порт╕в Азовського моря та порт╕в Дону та Волги вим╕рю╓ться багатьма сотнями на м╕сяць. «Цей р╕чково-морський шлях використову╓ться РФ для дуже значного експорту зерна. В цьому сенс╕, коли рос╕яни примушують чекати укра╖нськ╕ зернов╕ вантаж╕, це ще й створення перешкод конкуренту на св╕товому зерновому ринку. Кр╕м того, це один з основних шлях╕в морського експорту рос╕йських нафтопродукт╕в через рейдову перевалку в Керченськ╕й протоц╕», – наголошу╓ Клименко.
В╕н також нагадав, що тривал╕ перев╕рки були розпочат╕ з боку РФ в травн╕-червн╕ 2018 року – п╕сля вводу до експлуатац╕╖ Керченського мосту.
«Легенда» привод╕в для таких перев╕рок – можлива наявн╕сть на борту суден, що йдуть з укра╖нських порт╕в диверс╕йних груп та вибух╕вки з метою знищення Керченського мосту (улюбленого проекту В. Пут╕на). Цим, до реч╕, поясню╓ться та обставина, що судна, як╕ йдуть за вантажами до укра╖нських порт╕в Азовського моря, затримуються в Керченськ╕й протоц╕ на менший час», – зауважив експерт. (Див. граф╕к №2, де зображено середню тривал╕сть штучного утримання з боку РФ суден, здеб╕льшого порожн╕х, що йдуть до Мар╕уполя/Бердянська).

Чи може РФ заблокувати прох╕д ус╕х суден через Керченську протоку й що тод╕ буде?
Як уже згадувалося, Рос╕я вир╕шила до 31 жовтня 2021 року закрити частини акватор╕й Чорного моря в напрямку Керченсько╖ протоки. За словами Андр╕я Клименка, таке в╕дбува╓ться вперше: «Ран╕ше там завжди залишали в╕льний коридор м╕ж закритими районами».
Ця заборона поширю╓ться на в╕йськов╕ корабл╕ ╕ на судна, однак вона поки що не стосу╓ться комерц╕йного судноплавства. Однак пан Клименко допуска╓, що ╕ комерц╕йн╕ судна рос╕яни можуть перестати пускати через протоку в будь-який момент: «Ви ж зна╓те наших заклятих друз╕в – це сьогодн╕ не стосу╓ться, а завтра в╕йна покаже».
В╕н наголошу╓, що виведення в╕йськ РФ п╕сля ескалац╕╖ в березн╕-кв╕тн╕ 2021-му не в╕дбулося, якщо йдеться про в╕йськово-морськ╕ сили РФ в Чорному та Азовському морях. «Ще н╕чого не зак╕нчилось, незважаючи на заяви. У Чорному мор╕ нараз╕ знаходиться 11 великих десантних корабл╕в (ВДК) (7 – Чорноморського флоту, 2 – Балт╕йського флоту, 2 – П╕вн╕чного флоту). Також в Чорному мор╕ залиша╓ться група корабл╕в Касп╕йсько╖ флотил╕╖, що прибула через Волго-Донський канал через Азовське море: 8 швидк╕сних десантних катер╕в на пов╕трян╕й каверн╕ проекту 11770 «Серна» (The Serna class, or Project 11770): швидк╕сть – до 30 вузл╕в».
Андр╕й Клименко стверджу╓: це угруповання десантних корабл╕в може взяти на борт дек╕лька батальйон╕в десанту з техн╕кою.
«Якщо допустити, що Рос╕я заблоку╓ роботу Мар╕упольського та Бердянського порт╕в, то це буде великим ударом по ╖х економ╕ц╕, вони зупиняться (…) Збитки в╕д закриття порт╕в понесуть ╕ розташован╕ в Мар╕упол╕ металург╕йн╕ комб╕нати ╕м. ╤лл╕ча та «Азовсталь», як╕ у минулому роц╕ в╕двантажили через нього майже 5 млн т металу», – зазначив у коментар╕ «Д╕лов╕й столиц╕» засновник консалтингово╖ компан╕╖ Investegy LLC Ярослав Пилипчук.
Сво╓ю чергою анал╕тик GMK Center Андр╕й Глущенко стверджу╓, що у раз╕ закриття Мар╕упольського морського порту у металург╕йних комб╕нат╕в ╓ можлив╕сть вивозити свою продукц╕ю через чорноморськ╕ порти – «П╕вденний», Одеський морський порт, Микола╖в. «Торговельн╕ потоки чорних метал╕в останн╕м часом вже частково переор╕╓нтувалися в б╕к чорноморських порт╕в. У раз╕ закриття порт╕в Азовського моря ця тенденц╕я ще б╕льше посилиться», – сказав в╕н.
Але ╓ одне важливе «але». Транспортування по зал╕зниц╕ може бути ускладнене низкою фактор╕в, як от обмеженнями в пропускн╕й здатност╕ Донецько╖ зал╕зниц╕ в напрямку чорноморських порт╕в, а також конкуренц╕╓ю з аграрними вантажами, особливо восени, коли почина╓ масово йти на експорт укра╖нське зерно. Б╕льше того, на думку пана Глущенка, перевезення зал╕зницею металу до чорноморських порт╕в призведе до зб╕льшення витрат металург╕йних комб╕нат╕в на лог╕стику: «Якщо допустити, що п╕двищення витрат на транспортування по зал╕зниц╕ складе близько $10 за тонну, а в 2020 роц╕ через Мар╕упольський порт було експортовано 5 млн т метал╕в, то сумарн╕ додатков╕ витрати на доставку металу в ╕нш╕ порти складуть $50 млн на р╕к».
Мирослав Л╕скович

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 14.05.2021 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23248

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков