"Кримська Свiтлиця" > #15 за 13.04.2012 > Тема "Урок української"
#15 за 13.04.2012
МОСКВА, МАРОС╢ЙКА
Юр╕й ШЕВЕЛЬОВ
╤стор╕я ╕ сучасн╕сть
10 рок╕в тому — 12 кв╕тня 2002 р. у Пресв╕тер╕анськ╕й л╕карн╕ в Нью-Йорку помер Юр╕й Володимирович Шевельов, всесв╕тньо в╕домий укра╖нський слав╕ст-мовознавець, ╕сторик укра╖нсько╖ л╕тератури, л╕тературний ╕ театральний критик, активний учасник д╕аспорного наукового та культурного життя. Професор Гарвардського, Колумб╕йського ун╕верситет╕в. ╤ноземний член НАН Укра╖ни (1991). Президент Укра╖нсько╖ В╕льно╖ Академ╕╖ Наук у США (1959-1961 та 1981-1986 рр.). Член Американського л╕нгв╕стичного товариства, Польського ╕нституту мистецтв ╕ науки в США. Почесний доктор Альбертського, Люндського, Харк╕вського ун╕верситет╕в та Ки╓во-Могилянсько╖ академ╕╖. Автор 17 книг, фундаментальних наукових праць: «Перед╕стор╕я слов’янсько╖ мови: ╕сторична фонолог╕я загальнослов’янсько╖ мови» (1965), «╤сторична фонолог╕я укра╖нсько╖ мови» (1979), «Нарис сучасно╖ укра╖нсько╖ мови» (1951). Був редактором журналу «Сучасн╕сть» у 1978-1981 роках. П╕сля здобуття Укра╖ною незалежност╕ к╕лька раз╕в в╕дв╕дував Батьк╕вщину. У 2000 роц╕ Ю. Шевельову була присуджена Нац╕ональна Шевченк╕вська прем╕я, яку в╕н передав на розбудову укра╖нсько╖ г╕мназ╕╖ в Харков╕, де колись навчався. У 1954 роц╕ – до 300-л╕тнього юв╕лею Переяславсько╖ угоди Юр╕й Шевельов написав статтю «Москва, Марос╓йка», у котр╕й визначив, як╕ «три страшн╕ вороги» заважають укра╖нському в╕дродженню. Ця стаття разом з ╕ншими кращими зразками укра╖нсько╖ публ╕цистики ув╕йшла до видано╖ нещодавно редакц╕╓ю газети «День» книги «Сила м’якого знака», яку ми вже представляли нашим читачам. Ця книга — «це обнад╕йлив╕ л╕ки в╕д безпам’яття, манкурства, лакейства, пристосуванства, прислужництва, зрадництва (кочубе╖вщини), малорос╕йсько╖ пров╕нц╕йност╕, нац╕онально╖ апат╕╖ та почуття неповноц╕нност╕». Власне, саме про це ╕ йдеться у написан╕й понад п╕вв╕ку тому статт╕ Ю. Шевельова, яку ми, в знак пам’ят╕ про нашого славного сп╕вв╕тчизника, пропону╓мо уваз╕ читач╕в.
Юр╕й ШЕВЕЛЬОВ МОСКВА, МАРОС╢ЙКА
Тут, на ц╕й московськ╕й вулиц╕, серед кварталу, заселеного «бл╕нн╕ками» (майстрами вип╕кання московських млинц╕в) у друг╕й половин╕ XVII стор╕ччя розташувалися дво╓ «подворь╓в» — Гетьманське й Малорос╕йське. Тут зупинялися новоприбул╕ з Укра╖ни, ╕ сама назва вулиц╕ — це з╕псоване слово «Малорос╓йка». (Тепер Марос╓йка зветься вул. Богдана Хмельницького). Тут в╕дбулося чимало людських драм, ╕ через цю вулицю прийшли т╕ впливи, що досить глибоко зм╕нили рос╕йську культуру в XVII стол╕тт╕. Це був той мостовий прич╕лок, зв╕дки п╕сля Переяслава почався наступ укра╖нсько╖ культури на московську. Великий ╕ розмашний план культурного завоювання розлого╖ ╕ в╕йськово сильно╖ Москви був задуманий укра╖нською ╕нтел╕генц╕╓ю ще ╕з к╕нця XVI стол╕ття. Не без впливу цього плану був спинений рух л╕тературно╖ мови в напрям╕ наближення ╖╖ до народно╖ ╕ були в╕дновлен╕ церковнослов’янськ╕ первн╕ л╕тературно╖ мови трудами Лаврент╕я Зизан╕я, Памви Беринди, а передус╕м Мелет╕я Смотрицького. Заради цього плану ки╖вська ╕нтел╕генц╕я творила м╕т двох Рос╕й — Мало╖ ╕ Велико╖ — м╕т, створений передус╕м в Укра╖н╕, — ╕ п╕дтримувала теор╕ю пол╕тично-державно╖ пере╓мности м╕ж старим Ки╓вом ╕ тогочасною Москвою. Заради нього переможець Москви гетьман Сагайдачний пропонував ╖й союз 1620 року, Лаврент╕й Зизан╕й прив╕з до Москви рукопис свого «Катех╕зису» 1626 року, Кирило Транкв╕л╕он Ставровецький — рукопис свого «Учительного ╓вангел╕я» 1627 року, а митрополит Петро Могила присилав 1640 року ╤гнат╕я Старушича ╕з пропозиц╕╓ю заснувати в Москв╕ школу — першу школу — силами укра╖нського дух╕вництва. Справжн╓ поле для д╕яльности в╕дкрилося п╕сля Переяслава. Переяслав став передумовою укра╖нсько╖ культурно╖ ╕нваз╕╖. Харлампович п╕драхував, що у друг╕й половин╕ XVII стол╕ття в самому т╕льки м╕ст╕ Москв╕ було с╕м монастир╕в, повн╕стю заселених укра╖нцями й б╕лорусинами, а один з них нав╕ть був переданий у зв’язку з цим у в╕дання Малорос╕йського приказу! Укра╖нськ╕ приходн╕ наклали потужний в╕дбиток на культуру тогочасно╖ Москви. Вони в н╕й чимало зрушили ╕ зм╕нили, вони ╖╖ ╕стотно збагатили. Славнозв╕сна реформа патр╕арха Н╕кона, що доглибно струснула рос╕йською церквою, була фактично проведена з участю укра╖нц╕в, виходц╕в ╕з Ки╖всько╖ академ╕╖. Заснована 1685 року Московська академ╕я, п╕зн╕ше в╕дома п╕д назвою Слов’яно-греко-латинсько╖, п╕сля короткого пер╕оду, коли нею керували греки — брати Л╕худи, а пот╕м н╕хто не керував, в╕д 1700 року фактично перейшла в укра╖нськ╕ руки. Протягом наступних 64 рок╕в вона мала 19 ректор╕в, ╕з них один був грек, два — рос╕яни, а решта 16 — укра╖нц╕, вихованц╕ Ки╖вського колег╕уму. Такий був ╕ склад викладовц╕в. П╕сля смерт╕ останнього рос╕йського патр╕арха Адр╕яна на чол╕ рос╕йсько╖ церкви став укра╖нець Стефан Яворський. У пер╕од 1700-1762 рр., за п╕драхунком того ж Харламповича, в Рос╕╖ на чисто рос╕йських землях було 70 ╓пископ╕в-укра╖нц╕в. Були часи, коли рос╕йська церква була ц╕лком в укра╖нських руках. Не забуваймо, що в XVII стор╕чч╕ церква раз у раз означала культуру, а культура — церкву. Нове, доти нечуване вливалося в консервативну Москву через Малорос╓йсько╓ подворь╓ на Марос╓йц╕. Не з легким серцем ╕шла укра╖нська ╕нтел╕генц╕я в Москву. Вона добре знала, що таке Москва. «Катех╕зис» Лаврент╕я Зизан╕я видали, але з страху перед можливими ╓ресями без титульно╖ стор╕нки. «Учительне ╓вангел╕╓» Кирила Ставровецького засудили за ╓рес╕ й спалили. Ще була св╕жа