"Кримська Свiтлиця" > #24 за 12.06.2009 > Тема "Урок української"
#24 за 12.06.2009
НОВ╤ ГОРИЗОНТИ БОЙОВОГО ГОПАКА
ЯК БУЛИ МИ КОЗАКАМИ...
Частенько в╕дв╕дую Льв╕вську школу бойового гопака, ╕ щоразу там можна почути щось нове, ц╕каве… Особливо при╓мно д╕знаватися, що бойовий гопак розсува╓ укра╖нськ╕ обр╕╖; цим видом бойових мистецтв почина╓ ц╕кавитися все б╕льше ╕ б╕льше представник╕в ╕нших народ╕в. Цей процес набира╓ оберт╕в ╕, дай, Боже, кер╕вництву школи встигати за новими тенденц╕ями… Ось ╕ цього разу я познайомився з молодою ж╕нкою, яка при╖хала у Льв╕в ╕з… Санкт-Петербурга. Звати ╖╖ – ╤рина ╤ванцова. Про сво╓ зац╕кавлення розпов╕да╓ так: – Давно хот╕лося б╕льше знати про Укра╖ну. Очевидно, об╕звалися мо╖ укра╖нськ╕, козацьк╕ гени… Прад╕д м╕й родом ╕з Запор╕жжя; мали вони з прабабусею багато д╕тей ╕ д╕м у Бердянську. Коли почалося масове переселення на Далекий Сх╕д, то й вони ви╖хали. Д╕воче пр╕звище мо╓╖ бабус╕ – Черненко, тобто ц╕лком укра╖нське. Але зам╕ж вона вийшла за… лезгина. Отже, в жилах мо╓╖ мами тече кров кавказьких горц╕в! У мене в╕дпов╕дно теж. М╕й тато – рос╕янин, ╖хн╕й р╕д походить десь ╕з центрально╖ Рос╕╖… – А що ж сталося, чому пробудився ╕нтерес саме до бойового гопака? – Коли я жила у Санкт-Петербурз╕, то навколо мене не було н╕чого укра╖нського. Щоправда, укра╖нськ╕ п╕сн╕ по рад╕о ╕нколи передавали, п╕сн╕ я любила… ╥х наст╕льки при╓мно було слухати, що я подумала: а чому б мен╕ не вивчити укра╖нську мову? Почала вчити. А про бойовий гопак д╕зналася з ╕нтернету: ╓, мовляв, така школа у Львов╕… Були, звичайно, ╕ вс╕ ╖╖ координати. Спочатку над╕слала листа електронною поштою, але в╕н чомусь не д╕йшов… Тод╕ вир╕шила: по╖ду сама! Книгу Володимира Пилата «Бойовий гопак» я прочитала ще в П╕тер╕. ╥╖ дав почитати мен╕ м╕сцевий укра╖нець. А йому, до реч╕, книгу подарували поляки! Отже, ╖╖ читають скр╕зь, не лише в Укра╖н╕. ╤ укра╖нська мова не ╓ перепоною. У книз╕ було фото Володимира Пилата. Я подумала: така серйозна людина! А я тут з╕ сво╓ю дитячою мр╕╓ю… Але в╕н виявився дуже простою людиною, з якою легко ╕ ц╕каво сп╕лкуватися. * * * Пот╕м ми зав╕тали у Центральну школу бойового гопака разом ╕з Там╕лою Б╓ляловою. Вона – кримська татарка, але укра╖нською культурою ц╕кавиться ╜рунтовно, адже навча╓ться на укра╖нськ╕й ф╕лолог╕╖. У С╕мферопол╕ в╕дв╕ду╓ укра╖нський хор, але школи бойового гопака там ще нема╓… Зате вона ╓ у Львов╕! Тому, при╖хавши до Львова п╕д час р╕здвяних кан╕кул, вона вир╕шила побувати там. Поталанило, адже застала на м╕сц╕ Володимира Степановича Пилата. Тож поговорили ╕ про бойовий гопак, ╕ про Крим, ╕ про культури наших народ╕в. Гопак╕вц╕ просили Там╕лу допомогти налагодити зв’язки з╕ школою нац╕онально╖ кримськотатарсько╖ боротьби – куреш. А може, деяк╕ кримськ╕ татари зац╕кавилися б саме бойовим гопаком? Наш╕ культури тепер т╕сно контактують, тож усе можливо. Верховний учитель бойового гопака Володимир Пилат нав╕ть сфотографувався ╕з кримською гостею. ╤ це фото ╓ ще одним доказом