"Кримська Свiтлиця" > #18 за 29.04.2016 > Тема "Урок української"
#18 за 29.04.2016
╤ВАН ДЗЮБА ПРО РЯТ╤ВН╤ СЕНСИ ПОЕЗ╤╥ Л╤НИ КОСТЕНКО
Слово – зброя !
«У НЕ╥ ╢ ТАКА ФРАЗА: «КРИЧАЛИ ЛЕДАР╤: «ДАЙТЕ НАМ Л╤ДЕРА!». ЦЕ — НАШ ПОРТРЕТ. ПРО СВОЮ В╤ДПОВ╤ДАЛЬН╤СТЬ НЕ ДУМА╢МО»
– Чи на час╕ ця книжка? Мен╕ важко сказати. Я просто можу розпов╕сти, як вона виникла. Спершу, к╕лька рок╕в тому, була книжка про Л╕ну Костенко, яка складалася з мо╖х м╕ркувань, розпов╕дей Л╕ни Васил╕вни про сво╓ життя ╕ розмови ╖╖ з Оксаною (Оксана Пахльовська, донька Л╕ни Костенко, культуролог — ред.). А це вже друге видання й, природно, матер╕ал наростився. Л╕на Васил╕вна й Оксана пов╕рили у те, що це комусь потр╕бно, ╕ що це може бути важливим ╕ ц╕кавим. Тож над ц╕╓ю книгою вже б╕льше працювали вони, а я н╕чого не додавав до свого попереднього тексту. ╤ моя тут, якщо ╓ невеличка заслуга, то т╕льки у тому, що я на тому першому початку переконав Л╕ну Васил╕вну, й Оксана мен╕ у тому теж допомагала, що вона повинна розпов╕сти про сво╓ життя, викласти як╕сь сво╖ м╕ркування. Тому що поез╕ю Л╕ни Костенко багато людей зна╓, але майже н╕хто н╕чого не зна╓ про ╖╖ життя, про ╖╖ б╕ограф╕ю. Тим паче, як Ви зна╓те, Л╕на Васил╕вна веде такий спос╕б життя, досить усам╕тнений, вона не рекламу╓ себе. ╤, так би мовити, ╖╖ вих╕д у св╕т був т╕льки один раз, коли вона об’╖здила багато м╕ст Укра╖ни з╕ сво╖ми виступами. А так… – Я була на к╕лькох таких зустр╕чах у Ки╓в╕. Повн╕ зали, ч╕тке враження, що у людей була велика потреба у сп╕лкуванн╕ з Л╕ною Костенко. Л╕на Костенко: Я ж не публ╕чна людина. Я звикла до тиш╕. Вимикаю телефон ╕ пишу. Зна╓те, колись Стейнбек на якомусь симпоз╕ум╕ ще давно, ще за радянських час╕в… Вс╕ виступали письменники, говорили, говорили… Хот╕ли, щоб Стейнбек щось сказав. А в╕н мовчав. Нарешт╕ його витягли. В╕н сказав знамениту свою промову, яка складалася з трьох сл╕в: «Письменник повинен писати!». Все! ╤ с╕в.
Сидить диявол десь на Г╕ндукуш╕. Вивча╓ зв╕дти всяку Божу твар.
Пита╓: — Гей! Поч╕м сьогодн╕ душ╕? Чому такий неяк╕сний товар? У передг╕р’╖ зр╕ють виногрона. Колиску моря в╕тер колихнув. — Во врем’я оно, о, во врем’я оно! — сказав диявол ╕ чомусь з╕тхнув… Так хочеться яко╖сь етики. Пера, ╕ пензля, ╕ струни. Яко╖сь дивно╖ поетики в шляхетних н╕мбах сивини. Натом╕сть ма╓м бздуру модню, амб╕ц╕й вистр╕паний рюш. ╤ чорний викид с╕рководню з отру╓них стол╕ттям душ. (Оплески «Браво!»)
Так кажу ж: я не Аллегрова – не треба мен╕ кричати «Браво!».
– Зараз, зокрема у соц╕альних мережах, я часто бачу, як цитують поез╕ю Л╕ни Костенко. ╤ т╕, хто захища╓ Укра╖ну, хто зараз там – на фронт╕, теж ╖╖ цитують. Роблять спец╕альн╕ пости, оформлюють так, щоб це можна було поширювати. Як дума╓те, чому так? Що, на Вашу думку, ╓ у поез╕╖ Костенко такого, що да╓ зараз Укра╖н╕ силу захищатися? – Мабуть, чесн╕сть, тверд╕сть, одверт╕сть. Вона була ╕ ╓ дуже чутливою ╕ сильною людиною. Вона ч╕тко зна╓, ч╕тко бачить, що треба ╕ каже про це, незважаючи на жодн╕ обставини ╕ кол╕з╕╖. Час зм╕ню╓ться, а вона… теж, звичайно, зм╕ню╓ться, але внутр╕шньо, етично ╕ св╕тоглядно Л╕на Костенко залиша╓ться такою, якою була. ╤ те, що вона говорить, випробовування часом проходить. ╤ випробовування вс╕ма зм╕нами часу, тому що у ╖╖ слов╕ як╕сь в╕чн╕ ╕стини – ╕нтелектуальн╕ й етичн╕. – «Нема╓ часу на поразку». Ц╕ слова з «Берестечка» зараз в ус╕х головах людей, як╕ намагаються рятувати Укра╖ну. Ц╕ слова можна писати на ус╕х фронтових знаменах. Ц╕ слова зараз як точне визначення ╕сторичного моменту, в якому Укра╖на перебува╓. – Так. Хоча, на жаль, дос╕, у нас завжди знаходився час на поразки. На превеликий жаль. Хоч у нас не повинно його бути. Поез╕я Л╕ни Костенко виходить за меж╕ якихось простих, очевидних ╕стин. ╤ хоч вона н╕кому н╕чого не нав’язу╓, вона да╓ дуже широке переживання життя, в якому ╓ оте щось дуже важливе ╕ в╕чне – важливе для вс╕х, те, що справля╓ враження на вс╕х. – ╤ самодостатн╕сть. – ╤ г╕дн╕сть, людська г╕дн╕сть у всьому цьому. Не якась зарозум╕л╕сть, не чванькуват╕сть, не вихваляння чи самовихваляння, а просто така елементарна, так би мовити, г╕дн╕сть незламна. Це — те дорогоц╕нне, що люди дуже в╕дчувають ╕ чого дуже потребують. – Ви зна╓те прекрасно поез╕ю Л╕ни Костенко. Ви зна╓те той шлях, який пройшла Укра╖на. Як╕ рят╕вн╕ для Укра╖ни сенси у в╕ршах Л╕ни Костенко? Що там такого, що може допомогти? – Бути собою. ╤ людин╕ бути собою, й Укра╖н╕ бути собою. Ц╕нувати оце власне багатство емоц╕йне, душевне, ╕сторичне. Не п╕ддаватися на щось другорядне, на як╕сь в╕дхилення цього ╕сторичного шляху, ╕сторичного вибору. Л╕на Костенко, ╖╖ поез╕я – вона не пропагандистська, вона просто завойову╓ сво╓ю справжн╕стю, сво╓ю душевною широтою, сво╖м емоц╕йним багатством, глибиною думки. ╤ це те основне, що можна черпати. – А точн╕стю поставлених д╕агноз╕в? Фраза про «сво╖х, як╕ ╖╖ продають» багатьом не подоба╓ться. – Так-так. Вона багато р╕зкого сказала особливо в останн╕х сво╖х поез╕ях, в останн╕х в╕ршах, багато про нас вс╕х. Багато сказала гострого, р╕зкого. Але це продовження т╕╓╖ велико╖ традиц╕╖ нац╕онально╖ самокритики, яка була в нас в╕д ╤вана Вишенського, в╕д Шевченка, в╕д Франка, в╕д Лес╕ Укра╖нки. Вони не боялися. Це — урок для нас, для вс╕х нас – не боятися бачити правду про самих себе ╕ св╕т. Ми часом бо╖мося, адже