Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРЕЗИДЕНТ НА АСКОЛЬДОВ╤Й МОГИЛ╤ УШАНУВАВ ПАМ’ЯТЬ ГЕРО╥В КРУТ
Володимир Зеленський зустр╕вся з курсантами й л╕це╖стами в╕йськових навчальних заклад╕в та...


«ЧЕСТЬ ДЛЯ МЕНЕ»
Ахтем Се╕табла╓в показався ╕з Залужним та розпов╕в про ╖хню зустр╕ч…


УКРА╥НА В Н╤Ч НА 27 ЖОВТНЯ ВОСТАНН╢ МА╢ ПЕРЕЙТИ НА ЗИМОВИЙ ЧАС
Це передбачено ухваленим Верховною Радою законом, яким скасовано перех╕д з л╕тнього на зимовий...


ВОЛЯ ДО ПЕРЕМОГИ
В╕д початку повномасштабного рос╕йського вторгнення загинуло майже 500 укра╖нських спортсмен╕в ╕...


ТРИ ДЕСЯТИЛ╤ТТЯ ДОПОМОГИ
Управл╕ння Верховного ком╕сара ООН у справах б╕женц╕в (УВКБ ООН) розпочало свою д╕яльн╕сть в...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 22.06.2007 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#25 за 22.06.2007
БЕЗ НЕЗАЛЕЖНОГО СУДУ ДЕМОКРАТ╤Я В УКРА╥Н╤ ПРИРЕЧЕНА
БОГДАН ФУТЕЙ

Богдан Футей - федеральний суддя США, доктор юриспруденц╕╖, почесний доктор ╕ професор УВУ, Прикарпатського ун╕верситету ╕мен╕ Ю. Федьковича, радник Верховно╖ Ради Укра╖ни, радник робочо╖ групи Конституц╕йно╖ ком╕с╕╖ Укра╖ни, автор численних статей з юридичних та правових тем, а також монограф╕╖ "Становлення правово╖ держави в Укра╖н╕ 1991-2001 рр.".

Ще на початку року правники, як╕ стежать за переб╕гом под╕й в Укра╖н╕, у тому числ╕ ╕ я, констатували, що в Укра╖н╕ пану╓ правовий хаос. За останн╕ к╕лька м╕сяц╕в ситуац╕я не дуже зм╕нилася, навпаки - безлад поглибився й набув небезпечних ознак хрон╕чност╕.
Перед тим, як пол╕тична реформа набула чинност╕, реформування судово╖ системи було проголошене одним ╕з основних пр╕оритет╕в президента Ющенка. У сво╖й ╕навгурац╕йн╕й промов╕ 23 с╕чня 2005 року одним ╕з нагальних завдань держави в╕н назвав утвердження незалежного правосуддя та громадянського сусп╕льства, заснованих на принципах верховенства права. Парламент швидко придушив ц╕ намагання, в╕дмовившись приводити до присяги судд╕в Конституц╕йного суду, призначених президентом та з’╖здом судд╕в, а також звол╕каючи з обранням судд╕в за сво╓ю квотою. Усе це парал╕зувало роботу Конституц╕йного суду ╕ зробило його нездатним розглянути питання конституц╕йност╕ пол╕тично╖ реформи перед 1 с╕чня 2006 року, тобто до набуття реформою чинност╕.
22 березня 2006 року, напередодн╕ парламентських вибор╕в, Нац╕ональна ком╕с╕я з╕ зм╕цнення демократ╕╖ та утвердження верховенства права в Укра╖н╕ схвалила Концепц╕ю вдосконалення суд╕вництва для забезпечення справедливого суду в Укра╖н╕ в╕дпов╕дно до ╓вропейських стандарт╕в. Однак Ющенко не мав можливост╕ повною м╕рою вт╕лити в життя реформування судово╖ влади ╕ запровадження рекомендац╕й, що м╕стяться у концепц╕╖, оск╕льки п╕сля набрання чинност╕ пол╕тичною реформою в╕н пост╕йно займався доланням пол╕тичних та правових криз, як╕ виникали одна за одною.
П╕сля парламентських вибор╕в 2006 року здавалося, що р╕зн╕ фракц╕╖ зможуть працювати сп╕льно для досягнення основних ц╕лей, як╕ в╕дпов╕дали б нац╕ональним ╕нтересам. Але реальн╕сть виявилася зовс╕м ╕ншою: кожен крок уперед супроводжували два кроки назад. Правники передбачали таку деструктивну роботу Верховно╖ Ради, адже в╕дразу п╕сля вибор╕в парламент, усупереч Конституц╕╖, обмежив юрисдикц╕ю Конституц╕йного cуду, в╕дмовився обирати судд╕в за сво╓ю квотою ╕ привести до присяги судд╕в, призначених президентом та обраних з’╖здом судд╕в. 4 серпня 2006 року Верховна Рада ухвалила безпрецедентний, неконституц╕йний закон, яким заборонила Конституц╕йному cуду переглядати зм╕ни, внесен╕ до Конституц╕╖ в рамках пол╕тично╖ реформи. Тобто фактично КС заборонялося робити те, що в╕н повинен робити у першу чергу: обер╕гати Конституц╕ю ╕ тлумачити будь-як╕ зм╕ни до не╖. Не може, за визначенням, пол╕тична реформа, яка фактично зм╕ню╓ лад у кра╖н╕, мати ╕мун╕тет в╕д конституц╕йного перегляду. На жаль, з тих чи ╕нших причин президент Ющенко п╕дписав цей закон того ж самого дня.
Я, щонайменше, здивований р╕шенням кер╕вництва держави для розв’язання пол╕тично╖ кризи зробити крок назад у справ╕ впровадження верховенства права. Багато хто спод╕вався, що знайдеться принаймн╕ сорок п’ять народних депутат╕в для ╕н╕ц╕ювання конституц╕йного перегляду пол╕тично╖ реформи в ц╕лому.
Сл╕д зазначити, що закон, який сьогодн╕ не да╓ суддям Конституц╕йного cуду переглянути пол╕тичну реформу, - не ╓дина перешкода для КС на шляху розв’язання нин╕шньо╖ конституц╕йно╖ кризи. Чомусь зам╕сть того, щоб вир╕шувати справу, судд╕ уникають р╕шучих д╕й ╕ чекають, що, можливо, пол╕тична ситуац╕я "розсмокчеться" сама собою й не доведеться ухвалювати жодних р╕шень. Така тактика КС - величезна помилка, оск╕льки це мар╜╕нал╕зу╓ роль ус╕╓╖ судово╖ системи Укра╖ни, тимчасом як верховенство права ╕ демократ╕я лише почали утверджуватися. Незалежн╕сть суду необх╕дна сьогодн╕, ╕ судд╕ повинн╕ продемонструвати, що вони репрезентують не залежну в╕д виконавчо╖ та законодавчо╖ г╕лку влади.
Незалежн╕сть суду, вт╕м, не означа╓, що судд╕ можуть робити все, що ╖м заманеться. Вони повинн╕ д╕яти в╕дпов╕дно до Конституц╕╖ ╕ законодавства Укра╖ни. У п╕дсумку, судова незалежн╕сть значною м╕рою залежатиме в╕д св╕домост╕ й см╕ливост╕ самих судд╕в.
Нин╕ громадськ╕сть демонстру╓ низький р╕вень дов╕ри до укра╖нського правосуддя. Ситуац╕я пог╕ршу╓ться т╕╓ю обставиною, що н╕хто з можновладц╕в не поважа╓ суд. Однак це ╓ насл╕дком того, що судова влада не робить жодних крок╕в для розв’язання кризи. Н╕хто не поважатиме судд╕в доти, доки вони не почнуть поважати себе сам╕.
╢ два вим╕ри незалежност╕ судд╕в. По-перше, вони повинн╕ бути безсторонн╕ми посередниками, тобто незалежними ╕ нейтральними стосовно стор╕н у справ╕, що розгляда╓ться. Судд╕ мають вир╕шувати питання, як╕ виносяться на ╖хн╕й розгляд, неупереджено, на п╕дстав╕ факт╕в ╕ норм закону, без жодних втручань, стороннього впливу, тиску, стимул╕в чи погроз, як прямих, так ╕ опосередкованих, ╕з боку будь-яко╖ сторони чи органу. Моральна в╕ддан╕сть судд╕в ц╕й форм╕ судд╕всько╖ незалежност╕ виключа╓ фаворитизм ╕ корумпован╕сть ╕з судово╖ системи держави. Якщо судд╕ не зможуть дотриматися цього обов’язку, громадськ╕сть втратить в╕ру у фундаментальну р╕вн╕сть перед законом ус╕х без винятку громадян, а це призведе до цин╕зму й нестаб╕льност╕. По-друге, судова влада (а отже, ╕ кожен суддя) ма╓ бути р╕вноправною з ╕ншими г╕лками влади ╕ не залежною в╕д них. Судд╕ ╓ незалежними у цьому контекст╕, якщо вони не почуваються зобов’язаними перед ╕ншими г╕лками влади чи пол╕тичними парт╕ями. Однак нин╕ законодавча ╕ виконавча г╕лки влади в Укра╖н╕ намагаються брутально тиснути на судд╕вський корпус. Це небезпечно, адже вкрай важливо, щоб суди мали юрисдикц╕ю ╕ повноваження на стримування законодавчо╖ ╕ виконавчо╖ г╕лок влади шляхом визнання закон╕в та ╕нших правових акт╕в неконституц╕йними, якщо вони обмежують права громадян. Кр╕м того, судова незалежн╕сть матиме практичн╕ насл╕дки лише за умови, що законодавча ╕ виконавча г╕лки влади сприйматимуть ╕ виконуватимуть тлумачення судами цих акт╕в.
Як ринкова економ╕ка не може ╕снувати без права приватно╖ власност╕, так ╕ державний устр╕й, що заснований на принцип╕ верховенства права, не може ╕снувати без судово╖ незалежност╕. Без незалежного суду демократ╕я в Укра╖н╕ приречена.
Судова система повинна мати м╕цн╕ п╕двалини, що складалися б передус╕м ╕з високоосв╕чених, неп╕дкупних фах╕вц╕в та сильних профес╕йних правничих асоц╕ац╕й. Останн╕ в╕дпов╕датимуть за викриття випадк╕в неетично╖ повед╕нки з боку судд╕в ╕ (або) примусових д╕й щодо судд╕в, а також апелюватимуть до преси.
У Сполучених Штатах Америки основними захисниками ╕нтерес╕в ╕ водночас критиками судово╖ системи ╓ саме представники юридично╖ профес╕╖ (через Американську асоц╕ац╕ю адвокат╕в), юридичн╕ школи, а також засоби масово╖ ╕нформац╕╖. Якщо професори юридичних факультет╕в в Укра╖н╕, а також асоц╕ац╕╖ правник╕в, адвокат╕в Укра╖ни ╕, спод╕ваюся, Св╕товий конгрес укра╖нських юрист╕в почнуть публ╕чно висловлюватися з цих питань, укра╖нське сусп╕льство зрозум╕╓: якщо Укра╖на хоче бути справд╕ демократичною кра╖ною, без незалежного суд╕вництва рухатися дал╕ не можна.
Потр╕бно зм╕цнити наявн╕ стримування ╕ противаги, а не посилювати контроль за судовою владою з боку виконавчо╖ влади. Л╕кв╕дувати корумпован╕сть у судд╕вському середовищ╕ можна, надавши суддям адекватну зароб╕тну плату, забезпечивши належне ф╕нансування й забезпечення суд╕в, можлив╕сть нев╕дкладно╖ публ╕кац╕╖ ╕ доступн╕сть судових р╕шень для громадськост╕, прозор╕сть у зд╕йсненн╕ правосуддя та виконання судових р╕шень. Водночас б╕льша доступн╕сть судд╕в для громадян не повинна означати чи св╕дчити про допустим╕сть позапроцесуальних контакт╕в з╕ сторонами (ex parte communications) за зачиненими дверима. Ця практика ма╓ бути повн╕стю л╕кв╕дована. Кр╕м того, для впевненост╕ в достатн╕й квал╕ф╕кац╕╖ ос╕б, котр╕ призначаються на посаду судд╕в, може бути корисним запровадження системи ун╕ф╕кованих тест╕в, як це практику╓ться, наприклад, у Груз╕╖.
Правова ╕н╕ц╕атива в Центральн╕й ╢вроп╕ ╕ ╢враз╕╖ Американсько╖ асоц╕ац╕╖ адвокат╕в (ABA/CEELI) провела досл╕дження судово╖ системи Укра╖ни, ╕ результати засв╕дчили, що вона не в╕дпов╕да╓ стандартам демократично╖ держави, засновано╖ на принципах верховенства права. У цьому досл╕дженн╕ п╕д назвою "╤ндекс судово╖ реформи в Укра╖н╕" (про що писало "ДТ") зроблено оц╕нку стану судово╖ системи ╕ незалежност╕ судд╕в в Укра╖н╕ на предмет в╕дпов╕дност╕ фундаментальним м╕жнародним стандартам у ц╕й сфер╕. Судову систему розглянуто кр╕зь призму 30 фактор╕в, що охоплюють так╕ питання, як квал╕ф╕кац╕йний р╕вень ╕ осв╕та судд╕в, судов╕ повноваження, ф╕нансов╕ ресурси, структурн╕ гарант╕╖, прозор╕сть ╕ п╕дзв╕тн╕сть, а також ефективн╕сть судочинства. На жаль, як засв╕дчили результати цього анал╕зу, Укра╖на отримала позитивн╕ оц╕нки лише за чотирма факторами. Натом╕сть 15 ╕ндикатор╕в отримали негативн╕ оц╕нки; серед них - б╕льш╕сть чинник╕в, що пов’язан╕ з в╕дсутн╕стю незалежност╕ судд╕в при зд╕йсненн╕ правосуддя ╕ сторонн╕м впливом на ╕нш╕ аспекти роботи судд╕в, скрутним ф╕нансовим становищем суд╕в, а також непрозор╕стю судових процес╕в та документ╕в.
Багато проблем, з якими з╕штовху╓ться укра╖нська влада, могли б бути вир╕шен╕ за наявност╕ сильно╖ ╕ незалежно╖ судово╖ влади. Зокрема у зв’язку з тим, що президент Ющенко розпустив парламент, питання ╕мперативного мандата ╕ вибор╕в народних депутат╕в ╓ нагальним завданням.
Положення про ╕мперативний мандат закр╕плено у статт╕ 81 Конституц╕╖, яка вимага╓, щоб депутат, якщо в╕н хоче зберегти сво╓ м╕сце в парламент╕, залишався членом фракц╕╖ т╕╓╖ парт╕╖ чи блоку, за списком яких його було обрано. Адже народ голосу╓ за парт╕╖ (блоки) та ╖хн╕ програми, а не за конкретних кандидат╕в.
Водночас положення про ╕мперативний мандат - надзвичайно дискус╕йне. Стаття 81 Конституц╕╖ Укра╖ни щодо мандата народного депутата вида╓ться такою, що суперечить демократичним принципам ╕ не узгоджу╓ться з╕ статтею 1. Швидше за все, вона також порушу╓ ╓вропейськ╕ стандарти, сформульован╕ Радою ╢вропи. Б╕льше того, схоже, що стаття 81 Конституц╕╖ зобов’язу╓ депутат╕в передус╕м обслуговувати потреби ╖хн╕х парт╕й, а вже пот╕м - Укра╖нського народу, що вочевидь ╓ порушенням депутатсько╖ присяги, в╕дпов╕дно до статт╕ 79 Конституц╕╖. Кожен депутат присяга╓ "дбати про благо В╕тчизни ╕ добробут Укра╖нського народу" ╕ "виконувати сво╖ обов’язки в ╕нтересах ус╕х сп╕вв╕тчизник╕в". Противники ╕мперативного мандата також висловлюють стурбован╕сть тим, що можлива ситуац╕я, коли депутат не вважа╓ обслуговування потреб його парт╕╖ корисним для народу, але водночас може втратити сво╓ м╕сце у Верховн╕й Рад╕ за вих╕д ╕з парт╕╖. Це ╓ ще одним завданням, яке, у св╕тл╕ майбутн╕х вибор╕в, повинно бути вир╕шене р╕шучими д╕ями Конституц╕йного cуду.
Якщо укра╖нц╕ нин╕шнього року знову п╕дуть на виборч╕ д╕льниц╕, щоб обрати нових депутат╕в, постане багато нерозв’язаних проблем, отриманих у спадок в╕д попередн╕х вибор╕в. Нин╕ громадянам, як╕ прийдуть голосувати, буде в╕дкрито лише перших п’ять ╕мен у парт╕йному списку, що в╕домий як "закритий". Було б краще, якби громадяни бачили вс╕ ╕мена ("в╕дкритий" список), що дозволило б зробити правильн╕ший виб╕р. Зв╕сно, це завдало б багато адм╕н╕стративно╖ мороки, але наблизило б Укра╖ну до ╓вропейських демократичних стандарт╕в.
Врешт╕-решт, очевидно, що необх╕дно зд╕йснити певн╕ д╕╖ для уточнення ╕ зм╕цнення Конституц╕╖. Один ╕з можливих вар╕ант╕в для Конституц╕йного cуду - перегляд пол╕тично╖ реформи з метою встановити, як╕ поправки конституц╕йн╕, а як╕ необх╕дно зм╕нити чи нав╕ть скасувати всю пол╕тичну реформу. Цей вар╕ант - малоймов╕рний, бо Конституц╕йний cуд не бажа╓ ╕ нездатний зд╕йснювати правосуддя в атмосфер╕ пол╕тичних бур та катакл╕зм╕в. ╤нший вар╕ант - порозум╕ння президента з парламентом ╕ скасування пол╕тично╖ реформи, повернення до ориг╕налу Конституц╕╖ та вза╓мна сп╕впраця, спрямована на внесення зм╕н до Конституц╕╖ у належний спос╕б.
╤ останн╕й вар╕ант - це почати все спочатку й повн╕стю переписати Конституц╕ю. Другий вар╕ант - найбажан╕ший, бо ориг╕нал Конституц╕╖ мав дуже позитивн╕ в╕дгуки з боку Ради ╢вропи та Венец╕ансько╖ ком╕с╕╖ у план╕ високого р╕вня захисту прав людини. Мен╕ зда╓ться, що вади ориг╕налу Конституц╕╖ б╕льше полягали у в╕дсутност╕ механ╕зм╕в реал╕зац╕╖ ╖╖ положень, н╕ж у концептуальних положеннях самого тексту.
Сьогодн╕ надзвичайно актуальним ╓ питання: чи виживе демократ╕я в Укра╖н╕? В ╕деальн╕й ситуац╕╖ Конституц╕йний cуд повинен виконувати сво╖ обов’язки чесно ╕ справедливо, без будь-якого стороннього впливу вир╕шити конституц╕йну кризу; а решта г╕лок влади повинн╕ сприйняти його р╕шення з повагою ╕ виконувати ╖х. Нин╕шня пол╕тична криза в Укра╖н╕ зруйнувала багато орган╕в державно╖ влади в Укра╖н╕, включно з Конституц╕йним cудом. На жаль, я змушений пристати на позиц╕ю багатьох критик╕в, котр╕ заявили, що Конституц╕йний cуд повн╕стю дискредитовано ╕ в╕дбува╓ться руйнац╕я правово╖ та конституц╕йно╖ систем. Зараз я не в змоз╕ чесно ╕ щиро стверджувати, що будь-яке р╕шення Конституц╕йного cуду, що стосуватиметься нин╕шньо╖ пол╕тично╖ ╕ правово╖ кризи, буде об’╓ктивним. Потр╕бно внести значн╕ зм╕ни задля розв’язання кризи та встановлення демократ╕╖ в Укра╖н╕.
Аби в Укра╖н╕ панували демократ╕я ╕ верховенство права, Конституц╕я ╕ закладена в н╕й система стримувань та противаг мають залишатися д╕ючими. Сьогодн╕ демократ╕я в Укра╖н╕ перебува╓ п╕д серйозною загрозою, ╕ для того, щоб Укра╖на й дал╕ залишалася демократичною державою, необх╕дно провести величезну роботу при вза╓мн╕й поваз╕ м╕ж ус╕ма г╕лками влади.
("Дзеркало тижня",
26 травня - 1 червня 2007 р.).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 22.06.2007 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4880

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков