"Кримська Свiтлиця" > #39 за 28.09.2007 > Тема "З потоку життя"
#39 за 28.09.2007
УКРА╥НСЬКЕ К╤НО ПРОДОВЖУ╢ ДИВУВАТИ
НАЙГОЛОВН╤ШЕ З МИСТЕЦТВ
П╤Д ТАКОЮ НАЗВОЮ В РЕСПУБЛ╤КАНСЬКОМУ ╤НФОРМАЦ╤ЙНОМУ ЦЕНТР╤ "КРИМ" (КОМ╤ТЕТ З ╤НФОРМАЦ╤╥ РАДИ М╤Н╤СТР╤В АР КРИМ) В╤ДБУЛАСЯ ПРЕС-КОНФЕРЕНЦ╤Я З ОЛЬГОЮ ПРУДН╤КОВОЮ-ЮШКОВОЮ, ГОЛОВОЮ СП╤ЛКИ К╤НЕМАТОГРАФ╤СТ╤В АРК Прес-конференц╕я була приурочена профес╕йному святу "людей к╕но", яких надиха╓ десята Муза. Справа у т╕м, що друга субота вересня у наш╕й держав╕ зг╕дно з Указом Президента ╕ сп╕льним р╕шенням ус╕х к╕нематограф╕ст╕в Укра╖ни стала профес╕йним святом прац╕вник╕в к╕нематограф╕╖, а прост╕ше цей день ╓ Днем укра╖нського к╕но. В╕н був обраний уже в роки незалежност╕ не випадково. У часопростор╕ цей день найближчий до дня народження ген╕ального укра╖нського к╕норежисера, поета к╕но, письменника Олександра Довженка, який з`явився на св╕т 10 вересня 1894 року. Свого часу один ╕з ген╕╖в н╕мого к╕но Чарл╕ Чапл╕н зазначив: "Слов’янство поки що дало св╕тов╕ в к╕нематограф╕╖ одного великого митця, мислителя ╕ поета - Олександра Довженка". Сп╕лкування з пан╕ Ольгою пройшло у форм╕ бес╕ди. Вона коротко, але зм╕стовно окреслила сучасний стан укра╖нського ╕ кримського к╕нематографа зокрема. К╕нематографу у розум╕нн╕ одного з вид╕в зображального мистецтва ╕ ц╕ло╖ живо╖ системи, яка творить св╕й продукт - ф╕льм. Кр╕м того, як людина творчо╖ профес╕╖, пан╕ Ольга не могла не внести певного сво╓р╕дного колориту у сп╕лкування. Вона почала його з цитат в╕домих людей: "Здивування нам╕ча╓ кордони нашого п╕знання ╕ доводить част╕ше не ст╕льки досконал╕сть речей, ск╕льки недосконал╕сть розуму нашого" (Франсуа Ларошфуко, французький письменник-морал╕ст XVII стол╕ття). "Щоб здивуватися, достатньо одн╕╓╖ хвилини; щоб зробити дивовижну р╕ч, необх╕дно багато рок╕в" (Клод Гельвец╕й, французький ф╕лософ-просв╕титель XVII╤ стол╕ття). "Скажи мен╕, кому ти диву╓шся, ╕ я скажу тоб╕, хто ти, хоча б в╕дносно таланту, характеру ╕ смаку" (Огюст де Сент-Бев, французький письменник Х╤Х стол╕ття). Цитування в╕дразу створило специф╕чний м╕крокл╕мат у зал╕ ╕нформац╕йного центру ╕ дало зрозум╕ти, що мова п╕де про укра╖нське к╕но, як таке, що здатне сьогодн╕ дивувати сво╖м мистецьким р╕внем, яке визнають поза межами держави ╕ не завжди у н╕й. (Мова, наприклад, йде про ф╕льм 2003 року режисера Олеся Сан╕на "Мамай", який не був г╕дно в╕дзначений вдома ╕ який, м╕ж ╕ншим, запросили на Каннський фестиваль, а деяк╕ творч╕ знах╕дки тандему Сан╕на-режисера - Михальчука-оператора уже почали використовувати закордонн╕ колеги.) Кр╕м того, на прес-конференц╕╖ говорилося ╕ про стр╕чки в╕д Укра╖ни, як╕ стали об’╓ктами подиву фестивалю "К╕но-Ялта 2007". Це картини: "╤нд╕" режисера Олександра Кири╓нка, "Аврора" - Оксани Байрак, "Два в одному" - К╕ри Муратово╖, "Б╕ля р╕чки" - перша повнометражна робота ╢ви Нейман. Пот╕м пан╕ Ольга коротко охарактеризувала р╕зн╕ к╕нофестивал╕, як╕ проводяться в Укра╖н╕. Вона зазначила, що фестиваль "Молод╕сть" сьогодн╕ ╓ фестивалем категор╕╖ "А", тобто, в╕н визнаний у св╕т╕. "Кришталев╕ джерела" - це фестиваль молодого к╕но. "К╕нок╕ммер╕я" - аматорського к╕но, який проводиться уже втрет╓ в Херсон╕. А пров╕дною темою к╕нороб╕т на "Terra vita" ╓ еколог╕я природи ╕ духовност╕. Закцентувала увагу пан╕ Ольга на персонал╕ях ╕ студ╕ях, але вже наших, кримських. Це, звичайно ж, ЗАТ "Ялтинська к╕ностуд╕я" на чол╕ з Дмитром Тараном, п╕д чи╖м началом працюють як╕сн╕ кадри. ТОВ "Ялта-ф╕льм" з Робертом Кромб╕, Андр╕╓м та Артуром Новиковими - ╕ з сучасним техн╕чним оснащенням. Студ╕я "От╓ч╓ство" Бориса Ма╓вського з високояк╕сним к╕нокра╓знавством. Студ╕я "Н" ╤горя Н╕замутд╕нова теж з гарним к╕нокра╓знавством. Студ╕я "Кримк╕нохрон╕ка" з Германом Таракановим. А ще к╕нооб’╓днання "Муза Х" Валер╕я Погр╕батька, як╕й уже 25 рок╕в, ╕ з яко╖ вийшло, за словами пан╕ Ольги, багато талановитих ╕ квал╕ф╕кованих тележурнал╕ст╕в. Ф╤НАНСИ В К╤НО Поговорили на прес-конференц╕╖ ╕ про державну п╕дтримку к╕нематографу, про ф╕нансову ситуац╕ю. Розказали журнал╕стам, що вид╕ляють у нас на к╕но в кра╖н╕ приблизно 50 м╕льйон╕в гривень. З них частина ╕де на ф╕нансування масштабного проекту визнаного автора, а ╕нша - на дебют молодого режисера. ╤ ╓ квал╕ф╕кована ком╕с╕я, яка визнача╓ тих щасливц╕в, яких будуть ф╕нансувати. Щодо АР Крим, то кожного року на к╕но тут вид╕ля╓ться р╕зна сума. Колись все починалося з 100 тисяч гривень, пот╕м 300, а сьогодн╕ це б╕льше 600 тисяч. ╤ математика тут така: приблизно 90 тисяч гривень заплановано витратити на оновлення в╕деопрокатно╖ техн╕ки, 50 тис. - на поповнення к╕нофонду, 60 тис. - на ремонт к╕носховищ, ╕ близько 350 тис. - це сума р╕чно╖ зарплатн╕ 22-х прац╕вник╕в. ЩЕ ДЕЩО ПРО ГРОШ╤ В Укра╖н╕, кр╕м усього, можна спостер╕гати частковий поступ комерц╕йних к╕нопроект╕в. Так, укра╖нський к╕нодистриб’ютор "Артхаус Траф╕к" в╕дкрив нову стор╕нку у в╕тчизняному к╕новиробництв╕ - у кв╕тн╕ 2006 року в широкий к╕нопрокат вийшов перший укра╖нський трилер "Штольня". Ф╕льм за вс╕ма ознаками досить ц╕кавий. По-перше, в╕н ╓ першим незалежним 100% комерц╕йним проектом. По-друге, знятий укра╖нською мовою для широко╖ глядацько╖ аудитор╕╖. По-трет╓, побудований на суто укра╖нських реал╕ях. К╤НО ╤ ЗАКОН З 23 с╕чня 2003 року в держав╕ д╕╓ Закон Укра╖ни "Про загальнодержавну програму розвитку к╕но╕ндустр╕╖ на 2003-2007 роки", завданням якого ╓ створення належних умов для розвитку к╕нематограф╕╖ Укра╖ни, в╕дновлення рол╕ ╕ впливу нац╕онального к╕нематографу у культурн╕й, соц╕альн╕й ╕ духовн╕й сферах життя укра╖нського народу, в╕дновлення к╕нематограф╕╖ як конкурентоспроможно╖ галуз╕, вдосконалення механ╕зм╕в позабюджетного ф╕нансування та залучення в к╕нематограф╕ю Укра╖ни ╕нвестиц╕й. Витримки з п╕дсумк╕в соц╕ально-економ╕чного розвитку в галуз╕ культури за 6 м╕сяц╕в 2007 року. За зв╕тний пер╕од М╕н╕стерством культури з метою виконання завдань поставлених Каб╕нетом М╕н╕стр╕в Укра╖ни (№ 554 в╕д 21 травня) "Про п╕дсумки соц╕ально-економ╕чного розвитку Укра╖ни в 2006 роц╕ ╕ основн╕ завдання на 2007 р╕к" напрацьований комплекс засоб╕в щодо реал╕зац╕╖ державно╖ пол╕тики у галуз╕ культури. Так, в рамках Програми вдосконалення к╕нообслуговування в АР Крим на 2006-2007 роки, затверджено╖ Постановою Верховно╖ Ради АРК (№283-56 в╕д 20 грудня 2006 року), проведен╕ так╕ заходи: - для студент╕в Коледжу економ╕ки ╕ управл╕ння проведен╕ к╕ноуроки-лекц╕╖ "К╕номаршрути Криму" з демонстрац╕╓ю ф╕льм╕в кримсько╖ тематики; - в навчальних закладах м╕ст ╕ район╕в Криму демонструвались ф╕льми з╕ шк╕льних предмет╕в у рубриц╕ "Класний час в к╕нозалах", в загальноосв╕тн╕х школах № 22, 4, 43, 37, 5, 13, 15, 39, 27 в╕дбулися покази ф╕льм╕в на тему СН╤Ду, наркоман╕╖ з проф╕лактичною метою тощо; - в Укра╖нськ╕й школ╕-г╕мназ╕╖ ╕ в Кримському ун╕верситет╕ культури, мистецтв ╕ туризму був проведений "Тиждень укра╖нського к╕но". Варто зазначити, що к╕ноуроки на сьогодн╕ - це явище, що переходить у традиц╕йне. За словами Ольги Прудн╕ково╖-Юшково╖, так╕ уроки проводяться сьогодн╕ в Будинку к╕но на площ╕ Сов╓тськ╕й. Щодо "Тижня укра╖нського к╕но", п╕д час якого демонструвалися, зокрема, ф╕льми про вояк╕в УПА, то досить скандальну ситуац╕ю, яка була з цим пов’язана у травн╕ поточного року, пан╕ Ольга прокоментувала так: "Треба к╕ностр╕чку спочатку побачити, а вже пот╕м критикувати. Хот╕лося б, щоб спочатку ви стали нашими глядачами, а вже пот╕м критиками".
ГРОМАДСЬКА ДУМКА ╤ К╤НО. СПРОБА ДОСЛ╤ДИТИ Коли ми говоримо про укра╖нське к╕но, то найб╕льше опису╓мо певн╕ недол╕ки, нестаб╕льний сучасний стан, певну кризов╕сть ╕ таке ╕нше. Згаду╓мо роки б╕льшовицьких репрес╕й ╕ т╕ к╕ношедеври, як╕ були створен╕ тод╕. Наприклад, феномен укра╖нського поетичного к╕но ("Земля" О. Довженка). А яких митц╕в св╕тового масштабу подарувала к╕нематографу наша щедра земля: це ╕ С. Параджанов, К. Муратова, Р. Балаян, Ю. ╤лл╓нко, ╤. Миколайчук, Л. Биков, Б. Ступка та багато-багато ╕нших. Чомусь коли йдеться про наш к╕нематограф, то почасти не зверта╓ться увага на глядача. Ми забува╓мо звернутися до нього, поц╕кавитися, що б йому хот╕лося бачити на екран╕. Але ж саме вивчення сусп╕льно╖ думки, яке дозволя╓ зрозум╕ти зац╕кавлення ╕ потреби реальних ╕ потенц╕йних к╕ноглядач╕в ╕ ╓ одн╕╓ю з найважлив╕ших умов подолання кризовост╕ в ╕снуюч╕й ситуац╕╖. Саме крок у цьому напрямку з╕н╕ц╕ював к╕нознавець Олександр Рутковський у 2003 роц╕. В╕н не лише запропонував провести перше в Укра╖н╕ спец╕ал╕зоване досл╕дження у галуз╕ соц╕олог╕╖ к╕но, але й розробив проект "Укра╖нська альтернатива". У його рамках в╕н п╕дготував листи-опитування для експерт╕в ╕ масово╖ аудитор╕╖. Консультативну допомогу пану Рутковському надали сп╕вроб╕тники ╤нституту соц╕олог╕╖ НАН Укра╖ни, зокрема, ╢вген Головаха, доктор соц╕олог╕чних наук, ╕ Натал╕я Пан╕на. Серед висновк╕в ╕ даних досл╕дження, зокрема, так╕: ставлення до укра╖нського к╕но склалося п╕д впливом ретроспективних вражень щодо радянського к╕но. На тл╕ цього у масов╕й св╕домост╕ ╕сну╓ досить висока оц╕нка художнього р╕вня укра╖нського к╕ноф╕льму. Щодо питання "Як╕ б ф╕льми ви хот╕ли подивитися, якби у вас був виб╕р?", то 34% опитаних надали перевагу укра╖нському к╕нопродукту. Ц╕кавим ╓ ╕ наступний факт - досл╕дження показали, що принаймн╕ третина опитуваних проявила готовн╕сть дивитися сучасн╕ в╕тчизнян╕ стр╕чки, незважаючи на те, що критики писали зовс╕м ╕нше. Щодо мови створюваних ф╕льм╕в, то як би це було не парадоксально, але найб╕льш популярною серед глядач╕в виявилася позиц╕я, яку складно реал╕зувати на практиц╕ - дублювання. А от л╕беральний вар╕ант розв’язання даного питання - пропозиц╕я надати авторам ф╕льму право самим обирати мову для озвучування твору - не викликала велико╖ к╕лькост╕ позитивних оц╕нок.
КРИМ - К╤НО - ОКСЮМОРОН На планет╕ Земля сила-силенна прекрасних м╕сць, як╕ нав╕ть стали нац╕ональними в╕зит╕вками у к╕но. Швейцар╕ю ми вп╕зна╓мо на екран╕ по г╕рських л╕сах, Ф╕нлянд╕ю - по озерах, Туркмен╕стан - за п╕щаними пустелями, США - по прер╕ях... Але все це можна знайти ╕ зняти у нас в Криму. Крим - це по╓днання непо╓днуваного, де можна пройтися стежками к╕нематографу у сиву давнину тисячол╕ть ╕ у незв╕дане майбуття, у кожен куточок св╕ту... Д╕йсно, укра╖нське к╕но може ╕ повинне дивувати не т╕льки нас, а й увесь св╕т, показуючи "св╕тову гармон╕ю життя". Тож хочеться в╕рити, що найб╕льше здивування у нас ще попереду - ╕ нав╕ть не дуже далеко за горизонтом! Катерина КРИВОРУЧЕНКО.
ТИМ ЧАСОМ... ЗЛОЧИНЦЯМ НЕ М╤СЦЕ НА КИТАЙСЬКИХ ЕКРАНАХ! Державний ком╕тет у справах рад╕о, к╕но та телебачення КНР заборонив випускати на екрани телесер╕али крим╕нального зм╕сту. Це особливо стосу╓ться ф╕льм╕в, в яких злочини скоюють представниц╕ слабко╖ стат╕, пов╕домля╓ пек╕нський кореспондент УКР╤НФОРМу. Держком╕тет обрушив св╕й гн╕в на популярний у кра╖н╕ сер╕ал "Червоний знак запитання", в основу сюжету якого лягли реальн╕ под╕╖. "Екран╕зац╕я погана ╕ вульгарна, оск╕льки вона фокусу╓ увагу ╕ показу╓ сам процес ско╓ння злочин╕в, що несе негативний соц╕альний ефект ╕ ставить тавро ганьби на ╕м╕дж вс╕╓╖ ╕ндустр╕╖ виробництва телев╕з╕йних драм", - йдеться в циркуляр╕ держустанови. Цим органом створено 4-ступ╕нчасту систему цензури знятих у Кита╖ телесер╕ал╕в. За системою, починаючи з лютого, кожна стр╕чка повинна отримати дозв╕л Громадського Департаменту ЦК Компарт╕╖ Китаю. Кр╕м ╕грових ф╕льм╕в, суворо╖ цензури зазнають ╕ документальн╕ сюжети про серйозн╕ злочини, як╕ несуть загрозу громадськ╕й безпец╕. Заборонен╕ до показу ╕ репортаж╕, в яких розпов╕да╓ться про д╕╖ пол╕ц╕╖ щодо розкриття таких злочин╕в. Метою под╕бних заход╕в ╓ "створення здорового ╕ сприятливого соц╕ального кл╕мату, що особливо важливо для виховання п╕дростаючого покол╕ння", пов╕домля╓ С╕ньхуа. У вересн╕ 2006 року Держком╕тет наклав заборону на показ у прайм-тайм╕ ╕ноземних мультф╕льм╕в, а в с╕чн╕ нин╕шнього року заборонив показ по ТБ кра╖ни "вульгарного реал╕т╕-шоу".
"Кримська Свiтлиця" > #39 за 28.09.2007 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5145
|