"Кримська Свiтлиця" > #31 за 31.07.2009 > Тема "З потоку життя"
#31 за 31.07.2009
«У КРИМСЬКИХ ТАТАР ВЖЕ В 60-т╕ БУВ СИЛЬНИЙ САМВИДАВ…»
╤стор╕я ╕ сучасн╕сть
Про Володимира Леонюка, автора «Словника Берестейщини», а в╕днедавна ще й нашого передплатника, я писав неодноразово. Це ╕ «Син Берестейщини, герой Укра╖ни» («КС» в╕д 10.03.2006), «А ще П╕нськ називають б╕лоруською Одесою…» («КС» в╕д 1.05.2009) та багато ╕нших матер╕ал╕в, у яких згадував пана Леонюка поб╕жно. Потрапивши до табор╕в ГУЛАГу в 19-р╕чному в╕ц╕, цей бересте╓ць з укра╖нським серцем, не збирався «перевиховуватися». В╕дбувши перший строк в ╤нт╕, ╕ вийшовши на свободу, Володимир Леонюк знову поринув у п╕дп╕льну д╕яльн╕сть. З 1956 до 1959 року в Ком╕ АРСР д╕яла орган╕зац╕я укра╖нських патр╕от╕в, яка називалася «Об’╓днання». У 1960 роц╕ пан Леонюк отримав новий терм╕н – 12 рок╕в. Сид╕ти довелося «в╕д дзв╕нка до дзв╕нка», бо вважався небезпечним державним злочинцем, рецидив╕стом… Врешт╕-решт, гулаг╕вська стор╕нка залишилася позаду, канула в небуття ╕ ненависна ╕мпер╕я… Але спогади пол╕тв’язня ╓ неабиякою ц╕нн╕стю для ╕сторик╕в. Адже в╕н багато бачив ╕ чув; кожен спогад – це зайвий штришок до портрету епохи, для вс╕х тих, хто хоче до найменших подробиць уявити – яким був СРСР 40-50 рок╕в тому? Хто з нас тод╕ бодай щось чув про кримських татар? Цього народу н╕би й не ╕снувало… Але ж якась ╕нформац╕я через п’ят╕ руки доходила нав╕ть до в’язн╕в ГУЛАГу! Тож пропоную до уваги читач╕в ще один матер╕ал, який може становити ц╕нн╕сть саме для кримчан. Бо п╕д час останньо╖ зустр╕ч╕ ми говорили саме про кримських татар, про ╖хню боротьбу за повернення в Крим. – Пане Володимире, якою ма╓ бути пол╕тика Укра╖ни стосовно кримських татар? Адже враження таке, що ╖╖ просто не ╕сну╓… – Крим ╓ етн╕чною територ╕╓ю кримських татар, так само як ╕ Берестейщина ╓ територ╕╓ю, на як╕й споконв╕к╕в жили укра╖нц╕… Тож благами Криму повинн╕ користуватися ╕ кримськ╕ татари, ╖х не можна трактувати як гостей. Пригадую, як непри╓мно було мен╕, коли сл╕дчий переконував, що на б╕лоруськ╕й територ╕╖ можна бути б╕лорусом або рос╕янином. А ось укра╖нцем вже н╕… У нас силою в╕дбирали право на р╕дну землю! Сотн╕ св╕домих укра╖нц╕в Берестейщини опинилися у стал╕нських таборах. Тож зрозум╕ло, яким може бути мо╓ ставлення до кримських татар. Мен╕ вони симпатичн╕ш╕, н╕ж галаслив╕ рос╕йськ╕ шов╕н╕сти, адже ╓ толерантн╕шими до Укра╖ни… – Зараз багато говорять про ╕сламський екстрем╕зм. Мовляв, одна справа – патр╕отично налаштован╕ татари радянсько╖ доби, а ╕нша справа – зцементована ╕сламом нова сила… – Думаю, що мусульманський рух у Криму не буде таким радикальним, як десь в Афган╕стан╕ чи в ╤ран╕. Адже багато залежить саме в╕д характеру народу. До реч╕, моя сестра вчилася разом з кримськими татарами. Вона була студенткою ф╕зико-математичного факультету Самаркандського ун╕верситету; дек╕лька кримських татарок проживали в тому ж гуртожитку, що ╕ вона. Сестра розпов╕дала, що у них тод╕ був сильний «самвидав», д╕вчата в╕д не╖ не дуже й ховалися, очевидно, дов╕ряли… Хоча ╕нколи й казали з докором: «Ти така байдужа до пол╕тики ╕ ти зовс╕м не розум╕╓ш болю нашого народу…». А сестра ╖м в╕дпов╕дала: «Не посп╕шайте звинувачувати. Я вас добре розум╕ю». Вона ╖м сп╕вчувала, але не наважилася признатися, що брат сидить у мордовських концтаборах фактично за те ж саме, за що можуть посадити ╕ ╖х… Тобто за нац╕ональне питання. Звичайно, берестейц╕в не депортували з р╕дно╖ земл╕ – як це зробили з кримськими татарами. Але ╕ у них в╕д╕брали право на р╕дну мову ╕ культуру. Тож п╕дстав любити Стал╕на ╕ КПРС у берестецьких укра╖нц╕в було небагато. Як, зрештою, ╕ у кримських татар. – Отже, можна зробити деяк╕ висновки: «Самвидав» у кримських татар ╕снував, значить, вони були дуже активними. В╕д укра╖нки з Берестейщини не ховалися, отже в╕рили в ╖╖ порядн╕сть… Не думаю, що наст╕льки ж необережними ╕ в╕двертими були б ц╕ кримськотатарськ╕ студентки, якби жили в Лен╕нград╕ або в Москв╕. А Самарканд, та й Узбекистан в ц╕лому, були толерантн╕ш╕ до нац╕онального питання. У республ╕ках Середньо╖ Аз╕╖ б╕льше знали про депортац╕╖ ╕ розум╕ли, що це несправедливо стосовно ц╕лих народ╕в. – Не т╕льки депортац╕╖ були несправедливими, але й уся нац╕ональна пол╕тика СРСР була антигуманною. Ск╕льки людей сид╕ло в таборах за «надм╕рну» любов до свого народу! Пригадую як у 1953 роц╕ група укра╖нських в’язн╕в замурувала пляшку з запискою у фундамент будинку, який зводився для шахтар╕в. Там був приблизно такий текст: «Ми працю╓мо тут, а наш╕ душ╕ на Укра╖н╕… Не ма╓мо в╕стей з Батьк╕вщини, але впевнен╕, що наш п╕т ╕ кров пролилися недаремно». Згадали в лист╕ ╕ пр╕звища в’язн╕в: Микола Покотинський ╕ Михайло Малиновський з╕ Льв╕вщини, Михайло Ошуканець з Волин╕, Андр╕й Черешня з Р╕вненщини, Петро Павлишин також… Був ще Ярослав Самокищук з╕ Стан╕слав╕вщини ╕, нарешт╕, я – Володимир Леонюк з Пол╕сся. Наша область тод╕ називалася Пол╕ською… – А де зводився цей будинок? – Фактично на територ╕╖ концтабору, в ╤нт╕. ╤ ви зна╓те, що п╕д час реконструкц╕╖ будинку пляшку знайшли! Це вже було в 1990 роц╕, в розпал Перебудови. Оск╕льки була «в╕длига», то знайдена пляшка опинилася не в КДБ, а в м╕сцевому музе╖. До реч╕, тод╕ ж, коли й ми, аналог╕чн╕ «послання нащадкам» замурували в бетон литовц╕ й естонц╕. ╤ ╖хн╕ листи також були знайден╕! Тод╕, в 1953 роц╕, ╕мпер╕я здавалася могутньою. Але через 47 рок╕в «Союзу нерушимых» прийшов к╕нець… Отже, вс╕ ╕мпер╕╖ рано чи п╕зно розвалюються. Крим, хоч ╕ перебува╓ у склад╕ Укра╖ни, але ╓, по сут╕, останн╕м уламком рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖. ╤ укра╖нц╕, ╕ кримськ╕ татари ╓ пригнобленими нац╕ями. Ситуац╕ю треба виправляти. – Згоден. А я ось подумав: чи не пошукати через нашу газету студентських подруг вашо╖ сестри? Адже нас читають в ус╕х куточках Криму… ╤ ц╕ патр╕отичн╕ студентки, най╕мов╕рн╕ше, повернулися на Батьк╕вщину. Якби ви могли назвати ╖хн╕ пр╕звища… – Може, сестра ╖х колись ╕ згадувала, але ж я не пам’ятаю… Д╕йсно, було б ц╕каво ╖х розшукати. До реч╕, саме в╕д сестри я колись д╕знався про масов╕ виступи кримських татар у Чимкент╕. ╥м набридли штучно створюван╕ перепони, пересл╕дування ╕ тод╕ вони заблокували центральну частину м╕ста, побудували барикади ╕ висунули вимоги до центрально╖ влади. Тод╕ з Алма-Ати ╕ Ташкента в╕дразу прислали курсант╕в в╕йськових училищ. Звичайно ж, в╕дпов╕дним чином ╕ «обробили»: мовляв, на площ╕ з╕бралися антирадянськи налаштован╕ кримськ╕ татари – зрадники ╕ нац╕онал╕сти. За допомогою танк╕в ╕ бронетранспортер╕в натовп роз╕гнали, вс╕х учасник╕в безжально побили… – Це малов╕домий факт. – Тод╕ так╕ реч╕ не розголошувалися. Але мо╖й сестр╕ про все розпов╕в курсант, який брав участь у розгон╕ демонстрац╕╖. Вона саме ╖хала в по╖зд╕ до мене на побачення, а я тод╕ в╕дбував покарання у мордовських таборах. Так ця ╕нформац╕я потрапила до дисидент╕в. Вони аж роти пороззявляли! Дуже рад╕ були не лише укра╖нц╕, литовц╕, естонц╕, але й московськ╕ дисиденти-марксисти. Вони намагалися зачепитися за будь-що, аби лише зайвий раз покритикувати владу. А тут раптом такий яскравий, красномовний факт! Ус╕ ми були вдячн╕ кримським татарам за те, що вони борються за сво╖ права, за те, що так╕ активн╕, згуртован╕ ╕ безстрашн╕. Думаю, вони заслуговують кращого майбутнього… Але разом з тим у Криму повинна пол╕пшитись ╕ ситуац╕я з укра╖нською громадою. Усп╕х буде, якщо ц╕ дв╕ сили д╕ятимуть разом.
Серг╕й ЛАЩЕНКО.
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 31.07.2009 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7577
|