занадто багато тяжкого, прикрого про себе говорити. Насправд╕, це не ╓ якесь послаблення самих себе, не ╓ якесь само╖дство, це шлях до того самоочищення, яке да╓ силу. Саме так поез╕ю Л╕ни Костенко ╕ можна розглядати. У н╕й дуже багато г╕рких сл╕в, оскарження, особливо нашо╖ сучасност╕, нашим сучасникам. Але в н╕й же набагато б╕льше сл╕в утвердження того доброго ╕ великого, що давав наш народ, що давала наша ╕стор╕я. – Т╕, хто захоче прочитати цю книжку, що такого «корисного» для себе знайдуть там, такого, що дасть сили жити ╕ рухатися дал╕? – Я, може, не зводив би все аж до такого прагматичного – «що ╖м дасть». Я сказав би, що читач знайде у цьому багато такого, чого в╕н не знав. Нав╕ть якщо в╕н ╕ поез╕ю Л╕ни Костенко зна╓, добре зна╓, то в╕н побачить, по-перше (у книз╕ – ред.), спростування того мимов╕льного м╕фу про Л╕ну Костенко як в╕длюдницю, яка «вежу з╕ слоново╖ кост╕» соб╕ збудувала, там живе ╕ н╕кого не п╕дпуска╓, н╕ у що не втруча╓ться, поза часом, поза оточенням. – Мовляв: «Л╕на окремо, Укра╖на окремо». – Це — велика неправда. Зовс╕м навпаки. Й у ц╕й книжц╕ можна прочитати, по-перше, масу ╕нтерв’ю, як╕ Л╕на Костенко давала на р╕зн╕ злободенн╕ – ╕ на пол╕тичн╕, ╕ на культурн╕ – теми. ╤ тод╕ можна побачити, наск╕льки вона широко бачила ╕ в╕дчувала це життя, як багато сказала про нас, про нашу сучасн╕сть, про наше життя у цих ╕нтерв’ю. ╤ там, до реч╕, багато того, про що Ви пита╓те, того, на що можна опертися. Для прикладу. От питають у не╖: «Чому у нас були так╕ кер╕вники, й ╕нш╕ кер╕вники, ╕ вс╕ н╕бито об╕цяли ╕ хот╕ли будувати Укра╖ну, а чого не виходить, не буду╓ться? Вона да╓ просту, але дуже глибоку в╕дпов╕дь. Каже: тому що «не можна будувати Укра╖ну, не люблячи ╖╖». Точно! Вичерпна в╕дпов╕дь. Ма╓ться на уваз╕ не ота така ритуальна любов. Бо хто ж не любить Укра╖ну? Вс╕ люблять. Нав╕ть вороги ╖╖ люблять, Укра╖ну. Але йдеться не про таку ритуальну любов, а про ту любов, коли життя в╕дда╓ться. Десь у не╖ ╓ така фраза: «Кричали ледар╕: «Дайте нам л╕дера!». Це теж не просто гра сл╕в. Це — наш портрет, це ж ми продовжу╓мо думати, що от нам т╕льки одного браку╓ – це л╕дер╕в, як╕ нас поведуть ╕ так дал╕. А про свою в╕дпов╕дальн╕сть ми не дума╓мо. От ми зараз бачимо, що ми вс╕ вимага╓мо боротьби з корупц╕╓ю ╕ так дал╕. Ну, ясно, що тут кер╕вники повинн╕ були б давати приклад. Але що маса людей на кожному кроц╕ робить? Вони дають хабар╕, вони беруть хабар╕. Вони голосують за гречку, а пот╕м мають претенз╕╖ до тих, кого обрали. Але як ви обирали?! Як голосували?! Це ж ╕ ╓ т╕ ледар╕, як╕ кричали: «Нам л╕дера!», зам╕сть того, щоб самим якось формувати якихось л╕дер╕в. – А оптим╕зм ╓? – Оптим╕зм? Вам хочеться оптим╕зму. Звичайно, ╓ оптим╕зм. ╤ найб╕льший оптим╕зм у тому, що коли про щось чесно ╕ в╕дверто казати, то це вже ставати на оптим╕зму. У