"Кримська Свiтлиця" > #28 за 07.07.2006 > Тема "Урок української"
#28 за 07.07.2006
У ПОШУКАХ ВОЛ╤ ╤ ДОЛ╤
Тамара СОЛОВЕЙ.
Гастрол╕ Льв╕вського нац╕онального академ╕чного театру опери та балету ╕м. Солом╕╖ Крушельницько╖ в Криму справили враження справжнього свята високого мистецтва. ╤, як це бува╓ з кожним святом, вони стали одноразовою акц╕╓ю для С╕мферополя ╕ Севастополя. А шкода, бо т╕, хто його пропустив, вже навряд чи зможуть долучитися до цього д╕йства - востанн╓ цей театр, який готу╓ться до свого 100-р╕чного юв╕лею, гостював в Криму 25 рок╕в тому. Кажуть, приймали його тод╕ дуже тепло, ╕ серця присутн╕х у зал╕ людей за цей час не прохолонули. Адже тут були переважно укра╖нц╕ - шанувальники творчост╕ ╤вана Франка, за поемою якого ╕ була написана опера "Мойсей" композитором М. Скориком ╕ поетом Б. Стельмахом, що оживила в Кримському укра╖нському музичному театр╕ б╕блейський сюжет. Усв╕домлювали глядач╕ й ╕нше: виб╕р впав саме на цей тв╕р не лише тому, що нин╕шнього року виповню╓ться п╕втора стол╕ття з дня народження ген╕ального укра╖нського письменника, але й тому, що тематика його ╓ актуальною ╕ для нашо╖ держави, ╖╖ народу, котрий шука╓ св╕й власний шлях, свою власну долю, як шукав колись шлях ╕з невол╕ для свого народу засновник ╓врейського моноте╖зму Мойсей. 40 рок╕в блукання в пустел╕, безнад╕я, знев╕ра народу, погрози, в╕дчай - ╕ знову пром╕нчик св╕тла з неба, ╕ розум╕ння - все це треба пережити, ╕ншого виходу нема╓. Чи просто? Про це говорив п╕сля вистави генеральний директор - художн╕й кер╕вник театру Тадей Едер, але все було зрозум╕ло ╕ без сл╕в. Бо у мистецтва - своя мова, значно виразн╕ша за ту, якою ми виклада╓мо т╕ чи ╕нш╕ ╕де╖. Тож кримськ╕ глядач╕ мали нагоду ще раз у цьому переконатися - особливо на фон╕ останн╕х под╕й у парламент╕, де так трагед╕йно затягнулися вибори укра╖нського сп╕кера... Ех, вибрати б Мойсея! Тамара СОЛОВЕЙ.
ЛЬВ╤ВСЬКИЙ НАЦ╤ОНАЛЬНИЙ АКАДЕМ╤ЧНИЙ ТЕАТР ОПЕРИ ТА БАЛЕТУ В КРИМУ: "ЦЕ ╤ ВАШ МОЙСЕЙ!" Залишивши вс╕ справи по докторськ╕й дисертац╕╖ не вир╕шеними, я повертався з Ки╓ва, бо знав: на мене чека╓ чудо зустр╕ч╕ з "Мойсе╓м" Мирослава Скорика в С╕мферопол╕. Я слухав Скорика останнього разу в концертн╕й зал╕ за кордоном, у Вашингтон╕; тепер важливо було отримати враження в╕д знаменито╖ опери та ╖╖ сприйняття публ╕кою в столиц╕ Криму. Зв╕сно, малося на уваз╕ не т╕льки естетичне задоволення, але й невир╕шена проблема: кому потр╕бен "Мойсей" у Криму? Перед потягом до Ки╓ва я придбав "Кримську св╕тлицю", ╕, побачивши скромний м╕кро-анонс (на трет╕й стор╕нц╕ газети з нев╕рно зазначеним часом початку вистави) та не знаючи про усю масштабн╕сть гастрольно╖ акц╕╖ льв╕в'ян по кра╖н╕, зателефонував до м╕сцевого Укра╖нського театру. П╕сля