"Кримська Свiтлиця" > #49 за 06.12.2002 > Тема "Урок української"
#49 за 06.12.2002
ЯК ВИКЛАДАТИ МОВУ У КРИМУ?
Євген ХАЗОВ, вчитель історії ЗОШ № 33 м. Сімферополя.
Скільки людина знає мов, стільки разів вона людина - саме на таке підґрунтя можна було поставити роботу семінару заступників директорів шкіл, що нещодавно відбувся на базі ЗОШ № 33 м. Сімферополя. Одначе, офіційна назва семінару звучала дещо по-іншому: "Мовна стратегія в закладах освіти", що підкреслювало його практичне значення. Ось чому присутніх в першу чергу цікавив не стільки політичний, скільки, власне кажучи, педагогічний аспект проблеми викладання мов у багато-національному Криму.
Перед тим, як приступити до обговорення робочих питань, гості школи відвідали виставку декоративно-ужиткового мистецтва. Авторами всіх представлених творів були учні ЗОШ № 33 та інших навчальних закладів Сімферополя. Тут були і вишивані рушники, і гончарні вироби, і різьба по дереву, і ікебана, і звичайно, твори живопису та графіки.
Обмін досвідом викладання почався з доповіді директора ЗОШ № 33 Людмили Іванівни Горб, яка зазначила, що навчання в школі ведеться українською та російською мовами. Крім того, викладаються кримськотатарська мова та література. Є учні, що вивчають вірменську мову, а найближчим часом планується відкриття групи з вивчення болгарської мови. Велика частина доповіді була присвячена питанням етнопедагогіки, яка стала в школі складовою загальнопедагогічного процесу. Діють в школі гурток української національної вишивки (керівник - Г. О. Курганська), фольклорний ансамбль "Коло" (керівники - Р. Є. Растіхіна, Е. Р. Радмірова), проводяться уроки-конференції, періодично випускаються усні журнали на етнографічну тематику. Але, зазначила Людмила Іванівна, не все відбувається так, як хотілося б: даються взнаки об'єктивні труднощі, насамперед брак підручників та іншої літератури з етнографії та етнопедагогіки, викладання яких, на думку директора, повинне бути безперервним процесом. В наступній частині доповіді було зроблено детальний аналіз реалізації міжнародного проекту "Читання та письмо для розвитку критичного мислення" вчителями гуманітарних дисциплін. Розвиток критичного мислення, переконує Людмила Іванівна, - це процес, який неможливий без впровадження інтерактивних методів навчання, а це позитивно впливає і на розвиток мислення учнів при вивченні будь-якого предмета.
Проблемам вивчення української мови був присвячений виступ заступника директора ЗОШ № 33 Т. В. Коваль. Тетяна Василівна, ділячись досвідом роботи, зазначила, що вивченню мови сприяють рухлива активність дітей на уроках та створення в класі психологічного комфорту.
Методист Центру проблем освіти К. Я. Мамбетов висловив ідею "ієрархії" вивчення мов, згідно з якою спочатку учні вивчають рідну мову, через деякий час впроваджується вивчення державної, а потім - іноземної мов. Для підвищення ефективності вивчення мов, додав Кемал Яг'яйович, конче потрібні лінгофонні кабінети та відповідні комп'ютерні програми.
Чимало говорилось на семінарі про проблеми викладання російської мови. До честі виступаючих з цього питання, слід зауважити, що ніхто з них не говорив про якийсь особливий статус-кво "великого и могучего". Йшлося саме про гармонійне, цивілізоване співіснування російської мови з мовами інших народів Криму. Обговорювалися на семінарі й проблеми викладання іноземних мов, зокрема англійської. Всіх присутніх зацікавив досвід роботи вчителів гімназії
№ 9, з яким ознайомила своїх колег Т. А. Лисогор. Тетяна Анатоліївна розповіла про співпрацю гімназії з Корпусом миру. З метою створення природного мовного середовища створюються літні табори, де з учнями проводять заняття викладачі з США. Вони не тільки навчають англійської мови, але й знайомлять учнів з культурою американського народу, зокрема з декоративно-ужитковим мистецтвом.
Безперечно, що держава, яка піклується про розвиток своєї мови не тільки в межах власних кордонів, але й в усьому світі, заслуговує на велику пошану. Хочеться вірити, що наша країна в недалекому майбутньому теж досягне такого рівня розвитку, що зможе по-справжньому опікуватися розвитком мови та культури власного народу. Підсумовуючи роботу семінару, методист міського методичного кабінету Г. О. Абрашкєвічус зазначила, що головними принципами роботи освітян повинні бути державність, толерантність та ідеологічний плюралізм, а вивчення мов та розвиток мовлення школярів потребує зусиль не тільки вчителів-мовознавців, а всіх освітян.
Але на цьому час розлуки для учасників семінару ще не настав. На них чекав концерт, підготовлений гостинними господарями - учнями ЗОШ № 33.
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 06.12.2002 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=281
|