"Кримська Свiтлиця" > #51 за 20.12.2013 > Тема "Урок української"
#51 за 20.12.2013
╤З ПОВАЛЕННЯМ ЛЕН╤НА ДЕМОКРАТ╤Я В УКРА╥Н╤ НАРЕШТ╤ СЯГНУЛА Р╤ВНЯ МОНГОЛ╤╥
В Укра╖н╕ вже понад 20 рок╕в без пом╕тних практичних насл╕дк╕в час в╕д часу спалаху╓ дискус╕я про ставлення до комуно-╕мперсько╖ монументально-символ╕чно╖ пропаганди. Справд╕, що робити з цими неск╕нченними пам’ятниками Лен╕ну, К╕рову, Фрунзе, Щорсу, Ватут╕ну, Чернях╕вському ╕ багатьом ╕ншим, що бовван╕ють мало не в кожному укра╖нському м╕ст╕ на сх╕д в╕д Збруча? Що робити з Катеринами ╤╤, Потьомк╕ними, Петрами ╤, Суворовими, Кутузовими, Румянцевими та ╕ншими символами ╕мперсько╖ пол╕тики царсько╖ Рос╕╖? А вс╕ ц╕ ╕доли, м╕ж ╕ншим, виступають елементом повсякденного життя м╕льйон╕в укра╖нських громадян, нав╕юючи ╖м думку про певну неповноц╕нн╕сть незалежност╕ Укра╖ни. Бо якщо кра╖на справд╕ незалежна, то нав╕що ╖й весь той чужий мотлох? Однак в╕дома частина ╕стебл╕шменту п╕д прапором «сп╕льно╖» з Рос╕╓ю ╕стор╕╖ не втомлю╓ться переконувати укра╖нське сусп╕льство в тому, що це ╓ елементом його власного минулого. Можливо, але не тим елементом, який треба осп╕вувати ╕ популяризувати. Це такий елемент, що величезною м╕рою виступа╓ чинником ц╕нн╕сно-ментально╖ дезор╕╓нтац╕╖ укра╖нц╕в, накидаючи ╖м викривлен╕ уявлення про свою нац╕ю ╕ кра╖ну. Адже комуно-╕мперську ╕стор╕ю Укра╖н╕ нав’язують як якийсь позитив, що натяка╓ на визначений саме такою ╕стор╕╓ю майбутн╕й шлях держави. Така ╕стор╕я дикту╓ деяк╕ геопол╕тичн╕ рамки вибору стратег╕╖ розвитку. Завжди, коли в Укра╖н╕ йдеться про л╕кв╕дац╕ю комуно-╕мперсько╖ символ╕ки, опоненти цього р╕шення кажуть: а) Це не на час╕, ╓ важлив╕ш╕ реч╕. б) Не можна ч╕пати, бо це наша ╕стор╕я. в) Нехай сто╖ть, бо воно н╕кому не заважа╓. Стосовно того, вчасно це чи невчасно, варто згадати, як на початку 90-х рок╕в минулого стол╕ття будь-як╕ спроби закликати до фундаментальних зм╕н у царин╕ культури та ╕деолог╕╖ наражалися на заперечення, мовляв, треба спочатку навести лад в економ╕ц╕, а культура, ╕деолог╕я автоматично нормал╕зуються. Результат: перманентна криза в економ╕ц╕, культур╕ й ц╕лковитий занепад державницько╖ ╕деолог╕╖, чого не можна сказати про антидержавн╕ ╕деологеми, що розвиваються як в╕рус, з яким н╕хто не бореться. ╤ вся ця монументальна тотал╕тарна пропаганда в м╕стах ╕ селах Укра╖ни зовс╕м не «наша ╕стор╕я», а ╕стор╕я боротьби зовн╕шн╕х ╕ внутр╕шн╕х супротивник╕в проти укра╖нства.
Чому це важливо?
Впевнен╕сть у тому, що тотал╕тарна монументальна пропаганда нешк╕длива ╕ н╕кому не заважа╓, ╓ глибоко помилковою. Вона виступа╓ потужним символом, а символ╕ка – це система ц╕нностей, що матер╕ал╕зована у певних знаках (скульптурах, зображеннях, мемор╕алах, емблематиц╕ тощо). Символ – це знак якогось великого ╕ сутт╓вого явища, що несе на соб╕ значне ╕деолог╕чне навантаження, ╕ це явище чогось вчить ╕ проти чогось виступа╓. Все життя людини проходить у знаково-символ╕чному середовищ╕. Тотал╕тарна символ╕ка пост╕йно пропагу╓, випром╕ню╓ тотал╕тарн╕ комуно-╕мперськ╕ ц╕нност╕, що ╓ запереченням демократ╕╖ й укра╖нсько╖ державност╕. У систем╕ тако╖ символ╕ки вихову╓ться людина з╕ спотвореними уявленнями про соц╕альний св╕т. Ц╕ символи неначе пост╕йно нав╕юють, що «Лен╕н ╕ тепер жив╕ший в╕д ус╕х живих», комун╕стична диктатура ще не вмерла, вона здатна до регенерац╕╖ ╕ повернення. Це потужна ╕деолог╕чна енергетика, центр тяж╕ння для прихильник╕в реставрац╕╖ тотал╕таризму в тих чи ╕нших формах. Чому народи, що визволилися в╕д колон╕ально╖ залежност╕, здеб╕льшого нищать символи, що нагадують ╖м про ганебне минуле? Тому, що не хочуть знов ╕ знов переживати приниження сво╓╖ г╕дност╕ й символ╕чного заперечення свого нового статусу. Людина живе у царств╕ символ╕в, що оточують ╖╖ скр╕зь. ╤ ц╕ символи не повинн╕ бути ворожими щодо не╖, ╖╖ нац╕╖ ╕ кра╖ни. Вони не повинн╕ принижувати нац╕ональну г╕дн╕сть народу, вихваляючи його ворог╕в та завойовник╕в, паплюжачи ╕сторичний шлях цього народу. Жити у ворожому символ╕чному оточенн╕ надзвичайно важко ╕ в психолог╕чному сенс╕ травматично. Коли в Автономн╕й Республ╕ц╕ Крим деяк╕ пророс╕йськ╕ орган╕зац╕╖ намагалися встановити пам’ятник Стал╕ну, це викликало неймов╕рне обурення в середовищ╕ кримських татар, яких хот╕ли змусити щодня дивитися на того, хто викинув цей народ ╕з р╕дно╖ земл╕ й прир╕к на невимовн╕ страждання. Кримськ╕ татари справедливо сприймали такий можливий пам’ятник як наругу над собою. Тому створення справд╕ укра╖нського знаково-символ╕чного середовища в Укра╖н╕ ╓ дуже важливим завданням, коли скр╕зь у сво╖й кра╖н╕ укра╖нець в╕дчув би, що в╕н у себе вдома, а не на територ╕╖ ╕ноземно╖ колон╕╖ чи протекторату.
А як насправд╕?
У центр╕ столиц╕ найб╕льшо╖ ╓вропейсько╖ держави бовван╕в пам’ятник орган╕затору жовтневого перевороту ╕ червоного терору, засновнику першо╖ у св╕т╕ тотал╕тарно╖ держави Володимиру Лен╕ну. Це справд╕ ╓вропейська Укра╖на чи П╕вн╕чна Корея? Доколи стояв цей пам’ятник, ус╕ розмови про ╓вропейськ╕сть Укра╖ни виглядали сюрреал╕стично. Зрозум╕ло, що Парт╕я рег╕он╕в не хот╕ла прибирати цей пам’ятник – ╕ через власну «совков╕сть», ╕ через братн╕й союз ╕з комун╕стами. А В╕ктор Ющенко не розум╕в, чому це конче треба було зробити. В╕н багато чого не розум╕в. Посткомун╕стичн╕ кра╖ни ╢вропи – Румун╕я, Болгар╕я – не дуже в╕др╕знялись у кращий б╕к в╕д Укра╖ни в економ╕чному ╕ соц╕альному в╕дношенн╕. Але тотал╕тарно╖ символ╕ки там практично нема╓ ╕ в╕дсутн╕сть комун╕стичних ╕дол╕в промовисто засв╕дчу╓, що ц╕ народи подолали тотал╕таризм, зреклися його. Тому вони сьогодн╕ в ╢С ╕ НАТО. Нав╕ть у так╕й колись зоолог╕чно комун╕стичн╕й кра╖н╕, як Албан╕я (кра╖на загального ате╖зму за час╕в Енвера Ходжи ╕ Мехмета Шеху з╕ зруйнованими ╕ зачиненими мечетями й церквами, ╕з сотнями кулеметних дот╕в по периметру кордон╕в), ознак тотал╕тарно-монументально╖ пропаганди вже нема╓. В Улан-Батор╕, столиц╕ Монгол╕╖, нещодавно прибрали ╤лл╕ча. А в Ки╓в╕ в╕н стояв, ╕ комун╕сти, як╕ на в╕дм╕ну в╕д укра╖нських л╕берал╕в добре розум╕ють значення ╕ силу символ╕в, в╕дчайдушно борються за кожного гран╕тного, мармурового, г╕псового ╕дола в м╕стах, м╕стечках ╕ селах. Бо чим б╕льше тако╖ символ╕ки, тим б╕льше тотал╕тарного комун╕стичного електорату з в╕дпов╕дною повед╕нкою на виборах. Ця символ╕ка працю╓ проти ╓вро╕нтеграц╕╖ Укра╖ни, бо вона трима╓ м╕льйони людей у полон╕ давн╕х ментальних стереотип╕в. У цьому сенс╕ Укра╖на ще дос╕ перебува╓ у «совку», адже монументальна тотал╕тарна пропаганда – це потужний генератор в╕дпов╕дних ╕деолог╕чних комплекс╕в. Деяк╕ рос╕йськ╕ мислител╕ кажуть, що доколи в Москв╕ на Червон╕й площ╕ збер╕га╓ться п╕рам╕да з мум╕╓ю першого комун╕стичного диктатора, н╕чого в Рос╕╖ принципово не зм╕ниться, бо та мум╕я сприя╓ негативному наступництву в╕д ЧК до ФСБ, в╕д Лен╕на-Стал╕на до Пут╕на. А в Укра╖н╕, де проспект Тараса Шевченка вже не почина╓ться ╕долом Лен╕на, можливо, щось таки зм╕ниться на краще?
╤гор ЛОС╢В, кандидат ф╕лософських наук, доцент кафедри культуролог╕╖ НаУКМА www.radiosvoboda.org
ЗАМ╤СТЬ ЛЕН╤НА — СВЯТУ ВАРВАРУ!
Керуючий справами Укра╖нсько╖ православно╖ церкви Московського патр╕архату митрополит Борисп╕льський ╕ Броварський Антон╕й (Паканич) припуска╓, що на м╕сц╕ знесеного 8 грудня «майдан╕вцями» (на фото) пам’ятника Лен╕ну в центр╕ Ки╓ва можна було б встановити пам’ятник свят╕й великомучениц╕ Варвар╕. Про це в╕н сказав у рамках сусп╕льно╖ дискус╕╖, в╕дпов╕даючи на запитання «УН╤АН-Рел╕г╕╖» про те, чи варто в╕дновлювати у Ки╓в╕ пам’ятник Лен╕ну. «Думаю, що на м╕сц╕ знесеного пам’ятника можна було б встановити символ, який би св╕дчив про каяття нашого народу та про його потяг до духовного очищення. Можливо, на цьому м╕сц╕ варто було б встановити хрест як символ страждань нашого народу у ХХ стол╕тт╕. Можливо, можна було б встановити пам’ятник комусь ╕з шанованих християнських святих. Наприклад, подумати над встановленням тут пам’ятника свят╕й великомучениц╕ Варвар╕», — сказав митрополит. В╕н пояснив, що «свята глибоко вшанову╓ться в укра╖нському народ╕, ╖╖ мощ╕ з XII стол╕ття перебувають у Ки╓в╕». «За молитвами свято╖ Варвари Господь посила╓ християнам справжн╓ каяття та сподобля╓ прийняти Святе Причастя в к╕нц╕ земного шляху», — сказав митрополит Антон╕й. В╕н зазначив, що свята Варвара вшанову╓ться як у православн╕й, так ╕ в католицьк╕й церкв╕, тому ╕дея створення пам’ятника може бути п╕дтримана б╕льш╕стю жител╕в Ки╓ва.
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 20.12.2013 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12687
|