пам’ять про перш╕ десятир╕ччя XVII стол╕ття, коли укра╖нських священик╕в ╕ ченц╕в не вважали за охрищених ╕ силом╕ць христили вдруге, сво╖м звича╓м. ╤ще 1632 року з нагоди прибуття групи укра╖нських ченц╕в був виданий наказ: «А в церковь их не пущать, а пения слушать в трапезе или в паперти, а святыни им никакие не давать и крестом воздвизательным не благословлять и ко образом не прикладываться». У 1652 роц╕, за два роки перед Переяславом, чужинц╕в виселено з Москви до Н╕мецько╖ слободи, а малорос╕янин — це ж було для тогочасно╖ Москви те саме, що литвин, що поляк, що ╕ноземець взагал╕. Сучасник писав 1666 року: «Малоросам ╕ смерть не така страшна, як в╕д╕слання до Москви». Дмитров╕ Тупталов╕ виклик до Москви коштував нервово╖ хвороби. Стефан Яворський, призначений бути Рязанським ╓пископом, ут╕к був ╕з Донського монастиря в Москв╕, де його пот╕м тримали п╕д наглядом. ╤ дал╕ люди почували себе чужими у чужому московському св╕т╕, чужими до само╖ смерт╕. Нав╕ть Теофан Прокопович, близький сп╕вроб╕тник Петра ╤, головний ╕деолог новонароджувано╖ рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖, нав╕ть в╕н у передсмертн╕ дн╕ п╕дсумовував сво╓ життя: Н╕ з каких сторон св╕та не видно, Все ненасть╓, Н╕т ╕ надежди, о многоб╕дно Мо╓ щасть╓. Многоб╕дне щастя — чи можна влучн╕ше оц╕нити щастя людини, що досягла найвищих верховин сусп╕льно╖ драбини, — що ╖й заздрять, — але вона почува╓ себе к╕нець к╕нцем ус╕м ╕ всьому чужою... Було б хибно зводити цей рух до шукання кар’╓ри. Це був також ╕деолог╕чний рух. Що таке Москва, — знали, ╕ все-таки п╕шли на Переяслав ╕ все-таки рушали до Москви. Рушали, може, саме тому, що усв╕домлювали, наск╕льки нижчий був той культурний ╕ побутовий р╕вень, що на ньому стояла Москва. Бо це було, чи принаймн╕ здавалося, передумовою можливост╕ завоювати Москву. Переяслав у перспектив╕ трьох стор╕ч уявля╓ться нам початком велико╖ трагед╕╖. Це слушно. Але в умовах 1654 року не був ╕з конечн╕стю закладений розвиток т╕льки в цьому напрям╕. Навпаки, сучасникам Переяслав здавався вих╕дним пунктом для велико╖ експанс╕╖. Н╕чого майже не втративши пол╕тично, — адже Укра╖на збер╕гала ц╕лковиту внутр╕шню незалежн╕сть ╕ майже ц╕лковиту незалежн╕сть зовн╕шн╕х зносин, — умови зобов’язували ╖╖ т╕льки прийняти Московського во╓воду й залогу до Ки╓ва ╕ пов╕домляти Москву про посольства до Польщ╕ чи Туреччини ╕ про вибори гетьман╕в, — Укра╖на, здавалося, д╕ставала в╕йськову допомогу, а головне — ╖й в╕дчинявся шлях до культурного завоювання страшного сус╕да. Це була доба — XVII стор╕ччя, — коли формувалися нац╕ональн╕ держави на Заход╕, але в ╕деолог╕╖ панували ун╕версал╕стичн╕ концепц╕╖. Ки╖в, в╕дроджений осередок Укра╖ни, стояв перед очима тогочасного укра╖нця другим ╢русалимом. В╕н був центр церкви, значить, — центр культури. Зв╕дти мав возс╕яти св╕т на весь християнський св╕т. Ворогом були турки, що волод╕ли греками ╕ християнським Близьким Сходом. Знаряддям, я повторюю, знаряддям визвищення другого ╢русалима — Ки╓ва — мала стати Москва. ╥╖ в╕йськова сила мала зд╕йсняти програму укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖. Безнастанн╕ заклики до боротьби проти турк╕в ╕ татар у пропов╕дях Ѓалятовського, Барановича ╕ вс╕х укра╖нських пропов╕дник╕в XVII стор╕ччя, ба нав╕ть ╕ самого Стефана Яворського, — не загальники, як може тепер здатися, ╕ не результат татарських наскок╕в на Укра╖ну, а насамперед вияви ц╕╓╖ ун╕версально-християнсько╖ ╕деолог╕╖. Поза ц╕╓ю суб’╓ктивно-╕деолог╕чною стороною справа мала об’╓ктивну, ╕сторичну сторону. Я сказав: XVII стор╕ччя було в ╕деолог╕╖ добою ун╕версал╕зму, фактично — воно було добою ставання нац╕ональних держав. Нова держава поста╓ т╕льки в перемоз╕ над сво╖ми сус╕дами. Згадаймо ставання Н╕меччини вже у XIX стор╕чч╕. Для об’╓днання н╕мецьких земель були потр╕бн╕ в╕йни на п╕вдн╕, п╕вноч╕ й заход╕. «╤ на чотири боки шабл╕». Укра╖на Богдана Хмельницького мала подолати щонайменше Польщу, Туреччину й Москву. Вона це зд╕йснювала. В╕йськово вона змагалася з Польщею й Туреччиною. Було актом державного розуму спробувати скорити Москву ╕ншими методами. Коли ми говоримо про нашу сучасн╕сть, ми добре зна╓мо, що в╕йни ведуться р╕зними методами, що вони бувають гаряч╕ й холодн╕, що вони тривають ╕ коли п╕дписано мир, ╕ коли миру п╕дписати не можна. Чому ми не хочемо зрозум╕ти цього для XVII стор╕ччя? Нав╕ть в╕йськово Переяслав не був к╕нцем боротьби. П╕сля нього Укра╖на розгромила Москву п╕д Конотопом у липн╕ 1659 року ╕ була розбита на полтавських горбах у липн╕ 1709 року. Тим б╕льше тривала боротьба в культур╕. Якщо ╕ там Укра╖на зазнала поразки, то це сталося не через переяславськ╕ умови, а насамперед — ╕з причин, закладених у самому укра╖нському житт╕ того часу. Пол╕тично ╕ в╕йськово Переяслав став початком поразки тому, що р╕зн╕ укра╖нськ╕ кола втягали Москву в Укра╖ну, намагаючися використати ╖╖ проти сво╖х унутр╕шн╕х ворог╕в. Повне розум╕ння цього припису╓ться ще Мазеп╕. Х╕ба нагадати про звернення ╤нокент╕я Ѓ╕зеля, або Лазаря Барановича, або багатьох ╕нших — прислати московських стр╕льц╕в в Укра╖ну? Або про те, що коли Дем’ян Многогр╕шний хитнувся в╕д Москви, його заарештувала не Москва, а таки група ки╖всько╖ старшини, що д╕йшла була нав╕ть до того, що просила дати на гетьмана «боярина великороссийских людей»? Комплекс Кочубе╖вщини — ╕ т╕льки в╕н — уможливив Москв╕ здобувати чимраз б╕льше позиц╕й в Укра╖н╕. Розр╕ст цього комплексу змусив Мазепу до суворо╖ консп╕рац╕╖, що не дала йому змоги в╕йськово п╕дготуватися до бою п╕д Полтавою. Б╕й п╕д Полтавою виграв Рос╕╖ не Петро ╤, а укра╖нськ╕ Кочубе╖. Само зрозум╕ло, Петро й Рос╕я влучно використали це, як використовували вс╕ под╕бн╕ нагоди, що ╖х не бракувало. Про причини самого комплексу Кочубе╖вщини хай говорять ╕сторики й психологи. В╕н живе й дос╕. Культурно Переяслав став початком поразки з глибших причин. Культурне завоювання переможеною нац╕╓ю нац╕╖-переможця в принцип╕ можливе. Колись подолана римськими лег╕онами Грец╕я завоювала культурно Рим. Германц╕ в ╤тал╕╖, Франц╕╖, ╤спан╕╖ були культурно завойован╕ Римом, насл╕дком чого ╓ сучасн╕ романськ╕ народи. Передумовою для культурного завоювання нац╕╖-переможця ╓, одначе, культурна перевага переможено╖ нац╕╖ на всьому пол╕ бою, себто в ус╕й культур╕. Ц╕╓╖ передумови бракувало укра╖нськ╕й культур╕ XVII стор╕ччя. Доба бароко — одна ╕з золотих д╕б нашо╖ культури. Арх╕тектурн╕ споруди Мазепи, пропов╕д╕ того часу, початки театру, р╕зьба й малярство, початки гравюри — лишилися у стор╕ччях, вони ╕ в наш час впливають на укра╖нське мистецтво. Одначе вони мали свою стелю. Укра╖нська культура доби бароко була суто церковна. Культура була при церкв╕, ╕ церква означала культуру. Поки так було ╕ в Рос╕╖, укра╖нська культура була в наступ╕. Ми бачили, що вона завоювала церкву, мовно-богословську осв╕ту й науку, зв’язан╕ з рел╕г╕╓ю мистецтва. Та цього було мало для XVIII стор╕ччя — доби секуляризац╕╖ науки, мистецтва, культури в ц╕лому.
╢вропа вже не жила церковною культурою, Петро ╤ ╕ще використовував Яворського й Прокоповича як д╕яч╕в церкви. Але в╕н уже дивився на Зах╕д, щоб украсти зв╕дти потр╕бн╕ йому елементи ново╖ техн╕чно╖ культури. Потай вируша╓ в╕н до «лютор╕в», переодягнений теслею, щоб опанувати секрети техн╕ки. У наш час ц╕ функц╕╖ виконують люди нижчих ранѓ╕в, але суть лишилася та сама: використати техн╕чну культуру Заходу для зм╕цнення варварських основ сво╓╖ держави. Серед «птах╕в гн╕зда Петрового» ми знайдемо чимало н╕мц╕в, чимало рос╕ян, але не укра╖нц╕в. Б╕й п╕д Полтавою Петров╕ виграли укра╖нськ╕ Кочубе╖. Але Петро справд╕ виграв б╕й на культурному фронт╕ тим, що в╕н в╕дгородив Укра╖ну в╕д Заходу. Зв’язок ╕шов через новозасноване в╕кно в ╢вропу, а радше пролаз — Санктп╕тербурх, не через Ки╖в. У Ки╓в╕ тим часом лишили Академ╕ю б╕льш-менш як вона була. Вона була безпечна. Хто не йде вперед, в╕дста╓. В╕дставання було безнад╕йне. Тод╕ як рос╕йська культура свою церковну сторону доповнювала новою, техн╕чно-св╕тською, укра╖нська лишалася на старому м╕сц╕. Так вона ставала старомодною. Старомодн╕сть означа╓ см╕шн╕сть. См╕шн╕сть убива╓ культуру. Остання постать ц╕╓╖ культури в ╖╖ незайманому вигляд╕ був у 1760-х роках Арсен╕й Мац╕╓вич, ╓пископ Ростовський. В╕н ╕з дивовижною вперт╕стю боронить програну справу — незалежн╕сть церкви в╕д держави. Для нього св╕т обмежений рамками церковного життя. См╕шний, надокучливий, в╕н на домагання Катерини ╤╤ ста╓ перед суд ╓пископ╕в, його засуджують до ув’язнення в монастир╕, але в╕н не вгамову╓ться й там. ╤ 1767 року його переводять до талл╕ннсько╖ фортец╕, де в╕н дожива╓ в╕ку, позбавлений нав╕ть власного ╕м’я. Наказом Катерини в’язня ╕менують Андр╕й Враль. Зах╕д, до якого, зда╓ться, не додумалося нав╕ть МВС. Дата ув’язнення Мац╕╓вича невипадково зб╕га╓ться ╕з датою скасування Гетьманщини. Це була одночасна л╕кв╕дац╕я початого в Переяслав╕ укра╖нського наступу — пол╕тично на Укра╖н╕, культурно — в Рос╕╖. В╕дгомони переяславсько╖ концепц╕╖ укра╖нського культурного наступу на Рос╕ю лунають ╕ геть п╕зн╕ше. Х╕ба що ╕нше — трагед╕я Гоголя, що п╕шов завойовувати Рос╕ю для укра╖нського морального кодексу, для укра╖нського розум╕ння мистецтва, чи╓ морал╕те про мертв╕ душ╕ було пласко сприйняте р╕зними Б╓л╕нськими як обл╕ч╕тельная л╕тература, чи╖ «Вибран╕ м╕сця ╕з листування з друзями», куди Гоголь уклав усю свою душу, були висм╕ян╕ й несприйнят╕? ╤ тому — природний висл╕д траг╕чного непорозум╕ння — спалення Гоголем його рукопису ╕ майже самоспалення — так близько в╕д Марос╓йки, у Москв╕ на Н╕к╕тському бульвар╕, ╕ так близько до двохсотих роковин Переяслава — в лютому 1852 року. Або на початку революц╕╖ спроба укра╖нських комун╕ст╕в «влитися» в рос╕йську суттю комун╕стичну парт╕ю, щоб «розлитися й залити» ╖╖? Завжди те саме — ун╕версал╕стична концепц╕я, над╕я на сво╖ сили, на свою перевагу, обмежен╕сть ц╕╓╖ переваги тим пров╕нц╕альним станом, у якому перебува╓ або в якому тримають Укра╖ну, — ╕ поразка, ╕ трагед╕я. Але в глибин╕ найб╕льшо╖ поразки, коли Укра╖на втратила рештки пол╕тично╖ незалежности, коли л╕тературною мовою Укра╖ни стала рос╕йська, що нею писали, скаж╕мо, Капн╕ст ╕ автор «╤стор╕╖ Рус╕в», що нею намагався писати Сковорода, — тод╕ почина╓ться перегляд переяславсько╖ концепц╕╖. Капн╕ст почина╓ його протестом проти рос╕йсько╖ держави в ╕м’я укра╖нсько╖ людини: «Под игом тяжкия державы потоками льют пот кровавый и зляе смерти жизнь ведут». «╤стор╕я Рус╕в» в╕дроджу╓ елементи укра╖нського державництва. Приходить Шевченко, що синтезу╓ ц╕ елементи, спою╓ ╖х з новим ун╕версал╕змом — кирило-метод╕╖вський панслав╕зм ╕з центром у Ки╓в╕ (всякий здоровий рух хоче набрати рис ун╕версал╕зму, питання т╕льки в тому, щоб заради цього не жертвувати сво╖м власним). Подальшу ╕стор╕ю вже знають читач╕, вона пишеться щодня дал╕. Три страшн╕ вороги укра╖нського в╕дродження — Москва, укра╖нський пров╕нц╕ал╕зм ╕ комплекс Кочубе╖вщини — живуть ╕ сьогодн╕. Запекла ненависть Михайла Драгоманова не знищила укра╖нського пров╕нц╕ал╕зму. Запекла ненависть Дмитра Донцова не знищила Москви. Запекла ненависть В’ячеслава Липинського не знищила комплексу Кочубе╖вщини. Сьогодн╕ вони панують, ╕ вони урочисто справляють юв╕лей Переяслава. Москва п╕дкреслю╓ «русско-украинские культурные связи». Не будемо ╖х заперечувати. Вони були ╕ ╓. Х╕ба солдати по два боки л╕н╕╖ фронту не пов’язан╕ м╕ж собою? Вони зв’язан╕ на життя ╕ смерть. ╤стор╕я культурних зв’язк╕в м╕ж Укра╖ною ╕ Рос╕╓ю — це ╕стор╕я велико╖ ╕ ще не зак╕нчено╖ в╕йни. Як усяка в╕йна, вона зна╓ наступи ╕ в╕дступи, зна╓ перекинчик╕в ╕ полонених. ╤стор╕ю ц╕╓╖ в╕йни треба вивчати. Чому б не видати сол╕дну зб╕рку праць про укра╖нсько-рос╕йськ╕ культурн╕ зв’язки як вони були, а не як ╖х препару╓ Москва чи наш власний пров╕нц╕ал╕зм? Ми не ма╓мо п╕дстав святкувати Переяслав. В╕н став початком велико╖ трагед╕╖ народу ╕ безл╕ч╕ ╕ндив╕дуальних трагед╕й. Але ми не ма╓мо п╕дстав ╕ соромитися Переяслава. В╕н мус╕в бути, в╕н показав наш╕ хиби, але в╕н показав ╕ глибину нашо╖ житт╓вости. Сьогодн╕ роковини Переяслава святкують вороги Укра╖ни. Я пригадую: 1913 року вся Рос╕я урочисто в╕дзначала тристал╕ття дому Романових. Голосно ╕ бучно. Що сталося з домом Романових за чотири роки по тому — вс╕м в╕домо.
Бостон, 1954
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 13.04.2012 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10173
|