Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ВЕРБНА НЕД╤ЛЯ
Наш╕ традиц╕╖


ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 13.04.2018 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#15 за 13.04.2018
ПОСТАТЬ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА У ТВОРЧОМУ ДОРОБКУ ╤ВАНА НИЗОВОГО

Алюз╕╖ та рем╕н╕сценц╕╖ на постать Т. Шевченка, його д╕яльн╕сть, житт╓ву позиц╕ю ╓ нев╕д’╓мною складовою творчост╕ багатьох митц╕в художнього слова, адже „…Шевченко – не просто великий нац╕ональний, а в╕дтак й ╕нтернац╕ональний Поет, це сво╓р╕дний всесв╕т, що пом╕стився в одн╕й людин╕, яка принесла в оф╕ру на в╕втар Свободи ╕ Правди сво╓ стражденне ╕ важке, але чесне ╕ горде життя” [7, с. 17]. Не ╓  винятком ╕ творча спадщина видатного луганського поета ╤. Низового.
Метою статт╕ ╓ спроба досл╕дити авторську манеру зображення постат╕ Т. Шевченка у поетичних творах ╤. Низового.
Прикметним серед ус╕х в╕рш╕в цього поета Луганщини, так чи ╕накше пов’язаних з творч╕стю Кобзаря, ╓ поез╕я „В╕дкриття”, яка чи не найкраще в╕добража╓ погляди ╤. Низового на Т. Шевченка. Автор заклика╓ не в╕шати пафосного н╕мбу та тернового в╕нця на поета. Н╕мб – явище не в╕чне, а тому безглузде. Терновий в╕нець також не до ладу образов╕ Шевченка, адже, на думку поета, у сучасн╕й епос╕ не менше мученик╕в. Хоча ╤. Низовий, безумовно, розум╕╓ мученицьку долю видатного укра╖нського поета, неодноразово апелюючи до не╖ з певних авторських м╕ркувань: „╤ на сторож╕ коло них / (╤ коло нас) Сто╖ть з╕ Словом змучений Тарас, / Не маючи спочину / Й на часину…”(„Стонадцять л╕т п╕сля Тараса…”) [1, с. 63]. Однак в╕н виступа╓ проти абсолютизац╕╖ Шевченка-мучня, вол╕ючи робити акцент на Шевченков╕-пророку, Шевченков╕-талант╕, Шевченков╕-батьков╕ нац╕╖.
╤. Низовий справедливо наголошу╓ на необх╕дност╕ змалювання („л╕плення”) Шевченка у молод╕й подоб╕, бо „народу потр╕бен / Не сивий, недужий Тарас – / В нас хворих довол╕, / А сильних так мало м╕ж нас, /А тому й нема╓ ╕ дос╕ у нас ватажка, / Якому була би свята булава не тяжка. / Такого Шевченка нам треба” [3, с. 15]. У ц╕й поез╕╖ ╤. Низовий прагне бачити образ Кобзаря як козака-в╕дчайдуха, що пробудить кров, запалить серця свого народу, як справжнього духовного ватажка, „в якого рум’янець / Пала╓ на юних щоках, / Який сво╖м словом запалить / ╤ вс╕х об’╓дна / В ╓диний народ, / Бо ж у вс╕х Укра╖на – одна!” [3, с. 16].
╤. Низовий, однак, не заперечу╓ роль Шевченка як пророка, ген╕я, неодноразово наголошуючи на цьому у сво╖х в╕ршах: „..╤ не кожному бути Шевченком. / Треба ж бути комусь ╕ його антиподом – / Верл╕бристом широкого проф╕лю” („╤ не кожному бути Шевченком”) [4, с. 35]. При цьому так╕ поез╕╖ носять здеб╕льшого дидактичний характер, засуджуючи частину зб╕дн╕лих духовно людей, що втрачають нац╕ональн╕ корен╕ – заблудлих овець нац╕╖: „“Нема пророка у сво╖й в╕тчизн╕…” / Нам ╕ Тарас Шевченко – / Не пророк, / Бо нам, заблудам, / ╤ на власн╕й тризн╕ / Звучить салютом вибитий корок /З пляшчини дармово╖…” („“Нема пророка у сво╖й в╕тчизн╕…””) [6, с. 4].
Проте ╤. Низовий вважа╓ недопустимим прикриватися ╕менем Шевченка, ховаючи свою людську мерзенн╕сть п╕д маскою благод╕йництва: „Не прикривайтесь ╕менем Пророка / ╤ Ген╕я, / Тримаючи в руках / Бат╕г ╕ пряник, – Дуже зависока / Для вас ця честь / ╤ надто вже низька / Ц╕на стремл╕ння вашого до слави...” („Новоукра╖нцям”) [3, с. 87]. Так╕ д╕йства осуджу╓ й сам Т. Шевченко: „Розкотисто регочеться Тарас, / Неначе гр╕м, у Канев╕ на круч╕: / Хто см╕╓ так принижувати нас – / Невже отой, якому би якраз / Не ╓панчу, а смор╕дн╕ онуч╕?!” [6, с. 11].
Т. Шевченко, за ╤. Низовим, явля╓ собою уособлення мудрост╕, справедливост╕, духовного судд╕. Саме тому автор, звертаючись до свого народу, говорить: „Мо╖ найр╕дн╕ш╕! / Ход╕мо гуртом до Тараса – / В╕н гляне ╕, може, / Ще визна╓ нас на Народ” („Не вс╕х ще ╕дол╕в…”) [5, с. 86 – 87]. Виходячи з попередн╕х м╕ркувань, ц╕кавим ╓ те, що ╤. Низовий ставить „Кобзар” Т. Шевченка, який у перефраз╕ звучить, як „Тарасова Книга” [5, с. 86 – 87], в один ряд з писаними законами, ╕конами та Святим Письмом: „Плюють на ╕кони, закони, Тарасову Книгу…” [5, с. 86 – 87]; „В суц╕ль зрос╕йщеному кра╖, / Що зачепився за крайсв╕т, / Лиш кожен тисячний сприйма╓ / Святий Шевченк╕в “Запов╕т”” („Луганськ. Пам’ятник Шевченку”) [1, с. 20].
╤. Низовий згаду╓, як, несучи Тарасове слово в народн╕ маси, зазнавав ураження в╕д комсомольц╕в: „Били грубо, жорстоко ╕ яро, / Вдосконалюючи удар, / Комсомольських дружин яничари / Лиш за те, що не був яничар, / Що посм╕в цитувати прилюдно / „Запов╕т”, / Що лишив нам Кобзар...”(„ А в дитинств╕ не раз мене бито”) [2, с. 23]. Однак н╕яким силам не вдалося „вибити Шевченка” з поетово╖ душ╕. Тарас Григорович залишився духовним учителем та наставником упродовж всього авторського життя.
╤. Низовий акценту╓ увагу на тому, що Шевченко не покида╓ св╕й народ. В╕н скр╕зь поруч, але не вс╕, на превеликий жаль, можуть це осягнути. Т. Шевченко при цьому не просто пасивний спостер╕гач за под╕ями: в╕н реагу╓ на них; по сво╓му пережива╓ ╖х: сп╕впережива╓, п╕дбадьорю╓ чи осуджу╓ сво╖х земляк╕в: „Розкотисто регочеться Тарас, / Неначе гр╕м, у Канев╕ на круч╕” („См╕╓ться мандр╕вний Сковорода”) [6, с. 11]; „╤ пам’ятник – / В╕н теж людина – / Сто╖ть спохмурений також…/ [бо] Гармидер суджень-пересуджень, / ╤ все це зветься “бо-роть-ба”… / Перемага╓ мовний суржик, / Дола╓ нац╕ю юрба…”(„Луганськ. Пам’ятник Шевченку”) [1, с. 20].
Стаття ╓ спробою переосмислення постат╕ Т. Шевченка у поетичн╕й спадщин╕ ╤. Низового. Акцентована увага на особливостях сприйняття Кобзаря та його творчост╕ поетом Луганщини: Шевченко як молодий козак, Шевченко як талановитий поет, Шевченко як ген╕й, Шевченко як пророк, Шевченко як уособлення мудрост╕, Шевченко як батько нац╕╖. Авторськ╕ м╕ркування п╕дтверджен╕ цитатами з поез╕й ╤. Низового.
А.М. МАНЬКО
(ЛНУ ╕м. Тараса Шевченка)

Л╕тература
1. Низовий ╤. Жура за журавлями / ╤. Низовий. – Луганськ: Глобус, 2003. – 100 с. 2. Низовий ╤. Запрягайте, хлопц╕, коней / ╤. Низовий – Луганськ, 1993. – 62 с. 3. Низовий ╤. Кура╖на Л╕рика й антил╕рика / ╤. Низовий. – Луганськ: Луга-принт, 2004. – 116 с. 4. Низовий ╤. Покотьоло: поез╕╖ / ╤. Низовий. – Новоайдар: Сп╕лка журнал╕ст╕в Укра╖ни. Новоайдарська первинна орган╕зац╕я, 1994. – 48 с. 5. Низовий ╤. Пролог до еп╕логу / ╤. Низовий. – Луганськ: «Луга-принт», 2004. – 200 с. 6. Низовий ╤. Сум’яття: л╕рика та антил╕рика / ╤. Низовий. – Луганськ: Луга-принт, 2003. – 56 с. 7. Шевченко ╢. Ф. Л╕тература р╕дного краю / ╢. Ф. Шевченко. – Терноп╕ль: Навчальна книга – Богдан, 2008. – 72 с.
Манько А. М. Постать Тараса Шевченка у творчому доробку ╤. Низового / А. М. Манько // Творч╕сть Тараса Шевченка в контекст╕ доби: матер╕али ╤Х Всеукр. студ. наук.-практ. конфе-ц╕╖, присвячено╖ 95-р╕ччю з дня заснування ун-ту; ДЗ «Луганський нац╕ональний ун╕верситет ╕мен╕ Тараса Шевченка». – Староб╕льськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ ╕мен╕ Тараса Шевченка», 2016. – С. 33 – 36.

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 13.04.2018 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19858

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков