"Кримська Свiтлиця" > #41 за 12.10.2007 > Тема "Урок української"
#41 за 12.10.2007
ДВ╤ БАТЬК╤ВЩИНИ ДОК╤╥ ДЯГ╤ЛЕВО╥
Педагоги Севастополя вчергове в╕дзначили День учителя. Традиц╕йн╕ збори, нагороди, в╕тання та посм╕шки. Серед кращих – ╕ Док╕я Дяг╕лева, зав╕дуюча дитячим навчальним закладом № 12. Педагог за покликанням, вона в╕ддала вихованню д╕тей ц╕лих 33 роки. Це саме в цьому дитячому садку у 1994 роц╕, ран╕ше в╕д ╕нших, було запроваджено вивчення укра╖нсько╖ мови. З тих п╕р пройшло 13 рок╕в, а дитячий навчальний заклад №12 по вулиц╕ Музики й зараз ╓ зразком для ╕нших. Вона народилася на ╤вано-Франк╕вщин╕, у сел╕ Рожн╕в, б╕ля сам╕с╕ньких Карпат, але каже, що ма╓ дв╕ батьк╕вщини, бо так само закохана у Крим. Часто бува╓ дома, бо там лишила стареньку мат╕р. Перейма╓ться проблемами ╤вано-Франк╕вщини ╕ так само бачить ╖х у Криму. З г╕ркотою говорить про передвиборн╕ перегони, дивуючись жорстокост╕ опонент╕в. Там, на Кос╕вщин╕, хоч не замазують портрети опонент╕в, а у Криму чомусь не так. - Я так пишаюся сво╖ми земляками, але й Севастополь за 33 роки став мен╕ дуже р╕дним. Мен╕ нав╕ть важко визначитися, де мого серця б╕льше, але хот╕лося б толерантн╕сть мо╖х земляк╕в перенести сюди, до Севастополя. - Чому Ви стали вихователем? - Мама працювала у дитячому садку, правда, кухарем. Але у сел╕ тод╕ велико╖ р╕зниц╕ м╕ж вихователем ╕ кухарем не було. Й д╕ти ╕нколи за в╕дсутност╕ виховательки залюбки залишалися з кухарем. Я бачила, як у мами виходить працювати з д╕тьми. ╥╖ надзвичайно любили д╕ти, а вона ╖х – ще б╕льше. Це, напевне, мен╕ передалося в╕д мами. З сьомого класу я була вожатою у школяр╕в, що були молодше лише на три роки. А коли зак╕нчила школу, то мо╖ так зван╕ вихованц╕ вс╕м класом прийшли прив╕тати мене, принесли кв╕ти. З тих п╕р у мене було багато р╕зних нагород, я вдячна людям за те, що ц╕нують мою працю, але скажу вам, та нагорода за роботу вожато╖ була для мене найвагом╕шою. Саме тод╕ я вир╕шила працювати з д╕тьми. Отже, в 15 рок╕в я почала збиратися в педагог╕чне училище, але у сел╕ за радянських час╕в не видавали дов╕дки, аби молодь не покидала село й працювала у колгосп╕. Та через два роки я таки по╖хала вступати до Черн╕вецького державного ун╕верситету на ф╕лолог╕чний факультет. П╕сля його зак╕нчення я р╕к працювала вчителькою в Путил╕ Черн╕вецько╖ област╕. Одного разу, читаючи на уроц╕ Шевченка, раптом в╕дчула, що втрачаю голос. 10 дн╕в не говорила зовс╕м. Л╕кар╕ визнали проблему досить серйозною, пов’язаною ще й з кл╕матичними умовами проживання, порадивши пере╖хати у п╕вденн╕ райони кра╖ни та зм╕нити профес╕ю. Тод╕ мен╕ здалося, що життя зак╕нчилося. Пере╖жджаючи до Криму, я вибрала Севастополь, ╕ знову ж таки не випадково. Колись, ще в 7-му клас╕, працюючи вожатою у чотирикласник╕в, я мала за н╕ч зробити ст╕нну газету до Дня Перемоги. Треба було не лише написати про в╕йну, а ще й зробити малюнки. Художник з редколег╕╖ лежав у л╕карн╕, то мусила сама бути ╕ кореспондентом, ╕ художником. Пригадую, тод╕ мен╕ потрапила до рук невелика книжечка (нав╕ть не пам’ятаю автора) про Малахов Курган та оборонн╕ бо╖ на ньому. За н╕ч я ╖╖ “проковтнула”, а вранц╕ за власною уявою намалювала той Малахов Курган. Бо х╕ба можна було нав╕ть припуститися думки, що ст╕нгазета не вийде вчасно? З того дня я почала читати все про Севастополь, що т╕льки могла в╕днайти у б╕бл╕отец╕. М╕сто, його вулиц╕, ╕стор╕ю я вивчила заочно. Тому коли л╕кар╕ порадили перебратися на п╕вдень, довго не роздумувала, куди ╖хати – ноги сам╕ понесли мене до Севастополя. Скажу одразу, у 1975 роц╕ представникам Зах╕дно╖ Укра╖ни влаштуватися на роботу у Севастопол╕ було непросто. Я нав╕ть почула таке: повертайся, д╕вчино, назад, на свою Зах╕дну Укра╖ну. Мен╕ не в╕дмовили лише на флот╕, на щастя, там був потр╕бен зав╕дуючий б╕бл╕отекою при в╕йськов╕й частин╕. Графа анкети: при╖хала вчитися чи працювати не в╕дпов╕дала д╕йсним прагненням й одразу була зам╕нена на “бажаю жити у Севастопол╕”. Кадровик наполягав на в╕дпов╕дному запис╕, але я вперлась ╕ стояла на сво╓му. Виручив командир в╕йськово╖ частини, втрутившись у ситуац╕ю: “Та не ч╕пайте ╖╖, нехай пише, як хоче!” - гримнув в╕н на прац╕вника в╕дд╕лу кадр╕в ╕ моя доля була вир╕шеною: я отримала прописку ╕ була дуже вдячна воякам-чорноморцям за облаштування на новому м╕сц╕. Працюючи у б╕бл╕отец╕, Док╕я Дяг╕лева зак╕нчила курси екскурсовод╕в. Працювала ним лише у вих╕дн╕ або п╕д час в╕дпустки. З голосом ще були проблеми, але вже не так╕ страшн╕, кл╕мат таки зробив свою справу. У б╕бл╕отец╕ пропрацювала недовго, в╕дсутн╕сть житла змусила ╖╖ стати вихователем гуртожитку буд╕вельно╖ орган╕зац╕╖. Через 9 рок╕в кер╕вництво буд╕вельного тресту запропонувало ╖й очолити один ╕з дитячих садк╕в. П╕зн╕ше, у 1989 роц╕, коли проблема житла, нарешт╕, була вир╕шена, пан╕ Док╕я стала зав╕дуючою дитячого садка № 12, що на вулиц╕ Музики, яким керу╓ ╕ зараз, в╕с╕мнадцятий р╕к посп╕ль. У 1994 роц╕ кер╕вництво районного в╕дд╕лу осв╕ти вперше поставило запитання, ц╕лком схоже тод╕ на риторичне: “Хто хоче мати виховател╕в укра╖нсько╖ мови у дитсадках?” Бажаючих не було. Лише пан╕ Дяг╕лева одразу написала заяву. ╤ почалася робота з кожним батьком, з кожною мамою. А д╕тей було б╕льше н╕ж 100. Не вс╕ з них одразу погоджувалися. Але повол╕ вс╕ дали згоду на вивчення укра╖нсько╖ мови. - Виховател╕ з╕ знанням укра╖нсько╖, - згаду╓ Док╕я Дмитр╕вна, - з’явилися лише через два роки п╕сля написання заяви. До тих п╕р мову викладала я сама. Дитсадок першим у м╕ст╕ набув статусу дитячого закладу з поглибленим вивченням укра╖нсько╖ мови. Зараз у нас д╕ти р╕зних нац╕ональностей, але проблем не виника╓. Навпаки, прагматичн╕ батьки рад╕ють з того, що д╕ти йдуть до школи п╕дготовленими з укра╖нсько╖ мови, культури, мають уяву про державну символ╕ку. Ран╕ше наших вихованц╕в забирала школа-л╕цей № 8, у як╕й створено в╕д першого до 11-го по одному класу з укра╖нською мовою навчання. Зараз наших д╕тей залюбки бере школа № 61, розташована поруч. - ╢ ще як╕сь особливост╕ у Вашому дитячому заклад╕? - Ми намага╓мося, кр╕м знань, прищепити д╕тям бажання ╖х отримувати, вважаючи це найголовн╕шим. Адже зараз таке широке поле для засво╓ння ╕нформац╕╖. Пер╕одична преса та методична л╕тература у садку ╓ повн╕стю. - А “Кримська св╕тлиця” ╓? - От якраз вашо╖ газети нема╓. - А чому? - Вона не входить до списку пер╕одично╖ преси, педагог╕чно необх╕дно╖ для навчання. - А хто це вир╕шив? - Ви розум╕╓те, в чому р╕ч, ╓ ось, наприклад, те, що потр╕бно дошк╕льному св╕ту. - Але ж ран╕ше, пам’ята╓ться, у вас газета була. - Так. Але ран╕ше б╕льше грошей давали на передплату. Хоч в╕дсутн╕сть газети – це, я думаю, ╕ м╕й недогляд. Бо “Кримська св╕тлиця” да╓ чимало ╕нформац╕╖ про минуле й сьогодення держави. Кр╕м того, вона ма╓ л╕тературн╕ стор╕нки. Ми з вами особисто ран╕ше сп╕впрацювали т╕сн╕ше, а зараз трохи роз╕рвали зв’язок, може, тому так ╕ вийшло. Я ц╕лком погоджуюся з пан╕ Док╕╓ю, ╕ наста╓ час соромитися вже мен╕ сам╕й. Напевне, не можна надовго залишати «без догляду» респондент╕в - як дорослих, так ╕ маленьких, а то, бач, вже й наше “Джерельце” – ╓дина на весь Крим укра╖нськомовна кольорова дитяча газета, яка робиться руками кримсько╖ д╕твори, як з`ясувалося, вислизнуло з перел╕ку “педагог╕чно необх╕дно╖ преси” для дошколят!? Тож ма╓мо разом спрямувати його у таке потр╕бне й корисне для малеч╕ русло. Л╕д╕я СТЕПКО. м. Севастополь.
На фото: Док╕я Дяг╕лева з╕ сво╖ми вихованцями.
"Кримська Свiтлиця" > #41 за 12.10.2007 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5191
|