"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2012 > Тема "Урок української"
#30 за 27.07.2012
МШАНЕЦЬКИЙ ДОРОБОК МИХАЙЛА ЗУБРИЦЬКОГО...
«Нема людей?..»
МШАНЕЦЬКИЙ ДОРОБОК МИХАЙЛА ЗУБРИЦЬКОГО — ЯК М╤С╤Я БОЙКА В ЗБЕРЕЖЕНН╤ НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ ╤ДЕНТИЧНОСТ╤ ТА ╤СТОРИЧНО╥ ПАМ’ЯТ╤ УКРА╥НСТВА
Ус╕ ми рад╕╓мо, що скоро Незалежност╕ Укра╖ни виповню╓ться 21-й р╕к. Ще такого тривалого пер╕оду в ╕стор╕╖ нашо╖ державно╖ самост╕йност╕ не було. Але чи побудували ми за цей час справд╕ Укра╖нську Державу? Як на мене, н╕! Чого ж нам найб╕льше не вистача╓? Чому ми дос╕ не самоусв╕домили в╕тчизняний парадокс: «Багата Укра╖на – б╕дна кра╖на, зубож╕лий народ та не нац╕ональний ╕нформац╕йний прост╕р». В╕дпов╕даю коротко: нема людей! Нема людей великого ╕нтелекту ╕ душ╕, морал╕ та фаху, як╕ б перетворили наш╕ поки що багат╕ ресурси в творчий потенц╕ал народу. Помилкою, якщо не брехнею, ╓ твердження, що буц╕мто Укра╖на ма╓ великий потенц╕ал. Укра╖на ма╓ чимал╕ ресурси – земельн╕, м╕неральн╕, л╕сов╕, водн╕ та ╕нш╕. Але т╕ ресурси ще треба перетворити засобами мудро╖ та вм╕ло╖ д╕яльност╕ у в╕дпов╕дний потенц╕ал. Ресурс – це те, що ма╓мо, волод╕╓мо; це те, що нас оточу╓, а потенц╕ал – це як╕сний показник нашо╖ з вами прац╕; ╕ндикатор того, як ми розпорядилися наявним добром, наск╕льки як╕сно використали багатство, яке ма╓мо, – що нам було дано природою ╕ Богом. Отже, потенц╕ал завжди пов’язаний з д╕яльн╕стю людини, в╕н характеризу╓ться як╕стю прац╕, досто╖нствами ╖╖ виконавця ╕ нос╕я, врешт╕, його людян╕стю. Не все людське ╓ людяним. Народу багато, а людей мало. Як у Б╕бл╕╖: багато було запрошено, але мало прийшло. Потенц╕ал в╕ддзеркалю╓ не к╕льк╕сть запрошених, а хто ╕ як в╕дгукнувся на запрошення. Адже просили вс╕х. Б╕льше десятка рок╕в тому п╕д назвою «Нема людей…» я надрукував статтю в льв╕вськ╕й та всеукра╖нськ╕й прес╕, в журнал╕ «Ун╕версум». Цю назву я взяв в лапки ╕ поставив п╕сля не╖ три крапки, бо не мною вона була придумана. Назву я запозичив ╕з записника державного д╕яча час╕в УНР Микити Шаповала. В╕н, будучи в уряд╕ Укра╖нсько╖ Народно╖ Республ╕ки ╕ проанал╕зувавши причини ╖╖ пад╕ння, у сво╓му щоденнику коротко та з в╕дча╓м занотував лише два слова: «Нема людей»… Коли я це прочитую, то щораз б╕льше розум╕ю, що б╕да з людським чинником не т╕льки наскр╕зь пронизу╓ нашу ╕стор╕ю, а ╕ нин╕ дошкуля╓ неабияк. ╫анч кочубе╖вщини й зараз пронизу╓ вс╕ р╕вн╕ влади, починаючи в╕д президент╕в, уряд╕в, ВР ╕ зак╕нчуючи так званою опозиц╕╓ю, де вс╕ псевдол╕дери насамперед бачать себе гетьманами, а не багату ╕ сильну Укра╖ну, щасливий народ. Я недаремно нав╕в думку д╕яча УНР. Кр╕зь майже стол╕тню призму цих двох г╕рких сл╕в надзвичайно ч╕тко вимальовуються причини сучасного стану Укра╖ни, нам╕ри внутр╕шн╕х ╕ зовн╕шн╕х недоброзичливц╕в дал╕ ╖╖ д╕лити, рег╕онал╕зувати, рос╕йщити, а в╕дтак знищити як таку. Через цю призму виразн╕ше видно недол╕к усього нашого пол╕тикуму: вида╓ться, що у нас буц╕мто багато парт╕й, а насправд╕ – лише дв╕. Одна та, члени яко╖ хочуть, щоб Укра╖на була укра╖нською, а друга – щоб залишалася рос╕йською. За словами «Нема людей» прогляда╓ться ╕ рецепт подолання корупц╕╖: треба всього-на-всього знайти людей, як╕ не заробляли б на влад╕. Саме в╕д людсько╖ якост╕ залежать спекуляц╕╖ у ВР пригн╕ченням рос╕йсько╖ мови, ╕нсп╕рац╕╖ потребою «русского мира» в рел╕г╕╖, труднощ╕ вибору вектор╕в ╕нтеграц╕╖ Укра╖ни в пол╕тиц╕. Недаремно кажуть: справжн╕х людей усюди треба шукати з╕ св╕чкою вдень. Вже на самому початку Незалежност╕ ми не мали н╕ Вацлава Гавела, н╕ Леха Валенси, у нас нав╕ть не було укра╖нського Бразавскаса. У нас не було належного першого секретаря ЦК КПУ. Ми мали третього секретаря з ╕деолог╕╖, якому за його функц╕ями треба було ходити в пров╕нц╕йному Ки╓в╕ «пом╕ж краплями дощу». В╕н так й дал╕ ходить. Д╕аспора Прибалт╕йських республ╕к дала сво╖м народам д╕яч╕в, котрих народ вибрав президентами. Кого дала укра╖нська д╕аспора материнськ╕й Укра╖н╕: Зварича чи Зварич╕в?! З ╕ншого боку, якби сталося, що на Президента Укра╖ни висувався б д╕аспорник, то чи прийняв би його укра╖нський соц╕ум, якому влада ╕ опозиц╕я так легко одягають рожев╕ окуляри, на вуха в╕шають локшину, в результат╕ – духовний парал╕ч ╕ пол╕тичний бедлам. А чи опозиц╕йний КОД ╓ духовно-╕нтелектуальним кодом нац╕╖, як╕ культурн╕ ц╕нност╕ ╖хнього буц╕мто об’╓днання? Н╕ влада, н╕ опозиц╕я не в стан╕ були достойно в╕дреагувати разом на образливий ляпас Пут╕на, який в╕н соб╕ дозволив в Криму щодо Укра╖ни, ╖╖ Президента. Вони можуть ск╕льки завгодно сперечатися всередин╕ кра╖ни, але коли йдеться про Укра╖ну, то повинн╕ синергетично виступити на ╖╖ захист. Оп╕рн╕сть влади Москв╕ в╕дома ще з Харк╕вських домовленостей, але, на жаль, спроможн╕сть опозиц╕╖ виявля╓ться лише в «п╕дх╕х╕куванн╕» Пут╕ну над отру╓ним президентом. Х╕ба це не огидно? Дедал╕ б╕льше я переконуюся, що нам треба в╕дштовхуватися в╕д висх╕дних, засадничих принцип╕в, виходячи з╕ стану нашого народу – його нац╕онального репера. Що таке репер? На земл╕ репер показу╓ висоту дано╖ точки над р╕внем моря. Наш нац╕ональний репер повинен показувати р╕вень нищення нац╕╖. Ми, за Джеймсом Мейсом, постетно-л╕нгво-╕нтелектоцидна нац╕я. Ми ослаблена нац╕я, в зм╕цненн╕ потуги котро╖ н╕хто не зац╕кавлений: н╕ ╢вропа, н╕ Рос╕я. Н╕хто не зважа╓ на р╕вень нашо╖ ослабленост╕, хоча пос╕паки Петра ╤ вир╕зали Батурин, Катерина ╤╤ знищила укра╖нське лицарство – Запор╕зьку С╕ч, б╕льшовики розтерзали УНР, поляки провели «пациф╕кац╕ю», н╕мц╕ танками (╕ не лише) дв╕ч╕ глибоко, вздовж ╕ поперек перерили укра╖нську землю. Проте н╕хто не хоче бачити, н╕кому не болить, що до нас впродовж трив╕кового поневолення застосовували тактику «зр╕зання ел╕тних колоск╕в». Про що йдеться. Якось прочитав притчу: один диктатор вир╕шив сина в╕дправити на науку до ╕ншого правителя, аби той навчив його азам керування поневоленими народами. Мина╓ час, а вихованець гуля╓ при двор╕ диктатора ╕ про жодн╕ принципи менеджменту з вуст вчителя не чу╓. Аж одного разу диктатор запрошу╓ свого вихованця по╖хати з ним верхи на конях. Ви╖хали вони в поле, де гойдалася великим ланом пшениця. Вс╕ колоски р╕вн╕, але к╕лька височ╕ють над ╕ншими. Диктатор пальцем показав на них, зл╕з з коня ╕, зр╕завши ╖х, мовчки розтер та кинув на суху дорогу. Не сказавши ан╕ слова, в╕н повернув коня ╕ по╖хав до палацу. Ось ╕ вся наука загарбника. В Укра╖н╕ не лише зр╕зали ╕ топтали висок╕ колоски, а нищили все на пол╕ п╕д кор╕нь, аби воно не налилося нац╕ональним св╕домим колосом; голодом морили ц╕л╕ села, завозили чужинц╕в в опуст╕л╕ хати, модерн╕зували соц╕ум. А сьогодн╕ ╖хн╕ д╕ти заявляють: «Мы здесь родились, это наша земля, надо модернизировать экономику, Конституцию, всю нашу страну». Вони правильно кажуть, але це не аргумент, бо зловмисно забувають, що ╖хн╕ батьки, д╕ди чи прад╕ди прибули сюди у в╕йськовому обоз╕. Повертаючись до нашо╖ теми, до р╕дного Мшанця, я себе ╕ вас запитую: скаж╕ть, будь ласка, якби в Мшанц╕ був будь-хто з колишн╕х гол╕в, в╕йт╕в, старост╕в, скаж╕мо, Нагина Данько, Грицак Яцько, Сисин Фед╕р, Бардиц Петро, Вовканич Фед╕р, то чи продали б вони ол╕гархам хоч метр квадратний мшанецько╖ земл╕, л╕су для особистого збагачення, як це було злочинно вчинено за час╕в Незалежност╕? Якби у нас була сьогодн╕ доба пароха Михайла Зубрицького, вчителя ╤вана Луцького, панував би ╖хн╕й моральний авторитет, духовна ╕нтел╕гентн╕сть, то х╕ба закрилась би Мшанецька б╕бл╕отека, школа, чи була б так засм╕чена р╕чка Мшанка, чи мали б таке бездор╕жжя? На жаль, ╕стор╕я не зна╓ вислов╕в «якби». Шкода, але нин╕, як папуги, повторю╓мо п╕дкинутий висл╕в: ма╓мо те, що ма╓мо, а не те, що повинн╕ б мати. «Якби ви вчилися так, як треба, то й мудр╕сть би була своя», настановляв нас великий Шевченко. З ╕ншого боку, як же вчитимемося, якщо школи перебудову╓мо в госп╕си? Ви скажете, ми — мал╕ люди, що, мовляв, можемо зробити. Воно, як мовлять в Мшанц╕, ╕ так, але не ц╕лком. Нам вс╕м треба закарбувати соб╕ слова великого ╕тал╕йця Гар╕бальд╕: ми здобули ╤тал╕ю, а тепер твор╕мо ╕тал╕йц╕в. Ставати ╕ стати укра╖нцями – це арх╕важливе завдання ╕ його н╕ за р╕к, н╕ за десять не вир╕шити. Потр╕бн╕ покол╕ння, потр╕бна велика ╖хня робота. З огляду на це, у наш час укра╖нська нац╕я ╕ кожен укра╖нець ос╕бно, насамперед, мають замислитися над найб╕льш вагомими, як на мене, – доленосними для нац╕╖ речами. Я не претендую на новов╕дкриття цих речей. Що б╕льше – на ╖хн╕й вичерпний список. Я лише намагатимуся привернути до них увагу, аби за нашою су╓тою су╓т ми задумалися над ними, бо вони свого часу становили житт╓ве кредо для вс╕х видатних бойк╕в – ╤вана Франка, ╤вана Вагилевича, Михайла Зубрицького, як для багатьох ╕нших великих укра╖нц╕в, бо вс╕ вони були нац╕оцентричними, вс╕ вони бачили себе п╕д прапором Велико╖ Укра╖ни. Р╕ч перша. На початку нашого ХХ╤ стор╕ччя ми повсюдно чу╓мо як абсолютну новелу широко поширений заклик: «Думаймо глобально – працюймо локально!». ╤ коли я ще додаю: «Твор╕мо нац╕онально-патр╕отично», то на думку спада╓ творча праця пароха з села Мшанець – Михайла Зубрицького, – як в╕н зазвичай п╕дписувався на сво╖х численних публ╕кац╕ях у В╕снику НТШ, що видавався на початку минулого стор╕ччя у Львов╕. А коли беру в руки монограф╕ю «Бойк╕вщина», п╕дготовлену прац╕вниками ╤нституту етнограф╕╖ Нац╕онально╖ академ╕╖ наук Укра╖ни, то бачу, що в н╕й дом╕ну╓ не лише матер╕ал, опрацьований Зубрицьким. Перед╕ мною у вс╕й сво╖й велич╕ поста╓ людина з творчим потенц╕алом сучасного ╕нституту, котра не просто вивчала побут бойк╕в одного села, а досл╕джувала життя великого укра╖нського етносу, що разом з лемками, гуцулами заселя╓ Укра╖нськ╕ Карпати. ╤ робилося це т╕╓ю велико╖ л╕тери ╕ душ╕ Людиною з любов’ю до Укра╖ни, задля збереження нац╕онально╖ ╕дентичност╕ всього укра╖нства, в ╕м’я його ╕сторично╖ пам’ят╕ за умов колон╕альних утиск╕в, етнокультурного зоднор╕днення ╕ матер╕альних негаразд╕в. У цьому контекст╕ р╕ч друга. Михайло Зубрицький, як ╕ вс╕ видатн╕ бойки, керувався фундаментальним всеукра╖нським загальнонац╕ональним гаслом, яке найвиразн╕ше виокремив ╤ван Франко: «Кожен думай (вид╕лено нами – С.В,), що на Тоб╕ м╕льйон╕в стан сто╖ть!». Власне, в ум╕нн╕ бачити широке, вагоме для нац╕╖ – велика мудр╕сть ╕ майбуття розвитку народу ╕ кожного ос╕бно. Недаремно Зубрицький, коли в╕н опису╓ год╕влю овець в сел╕ Мшанець, наводить такий еп╕зод. Один ╜азда, очевидно б╕дний, вир╕шив запропонувати ╕ншому, багатшому, орган╕зувати випас овець, тобто тримати «салаш». Зубрицький назива╓ пр╕звища, але будемо вважати, що я ╖х забув. На таку пропозиц╕ю багач в╕дпов╕в: так ти хочеш, щоб тво╖ ходаки ступали у сл╕д мо╖х чоб╕т! Мен╕ цей описаний еп╕зод пригадався, коли нещодавно дивився по телебаченню виступ кер╕вно╖ особи Укра╖нсько╖ автокефально╖ церкви. На запитання ведучого: чому б вам не об’╓днатися з Укра╖нською православною церквою Ки╖вського патр╕архату, глава автокефально╖ в╕дпов╕в: я, мовляв, запропонував Ф╕ларету таке об’╓днання, на що отримав в╕дпов╕дь: ти — ╜удзик, а я — кожух… Зубрицький не гонорувався сво╓ю справжньою ел╕тарн╕стю, а пишався ╕ в╕дпов╕дально ставився до пастирства як парох села, як вчений-етнограф до ф╕ксац╕╖ ╕ оприлюднення побуту бойк╕в у площин╕ духовно-культурного життя укра╖нства. Михайло Зубрицький, працюючи в Мшанц╕, запрошував ╕ приймав у себе не лише ╤вана Франка, а й Володимира Гнатюка, Федора Вовка. Зубрицький – скарб укра╖нсько╖ нац╕╖. В╕н, як ╕ с╕льський педагог Луцький, що вчителював ╕ вчив не одне покол╕ння, – цей мшанецький Симеренко (в╕домий укра╖нський садовод) ╕ Прокопович (автор рамкового вулика) в одн╕й особ╕ – були потр╕бн╕ селу Мшанець, як село було потр╕бне ╖м. Не випадково п╕сля ви╖зду Зубрицького чи вигнання, як це ганебно вчинено з вчителем ╤ваном Луцьким за радянських час╕в директором школи Смажелюк, вони втрачали св╕й творчий потенц╕ал, св╕й креатив. Щасливий той народ, який в ус╕ часи багатий особистостями, що ╖х можна назвати ╕нтел╕гентами, справжньою духовно-╕нтелектуальною ел╕тою нац╕╖ та вм╕╓ ╖х шанувати. У Радянському Союз╕ ╕нтел╕генц╕╓ю вважали тих, хто працював у сфер╕ розумово╖ прац╕. У такий спос╕б ми забули найважлив╕шу функц╕ю ╕нтел╕генц╕╖ – ╕накодумання, тобто творчо, ╕нновац╕йно мислити, працювати на поступ нац╕╖. На ╕накодумання як д╕яльн╕сть ╕нтел╕гента, особливо щодо дол╕ Укра╖ни як самост╕йно╖ держави, було накладено строге табу. А так╕ поняття, як ╕нтелектуальний потенц╕ал, ╕нтелектуальний кап╕тал взагал╕ не були соц╕ал╕зован╕ ╕ не прищеплювалися укра╖нцям н╕ в школ╕, н╕ в житт╕. Нин╕ над Укра╖ною, як нац╕ональною державою титульного народу, що дав назву держав╕, ╖╖ питом╕й мов╕, культур╕, провиса╓ велика небезпека. ╤ над цим кожному патр╕отов╕ сл╕д задуматися. Нас вчать ставитися до ближнього так, як ви хот╕ли б, щоб в╕н ставився до вас. Великий гуман╕ст нашого часу Папа Римський ╤ван-Павло ╤╤ повторив слова ╤суса: «Не б╕йтеся!». Боятися нам не треба, але думати конче потр╕бно: ╕ з розумом, ╕ з серцем, ╕ самов╕ддано з душею. Мабуть, слова президента США Кеннед╕ до американц╕в, аби вони думали не над тим, що Америка дала ╖м, а що вони дали Америц╕, актуальн╕ як н╕коли для укра╖нц╕в. Ми повинн╕ зберегти сво╓ нац╕╓творче середовище, його спроможн╕сть духовно-╕нтелектуально, морально в╕дроджуватися. ╤нформац╕йний, осв╕тн╕й, культурний, рел╕г╕йний прост╕р держави не повинен пригн╕чувати нац╕ональне середовище людини, ╖╖ с╕м’╖, не зменшувати конкурентоспроможн╕сть нац╕╖. Президент Укра╖ни В. Ющенко, перебуваючи у Львов╕, сказав, що ╕нтелект вряту╓ нац╕ю. Я з цим годжуся, однак написав ╕ надрукував статтю: «╤нтелект ╕нтелекту не р╕вня». Злод╕й також волод╕╓ ╕нтелектом. Стал╕н, Г╕тлер були креативними людьми, але на що був скерований ╖хн╕й розум, думка, мораль? Отже, ╕нтелект позитивний тод╕, коли в╕н одухотворений, тобто скерований на творення добра для вс╕х людей. Проте духовн╕сть пов’язана не т╕льки з церквою. Робота вчителя теж духовна. Давати знання, виховувати молодих – це духовна важка праця. ╤ сп╕льнота ма╓ ц╕нити свою духовно-╕нтелектуальну ел╕ту, бо без не╖ опинимося на узб╕чч╕ прогресу, без Луцького не зацв╕ли б сади в г╕рському Мшанц╕. Тому я, говорячи про Зубрицького, паралельно зупинився на доробку Мшанецького вчителя Луцького. Обидва вони щиро працювали на укра╖нську нац╕ональну ╕дею. ╤ нащадки повинн╕ бути ╖м вдячн╕. Сьогодн╕ чи не вс╕, особливо т╕, хто хоче бути обраним, стати ел╕тою, а ел╕та з французько╖ означа╓ «вибран╕» (тобто це не т╕, кого кличуть, а т╕, котрих варто кликати, бо вони, як казав Донцов, «лучч╕» з нас, прийдуть до вашо╖ господи ╕ поц╕кавляться вашим життям), говорять про нац╕ональну ╤дею. Але н╕хто ╖╖ не визнача╓. Уп╕вц╕ ч╕тко ╖╖ сформулювали: «Здобудеш Укра╖нську державу або загинеш в боротьб╕ за не╖». Микола Хвильовий у Харков╕ також ген╕ально намалював триптих ц╕╓╖ ╕де╖, наблизивши ╖╖ до нашого часу, коли вже не треба вмирати, а сл╕д задля ╕де╖ продуктивно ╕ чесно працювати: «Да╓ш ╕нтел╕генц╕ю!», «Геть в╕д Москви!», «Да╓ш ╢вропу!». Тому тих, кого кличемо ╕ спод╕ва╓мося, що вони прийдуть, ма╓мо насамперед спитати, як вони розум╕ють сучасн╕ складов╕ Укра╖нсько╖ Нац╕онально╖ ╤де╖, стратег╕ю розвитку Укра╖нсько╖ держави? А не вибирати за критер╕╓м, бо ВОНА «так файно ся вдяга╓», не за вдаваним патр╕отизмом, а за справжньою ╕нтел╕гентн╕стю, розумом та працьовит╕стю твердих бойк╕в (Франка, Зубрицького, Луцького ╕ багатьох ╕нших), котр╕ заодно були Великими Укра╖нцями. Це мають бути люди, що вт╕люватимуть в життя загальнонац╕ональну ╕дею, яка, на наш погляд, нин╕ ма╓ таку формулу: «Укра╖на – соборна, укра╖нська, г╕дна людини ╕ нац╕╖». З цим гаслом погодяться ╕ п╕дтримають ус╕ бойки, т╕, що на материнськ╕й земл╕, ╕ т╕, що насильно були депортован╕ в Донеччину, розс╕ян╕ на зах╕дних землях Польщ╕ ╕ по ц╕лому св╕ту. ╤ не шукаймо п╕дтримки в тих модерних мудрагелях, котр╕ епатажно в╕ддають укра╖нськ╕ територ╕╖, буц╕мто задля збереження ексклюзивност╕ Галичини, особливост╕ ╖╖ ментал╕тету. Мен╕ особисто, як спод╕ваюсь ╕ вам, потр╕бна не лише Галичина, а й Велика Укра╖на. Саме так називала моя мама, так завжди називали предки бойк╕в всю Укра╖ну! ╤ коли нин╕ б╕ля Укра╖нського дому голодують за нашу р╕дну мову, то ми ригористично вимага╓мо не денац╕онал╕зувати дал╕ укра╖нц╕в. Буде укра╖нська – будуть бойк╕вський, гуцульський, лемк╕вський та ╕нш╕ ╖╖ д╕алекти; будуть Укра╖нська Нац╕я та ╖╖ Державн╕сть.
Степан ВОВКАНИЧ, доктор економ╕чних наук, професор, пров╕дний науковий сп╕вроб╕тник ╤нституту рег╕ональних досл╕джень НАН Укра╖ни м. Льв╕в
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2012 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10567
|