"Кримська Свiтлиця" > #20 за 17.05.2013 > Тема "Душі криниця"
#20 за 17.05.2013
«ДЛЯ МЕНЕ КОЛ╤Р ЩАСТЯ ЗАВЖДИ ЗОЛОТИЙ...»
Зустр╕ч для вас
Презентац╕я книжечки Лес╕ Мудрак «Оголена самотн╕сть» у червн╕ 2006 року стала под╕╓ю в поетичному св╕т╕ Укра╖ни. Невелика за форматом зб╕рка м╕стила, окр╕м зм╕стовних ╕ емоц╕йно-в╕двертих поез╕й, ще й вишукан╕ еротичн╕ малюнки академ╕ка Андр╕я Чебик╕на ╕ скоро стала книжковою р╕дк╕стю. Василь Рубан писав, що разом з ╕ншими глядачами насолодились виступом поетеси академ╕ки Микола Жулинський та Анатол╕й Погр╕бний, професор ╕ поет Юр╕й Ковал╕в, головний редактор журналу «Ки╖в» В╕ктор Баранов. Микола Жулинський в╕дгукнувся так про творч╕сть поетеси: «Поез╕я Лес╕ Мудрак – це стрибок ошален╕ло╖ в╕д вирування почутт╕в уяви у пр╕рву еротичних переживань, як╕ поетеса порива╓ться накликати на свою Долю...». Письменник Олекса Ющенко теж присвятив Лес╕ Мудрак хвалебн╕ рядки. Професор Михайло На╓нко сказав, що вона «волод╕╓ справжн╕м л╕тературним хистом ╕ здобулась в наш╕й л╕тератур╕ на самобутн╕й поетичний голос». Кожна ╖╖ нова поез╕я ╕ кожен виступ ╓ ╕ под╕╓ю, ╕ святом для шанувальник╕в справжньо╖ поез╕╖. У к╕нц╕ кв╕тня поетеса так само усп╕шно виступила в Севастопольському м╕ському гуман╕тарному ун╕верситет╕ перед майбутн╕ми викладачами укра╖нсько╖ мови та л╕тератури, зробила запис на Севастопольськ╕й рег╕ональн╕й державн╕й телерад╕окомпан╕╖ та виступила на фрегат╕ «Гетьман Сагайдачний». Зустр╕ч╕ орган╕зувала кандидат педагог╕чних наук, доцент кафедри укра╖нсько╖ ф╕лолог╕╖ СМГУ ╕ голова Союзу укра╖нок Севастополя Тамара Мельник. Пропону╓мо уваз╕ читач╕в ╕нтерв’ю з Лесею Мудрак, яке кореспондент «Кримсько╖ св╕тлиц╕» взяв у поетеси п╕д час ╖╖ перебування у Севастопол╕.
– Чи була у Вас якась под╕я, що зм╕нила Ваше життя? – Мо╓ зам╕жжя (а це вже п’ять рок╕в!) зм╕нило ╕ творчий, ╕ психолог╕чний стан. Я ╕накше пишу ╕ думаю. Очевидно, у кожно╖ людини почина╓ться етап, коли вона готова до осмислених родинних, творчих, моральних обов’язк╕в, як╕ в свою чергу несуть нове емотивне навантаження.
– Як╕ якост╕ Ви найб╕льше ц╕ну╓те в чолов╕ков╕ та в ж╕нц╕? – Безумовно, креативну ╕ндив╕дуальн╕сть, якусь нестандартн╕сть в чолов╕ков╕, обов’язково – щир╕сть. Я в сво╓му житт╕ не переношу будь-яко╖ брехн╕. Що стосу╓ться ж╕нки – вимоги приблизно т╕ ж. Але найголовн╕ше, щоб ж╕нка в╕дчувала себе Ж╕нкою. Я трохи емансипантка, ╕ мен╕ н╕яково ста╓, коли трапля╓ться приниження фем╕нно╖ сутност╕ на будь-якому р╕вн╕ – л╕тературному, соц╕альному, побутовому. Важливо, щоб ╕ ж╕нка, ╕ чолов╕к були сильними ╕ креативними особистостями. Щоб одне одного доповнювали. ╤ нав╕ть в дечому конкурували.
– Що робить Вас щасливою? Чи зробить? – Будь-якого письменника робить щасливим його творч╕сть. У мо╓му випадку – ще й творча с╕м’я. Я щаслива в╕д того, що я пишу, ╕ в╕д того, що не можу бути нещасливою. Часом, бувають так╕ стани, коли хочеться св╕т перевернути догори дригом!!! Щаслива ж╕нка ма╓ ховати в соб╕ щось високе ╕ незв╕дане, наповнювати собою довк╕лля; бажано, щоб оточуюч╕ теж наповнювали ╖╖ собою, щоб в╕дчувалася в╕ддача, щоб м╕ж ними панувало вза╓морозум╕ння. Тод╕ ж╕нка повноц╕нно в╕дчува╓ щастя у вс╕х його проявах.
– Якого кольору щастя, н╕жн╕сть, любов? – Для мене кол╕р щастя завжди золотий. Можливо, це пов’язано з мо╖м знаком зод╕аку. Щастя може бути ╕ ф╕олетовим. Коли тоб╕ – все ф╕олетово!!! (см╕╓ться). Н╕жн╕сть у мене виклика╓ асоц╕ац╕╖ з кольором кв╕т╕в, а кол╕р любов╕ у кожного св╕й. У мене, наприклад, яскраво-помаранчево-червоний, як ось вчора я бачила зах╕д сонця на Херсонес╕. Для мене колористика – ц╕ла наука, яку треба вивчати ╕ волод╕ти нею. ╢ такий доктор наук Стефан Мадяр, який розробив ц╕лу колористичну систему в поез╕╖, ╕ видав книжку з кольорами певних текст╕в укра╖нських поет╕в: в╕д Лес╕ Укра╖нки, Василя Стефаника, Тараса Шевченка… до сучасних Юр╕я Покальчука, ╕ нав╕ть мене… Ц╕кавенне в╕дчуття кольору кожного рядка!!! Пан Стефан переконаний, що за допомогою кольор╕в можна л╕кувати людей. П╕дтверджую ╕ погоджуюсь!
– А якого кольору мова? – Я свого часу вивчилася на ф╕лолога, зак╕нчила в╕дд╕лення л╕тературно╖ творчост╕ ╕ досл╕дила тему еротично╖ л╕рики в укра╖нськ╕й поез╕╖. Очевидно, кол╕р мови залежить в╕д того, якими кольорами ╖╖ наповню╓ нос╕й мови. Якщо людина не в╕дчува╓ мови, то кольори будуть с╕рими, безбарвними.
– Що чита╓те, яка остання книга? – Перечитувала роман «Кров по солом╕» В’ячеслава Медведя. Коли я вперше ознайомилася з твором за навчальною ун╕верситетською програмою, було якесь в╕дчуття, що його важко осягнути. Цей пот╕к св╕домост╕ з неспод╕ваними асоц╕ативними поворотами неконтрольовано╖ думки, реченнями на к╕лька стор╕нок без дотримання правил пунктуац╕╖ був (на той час) заскладним. Я в╕дчувала неймов╕рне навантаження на рецепц╕ю, складалося враження, н╕би я заблукала серед лавини сл╕в. Тепер я сприймаю цей побутово-психолог╕чний роман ╕ншими очима. Враження неймов╕рне. Структура тексту – тобто не що, а як. Особливе смислове навантаження у текст╕ несуть ╕ афоризми: «Подерже тебе Бог на св╕т╕, як п╕сок на вилах! Чи живий мертвого перепрошу╓, чи – мертвий – живого»... Мен╕ загалом нин╕ б╕льше ц╕кава проза. Читаю Юр╕я Винничука, ╢вгена Пашковського, переглянула ╕спанську драматург╕ю.
– Чим в╕др╕зняються люди, як╕ читають, в╕д тих, як╕ цього не роблять? – В першу чергу ╕нтелектом. Можна, звичайно, бути мудрим в╕д народження, але бажано цю порожнечу поповнювати. Щоправда, у мене ╓ знайома колега, яка принципово н╕чого не чита╓, бо╖ться сторонн╕х вплив╕в, як╕ н╕би можуть негативно позначитися на ╖╖ творчост╕, але ж куди под╕ти ген╕альн╕сть ╕нтертекстуально╖ практики? Я вважаю, що цитатна л╕тература не просто ╕нтерактивна, а необх╕дна… На м╕й погляд, треба знати класику, сучасний л╕тературний процес, його джерела, без чого неможливий порив ad fontes.
– Ем╕ль Верхарн писав, що поез╕ю сл╕д шукати не в по╓днанн╕ сл╕в, а в атмосфер╕, яку створюють ц╕ сполучення. Чи в╕дчувався якийсь особливий стан в аудитор╕╖ п╕д час Вашого виступу? – Це було п╕днесення. Взагал╕, для мене Севастополь став в╕дкриттям, бо був певний острах, пов’язаний з якимись мовними моментами. Можливо, на початку розмова була не такою близькою, але за к╕лька хвилин я вже в╕дчула, що я можу дати аудитор╕╖, а вона — мен╕. Я бачила в очах кожного розум╕ння ╕ сп╕впереживання, ╕рон╕ю… ╕ рад╕ю, що поез╕я припала до смаку цим розкутим ╕ незакомплексованим молодим людям. Мене при╓мно вразило, що одна студентка написала нав╕ть дипломну роботу про зб╕рку «Н╕ч еротично╖ поез╕╖», де надрукован╕ мо╖ в╕рш╕, ╕ я спод╕ваюсь, що молода досл╕дниця продовжуватиме сво╖ науков╕ студ╕╖, адже вона в╕дчула потужну енерг╕ю в╕ршованих рядк╕в. Справд╕, коли людина опиня╓ться у силовому пол╕ л╕рики, вона неминуче порина╓ у ╖╖ глибинну семантику, пережива╓ те, що не завжди можна виразити словами. Мо╖ севастопольськ╕ зустр╕ч╕ стали в╕двертим д╕алогом в атмосфер╕ щирого зац╕кавлення поез╕╓ю. Особливою в╕дверт╕стю й ╕нтелектуальним пафосом наповнювалися прониклив╕ ╕ фахов╕ запитання студент╕в. Я не оч╕кувала, що студенти були до нашо╖ зустр╕ч╕ внутр╕шньо готов╕. Виявля╓ться, що вони дивились, слухали ╕ читали мо╖ тексти на веб-сайт╕ «Дотик Словом» (http://dotyk.in.ua/), ╕ у них виникли запитання ще до зустр╕ч╕. Запитання були глибокими.
– У нашому м╕ст╕ – територ╕ально ╕ адм╕н╕стративно укра╖нському – в газетних к╕осках нема╓ газет, надрукованих укра╖нською мовою, б╕льше того, нема╓ центрально╖, ки╖всько╖ рос╕йськомовно╖ преси. У магазинах нема╓ книжок, ╕ зробити невеличкий ╕нтелектуальний подарунок неможливо. Як можна було б подолати цей пан╕чний побутовий страх перед укра╖нською мовою? – Для нормального функц╕онування укра╖нського слова треба створювати природне укра╖нськомовне середовище, через ЗМ╤ виховувати лояльне ставлення до державно╖ мови. Очевидно, потр╕бна ╕ державна пол╕тика в цьому питанн╕.
– Ви чудово чита╓те поез╕ю, як свою, так ╕ ╕нших автор╕в. Чи не було у Вас мр╕╖ стати акторкою? – Це було десь в 9-му клас╕ школи, коли я хот╕ла вступати до театрального училища в Дн╕пропетровську. Але життя склалось так, що на м╕й виб╕р вплинули батьки, ╕ я стала ф╕лологом. Все ж любов до театру ╕ до художнього читання мен╕ дуже допомага╓. У мр╕ях нав╕ть ╓ плани створення якогось поетичного театру ╕з залученням танц╕вник╕в, з елементами пластики, певними музичними та св╕тловими ефектами, з керам╕чними ╕ художн╕ми виробами ц╕╓╖ тематики.
– Чим Ваша поез╕я в╕др╕зня╓ться в╕д поез╕й ╕нших автор╕в? – Мен╕ це дуже складно визначити. Я пишу — як читаю. Читаю я сво╓р╕дно, тому складно це граф╕чно в╕добразити, доводиться писати сходинками, часто вживати деф╕си, видовжувати звучання приголосних л╕тер. Н╕чим ти вже сучасну поез╕ю не здиву╓ш. Бо все найкраще вже було – ми просто ритм╕чно ╕ граф╕чно повторю╓мось. Вс╕!!! Ориг╕нальною можна бути темою, енергетикою, новими метафорами.
– Ваш╕ програми у якост╕ телеведучо╖ на ╤нтернет-канал╕ UkrLife.tv переглядаються чималою к╕льк╕стю в╕дв╕дувач╕в. Як╕ перспективи ц╕╓╖ сп╕впрац╕? – Ця практика мен╕ дуже потр╕бна, хоч я ╕ не журнал╕стка. Я переглядаю ц╕ програми, анал╕зую, роблю певн╕ висновки. Я пишаюсь, зокрема, програмами, як╕ були присвячен╕ творчост╕ Василя Симоненка ╕ ╤вана Драча. ╥х переглянули по 17 тисяч в╕дв╕дувач╕в. Поки що це робиться на громадських засадах. ╢ ╕де╖, люди, як╕ охоче брали б участь в нових передачах. Очевидно, що певне стимулювання з боку каналу було б справедливим ╕ важливим у соц╕ально-культурному план╕. Тим паче, що ╓ ще й «В╕ршотека», започаткована Оксаною Неживенко, але нараз╕ нею оп╕куюсь я. На запис вже встигла запросити чимало чудових поет╕в р╕зних покол╕нь.
– Ви к╕лька раз╕в були в нашому м╕ст╕. Яке улюблене м╕сце в Севастопол╕? – Найулюблен╕шим ╓ море, його енергетика. Правда, драту╓ велика к╕льк╕сть медуз… Севастополь – дуже комфортне й ╕нтел╕гентне м╕сто. Для мене воно нав╕ть майже ╓вропейське. Цього разу мен╕ вдалось побувати ╕ в Херсонес╕, ╕ на фрегат╕ «Гетьман Сагайдачний»… Враження неймов╕рн╕.
– Що да╓ сили? Що заважа╓, що допомага╓? – У мене специф╕чна н╕ша творчост╕. Я сама по соб╕ енерджайзер. А джерело творчо╖ енерг╕╖ – це рух, по╖здки, нов╕ зустр╕ч╕, враження.
Розмовляв Микола ВЛАДЗ╤М╤РСЬКИЙ
Леся МУДРАК
ОДА (ЧИ О-ДА!?) СЕРЦЮ (диптих) ╤ Троль т╕ла. Ти ж хо-т╕-ла?! тро╖стих тра╓ктор╕й))) Голова – тр╕щина… ТРИ? Ще? На! Звивин кураж… Стоногий абордаж… Зади-ха!-ю-сь… аж… Барди – в ребр╕. Ребро – на музиц╕. Ретро – в подушц╕ оч╕ вибалушило – ╕ – не заснуть! П╕дпираю сон с╕рника-ми а... ми п╕длогу Ви-стелили собою кутом дев’яносто градус╕в… Град? УС╤?!!! Зустр╕ч╕ ПАБ – в пах- тво╓ п╕дсв╕доме св╕доме кривавить зм╕╖ними вузлами на злам╕…. На-зла-м╕ Цу-на-м╕… м╕…. ╤╤ Байдуж╕сть ╕ в╕дчай – кард╕оцентричн╕… Язичкова аорта намуляла сонну точку сердечно╖ дул╕. Що у серця – ╕ скепсис, ╕ коклюш… доле, запхни ся… коком… У столичний вгорнися кокон, щоб з кока╖ном – в аквар╕ум – в якому вже мертва риба! В╕дбитки води – бест╕ар╕й. А риб’яче серце – дримба… …Я виверну лоно ╕дишу — Вмонтую в нього два кола… …Н╕ч б╕сектрисою д╕лить кути… Де – сама…. ╤ – ГОЛА… гола, гола, GO!!!!! GOLLL!!!!!! * * * Stop!!! Оче-ви-дно, дно видно, о-о-о! Он, диви: – Чи Ви? Чи не Ви: отче, лечо, мачо… В голов╕ – гном плаче. …чап-пач-чап… ходять сльози в очах: ╤зольда без Тр╕стана пережила три стани, а не… Олжа?! жало – у ло- н╕?! – ло- па-╓… В╕п- п╕в- екстаз – узами шлюб-ни-ми – враз… А чи акбол, любка, ╓? ╤ – STOP! Знову – на пост?! Фортуна нутра виголошу╓ тост: – За тебе, за мене, за наше дитя… …Тибет для нас – табурет. чи терубат – все глибше – назад… Dasein, спивай те, що вихопив м╕сяць, а-а-ай! – пивом мови цих т╕л: ось, тихцем – коло з к╕л… Л╕к?.. Оволод╕в оловом, оводе? То ж – STOPPP!!! ай-ай! …дна таки не видно! * * * Пульс розчахнений в формах глиняних. Глиба – в камен╕. Ми – не кам’ян╕… Ти накочу╓ш хвил╕ ламан╕. Дрижаки – по мен╕… Я спалена… – Спала?! – Н╕! Спалах аха╓. За бороду – веч╕р загнаний. Кажеш: – Думаю… Т╕ло – м╕ною… Шл╕фую бронзу чутт╕в п╕р’╖ною. Вже – заручена – пальц╕ св╕тяться. Ця любов ╕ ╓ стотремб╕тною. Аж зави╓ться в╕д безвиход╕… Дай себе, як ╓… Будеш вихлюпом. …Не коханка – я! Не – за викликом… Зачекай! Не йди! Не йди! Там – зависоко… там – зависокооооо…. там- за- Ви-сокоооооооооооо!!!! * * * Ти – не готовий… Овид? Ов╕д╕й? Л╕то замкнуте в м╕т╕. Шуга╓ коло у надра надривно, принадно коло-во-ро-Ти-ть, роздмуху╓ ватру… стриба╓ш у не╖ – розпечену пектораллю глибин… Вт╕ка до ╢гипту кам╕ння, стрибаючи через тин… Амазонка – з м’ячем. М’яч – шабатин. ША! БА! ТИ?! – Тв╕й х╕д конем! Не гальмуй… Не… Не… Ск╕фе, спиваючи сомму, не в╕ддавай н╕кому!!! …Ти не готовий… Танцююча пластика вигин╕в, стегон – на губах розпластана… Ста-лося? Ось! Аааааааааа! На м╕сяц╕ – танцю╓ нага нога… Ти не готоооооооооооооооооовий (ну, не – готово-вий!!!!!!!!!!!!) бути мо╖м часом: зрання й до безк╕-нОчност╕…
Леся Мудрак в Севастопол╕ http://youtu.be/GxH6zYjOU9U
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 17.05.2013 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11770
|