того, що укра╖нськ╕ бойов╕ мистецтва н╕хто не хова╓ за високими ст╕нами всяких там шаол╕нських монастир╕в, все укра╖нське ╓ доступним, в╕дкритим. * * * Наступним мо╖м сп╕врозмовником був Максим Самот╕й, в╕н, до реч╕, наполовину л╕ванець. Але бойовий гопак м╕цно трима╓ юнака у сво╖х об╕ймах. Прошу розпов╕сти – як ╕ чому це сталося. – М╕й батько займався карате. Я тод╕ був ще зовс╕м маленьким, але мен╕ подобалося ходити на тренування… Коли у Львов╕ почалися перш╕ тренування з бойового гопака, то я в╕дразу почав займатися у Володимира Пилата. Кр╕м цього, ще займався у-шу, дзюдо. – Тобто ви занурилися в атмосферу бойових мистецтв? – Так, тод╕ це було дуже модним. Але п╕сля сх╕дних ╓диноборств я, все-таки, повернувся до бойового гопака. Р╕дне виявилося сильн╕шим… – Я зрозум╕в так, що у вас тато – укра╖нець, а мама – л╕ванка? – Так. Вони познайомилися п╕д час навчання. У Л╕ван╕ я буваю частенько. Починаючи з першого року мого життя ╕ до цього часу, ╖жджу туди один або два рази на р╕к. Там ╕ зараз живе моя мама ╕ молодша сестра. – Ви волод╕╓те арабською мовою? – Волод╕ю на розмовному р╕вн╕, можу сп╕лкуватися, але з граматикою ╓ певн╕ проблеми. Все-таки я зак╕нчив укра╖нську школу, б╕льше часу проводжу в Укра╖н╕. – Наск╕льки я знаю, у Л╕ван╕ мирно сп╕в╕снують араби-християни ╕ араби-мусульмани? – У ц╕й кра╖н╕ християни ╕ мусульмани дуже схож╕, адже це фактично один народ. Зате л╕ванськ╕ мусульмани сутт╓во в╕др╕зняються в╕д мусульман Сауд╕всько╖ Арав╕╖, Сир╕╖ та ╕нших кра╖н Близького Сходу. Пост╕йн╕ контакти ╕з християнами зробили свою справу… Закони б╕льш л╕беральн╕; р╕дше можна побачити ж╕нку у х╕джаб╕, а якщо якийсь мусульманин вип’╓, то його н╕хто не буде страчувати, як це можливо у мусульманських «фундаментал╕стських» кра╖нах… Щоправда, в╕йна 1975 року трохи поляризувала сусп╕льство. Спочатку виник конфл╕кт м╕ж л╕ванськими християнами ╕ палестинцями, а п╕зн╕ше в╕н набув класового, рел╕г╕йного характеру. Взагал╕, класичний представник л╕ванського мусульманства – це поважна, ╕нтел╕гентна, дуже толерантна людина… А ось молодь, яка була вихована на конфл╕ктах, значно «фундаментальн╕ша», б╕льш зациклена на рел╕г╕йних питаннях. – Можете трохи розпов╕сти про батька? – М╕й тато – л╕кар, псих╕атр, волод╕╓ г╕пнозом. Хоча й не практику╓, – у нього своя ф╕лософ╕я з цього приводу. Свого часу в╕н зустр╕чався з Вольфом Меcс╕нгом. Той сказав батьков╕: «Ти будеш л╕карем. Дуже хорошим л╕карем!». Як л╕кар батько вирушив у перший морський пох╕д на «Чайц╕». Це було у 1992 роц╕. В одн╕й з╕ статей я прочитав, що батька називали «характерником». Для мене це було дивно, а ось Володимир Степанович Пилат вважа╓, що це не переб╕льшення, батько волод╕╓ певним даром. До реч╕, м╕й д╕д свого часу воював п╕д Варшавою у склад╕ В╕йська Польського, а ось його брати воювали за Укра╖ну у лавах УПА. – Це трохи символ╕чно, ╕ добре що так було… З поляками треба розвивати нормальн╕ стосунки; часом ╕ цей факт згадати доречно. Адже бойовий гопак поступово завойову╓ симпат╕╖ польських громадян. Причому, необов’язково укра╖нського походження… – О, так! Частина поляк╕в прихильно ставиться до ╕де╖ козацтва. – ╥м трохи браку╓ романтики Степу, тому вони охоче додають до сво╓╖ ╕стор╕╖ укра╖нську, козацьку стор╕нку. Зрештою, поляки д╕йсно були на С╕ч╕, брали участь у деяких походах. Сам той факт, що рос╕янка ознайомилась ╕з бойовим гопаком завдяки книз╕, передан╕й поляками... п╕терському укра╖нцю, багато що означа╓. Культура не зна╓ кордон╕в, а бойов╕ мистецтва – це частинка культури народу. Колись ми хлопчаками подивилися у 1967 роц╕ ф╕льм «Ген╕й дзюдо», ╕ через нього в╕дкрили для себе Япон╕ю. Ф╕льми з участю Брюса Л╕ допомагали п╕знавати Китай. А бойовий гопак допоможе полякам краще п╕знати Укра╖ну. До цього була т╕льки бандура; ялтинець Остап К╕ндрачук практично щороку бува╓ в Польщ╕ ╕ краще, н╕ж будь-хто зна╓, що частина поляк╕в до укра╖нського тягнеться. Полюбили бандуру, то полюблять ╕ бойовий гопак. – Ми над цим пост╕йно працю╓мо, намага╓мося творити позитивну динам╕ку розвитку бойового гопака. П╕сля занять сх╕дними ╓диноборствами я повернувся до Володимира Степановича не лише як учень; в╕н запропонував мен╕ серйозно зайнятися вивченням феномена «характерництва». Для мене це було дуже близько, тому що я займаюся г╕пнозом. Г╕пноз ╓ обов’язковим ╕нструментом в арсенал╕ «характерник╕в». Я досл╕джував шаманськ╕ техн╕ки, вивчав давньоукра╖нську м╕фолог╕ю… – Тепер вам ╕ «Кримська св╕тлиця» допомагатиме. Якщо ви уважно читали статтю «Козак-невмирака з роду «характерник╕в», то, певно, звернули увагу на багато еп╕зод╕в ╕з життя повстанця «Глека», який воював у склад╕ сотн╕ «Сталевого» (УПА-«П╕вдень»). В╕н детально розпов╕дав мен╕ про те, як його батько неодноразово т╕кав з м╕сць ув’язнення – майже як Устим Кармелюк… А одного разу вужем зм╕г прол╕зти через вузьк╕ ╜рати! Сам «Глек» вражав чек╕ст╕в сво╓ю мужньою повед╕нкою п╕д час сл╕дства, його не брав г╕пноз… Його п╕дв╕шували ╕ били по ребрах, але в╕н усе витримав завдяки м╕цним, просто сталевим м’язам черевного пресу. Для сучасного спортсмена це не дивина, але при тому харчуванн╕… при т╕й виснаженост╕… Н╕, таки було в ньому щось характерницьке! А ще в т╕й статт╕ згадувалася молода гуцулка з Верховинського району, яка викликала на по╓динок сильних чолов╕к╕в, а пот╕м, застосовуючи як╕сь прийоми, легко жбурляла ╖х на землю… Знаю, що бойовий гопак ма╓ в╕дгалуження – ж╕ночий стиль самооборони, який назива╓ться «Асгарда». Тож нехай д╕вчата знають, що «амазонки» були ╕ в УПА, були вони ╕ учасницями Кенг╕рського повстання… – П╕сля публ╕кац╕╖ матер╕алу «Козацька ╕дея сьогодн╕» ми вир╕шили передплатити «Кримську св╕тлицю», вона вже надходить до нашого оф╕су. Тож матер╕али на козацьку тему читатимемо обов’язково!
Серг╕й ЛАЩЕНКО.
На фото: ялтинський бандурист Остап К╕ндрачук з польськими козаками Якубом Трояновським ╕ Андже╓м Св╕дерським.
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 12.06.2009 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7387
|