"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2018 > Тема "З потоку життя"
#30 за 27.07.2018
ТРИ АБЗАЦИ ╤СТОРИЧНОГО ЗНАЧЕННЯ: ЯК ВПЛИНЕ НА КУРС США «КРИМСЬКА ДЕКЛАРАЦ╤Я»
Оприлюднена Державним департаментом США "Кримська декларац╕я" – невеликий документ, лише три абзаци. Але його значення ╕ актуальн╕сть набагато перевершують його розм╕ри. Що ж це за документ ╕ як в╕н вплине на пол╕тику Вашингтона щодо Москви ╕ Ки╓ва? Перш за все, в текст╕ ц╕╓╖ декларац╕╖ зверта╓ на себе увагу посилання на ╕нший документ – декларац╕ю Уеллса в╕д 1940 року. Державний секретар Самнер Уеллс п╕дписав ╖╖ практично в той самий день, що й зараз, але 78 рок╕в тому – 23 липня 1940 року. Це сталося п╕сля того, як СРСР при╓днав до себе три балт╕йськ╕ держави – Естон╕ю, Латв╕ю ╕ Литву. ╥х при╓днання не було визнано Вашингтоном як лег╕тимне, ╕ до самого моменту розпаду СРСР ╕ в╕дновлення незалежност╕ цих трьох кра╖н таке невизнання залишалося непорушним принципом американсько╖ пол╕тики. Посилання на декларац╕ю Уеллса дозволя╓ зробити к╕лька висновк╕в. По-перше, США п╕дтверджують св╕й формальний п╕дх╕д до того, що вони називають у декларац╕╖ спробою анекс╕╖ Криму з боку Рос╕╖. Це дуже важливо, перш за все, в контекст╕ в╕дсутност╕ ч╕тко╖, однозначно╖ публ╕чно╖ позиц╕╖ з цього питання з боку президента США Дональда Трампа. З час╕в його передвиборно╖ кампан╕╖ ╕ до недавньо╖ зустр╕ч╕ з Влад╕м╕ром Пут╕ним у Гельс╕нк╕ Трамп не висловлював ч╕тко╖ позиц╕╖ з кримського питання. В╕дмовчувався в╕н щодо Криму ╕ на прес-конференц╕╖ в Гельс╕нк╕, в той час як Пут╕н дещо поблажливо заявив, що у Москви ╕ Вашингтона з цього питання – р╕зн╕ позиц╕╖. По-друге, це посилання да╓ зрозум╕ти: у Вашингтон╕ усв╕домлюють, що реальних ╕ ефективних важел╕в для того, щоб змусити Рос╕ю деанексувати Крим, у США на сьогодн╕ нема╓. Як не було ╖х у США стосовно трьох балт╕йських кра╖н з 1940 по 1991 р╕к. Тод╕, в роки холодно╖ в╕йни, спроби зв╕льнити Прибалтику могли б призвести до ново╖ св╕тово╖ в╕йни, швидше за все, ядерно╖. Це була та червона л╕н╕я, яку переходити не збиралися. Сьогодн╕ у Вашингтона ╓ нов╕ червон╕ л╕н╕╖, хоча холодно╖ в╕йни вже нема╓. Висновок про ╖х наявн╕сть, в тому числ╕ ╕ стосовно укра╖нсько-рос╕йського конфл╕кту, можна було зробити з д╕й та заяв ще попередньо╖ президентсько╖ адм╕н╕страц╕╖ США. Нин╕шня адм╕н╕страц╕я не п╕дда╓ ╖х сумн╕ву. Пр╕оритетом для США залиша╓ться зберегти п╕дтримку Укра╖ни, але уникнути при цьому, за всяку ц╕ну, прямого з╕ткнення, конфронтац╕╖ з Рос╕╓ю, не допустити переростання ситуац╕╖ в нову холодну в╕йну, нехай нав╕ть ╕ ц╕ною нереагування на ворож╕ д╕╖ Рос╕╖. Доля Укра╖ни не розглядалася ╕ не розгляда╓ться як достатн╕й прив╕д для тако╖ конфронтац╕╖. Можливост╕ США з протид╕╖ рос╕йськ╕й агрес╕╖ проти Укра╖ни видаються Вашингтону обмеженими. Важел╕в для впливу на майбутн╓ Укра╖ни, на думку Вашингтона, у Москви набагато б╕льше, н╕ж у США. По-трет╓, поява ц╕╓╖ декларац╕╖ може стати сигналом про те, що питання про статус Криму може бути винесено за меж╕ американсько-рос╕йських в╕дносин. ╤ншими словами, США можуть продовжувати не визнавати приналежн╕сть Криму Рос╕╖, але при цьому паралельно розвивати в╕дносини з РФ за ╕ншими напрямками. Власне, для аналог╕╖ тут можна знову повернутися до час╕в холодно╖ в╕йни. Тод╕ ця холодна в╕йна йшла, але були й етапи зближення США ╕ СРСР, пол╕пшення в╕дносин, пер╕оди розрядки. В рамках таких пер╕од╕в п╕дписувалися нов╕ стратег╕чн╕ угоди, розвивалися науков╕, техн╕чн╕, культурн╕ контакти, в╕дбувалися зустр╕ч╕ на вищому р╕вн╕, шукали нов╕ формати для д╕алогу (в тому числ╕ й Гельс╕нськ╕ угоди 1975 року – т╕ сам╕, як╕ порушила Рос╕я сво╓ю агрес╕╓ю проти Укра╖ни). Цьому не заважав той факт, що з моменту проголошення декларац╕╖ Уеллса в 1940 роц╕ США не визнавали приналежн╕сть балт╕йських кра╖н СРСР. Так ╕ сьогодн╕: Вашингтон може не визнавати Крим рос╕йським ╕ нав╕ть збер╕гати чинними "кримськ╕" санкц╕╖, але при цьому розширювати спектр д╕алогу ╕ нав╕ть сп╕впрац╕ з Рос╕╓ю. Що це означа╓ для Укра╖ни? З одного боку, можна з╕тхнути спок╕йно – "Кримська декларац╕я" п╕дтвердила, що в оф╕ц╕йн╕й позиц╕╖ Вашингтона щодо статусу Криму зм╕н не в╕дбулося. Це особливо важливо п╕сля заяв Трампа, як╕ пролунали в Гельс╕нк╕. За ╖х п╕дсумками укра╖нське МЗС нав╕ть формально звернулося до сво╖х американських партнер╕в ╕з проханням прояснити, чи обговорювалися в Гельс╕нк╕ питання, пов'язан╕ з Укра╖ною, ╕ чи приймалися там як╕сь р╕шення з цього приводу. "Кримська декларац╕я" ╓ сво╓р╕дною в╕дпов╕ддю на так╕ запити ╕ занепоко╓ння. З ╕ншого боку, декларац╕я несе й потенц╕йн╕ ризики для Укра╖ни. США дають зрозум╕ти, що не можуть вплинути на де-факто анекс╕ю Криму ╕ що доля ╕ статус п╕вострова не будуть принциповим бар'╓ром на шляху розвитку в╕дносин ╕з Москвою. Треба згадати про ще один важливий контекст, в межах якого варто розглядати в тому числ╕ й цю декларац╕ю. Р╕ч у т╕м, що в╕д моменту перемоги Дональда Трампа на виборах 2016 року в Штатах йде боротьба навколо сутност╕, пр╕оритет╕в ╕ форм американсько╖ м╕жнародно╖ пол╕тики, самого розум╕ння оптимально╖ рол╕ США в св╕т╕ ╕ ступеня ╖х залучення у св╕тов╕ справи. З одного боку, в ц╕й боротьб╕ ╓ неформальний, але ст╕йкий ╕ впливовий блок посадовц╕в (колишн╕х ╕ нин╕шн╕х), експерт╕в ╕ журнал╕ст╕в – прихильник╕в традиц╕йних п╕дход╕в ╕ ор╕╓нтац╕й, представник╕в пом╕рно консервативно-л╕берального ядра. Для них важливим ╓ збереження позиц╕╖ щодо Криму, блокування спроб Трампа зм╕нити цю позиц╕ю, або замочувати це питання, або нав╕ть досягти з Кремлем якихось сепаратних "великих домовленостей" ("grand bargain"). Це позиц╕я ╕стебл╕шменту, традиц╕йних ел╕т. З ╕ншого боку, ╓ сам президент Трамп, який виража╓ позиц╕ю ╕золяц╕он╕ст╕в. Для американського президента традиц╕йн╕ союзники ╕ партнери США такими не ╓, а традиц╕йн╕ суперники часто розглядаються як нов╕ можлив╕ союзники ╕ партнери (в тому числ╕ й Рос╕я). Тому порушення норм цього св╕тового устрою, в тому числ╕ агрес╕я Рос╕╖ проти Укра╖ни, не вида╓ться Трампу чимось страшним ╕ неприйнятним. Сво╓ю чергою прагнення продемонструвати вс╕м свою велич ╕ дал╕ штовхатиме Трампа до спроб зближення з Рос╕╓ю. "Кримська декларац╕я" стала компром╕сом м╕ж цими групами. За необх╕дност╕ кожна з них може використовувати документ для досягнення сво╖х ц╕лей. Чим же насправд╕ виявиться цей документ, буде видно за результатами внутр╕шньо╖ американсько╖ пол╕тично╖ боротьби.
Володимир Дубовик, директор Центру м╕жнародних досл╕джень ╕ доцент кафедри м╕жнародних в╕дносин Одеського нац╕онального ун╕верситету ╕мен╕ ╤. Мечникова https://www.eurointegration.com.ua
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2018 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20216
|