поез╕╖ Л╕ни Костенко головне – це утвердження людини, утвердження людського благородства, утвердження здатност╕ мислити, здатност╕ сприймати життя, красу природи. – А ще розчинений у всьому заклик боротися, попри все, перемагати всупереч обставинам. – Так. Так що оптим╕зм ╓. Просто це залежить в╕д кожного з нас самих – знайти той оптим╕зм, в╕дгукнутися на цей оптим╕зм. Набагато легше реагувати ж так: «Безнад╕йно все», бо ж прикре нас пригн╕чу╓. ╤ мало того, що обставини нас пригн╕чують, то ще ╕ погане, важке ╓ найпом╕тн╕шим, вражаючим, найб╕льш, так би мовити, доступним для св╕домост╕. Але треба цьому протистояти. ╤ треба знаходити ╕нше – те, що да╓ сили, да╓ сили бути собою. От Л╕на Костенко була собою завжди. ╤ це приклад для нас. Життя ж у не╖ не легко складалося, ск╕льки було важких випробувань, ╕ звичайних житт╓йських, зокрема. Про них знають найближч╕ ╖й люди. А ск╕льки довелося ╖й витерп╕ти р╕зних нападок, ск╕льки «казенно╖ критики», «казенних претенз╕й»! Ц╕л╕ десятил╕ття ╖╖ не друкували. Вона, казали, мовчала. А насправд╕ вона не мовчала. Вона працювала. А це, зна╓те, так╕ випробування, що не кожному п╕д силу. Дуже багатьох це ламало. А ск╕лькох людей… це зламало. Але не ╖╖. Не Л╕ну Костенко. Так що оця ╖╖ сила духу – це теж урок великий для ус╕х. ╤рина ШТОГР╤Н
Л╕на КОСТЕНКО БЕРЕСТЕЧКО (Фрагмент з ╕сторичного роману) * * * МИ — ВО╥НИ. НЕ ЛЕДАР╤. НЕ ЛЕЖН╤. ╤ наше д╕ло праведне й святе. Бо хто за що, а ми за незалежн╕сть. Отож нам так ╕ важко через те. ЧИ, МОЖЕ, МИ НЕ ЛИЦАР╤ БУЛИ? Сво╓ ж╕ноцтво шанувать не вм╕ли? Пани вино ╖м з тухольки пили. А ми у шапц╕ н╕женьки ╖м гр╕ли. В╕ки ╕дуть. А нам усе ам╕нь. Нема спокою м╕ж Дн╕пром ╕ Бугом. Вже ст╕льки л╕т, вже ст╕льки покол╕нь! — усе життя — м╕ж шаблею ╕ плугом. Так нам судилось. Так нам довелось. Все нас руйнують, як ахейц╕ Трою. У нас хлоп’я на ноги з╕п’ялось — ╕ вже притьма хапа╓ться за зброю. Ми — хто за кого, ми — не хто кого. ╤ ця в╕йна, — не я ╖й був призв╕дця. Мосьпанство йде гуртом на одного. А наш один ╕ чорта не бо╖ться. Аби який перед собою корч — п╕всотн╕ в╕йська полет╕ло б сторч. Хто йшов на нас, той повертався з ╜улями. У нас баби — ╕ т╕ стр╕ляють дулями. ╤ все одно — в╕ками у ярм╕. Ус╕м чуж╕. Для св╕ту незначущ╕. Чи що н╕як не вирвемось сам╕. Чи що у нас сус╕ди загребущ╕. Ми, в╕льн╕ люди в╕льно╖ земл╕, тавро поразки ма╓м на чол╕. МОЙСЕЙ НАРОД СВ╤Й В╤В ЧЕРЕЗ ПУСТЕЛЮ. Послав Господь ╖м воду за труда. А в нас яку не вдариш кайлом скелю — з╕всюди рине кров, а не вода. Вони хоч мали з неба яку манну. Таки ж пустеля б╕льша за степи. Господь ╖м землю дав об╕тованну ╕ море перед ними розступив! Я ж — не Мойсей. Народ — на ран╕ рана. Мо╓ чоло побила сивина. Куди ╕ти? Земля об╕тованна — вона ж п╕д нами, наша, ось вона! Та ще ж яка, м╕й Господи, багата! Л╕сами щедра, зерном золота. М╕цна