Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
МОВОВБИВСТВО – СКЛАДОВА РАШИЗМУ. АЛЕ МИ ПЕРЕМАГА╢МО
Науковц╕ з╕брали фактаж за понад 300 рок╕в про намагання знищити укра╖нську мову…


К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 29.04.2016 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#18 за 29.04.2016
╤ВАН ДЗЮБА ПРО РЯТ╤ВН╤ СЕНСИ ПОЕЗ╤╥ Л╤НИ КОСТЕНКО

Слово – зброя !

«У НЕ╥ ╢ ТАКА ФРАЗА: «КРИЧАЛИ ЛЕДАР╤: «ДАЙТЕ НАМ Л╤ДЕРА!». ЦЕ — НАШ ПОРТРЕТ. ПРО СВОЮ В╤ДПОВ╤ДАЛЬН╤СТЬ НЕ ДУМА╢МО»

– Чи на час╕ ця книжка? Мен╕ важко сказати. Я просто можу розпов╕сти, як вона виникла. Спершу, к╕лька рок╕в тому, була книжка про Л╕ну Костенко, яка складалася з мо╖х м╕ркувань, розпов╕дей Л╕ни Васил╕вни про сво╓ життя ╕ розмови ╖╖ з Оксаною (Оксана Пахльовська, донька Л╕ни Костенко, культуролог — ред.).
А це вже друге видання й, природно, матер╕ал наростився. Л╕на Васил╕вна й Оксана пов╕рили у те, що це комусь потр╕бно, ╕ що це може бути важливим ╕ ц╕кавим. Тож над ц╕╓ю книгою вже б╕льше працювали вони, а я н╕чого не додавав до свого попереднього тексту.
╤ моя тут, якщо ╓ невеличка заслуга, то т╕льки у тому, що я на тому першому початку переконав Л╕ну Васил╕вну, й Оксана мен╕ у тому теж допомагала, що вона повинна розпов╕сти про сво╓ життя, викласти як╕сь сво╖ м╕ркування. Тому що поез╕ю Л╕ни Костенко багато людей зна╓, але майже н╕хто н╕чого не зна╓ про ╖╖ життя, про ╖╖ б╕ограф╕ю. Тим паче, як Ви зна╓те, Л╕на Васил╕вна веде такий спос╕б життя, досить усам╕тнений, вона не рекламу╓ себе. ╤, так би мовити, ╖╖ вих╕д у св╕т був т╕льки один раз, коли вона об’╖здила багато м╕ст Укра╖ни з╕ сво╖ми виступами. А так…
– Я була на к╕лькох таких зустр╕чах у Ки╓в╕. Повн╕ зали, ч╕тке враження, що у людей була велика потреба у сп╕лкуванн╕ з Л╕ною Костенко.
Л╕на Костенко: Я ж не публ╕чна людина. Я звикла до тиш╕. Вимикаю телефон ╕ пишу.
Зна╓те, колись Стейнбек на якомусь симпоз╕ум╕ ще давно, ще за радянських час╕в… Вс╕ виступали письменники, говорили, говорили… Хот╕ли, щоб Стейнбек щось сказав. А в╕н мовчав. Нарешт╕ його витягли. В╕н сказав знамениту свою промову, яка складалася з трьох сл╕в: «Письменник повинен писати!». Все! ╤ с╕в.

Сидить диявол
 десь на Г╕ндукуш╕.
Вивча╓ зв╕дти
 всяку Божу твар.

Пита╓: — Гей!
 Поч╕м сьогодн╕ душ╕?
Чому такий неяк╕сний
 товар?
У передг╕р’╖
 зр╕ють виногрона.
Колиску моря
 в╕тер колихнув. —
Во врем’я оно,
 о, во врем’я оно! —
сказав диявол
 ╕ чомусь з╕тхнув…
Так хочеться яко╖сь етики.
Пера, ╕ пензля, ╕ струни.
Яко╖сь дивно╖ поетики
в шляхетних н╕мбах
 сивини.
Натом╕сть ма╓м
 бздуру модню,
амб╕ц╕й вистр╕паний рюш.
╤ чорний викид с╕рководню
з отру╓них стол╕ттям душ.
(Оплески «Браво!»)

Так кажу ж: я не Аллегрова – не треба мен╕ кричати «Браво!».

– Зараз, зокрема у соц╕альних мережах, я часто бачу, як цитують поез╕ю Л╕ни Костенко. ╤ т╕, хто захища╓ Укра╖ну, хто зараз там – на фронт╕, теж ╖╖ цитують. Роблять спец╕альн╕ пости, оформлюють так, щоб це можна було поширювати. Як дума╓те, чому так? Що, на Вашу думку, ╓ у поез╕╖ Костенко такого, що да╓ зараз Укра╖н╕ силу захищатися?
– Мабуть, чесн╕сть, тверд╕сть, одверт╕сть. Вона була ╕ ╓ дуже чутливою ╕ сильною людиною. Вона ч╕тко зна╓, ч╕тко бачить, що треба ╕ каже про це, незважаючи на жодн╕ обставини ╕ кол╕з╕╖.
Час зм╕ню╓ться, а вона… теж, звичайно, зм╕ню╓ться, але внутр╕шньо, етично ╕ св╕тоглядно Л╕на Костенко залиша╓ться такою, якою була. ╤ те, що вона говорить, випробовування часом проходить. ╤ випробовування вс╕ма зм╕нами часу, тому що у ╖╖ слов╕ як╕сь в╕чн╕ ╕стини – ╕нтелектуальн╕ й етичн╕.
– «Нема╓ часу на поразку». Ц╕ слова з «Берестечка» зараз в ус╕х головах людей, як╕ намагаються рятувати Укра╖ну. Ц╕ слова можна писати на ус╕х фронтових знаменах. Ц╕ слова зараз як точне визначення ╕сторичного моменту, в якому Укра╖на перебува╓.
– Так. Хоча, на жаль, дос╕, у нас завжди знаходився час на поразки. На превеликий жаль. Хоч у нас не повинно його бути.
Поез╕я Л╕ни Костенко виходить за меж╕ якихось простих, очевидних ╕стин. ╤ хоч вона н╕кому н╕чого не нав’язу╓, вона да╓ дуже широке переживання життя, в якому ╓ оте щось дуже важливе ╕ в╕чне – важливе для вс╕х, те, що справля╓ враження на вс╕х.
– ╤ самодостатн╕сть.
– ╤ г╕дн╕сть, людська г╕дн╕сть у всьому цьому. Не якась зарозум╕л╕сть, не чванькуват╕сть, не вихваляння чи самовихваляння, а просто така елементарна, так би мовити, г╕дн╕сть незламна. Це — те дорогоц╕нне, що люди дуже в╕дчувають ╕ чого дуже потребують.
– Ви зна╓те прекрасно поез╕ю Л╕ни Костенко. Ви зна╓те той шлях, який пройшла Укра╖на. Як╕ рят╕вн╕ для Укра╖ни сенси у в╕ршах Л╕ни Костенко? Що там такого, що може допомогти?
– Бути собою. ╤ людин╕ бути собою, й Укра╖н╕ бути собою. Ц╕нувати оце власне багатство емоц╕йне, душевне, ╕сторичне. Не п╕ддаватися на щось другорядне, на як╕сь в╕дхилення цього ╕сторичного шляху, ╕сторичного вибору.
Л╕на Костенко, ╖╖ поез╕я – вона не пропагандистська, вона просто завойову╓ сво╓ю справжн╕стю, сво╓ю душевною широтою, сво╖м емоц╕йним багатством, глибиною думки. ╤ це те основне, що можна черпати.
– А точн╕стю поставлених д╕агноз╕в? Фраза про «сво╖х, як╕ ╖╖ продають» багатьом не подоба╓ться.
– Так-так. Вона багато р╕зкого сказала особливо в останн╕х сво╖х поез╕ях, в останн╕х в╕ршах, багато про нас вс╕х. Багато сказала гострого, р╕зкого. Але це продовження т╕╓╖ велико╖ традиц╕╖ нац╕онально╖ самокритики, яка була в нас в╕д ╤вана Вишенського, в╕д Шевченка, в╕д Франка, в╕д Лес╕ Укра╖нки. Вони не боялися.
Це — урок для нас, для вс╕х нас – не боятися бачити правду про самих себе ╕ св╕т. Ми часом бо╖мося, адже занадто багато тяжкого, прикрого про себе говорити. Насправд╕, це не ╓ якесь послаблення самих себе, не ╓ якесь само╖дство, це шлях до того самоочищення, яке да╓ силу.
Саме так поез╕ю Л╕ни Костенко ╕ можна розглядати. У н╕й дуже багато г╕рких сл╕в, оскарження, особливо нашо╖ сучасност╕, нашим сучасникам. Але в н╕й же набагато б╕льше сл╕в утвердження того доброго ╕ великого, що давав наш народ, що давала наша ╕стор╕я.
– Т╕, хто захоче прочитати цю книжку, що такого «корисного» для себе знайдуть там, такого, що дасть сили жити ╕ рухатися дал╕?
– Я, може, не зводив би все аж до такого прагматичного – «що ╖м дасть». Я сказав би, що читач знайде у цьому багато такого, чого в╕н не знав. Нав╕ть якщо в╕н ╕ поез╕ю Л╕ни Костенко зна╓, добре зна╓, то в╕н побачить, по-перше (у книз╕ – ред.), спростування того мимов╕льного м╕фу про Л╕ну Костенко як в╕длюдницю, яка «вежу з╕ слоново╖ кост╕» соб╕ збудувала, там живе ╕ н╕кого не п╕дпуска╓, н╕ у що не втруча╓ться, поза часом, поза оточенням.
– Мовляв: «Л╕на окремо, Укра╖на окремо».
– Це — велика неправда. Зовс╕м навпаки. Й у ц╕й книжц╕ можна прочитати, по-перше, масу ╕нтерв’ю, як╕ Л╕на Костенко давала на р╕зн╕ злободенн╕ – ╕ на пол╕тичн╕, ╕ на культурн╕ – теми. ╤ тод╕ можна побачити, наск╕льки вона широко бачила ╕ в╕дчувала це життя, як багато сказала про нас, про нашу сучасн╕сть, про наше життя у цих ╕нтерв’ю.
╤ там, до реч╕, багато того, про що Ви пита╓те, того, на що можна опертися. Для прикладу. От питають у не╖: «Чому у нас були так╕ кер╕вники, й ╕нш╕ кер╕вники, ╕ вс╕ н╕бито об╕цяли ╕ хот╕ли будувати Укра╖ну, а чого не виходить, не буду╓ться? Вона да╓ просту, але дуже глибоку в╕дпов╕дь. Каже: тому що «не можна будувати Укра╖ну, не люблячи ╖╖». Точно! Вичерпна в╕дпов╕дь.
Ма╓ться на уваз╕ не ота така ритуальна любов. Бо хто ж не любить Укра╖ну? Вс╕ люблять. Нав╕ть вороги ╖╖ люблять, Укра╖ну. Але йдеться не про таку ритуальну любов, а про ту любов, коли життя в╕дда╓ться.
Десь у не╖ ╓ така фраза: «Кричали ледар╕: «Дайте нам л╕дера!». Це теж не просто гра сл╕в. Це — наш портрет, це ж ми продовжу╓мо думати, що от нам т╕льки одного браку╓ – це л╕дер╕в, як╕ нас поведуть ╕ так дал╕. А про свою в╕дпов╕дальн╕сть ми не дума╓мо.
От ми зараз бачимо, що ми вс╕ вимага╓мо боротьби з корупц╕╓ю ╕ так дал╕. Ну, ясно, що тут кер╕вники повинн╕ були б давати приклад. Але що маса людей на кожному кроц╕ робить? Вони дають хабар╕, вони беруть хабар╕. Вони голосують за гречку, а пот╕м мають претенз╕╖ до тих, кого обрали. Але як ви обирали?! Як голосували?! Це ж ╕ ╓ т╕ ледар╕, як╕ кричали: «Нам л╕дера!», зам╕сть того, щоб самим якось формувати якихось л╕дер╕в.
– А оптим╕зм ╓?
– Оптим╕зм? Вам хочеться оптим╕зму. Звичайно, ╓ оптим╕зм. ╤ найб╕льший оптим╕зм у тому, що коли про щось чесно ╕ в╕дверто казати, то це вже ставати на оптим╕зму.
У поез╕╖ Л╕ни Костенко головне – це утвердження людини, утвердження людського благородства, утвердження здатност╕ мислити, здатност╕ сприймати життя, красу природи.
– А ще розчинений у всьому заклик боротися, попри все, перемагати всупереч обставинам.
– Так. Так що оптим╕зм ╓. Просто це залежить в╕д кожного з нас самих – знайти той оптим╕зм, в╕дгукнутися на цей оптим╕зм. Набагато легше реагувати ж так: «Безнад╕йно все», бо ж прикре нас пригн╕чу╓. ╤ мало того, що обставини нас пригн╕чують, то ще ╕ погане, важке ╓ найпом╕тн╕шим, вражаючим, найб╕льш, так би мовити, доступним для св╕домост╕. Але треба цьому протистояти. ╤ треба знаходити ╕нше – те, що да╓ сили, да╓ сили бути собою.
От Л╕на Костенко була собою завжди. ╤ це приклад для нас. Життя ж у не╖ не легко складалося, ск╕льки було важких випробувань, ╕ звичайних житт╓йських, зокрема. Про них знають найближч╕ ╖й люди.
А ск╕льки довелося ╖й витерп╕ти р╕зних нападок, ск╕льки «казенно╖ критики», «казенних претенз╕й»! Ц╕л╕ десятил╕ття ╖╖ не друкували. Вона, казали, мовчала. А насправд╕ вона не мовчала. Вона працювала.
А це, зна╓те, так╕ випробування, що не кожному п╕д силу. Дуже багатьох це ламало. А ск╕лькох людей… це зламало.
Але не ╖╖. Не Л╕ну Костенко. Так що оця ╖╖ сила духу – це теж урок великий для ус╕х.
 
╤рина ШТОГР╤Н


Л╕на КОСТЕНКО
БЕРЕСТЕЧКО
(Фрагмент з ╕сторичного роману)
* * *
МИ — ВО╥НИ. НЕ ЛЕДАР╤.
НЕ ЛЕЖН╤.
╤ наше д╕ло праведне й святе.
Бо хто за що,
 а ми за незалежн╕сть.
Отож нам так ╕ важко
 через те.
ЧИ, МОЖЕ, МИ
 НЕ ЛИЦАР╤ БУЛИ?
Сво╓ ж╕ноцтво
 шанувать не вм╕ли?
Пани вино ╖м
 з тухольки пили.
А ми у шапц╕
н╕женьки ╖м гр╕ли.
В╕ки ╕дуть. А нам усе ам╕нь.
Нема спокою
 м╕ж Дн╕пром ╕ Бугом.
Вже ст╕льки л╕т,
 вже ст╕льки покол╕нь! —
усе життя —
 м╕ж шаблею ╕ плугом.
Так нам судилось.
 Так нам довелось.
Все нас руйнують,
 як ахейц╕ Трою.
У нас хлоп’я
 на ноги з╕п’ялось —
╕ вже притьма хапа╓ться
 за зброю.
Ми — хто за кого,
 ми — не хто кого.
╤ ця в╕йна, —
 не я ╖й був призв╕дця.
Мосьпанство йде гуртом
 на одного.
А наш один
╕ чорта не бо╖ться.
Аби який
 перед собою корч —
п╕всотн╕ в╕йська
 полет╕ло б сторч.
Хто йшов на нас,
 той повертався з ╜улями.
У нас баби — ╕ т╕ стр╕ляють
 дулями.
╤ все одно — в╕ками у ярм╕.
Ус╕м чуж╕. Для св╕ту
 незначущ╕.
Чи що н╕як
 не вирвемось сам╕.
Чи що у нас сус╕ди
 загребущ╕.
Ми, в╕льн╕ люди в╕льно╖ земл╕,
тавро поразки ма╓м на чол╕.
МОЙСЕЙ НАРОД СВ╤Й
В╤В ЧЕРЕЗ ПУСТЕЛЮ.
Послав Господь ╖м воду
 за труда.
А в нас яку не вдариш
 кайлом скелю —
з╕всюди рине кров, а не вода.
Вони хоч мали з неба
 яку манну.
Таки ж пустеля б╕льша
 за степи.
Господь ╖м землю дав
 об╕тованну
╕ море перед ними
 розступив!
Я ж — не Мойсей.
 Народ — на ран╕ рана.
Мо╓ чоло побила сивина.
Куди ╕ти?
 Земля об╕тованна —
вона ж п╕д нами, наша,
 ось вона!
Та ще ж яка, м╕й Господи,
 багата!
Л╕сами щедра, зерном
 золота.
М╕цна зелом, скотиною
 рогата.
Народом добра, в╕рою свята.
Хто тут не жив!
А в нагороду
хто вдячен був коли
 цьому народу?!
ЧУЖИНЦ╤ СКР╤ЗЬ
ПОС╤ЛИ НАШ╤ ГРАДИ.
╤м’я дали нам —
 хлопи, мужики.
На нас лежить
 тавро т╕╓╖ зради,
якою нас вже зраджено в╕ки.
Для них ц╕ земл╕
 т╕льки ласий кусень.
Та люд сумирний
 десь там по хатах.
Жили-були.
 Об’╖ли нас як гус╕нь.
Ще й поганьбили
 по ус╕х св╕тах...
╤ ТОЙ НАРОД,
╤ ТАК ПО СВ╤ТУ ГНАНИЙ,
сумний народ,
 що св╕ту дав Христа, —
о Божа Мати,
 змилуйся над нами!
Дай розум в серце
 й правду на вуста.
Чи ми коли
той б╕ль страшний заго╖мо?
Вза╓мна кривда —
 то вза╓мний гр╕х.
Бо ╖хн╕ темн╕
 нас вважають ╜оями,
а наш╕ темн╕ обзивають ╖х.
Чи винен той скрипаль
 чи балагула,
чи винен хл╕бороб той
 чи кобзар,
що серед нас ╓ Лисенко,
 вовгура,
а серед них — визискувач,
 лихвар?!
Все винен я. Вс╕х мусив
 захистити.
╤ тих, ╕ тих. ╤ тих в╕д тих ╕ тих.
Мене, людину,
 можна не простити.
Але народи?!
 Ради вс╕х святих…
УС╤ НАРОДИ,
А В╤ДТАК ╤ М╤Й,
у чомусь винн╕, ско╖вши
 й не ско╖вши,
як винен той святий
 Варфолом╕й
за те Варфолом╕╖вське
 побо╖ще.
О горе нам!.. Я вже,
 як т╕ пророки,
що часом божевол╕ли з жалю.
Я знаю св╕й народ.
 Кляну його пороки.
Але за нього Господа молю!
А ВИ, ЩО ЗВИКЛИ
РОЗЗЯВЛЯТИ ПАЩ╤,
злочинства наш╕
 множити стокрот, —
поб╕йтесь Бога!
 Ви н╕чим не кращ╕
за м╕й сумний
 зацькований народ.
А вт╕м, нехай.
 Дорога правди довга.
Ус╕ ус╕м втовкмачують сво╓.
У всеправуючого Бога
усе записано як ╓.
МИ ЗА СВО╥М
НЕПЕРЕБУТН╤М ГОРЕМ
все про сво╓ говорим
 ╕ говорим.
А як пильн╕ше глянуть
 навкруги —
все хтось комусь на св╕т╕
 вороги.
Добром н╕де на св╕т╕
 не зав╕зно.
Закон в╕йни, тяжка його хода.
Чи т╕ пани,
 повбиран╕ в зал╕зо,
чи та в шапках баранячих
 орда.
Н╕хто н╕де наживою
 не знехту╓.
Х╕ба лиш хан пустошити
 мастак?
А корол╕ не в╕ддають
 ландскнехтам
на пограбунок села ╕ м╕ста?
Це ╖х платня.
 Тож хан ╕ суне потоптом
╕ д╕лять здобич
 ханськ╕ вояки.
Але де╕нде запорвали б
 золотом.
А в нас яке тут золото?
 Ж╕нки.
БУЛО ВСЬОГО,
А БУДЕ ЩЕ ВСЬОГ╤ШЕ.
╤ що не день — все г╕рше,
й г╕рше, й г╕рше.
То мор, то мур,
то голод, то в╕йна.
То з неба гр╕м,
 то в пол╕ сарана.
То гн╕в царя.
 То ласка королева.
То знов якась чужинська
 кабала.
А зв╕дус╕ль — то хиж╕
 к╕гт╕ лева,
то дзьоб зоключений орла.
╤ ПОКИ МИ
ЗБЕРЕМСЯ НА ПОТУГУ,
чужих корон задурен╕
 п╕дданц╕, —
пани торгують.
З Бреста ╕ по Бугу
плоти лаштують
 на далекий Данц╕г.
Чуж╕ та прийшл╕,
 вже тут укор╕нен╕,
та ще й сво╖х прича╓не кубло
так вирипали двер╕
 Укра╖ни —
аж холодом з ╢вропи
 потягло.
Нема╓ вже медово╖ земл╕.
Рознищили пани ╕ корол╕.
От що в нас ╓ —
 могили та й могили.
Та Чорний Шлях
 з нев╕льницьким плачем.
Цьому народу
 св╕т уже немилий
в╕д зайшлих вбивць
 ╕ в╕д сво╖х н╕кчем...
1967 р.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 29.04.2016 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17057

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков