"Кримська Свiтлиця" > #18 за 03.05.2008 > Тема "З потоку життя"
#18 за 03.05.2008
ТРИ ╤ВАНИ
МАЙЖЕ ПРИТЧА
В природ╕ кожна жива ╕стота народжу╓ться не якимось абстрактним живим орган╕змом, а конкретно кимось: слоненятком, ча╓нятком, хамелеончиком... Вже в╕д самого народження кожне оте ХТОСЬ зна╓, що воно за зв╕р ╕ де його м╕сце в цьому безк╕нечному св╕т╕. Ви погляньте, з яким усв╕домленням справи скубуть травичку дводенн╕ гусенятка, ╕ варто лише якомусь курчатку приблукати до ╖хнього гурту, як вс╕ дружно п╕дн╕мають голови й починають застережливо сичати. Розум╕ють, що появилось щось чуже, не ╖хн╓, а тому й хвилюються. Хто це, чого сюди приблукав ╕ що збира╓ться тут робити? Така небайдуж╕сть до навколишн╕х под╕й допомага╓ й курчатку збагнути, що безв╕дпов╕дальним бути не можна, ╕ воно швиденько поверта╓ться в захисток сво╓╖ матус╕. Три ╤вани (╤ван Х., ╤ван У., ╤ван З.) теж народилися не просто абстрактними гомо сап╕╓нсами, а конкретно укра╖нцями. Та у людей, на в╕дм╕ну в╕д тварин, кр╕м б╕олог╕чного ╕сну╓ ще й соц╕альне народження. ╤ коли б лих╕ люди не зруйнували ╖хн╕ с╕мейн╕ осередки, дали б ╖м ╖хн╕ укра╖нськ╕ матер╕ ╕ друге, соц╕альне, укра╖нське народження. ╤ стали б ╤вани справжн╕ми козаками, гармон╕йними витворами природи. ╤ доклали б сво╖х сил для примноження добра, батькам на вт╕ху, В╕тчизн╕ на славу. Але не довелося матерям дати ╖м друге, соц╕альне народження. Мат╕р ╤вана Х. заслали за тридев’ять земель, в тридесяте царство, в непрох╕дн╕ л╕сов╕ хащ╕. За те, що мала працьовит╕ руки, не пиячила, не волочилась, а дбала для сво╓╖ дитини. Заздр╕сно стало чужинцям, що ╖╖ с╕м’я живе в такому достатку. Запроторили в сво╖ кра╖, щоб на них працювала. Мат╕р ╤вана У. побили батогами ╕ посадили у в’язницю. Вона, бачте, зр╕зала на д╕д╕вському пол╕, яке сама ж ╕ обробляла, п’ять колосочк╕в, щоб порятувати в╕д голоду свого сина, бо вигребли недолюдки вс╕ харч╕ з дому. А на д╕д╕вське поле кинули сво╖м загребущим оком ╕ забажали, щоб воно ╖х годувало. Мат╕р ╤вана З. ╕ побили, ╕ в кайдани закували, та ще й в концтаб╕р, як ворога народу, етапували. Бо давала харч╕ укра╖нцям, як╕ повстали проти отого всього «щастя», принесеного чужинцями. Тож вдруге народжували цих ╤ван╕в не матер╕ ╕ нав╕ть не сус╕дськ╕ ж╕нки. А виховували ╖х все т╕ ж приблудн╕ чужинц╕, що настановили себе хазяями на батьк╕вськ╕й земл╕ наших ╤ван╕в. ╤ втовкмачували ╖м в центральну звивину прямий, як швор╕нь, постулат, що бути самим собою (тобто укра╖нцем) - злочин. Любити свою мову, р╕дних, народ, Батьк╕вщину - великий гр╕х, нац╕онал╕зм. Любити можна т╕льки «соц╕ального батька», а мову, р╕дних, народ ╕ Укра╖ну треба зневажати. ╤ почали т╕ ╤вани плювати на все р╕дне; мови зр╕катися, батьк╕в цуратися, служити не народу р╕дному, а отому псевдобатьку, що все оце в голову втовкмачував, ╖хн╓ родинне щастя руйнував. ╤ван Х. забув свою мову, почав по-чужому цвенькати. Тож говорить щось, а люди його не розум╕ють. Чужинц╕ розум╕ють, але р╕внею соб╕ не вважають, гордують знатися з юдою. «Пошёл вон, хохол продажный. - Иди, - см╕ються - служи атечеству». ╤ван У. теж зр╕кся р╕дно╖ мови. Але, навчений г╕рким досв╕дом попереднього ╤вана, не пристав ╕ до чужинц╕в. Заговорять до нього чужинською мовою - не в╕дпов╕да╓. Бо заговорити московською чи китайською... означало б стати московином чи китайцем. А чим це краще, н╕ж бути укра╖нцем? Отож ╕ мовчить ╤ван У., н╕ з ким не сп╕лку╓ться. А ╤ван З. - той ще дал╕ п╕шов. Збагнув: щоб не бути самим собою - не обов’язково по-московськи чи китайськи говорити. Можна взагал╕ видавати себе не за чолов╕ка, а за... ж╕нку. Нав╕ть за чолов╕ка зам╕ж вийшов! Але такий же нещасливий, як ╕ перш╕ дво╓: стороняться його люди, зневажають... А зневажають тих ╤ван╕в тому, що жоден з них не збагнув елементарно╖ ╕стини, зрозум╕ло╖ нав╕ть гусенятку, курчатку ╕ кожному ХТОСЬ з цього вельми розма╖того св╕ту. Не змогли ╤вани розп╕знати в соб╕ оте ХТОСЬ, оте сво╓ власне укра╖нське «я», а отже ╕ визначитись з м╕сцем, визначеним ╖м природою. А тому ╕ кидаються в╕д одного берега до ╕ншого та страждають. Нема в них н╕ тепер╕шнього, н╕ майбутнього. Не продовжать вони укра╖нський родов╕д, не принесуть добра, не примножать слави В╕тчизни, нав╕ть за батьк╕в сво╖х, за пон╕вечене щастя не помстяться. Згинуть десь безсл╕дно чужими попихачами ╕ н╕хто ╖х не згада╓ добрим словом. Х╕ба що чужий дядько, споживаючи награбоване в ╤ван╕в, згада╓ ╖х та презирливо сплюне: «Тьфу... Разве это люди были?... Так, ошибка природы». А хто винен? Павло СУЩЕНКО. с. Олександр╕вка Красногвард╕йського р-ну АРК.
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 03.05.2008 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5858
|