зелом, скотиною рогата. Народом добра, в╕рою свята. Хто тут не жив! А в нагороду хто вдячен був коли цьому народу?! ЧУЖИНЦ╤ СКР╤ЗЬ ПОС╤ЛИ НАШ╤ ГРАДИ. ╤м’я дали нам — хлопи, мужики. На нас лежить тавро т╕╓╖ зради, якою нас вже зраджено в╕ки. Для них ц╕ земл╕ т╕льки ласий кусень. Та люд сумирний десь там по хатах. Жили-були. Об’╖ли нас як гус╕нь. Ще й поганьбили по ус╕х св╕тах... ╤ ТОЙ НАРОД, ╤ ТАК ПО СВ╤ТУ ГНАНИЙ, сумний народ, що св╕ту дав Христа, — о Божа Мати, змилуйся над нами! Дай розум в серце й правду на вуста. Чи ми коли той б╕ль страшний заго╖мо? Вза╓мна кривда — то вза╓мний гр╕х. Бо ╖хн╕ темн╕ нас вважають ╜оями, а наш╕ темн╕ обзивають ╖х. Чи винен той скрипаль чи балагула, чи винен хл╕бороб той чи кобзар, що серед нас ╓ Лисенко, вовгура, а серед них — визискувач, лихвар?! Все винен я. Вс╕х мусив захистити. ╤ тих, ╕ тих. ╤ тих в╕д тих ╕ тих. Мене, людину, можна не простити. Але народи?! Ради вс╕х святих… УС╤ НАРОДИ, А В╤ДТАК ╤ М╤Й, у чомусь винн╕, ско╖вши й не ско╖вши, як винен той святий Варфолом╕й за те Варфолом╕╖вське побо╖ще. О горе нам!.. Я вже, як т╕ пророки, що часом божевол╕ли з жалю. Я знаю св╕й народ. Кляну його пороки. Але за нього Господа молю! А ВИ, ЩО ЗВИКЛИ РОЗЗЯВЛЯТИ ПАЩ╤, злочинства наш╕ множити стокрот, — поб╕йтесь Бога! Ви н╕чим не кращ╕ за м╕й сумний зацькований народ. А вт╕м, нехай. Дорога правди довга. Ус╕ ус╕м втовкмачують сво╓. У всеправуючого Бога усе записано як ╓. МИ ЗА СВО╥М НЕПЕРЕБУТН╤М ГОРЕМ все про сво╓ говорим ╕ говорим. А як пильн╕ше глянуть навкруги — все хтось комусь на св╕т╕ вороги. Добром н╕де на св╕т╕ не зав╕зно. Закон в╕йни, тяжка його хода. Чи т╕ пани, повбиран╕ в зал╕зо, чи та в шапках баранячих орда. Н╕хто н╕де наживою не знехту╓. Х╕ба лиш хан пустошити мастак? А корол╕ не в╕ддають ландскнехтам на пограбунок села ╕ м╕ста? Це ╖х платня. Тож хан ╕ суне потоптом ╕ д╕лять здобич ханськ╕ вояки. Але де╕нде запорвали б золотом. А в нас яке тут золото? Ж╕нки. БУЛО ВСЬОГО, А БУДЕ ЩЕ ВСЬОГ╤ШЕ. ╤ що не день — все г╕рше, й г╕рше, й г╕рше. То мор, то мур, то голод, то в╕йна. То з неба гр╕м, то в пол╕ сарана. То гн╕в царя. То ласка королева. То знов якась чужинська кабала. А зв╕дус╕ль — то хиж╕ к╕гт╕ лева, то дзьоб зоключений орла. ╤ ПОКИ МИ ЗБЕРЕМСЯ НА ПОТУГУ, чужих корон задурен╕ п╕дданц╕, — пани торгують. З Бреста ╕ по Бугу плоти лаштують на далекий Данц╕г. Чуж╕ та прийшл╕, вже тут укор╕нен╕, та ще й сво╖х прича╓не кубло так вирипали двер╕ Укра╖ни — аж холодом з ╢вропи потягло. Нема╓ вже медово╖ земл╕. Рознищили пани ╕ корол╕. От що в нас ╓ — могили та й могили. Та Чорний Шлях з нев╕льницьким плачем. Цьому народу св╕т уже немилий в╕д зайшлих вбивць ╕ в╕д сво╖х н╕кчем... 1967 р.
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 29.04.2016 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17057
|