прив╕тань та побажань: "Будь ласка, опера Скорика викону╓ться у супровод╕ оркестру?" Мене довго не розум╕ють, що то за Скорик такий, пот╕м: "А, це "Мойсей" з╕ Львова? Не знаю про оркестр". "Д╕знайтесь, дуже прошу". "Н╕хто не зна╓. Телефонуйте до М╕н╕стерства культури, вони це вигадали, вони, може, й знають. Все? Зак╕нчили розмову?" Погодьтеся, що п╕сля такого варто було покинути все заради "Мойсея" у С╕мферопол╕. Телефоную по при╖зд╕ до м╕н╕стерства. П╕сля певно╖ заминки мен╕ пояснюють, що ╖де на гастрол╕ й оркестр. У театр╕, купуючи квитки, у в╕дд╕л╕ орган╕зац╕╖ глядача прошу аф╕шу, щоб заг╕тувати ще когось на робот╕ послухати оперу. На мене дивляться як на мес╕ю: "Ой, скор╕ше аг╕туйте, а то три години до вистави залишилось!" "А чого ж ви не спрацювали?" "На те ╓ М╕н╕стерство культури!" Я не пам'ятаю жодного випадку, що б я, зателефонувавши до Рос╕йського театру в С╕мферопол╕, не отримав блискуче, вичерпне, з особливим шармом зроблене "театрально-привабливе" пов╕домлення про майбутню виставу. Прац╕вник╕в ТОГО нашого театру не подразню╓ н╕ м╕й голос, н╕ невчасний дзв╕нок-запитання: н╕чого не подразню╓! А у ЦЬОМУ нашому театр╕ завжди (╕ п'ять рок╕в тому, ╕ тепер) з ус╕х щ╕лин л╕зе особлива ментальн╕сть. ╤ кожному ╕з прац╕вник╕в театру заважають понад усе глядач╕, а так - життя пречудове. Добре. Хай селюцька ментальн╕сть. Але ж цього разу ╓ шанс за рахунок Льв╕всько╖ опери попрацювати на св╕й поганенький ╕м╕дж. Чому ж на все м╕сто була одна аф╕ша (на театр╕) без в╕дзначень ус╕х особливостей гастрольно╖ акц╕╖? Чому на ус╕х тумбах по м╕сту зазначена на цей день ╕нша вистава? Чому посилаються на м╕н╕стра культури, який прийшов на свою посаду з╕ славного кримського Рос╕йського культурного центру? Нарешт╕, чому "Кримська св╕тлиця" не подала належного матер╕алу про оч╕кувану значиму для культурного життя Криму под╕ю, пов'язану з юв╕ле╓м ╤вана Франка? Чому протягом вистави жоден кореспондент не брав ╕нтерв'ю, не фотографував, чому п╕дготовлен╕ льв╕в'янами прес-рел╕зн╕ матер╕али н╕кому було роздати? В╕дпов╕дь: бо нема╓ пана з нагайкою. Бо "з ╢гипту" нав╕ть ще не виходили, ╕ до боротьби з Мойсе╓м чи сприйняття його сл╕в зовс╕м не готов╕. Тод╕ треба, шановн╕, повчитися у сус╕д╕в - попрохати оп╕ки у Рос╕йського театру, та й у Бахар╓ва в газет╕ "Кримська правда". М╕ж ╕ншим, у "т╕й Правд╕" публ╕кувались ц╕кав╕ статт╕ на тему, чи могла б Укра╖на стати центром сх╕днослов'янського в╕дродження. Наприклад, викладача ун╕верситету-пол╕толога А. Р. Н╕к╕форова. ╤ чого в╕н п╕шов до т╕╓╖ правди? Зна╓мо чого... Своб╕дна людина може п╕ти п╕д нагайку, п╕ти заради вол╕ ╕нших, якщо т╕ сам╕ в душ╕ своб╕дн╕ в╕д примар минулого, якщо у сво╖й свобод╕ вищ╕ за вс╕х навколо. Так як... Мойсей, як Франко. Але зв╕дси висновок: на сьогодн╕, коли вже не треба вбивати ханаанеян до останнього немовляти, кожен другий ма╓ стати Мойсе╓м ╕ нести те, що буде абсолютною ц╕нн╕стю також для Ханаана. А для Ханаана не може бути ц╕нн╕стю шатро коч╕вника, в╕н не стане прислухатися до щирих п╕сень з пустел╕. ...В╕дкрива╓ться театральна зав╕са, звучить музика ╕ ми бачимо д╕тей кочовик╕в, котр╕ н╕коли не бачили м╕ста, але будують висок╕ веж╕. Який чудовий образ! Сво╓часний... В опер╕ Мирослава Скорика дуже мало л╕ричних момент╕в, нема╓ непотр╕бних у такому контекст╕ характерних старовинних ар╕озо. Зате ╓ передчуття духу Вагнера, а ще ╓ жива потреба мислити: що значить етн╕чний розвиток у наш час глобал╕зац╕╖? ╢ констатац╕я того, що оперне мистецтво може бути знову молодим. Сплива╓ на думку ц╕кава аналог╕я: укра╖нська нац╕я за багатьма показниками (наприклад, демограф╕чними) вже стара, проте може бути молодою. Под╕бно до того, як звучить опера, - збер╕гаючи укра╖нський нац╕ональний колорит ╕ п╕дн╕маючись до високих нот самоц╕нно╖ ново╖ теми, буде звучати у св╕т╕ ╕м'я Укра╖ни. А поки що... Театральний зал майже повен глядач╕в! Овац╕╖ та кв╕ти, поздоровлення з усп╕шними гастролями. До Криму на гастрол╕ при╖хав кращий склад театру. Мойсей у виконанн╕ народного артиста Укра╖ни Олександра Громиша - це сильна ╕ значима постать нав╕ть у сво╖х ваганнях; сцен╕чно переконливий супротивник Мойсея Ав╕рон (нар. артист Укра╖ни Степан Степан). Заслужен╕ артисти Олекс╕й Данильчук (Азазель) та Натал╕я Свобода (Йохаведа, гаданий дух матер╕ Мойсея) на сцену принесли яскраве в╕дчуття тих сил, що знесилюють людських геро╖в та пророк╕в. Окрема подяка зав╕дувачу в╕дд╕лу ╕нформац╕╖ Над╕╖ Труш за чудов╕ рекламн╕ матер╕али та передн╓ слово до спектаклю, спрямоване до кримчан. Що зробили митц╕ Льв╕вського театру опери та балету? Вони показали нам р╕ч безумовно важливу, ╕ для тих, хто ма╓ власне розлоге шатро, ╕ для тих, хто побудував свою високу вежу. Олександр КИСЛИЙ, президент Асоц╕ац╕╖ вчених Криму "Культура та св╕т".
В╤Д РЕДАКЦ╤╥. Про те, що у С╕мферопол╕ гастролюватиме Льв╕вський оперний, "Св╕тлиц╕" пов╕домили з Укра╖нського музтеатру телефоном саме перед п╕дписанням чергового номера - тож могло б не бути й того "м╕кро-анонсу" з неправильним часом початку вистави (так нам продиктували). Звичайно ж, газета анонсувала б цю значну для культурного життя Криму под╕ю ширше, якби орган╕затори по╖здки не поставилися до справи так, як к╕лька рок╕в тому було з виступом у С╕мферопол╕ "лицаря укра╖нсько╖ п╕сн╕" Дмитра Гнатюка: н╕би все було зроблено для того, аби поменше людей взагал╕ чули про той концерт...
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 07.07.2006 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=3963
|