Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4596)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4286)
Українці мої... (1717)
Резонанс (2367)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1462)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (255)
Бути чи не бути? (476)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (282)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
МОВОВБИВСТВО – СКЛАДОВА РАШИЗМУ. АЛЕ МИ ПЕРЕМАГА╢МО
Науковц╕ з╕брали фактаж за понад 300 рок╕в про намагання знищити укра╖нську мову…


К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 08.06.2007 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#23 за 08.06.2007
УКРА╥НСЬКА МЕНТАЛЬН╤СТЬ ╤ КУЛЬТУРА
Андр╕й БЕЛЕНЬ.

Джерела
 ПРО АВТОРА
Черкаський журнал╕ст-культуролог Андр╕й Белень упродовж багатьох рок╕в працював над сво╓ю книгою «Перо письменника ╕ пензель художника», котра нещодавно побачила св╕т у видавництв╕ «Вертикаль».
╥╖ випущено на замовлення Головного управл╕ння з питань внутр╕шньо╖ пол╕тики Черкасько╖ облдержадм╕н╕страц╕╖ ╕ вступне слово до не╖ написав сам голова адм╕н╕страц╕╖ Олександр Черевко. Добру справу роблять черкащани, не шкодують грошей на видання добрих, гарних, вкрай необх╕дних ╕ дуже потр╕бних читачев╕ укра╖нських книжок.
Книжка «Перо письменника ╕ пензель художника» - це не наукове досл╕дження, не мистецтвознавча монограф╕я - це, скор╕ше, культуролог╕чн╕ есе╖ автора, який ц╕кавиться сучасними проблемами л╕тературно-мистецького процесу ╕ ма╓ св╕й погляд на те, що в╕дбувалося колись ╕ в╕дбува╓ться нин╕ в культурному розвитку нашого народу. Впродовж не т╕льки багатьох десятил╕ть, а й нав╕ть стол╕ть не вс╕ хот╕ли визнавати престиж укра╖нсько╖ культури. У результат╕ применшення ╖╖ рол╕ у самовизначенн╕ укра╖нського народу в умовах без-державност╕, замовчування ╖╖ творц╕в та ╖хн╕х досягнень, а то й прямих репресивних заборон ╕ стримання ╖╖ розвитку поступово виник деф╕цит в╕ри в ╖╖ можливост╕. Застар╕ла хвороба меншовартост╕ усього укра╖нського турбувала багатьох в╕домих д╕яч╕в укра╖нсько╖ культури - Шевченка, Ог╕╓нка, Франка, Драгоманова, Маланюка...
Рецидиви ц╕╓╖ «хвороби» продовжують проявлятися ╕ в наш час. Тому Андр╕й Белень у сво╖й книз╕ часто з полем╕чною запальн╕стю доводить, що укра╖нська культура була, ╓ ╕ буде катал╕затором багатьох неординарних явищ художньо╖ творчост╕ не т╕льки в укра╖нському середовищ╕, а й за межами Укра╖ни. Йдеться про збудження патр╕отичного почуття гордост╕ за нашу мистецьку спадщину, що не поступа╓ться сво╓ю як╕стю культурним надбанням сус╕д╕в, а в багатьох випадках наш╕ митц╕ ╕ в Укра╖н╕, ╕ за ╖╖ межами виявили себе зачинателями пом╕тних новац╕й, що поширювалися у св╕тов╕й образотворчост╕.
Задум автора по╓днати перо письменника з пензлем художника зумовлений ╓дн╕стю л╕тературно-мистецького процесу, тож може прислужитися (╕ обов’язково прислужиться!) тим культуролог╕чним прац╕вникам, зокрема вчителям, студентам, учням шк╕л, як╕ мають ╕нтегровано п╕дходити до сприйняття ╕ тлумачення культуролог╕чних явищ.
Редакц╕я «Кримсько╖ св╕тлиц╕» ма╓ нам╕р пер╕одично подавати окрем╕ есе╖ Андр╕я Беленя з його добре написано╖, гарно видано╖ ╕ прекрасно про╕люстровано╖ книги «Перо письменника ╕ пензель художника».

УКРА╥НСЬКА МЕНТАЛЬН╤СТЬ ╤ КУЛЬТУРА
Ми тверд╕, пругк╕, в╕дчайдушн╕, часто надто жорсток╕, а часом слюняв╕ л╕нюхи ╕ надзвичайно безалаберн╕ люди.

╤ван Драч.

Ще за радянських час╕в московське видавництво «Молодая гвардия» видало к╕лька випуск╕в опов╕дань «Характер - советский». Ц╕ випуски адресувались юнацтву з виховною метою.
У зб╕рки п╕дбирались кращ╕ твори короткого жанру л╕тератури - опов╕дання, сповнен╕ патр╕отизму, ╕нтернац╕онал╕зму, геро╖зму, високих морально-етичних принцип╕в, що мали характеризувати радянський характер. Серед нихможнабуло побачити опов╕дання«Русский характер» Олекс╕я Толстого, «Судьбу человека» Михайла Шолохова, «Выстрел с Невы» Бориса Лавреньова, «На родине» Василя Б╓лова та ╕н. До цього напрямку твор╕в сл╕д додати «Повесть о настоящем человеке» Бориса Пол╓вого, «Какзакалялась сталь» Миколи Островського, твори Костянтина Симонова тощо.
Про нац╕ональний характер, кр╕м рос╕йського, тод╕ згадували з посм╕шкою, а часто ╕ з кепкуванням. Щодо укра╖нського характеру, то його використовували здеб╕льшого для створення певного гумористичного колориту, як, скаж╕мо, д╕д Щукар у «Поднятой целине» МихайлаШолохова. Цей Щукар╕з козацьким пр╕звищем мав дуже полохливу, але й гонористу селянську вдачу. Треба сказати, що й укра╖нськ╕ письменники часто користались цим «колоритним» стереотипом, таким дивакувато-см╕шнимвида╓ться д╕д Свирид ╕з «Зен╕тки» Остапа Вишн╕, який «соприкасався» з ворогом ╕ знав, що означа╓ слово «╜ут». Вила-тр╕йчатки правили йому за зен╕тку. В ╕нш╕й гуморесц╕ Остап Вишня назвав укра╖нц╕в «чухра╖нцями», бо вони при в╕дпов╕д╕ на будь-яке запитання чухають потилицю, шукають в╕дпов╕д╕, щоб не накликати на себе яко╖сь б╕ди. Як╕ ж риси притаманн╕ цим «чухра╖нцям»? 1. Якби ж знаття. 2. Забув. 3. Сп╕знивсь. 4. Якось-то воно буде. 5. Я так ╕ знав!
Що й казати, ц╕ риси
справд╕ досить поширен╕ в укра╖нському характер╕. Але чи дозволив би соб╕, маючи почуття г╕дност╕, так кепкувати над собою, скаж╕мо, н╕мець чи той же власник «руського характеру»? Н╕, звичайно. Та сл╕д пам’ятати, що кепкування укра╖нця над самим собою, отой нац╕ональний гумор, давали йому змогу виживати при зверхньому ставленн╕ великодержавного чиновника. Щоб не сказати правду у в╕ч╕ ╕ тим викликати п╕дозру, укра╖нець змушений був в╕дбуватися жартом. Таке становище тривало так довго, що ця риса зрослася з бароковою химерн╕стю укра╖нця ╕ стала нац╕ональною.
Ми ма╓мо ряд високопатр╕отичних твор╕в, де той дивакуватий укра╖нський «представник з народу» вироста╓ до справжнього героя, як-от Хома Ха╓цький у «Прапороносцях» Олеся Гончара. В╕н проходить по твору ╕з сво╖м здоровим гумором ╕ для «художнього колориту», ╕ для утвердження думки, що в простому народному характер╕ криються найвищ╕ патр╕отичн╕ поривання, залюблен╕сть у сво╓ ╕ вселюдськ╕ чесноти, здатн╕сть бути представником справд╕ самобутнього великого народу. Хома Ха╓цький поступово виростав у «Прапороносцях» в╕д дещо кумедного характерника до справд╕ символ╕чного образу. Важко з╕бравшись разом ╕з побратимами на одну з альп╕йських г╕р на перевал╕, Хома вигуку╓: - Леле! Який св╕т широкий! Гори ╕ гори без краю! Таке все велике, що аж неначе ╕ сам п╕дроста╓ш!.. Явдошко моя, Явдошко, стань дибки, подивись-но сюди... Еге-ге!.. Побачила б оце Явдошка, де ╖╖ Хома здира╓ться до неба, то не вп╕знала б Хоми! Сказала б: «Це не той Хома!»
Справд╕, це не той заземлений с╕льський Хома. Горизонти його поширшали, св╕т в╕дкрива╓ться йому все новими гранями, в╕н багато чого розум╕в по-новому. Але суть його мудро╖ землеробсько╖ душ╕ залиша╓ться т╕╓ю ж, успадкованою генами в╕д д╕да-прад╕да. Цю нашу сво╓р╕дн╕сть укра╖нськ╕ письменники в╕дчувають п╕дсв╕домо ╕ вдало передають у сво╖х талановитих творах, не т╕лькимилуючись позитивними рисами, а й малюючи щиро не в усьому зугарн╕ властивост╕.
Почитайте Довженкову «Зачаровану Десну» - як╕ там незбагненн╕ контрасти! Там високопоетичне зм╕шу╓ться з та╓мничо-забобонним. Бо ми так╕: з найвищим духовним нас огорта╓ ╕ химерний св╕т нашо╖ фантаз╕йно╖ демонолог╕╖. В цьому теж наш характер.
Довженко детально опису╓ своюпрабабусю з ╖╖ незбагненною схильн╕стю до прокльон╕в: «Отак як д╕д любив сонце, так його мати, що ╖╖, як я теж ажпот╕м дов╕дався, звали Марусиною, любила прокльони. Вона проклинала все,
що попадалось ╖й на оч╕, - свиней, курей, порося, щоб не скугикало. П╕рата, щоб не гавкав ╕ не гидив, д╕тей, сус╕д╕в... ╥й можна було по три дн╕ не давати ╖сти. Але без прокльон╕в вона не могла прожити ╕ дня. Вони були ╖╖ духовною ╖жею. Вони лились з ╖╖ вуст невпинним потоком, як в╕рш╕ з натхненного поета, з найменшого приводу. В не╖ тод╕ блищали оч╕ й червон╕ли щоки. Це була творч╕сть ╖╖ палко╖, темно╖, престар╕ло╖ душ╕». А згадайте натхненн╕ сварки бабиПалажки та баби Параски з твору ╤. С. Нечуя-Левицького.
Геро╖ко-романтичн╕ ╕ химерно-м╕стичн╕ образи Миколи Гоголя, особливо в творах з укра╖нською тематикою, н╕би живцем вихоплен╕ з нашо╖ нац╕онально╖ ментальност╕.

ЩОЖ ТАКЕ МЕНТАЛЬН╤СТЬ ТА УКРА╥НСЬКИЙ ХАРАКТЕР»?
╤ван Лисяк-Рудницький у сво╓му есе «Укра╖на м╕ж Сходом ╕ Заходом» зазнача╓: «Нац╕ональний характер, або культурний тип, не явля╓ собою чогось абсолютного, ун╕кального ╕ ориг╕нального, але радше ╕ндив╕дуальну комб╕нац╕ю прикмет, як╕ широко розповсюджен╕ в св╕т╕ й сп╕льн╕ багатьом народам».
Отже, якщо говорити про «укра╖нський характер», то треба мати на уваз╕ «╕ндив╕дуальну комб╕нац╕ю» поширених серед люду прикмет. За Дмитром Чижевським, укра╖нському характеру притаманн╕: «...емоц╕онал╕зм, сентиментал╕зм, чутлив╕сть та л╕ризм, що найб╕льше виявля╓ться вестетизм╕ укра╖нського народного життя. Також ╕ндив╕дуал╕зм та прагнення до «свободи» в р╕зних розум╕ннях цього слова. Поруч з цими двома основними рисами сто╖ть третя - неспок╕й ╕ рухлив╕сть (це ╕ дуже позитивн╕ риси характеру, як здатн╕сть до сприйняттянового, тенденц╕╖ до психолог╕чно╖ еволюц╕╖, але й максимально негативн╕ стор╕нки укра╖нсько╖ ╕стор╕╖ - «шатк╕сть», тенденц╕я до вза╓мно╖ боротьби, до руйнування власних ╕ чужих житт╓вих форм». Ц╕каво, що ц╕ основн╕ риси, зазначен╕ Дмитром Чижевським, пом╕чено давно. В╕зант╕йський письменник Прокоп╕й ще в VI ст. (в часи активного розселення слов’ян) писав: «Вони ласкав╕ до чужоземц╕в, гостинно приймають╖х ╕ проводять дал╕, щоб не сталося ╖м яко╖ шкоди. Ж╕нки ╖х надзвичайно в╕рн╕ сво╖м чолов╕кам ╕ часто вбивають себе, коли вмира╓ чолов╕к.
Дуже люблять свободу, не хочуть н╕кому служити ан╕ бути п╕д чи╓юсь владою.
Непоступлив╕, не вм╕ють слухатися чужо╖ гадки, кожен тягне на сво╓, ╕ через те бувають м╕ж ними суперечки ╕ кривав╕ б╕йки. Люблять повеселитися ╕ позабавитися, посп╕вати ╕ побенкетувати. Без п╕сн╕, танц╕в, гри не обходиться н╕яка оказ╕я».
Як бачимо, слов’янський народ здавна був дуже емоц╕йним. Цей його кордоцентризм (коли емоц╕╖ сильн╕ш╕ за розум) п╕дкреслю╓ багато досл╕дник╕в-народознавц╕в. Його в╕дчувають ╕ наш╕ письменники.Л╕на Костенко у 1990р. давала ╕нтерв’ю ╤горю Римаруку. На його запитання: «Що, на вашу думку, ╓ ун╕кальним, неповторним, ц╕кавим ╕ ц╕нним для ╕нших народ╕в у духовному досв╕д╕ укра╖нсько╖ нац╕╖?» - Л╕на Костенко в╕дпов╕ла:
- Гадаю, що кожен народ у сво╓му комплекс╕ ма╓ вс╕ чесноти й г╕дност╕... Але коли говорити про ун╕кальн╕сть ╕ неповторн╕сть, то в нашомународ╕ ╓, зда╓ться мен╕, якась ген╕альна емоц╕йн╕сть, котра давала йому змогу бути безмежно хоробрим у боротьб╕ за свободу, дарувала йому дивовижн╕ п╕сн╕; котра зумовлювала ╕ те, що в╕н м╕г розгубитися передгрубоюсилою ╕ через доброту свою нав╕ть притихнути на деякий час... Але ця ж емоц╕йн╕сть да╓ змогу народов╕ бути молодим, ╕ ще раз молодим, ╕ в╕чно житт╓здатним! Змогу регенерац╕╖, в╕дродження.
Я цю змогу в╕дчуваю. В╕дчуваю, що в╕дродиться горд╕сть ╕ще княз╕вських час╕в, поновиться нерозривний генетичний зв’язок ╕з природою, який був за язичницьких, ба й скитських стол╕ть. Але йдеться про майбутн╓, яке добуватиметься великими духовними зусиллями. А ще здатн╕сть творити сво╓ зоряне небо в чорн╕й д╕р╕ ╕стор╕╖. Тобто здатн╕сть до неймов╕рного... ╤ ще нечувана щедр╕сть, з якою цей народ розда╓ сво╖ таланти в ╕нш╕ культури, не маючи за це н╕ визнання, н╕ спасиб╕».
Чим зумовлена ця пом╕тна чутт╓в╕сть, емоц╕йн╕сть, кордоцентризм укра╖нського характеру (згадаймо «ф╕лософ╕ю серця» нашого земляка ф╕лософаП. Юркевича)? На думку черкаського вченого, кандидата ф╕лолог╕чних наук, професора кафедри укра╖нсько╖ л╕тератури Черкаського нац╕ональногоун╕верситету ╕м. Богдана Хмельницького В. ╤. Пахаренка (див. книгу «Незбагненний апостол»), особливе значення ма╓ наш спокон-в╕чний зв’язок ╕з родючою чорноземною землею та мальовничою природою у пом╕рному кл╕мат╕. Заглиблюючись у ц╕ чинники, автор зазнача╓: «Та╓мницею етн╕чного характеру ╓ сво╓р╕дн╕сть зв’язку географ╕чного рель╓фу з космосом... На емоц╕йн╕ процеси впливають косм╕чн╕ сигнали». ╤ дал╕: «Осердям укра╖нсько╖ душ╕ ╓ культ добро╖, лаг╕дно╖, родючо╖ Неньки-Земл╕, а визначальним у колективн╕й п╕дсв╕домост╕ укра╖нця стало прагнення до гармон╕╖ з цим материнським св╕том». Зв╕дси ╕ пох╕дн╕ риси характеру: доброта, лаг╕дн╕сть, м’як╕сть, н╕жн╕сть, стремл╕ння до краси в стосунках, фольклор╕, обрядах, одяз╕...

╤НДИВ╤ДУАЛ╤ЗМ: ЗА ╤ ПРОТИ
Детально зупинившись на кордоцентричн╕й рис╕нашо╖ ментальност╕, не можемо обминути друго╖ за значим╕стю особливост╕ укра╖нського характеру - нашого ╕ндив╕дуал╕зму. ╥╖ п╕дкреслю╓ не т╕лькиЧижевський, а й багато ╕нших автор╕в. Зупинитись на цьому питанн╕ треба ще й тому, що за роки Союзу з нас вс╕ляко вибивали цей ╕ндив╕дуал╕зм, будь-який особист╕сний вияв заради пок╕рност╕ колективу, а значить, ╕ державницьким приписам. Гвинтик загального механ╕зму - не особист╕сть. Вибивали, але тим ╕ викликали спротив свободолюбно╖ душ╕. Тому так багато було «дисидент╕в». Отже, укра╖нський ╕ндив╕дуал╕зм. Арсен Паламар у сво╓му есе «Третя ру╖на» (роздуми над недолею) зазнача╓, що ц╕лий св╕т зна╓, що укра╖нець явно схильний до ╕ндив╕дуал╕зму, окрем╕шност╕, а через це в колектив╕ в╕н почува╓ться пригн╕ченим, тут в╕н завжди був ╕ буде пасивний, неорган╕зований, л╕нькуватий, необов’язковий, не зовс╕м чесний, недоречно впертий, надм╕ру емоц╕йний ╕ сварливий, бо не любить
пунктуальност╕, ход╕ння стро╓м, зате дуже схильний дурити начальство, вибр╕хуватися перед сильн╕шими.
Не вистача╓ укра╖нцев╕
поваги до закону, до кер╕вництва, терпимост╕ до способу життя сус╕да, бажання твердо в╕дстоювати ╕нтереси колективу, зате не браку╓ нетерпимост╕ до чужо╖ думки, критичного, нав╕ть скептичного ставлення до р╕шень уряду ╕ Президента. Зда╓ться, зрозум╕ло, що так╕ ╕ндив╕дуальн╕ якост╕ для колективу не годяться.
Але цей ╕ндив╕дуал╕зм, на думку автора, - «щаслива» риса укра╖нця! Це наш останн╕й шанс на порятунок, наша над╕я, що в глибинах душ ма╓мо те, що не вмира╓, а допоможе виборсатися з рабства, з аз╕атського арт╕льного колектив╕зму ╕ стати р╕вними в «народ╕в в╕льн╕м кол╕».
...«Саме ╕ндив╕дуал╕зм допоможе будити ╕ пост╕йно наснажувати в душах головний генератор людсько╖ енерг╕╖ - волю до незалежност╕... щоб залишитися укра╖нцями, не втратити нац╕онального обличчя допоможе поважати в людин╕ особист╕сть, ╖╖ право бути в╕льною». ╤ дал╕ автор застер╕га╓, що йдеться про ╕ндив╕дуал╕зм, який визр╕в ╕з християнсько╖ морал╕ ╕ став руш╕йною силою ╓вропейсько╖ цив╕л╕зац╕╖.
«Отако╖! - може сказати нам вихований на радянському колектив╕зм╕ читач, - а де ж «колектив все зна╓, колектив все може», а де пафос «первым делом, первым делом самолеты, ну а девушки, а девушки - потом». А де укра╖нськ╕ присл╕в’я «гуртом ╕ батька легко бити», «гуртом ╕ кашу краще ╖сти»?
А х╕ба в наших козак╕в не було побратимства? Не було у нас звичаю працювати «толокою»?
 Було ╕ ма╓ бути побратимство. Автор цих рядк╕в добре пам’ята╓, як п╕сля в╕йни його односельц╕ гуртом («толокою») в╕дбудовували хати. Коли будувалася солдатська вдова, то сус╕ди ╕ об╕д занесуть, «самогону» захоплять, хоч за нього дуже суворо карали, щоб по робот╕ легше з╕тхнути ╕ побажати вдов╕ щасливого життя з д╕тками в нов╕й хат╕. Не було там спонуки голови чи бригадира колгоспу. То на колгоспне поле вони спонукали виходити без оплати за «трудодень», хл╕б -«у зас╕ки Батьк╕вщини», яка все з’╖дала сво╖ми во╓нними приготуваннями, куди йшла левова частка нац╕онального доходу. Йдеться про примусовий колектив╕зм, коли кожна людина, повторю╓мо, була др╕бненьким гвинтиком у загальнодержавному механ╕зм╕, коли вона про власн╕ права читала лише в парт╕йних декларац╕ях, а на д╕л╕ була безправною. У селян нав╕ть паспорти в╕дбирали, щоб н╕куди не рухалися з╕ свого колгоспу, як кр╕паки в╕д пана, бо за рахунок селянства значною м╕рою будувались арм╕я та ╕ндустр╕я. А не подоба╓ться - то в концтабори, там використають як дешеву робочу силу на голодному пайку.
 Ось такий колектив╕зм. Справд╕, людина прагне до колектив╕зму на добре д╕ло, на дозв╕лля «на людях», для сп╕лкування, колективних обряд╕в (вес╕лля, церковн╕ в╕дправи тощо). Оце наш колектив╕зм - душевний, який без зовн╕шньо╖ спонуки йде в╕д серця (т╕╓╖ ж чутт╓вост╕) заради приязн╕, вза╓модопомоги ╕ добрим словом, а коли ╕ д╕лом. Та при цьому крий Боже когось неволити, «тиснути» на душу: це вже не колектив╕зм, а деспотизм б╕льшою чи меншою м╕рою.
 Людина може лише п╕дсв╕домо п╕дкоритися якомусь звичаю, зумовленому етнопедагог╕кою, а св╕домо ма╓ залишатися у сво╓му вибор╕ сама собою, при тому, що вона не посяга╓ на свободу ╕ншого. Один Бог ╖й суддя! Вона прагне бути особист╕стю. Тому в укра╖нськ╕й душ╕ дуже в╕дчува╓ться стремл╕ння до вол╕, до особистого визнання.
А до кривди, до свавол╕, несправедливост╕ у не╖ велика в╕драза.
В народ╕ це виражають просто: «Хай буде по правд╕!» Ось що значить наш «╕ндив╕дуал╕зм». В╕н не спов╕льню╓, а прискорю╓ наш шлях до гуманного громадянськогосусп╕льства, до демократ╕╖, яку вже починають в╕дчувати деяк╕ ╓вропейськ╕ народи.

ЯКОСЬ БУДЕ? Н╤, ╢ДНАЙМОСЯ!
Чи скоро це буде у нас? Пророк Мойсей був змушений сорок рок╕в водити ╕зра╖леве плем’я пустелею, поки не вимерли т╕, хто добре пам’ятав ╓гипетську неволю. Хоч ╓вре╖ там були рабами, але тод╕ мали гарантован╕ харч ╕ н╕чл╕г. Тому ностальг╕йно згадували те рабство. Лише молод╕ сили знайшли у сво╖х душах «землю об╕товану» ╕ стали будувати нове життя, свою державу.
Нашанепевна«черепаша» хода донового демократичного сусп╕льства зумовлю╓ться багатьма чинниками. Пишуть про це багато р╕зн╕ пол╕тологи, соц╕ологи. Ми ж поб╕жно згада╓мо, виходячи з нашо╖ теми, лише окрем╕ ментальн╕ гальма на шляху.
Так ╕сторично склалось, що територ╕я сучасно╖ Укра╖ни була под╕лена м╕ж к╕лькома пан╕вними державами. Це спричинилось до двох патолог╕чних явищ у ставленн╕ до укра╖нства - атроф╕╖ ╕г╕пертроф╕╖ нац╕онально╖ псих╕ки. При атроф╕╖ нац╕онального чуття(а ця хвороба дуже поширена) увага перес╕чного укра╖нця зосереджу╓ться на чисто матер╕альних речах: добробут╕, ситост╕. Так╕ люди думають про грош╕, а як╕сь ╕дейн╕ настанови ╖м здаються химерами, а т╕, хто до них схильн╕, - просто «чудиками».
╤нша крайн╕сть укра╖нця - це г╕пертроф╕я нац╕онального чуття. Таких людей (╖х менше) в нашомусередовищ╕ за звичкою називають не патр╕отами, а нац╕онал╕стами (правда, в╕дпало слово «буржуазний»). Цю крайн╕сть теж легко пояснити - це результат приниження укра╖нця в умовах чужоземного панування. Були ми╕ «бидлом», ╕ «хохлами», ╕ «малоросами», «меншими братами». Дехто змирився, захвор╕в, як казав ╢. Маланюк, «хворобою меншовартост╕», в ╕нших це викликало спротив ╕ гостре в╕дчуття сво╓╖ самобутност╕. З точки зору соц╕ально╖ психолог╕╖ так╕ бунтарськ╕ риси притаманн╕ людямемоц╕йного понт╕йського психолог╕чного складу. За Галиною Лозко («Укра╖нське народознавство»), «це найб╕льш творч╕ натури, закохан╕ в життя, в мистецтво, романтики, революц╕онери, змовники, ╕деал╕сти... ╥м притаманне творче гор╕ння, певна нематер╕альна духовна енерг╕я, якаформу╓ сусп╕льство. Таку силу мають одержим╕ неперес╕чн╕ особистост╕». Тепер ясно, чому Й. Стал╕н винищував творчу ╕нтел╕генц╕ю.
Отак╕ крайнощ╕ у наш╕й псих╕ц╕, а значить, ╕ в повед╕нц╕. Найб╕льша наша нац╕ональна меншина -рос╕яни - хвор╕ють сво╖м давн╕м мес╕анством, а за останн╕ десятир╕ччя ще додалася псих╕чна хвороба «старшого брата».
 З таким ментал╕тетом нашого загалу ми хочемовибудувати гармон╕йне демократичне громадянське сусп╕льство, об’╓днане сп╕льно державотворчою ╕де╓ю.Можна зрозум╕ти колишнього прем’╓ра (тепер Президента) В╕ктора Ющенка, який в одн╕й з рад╕опередач «20 хвилин з Володимиром Явор╕вським»
скаржився на брак громадянства. Виходить, як у байц╕ ╤вана Крилова «Леб╕дь, Рак ╕ Щука».
Зда╓ться, вс╕ вже зрозум╕ли за ц╕ роки, що треба ╓днатися навколо сп╕льно╖ державотворчо╖ ╕де╖, справи, ╓днатися перед виборчими скриньками, вибудовувати громадянське сусп╕льство, щоб таки в╕дбутися в цьому непростому св╕т╕ ╕ пос╕сти сво╓ г╕дне м╕сце в сучасн╕й св╕тов╕й сп╕льнот╕.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 08.06.2007 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4833

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков