Телевізійне звернення Президента України Л. Д. Кучми
.
Телевізійне звернення Президента України Л. Д. Кучми з нагоди підписання Указу про винесення на всенародне обговорення проекту Закону України "Про внесення змін до Конституції України" Мої дорогі співвітчизники! У минулорічному зверненні в День незалежності, як ви пам'ятаєте, я акцентував вашу увагу на необхідності політичної реформи. А саме: на переході до принципово нової для України політичної системи - парламентсько-президентської. Від мого звернення минуло більш як півроку. Та цей час не можна вважати втраченим. Ідея політичної реформи почала активно обговорюватися в суспільстві. Зав'язалася широка дискусія. Дедалі більше громадян ставлять конкретні запитання про зміст і терміни реформи. За цей час в усіх без винятку політичних колах проявився весь спектр ставлення до неї - від повного сприйняття до абсолютного заперечення. Було створено комісію для опрацювання проекту реформи. Однак багато з тих, хто співав осанну новій системі, більше того - рекламував себе як прихований її автор - саботував її роботу. Маю на увазі спеціально запрошених до неї представників опозиції. Не дала узгоджених результатів і робота комісії, створеної Верховною Радою. Можна довго міркувати, чому так сталося. Та висновок - буде короткий. Більшість опозиціонерів, хоч і є прихильниками реформи, але розуміють її, значною мірою, примітивно. Як суто арифметичний перерозподіл повноважень. Щось на зразок: забрати - та поділити. Щоправда, найбільш реалістичні політики дедалі більше усвідомлюють необхідність конструктивних кроків у проведенні реформи. І сьогодні відкриваються реальні можливості для співпраці влади з опозицією. Але поки прийшло це розуміння, час для спільної роботи було втрачено. Водночас ризикувати майбутнім політичної реформи, майбутнім країни я, як Президент, не хочу і не буду. Саме тому я вирішив вивести обговорення реформи з кола протистояння полярних політичних сил. Якщо політики не зможуть домовитися - арбітром має стати весь народ. Люди мають обговорити основні положення реформи і самостійно висловити свою думку, а Верховна Рада - затвердити. Я звертаюся до вас із проханням узяти участь в обговоренні проекту політичної реформи. Виношу її на суд державних структур, але найголовніше - на суд громадськості. На ваш суд, шановні співгромадяни. Отже, чому слід переходити від президентсько-парламентської до парламентсько-президентської моделі? Коротко: президентсько-парламентська система відіграла дуже важливу історичну роль, особливо в перші роки державності, забезпечуючи стабільність і суспільства, і держави. Але сьогодні абсолютно зрозуміло, що в діючій Конституції, по суті, був закладений механізм протистояння законодавчої та виконавчої влади. Зараз ситуація в економіці - стабільна, почалося поступове економічне зростання. Останнім аргументом на користь реформи стали результати минулих виборів і підписання політичної угоди між парламентською більшістю і її урядом, створення самого коаліційного уряду. Маємо вже й практичний досвід співпраці уряду з фракціями більшості. Тепер слід іти далі. Закріпити цей досвід у змінах до Конституції. Яка реформа пропонується? Маємо прийти до політичної системи, що відповідає найбільш поширеній у демократичних країнах Європи парламентсько-президентській моделі. Виборці обирають до парламенту депутатів від тієї чи іншої партії. Партії, які отримали найбільшу підтримку, створюють фракції в парламенті. Ці фракції формують більшість. Більшість - формує уряд. Більшість і уряд є стрижнем, серцевиною влади - за рахунок надання їм додаткових повноважень. Про які повноваження йдеться? Передбачається змінити порядок призначення Прем'єр-міністра та формування складу уряду. Так, Прем'єр-міністра має призначати парламент, Президент - вносить кандидатуру на цю посаду, погоджену парламентською більшістю. Парламент також затверджує склад уряду, а уряд - керівників центральних органів виконавчої влади. Таким чином кожному буде зрозуміло, хто і за що в державі відповідає. Ви - за те, щоб обрати гідних. Ті, кого ви обрали - за те, щоб зібратися в більшість, більшістю сформувати уряд - і далі підтримувати його законами. Уряд - за щоденне управління економікою та соціальною сферою. Якщо міністри з тієї чи іншої партії показали свою нездатність покращити ситуацію, - на наступних виборах ви - я переконаний - не будете за них голосувати. За що відповідає Президент? Він залишається гарантом конституційних прав і свобод громадян, незалежності та територіальної цілісності держави. Верховним Головнокомандувачем та представником держави на міжнародній арені. Для виконання цих функцій за ним і закріплюється призначення лише міністрів оборони, внутрішніх справ, закордонних справ, з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, чотирьох інших керівників центральних відомств, глав державних адміністрацій - за поданням Прем'єр-міністра. Це має заспокоїти тих, хто побоюється надмірного ослаблення інституту президентства. Така компромісна пропозиція дає змогу закріпити в Конституції єдність більшості та її уряду - заради спільної відповідальності перед вами. Але водночас - в Основному Законі мають бути передбачені гарантії стабільного функціонування такої конструкції влади. Щоб і зараз, і в майбутньому ті, кого ви обрали, не просто бажали, але й були зобов'язані створити більшість і сформувати уряд. Це буде основою стабільності в Україні. Саме тому Президент має отримати право достроково розпускати парламент. Особливо підкреслю для тих, хто постійно закидає мені прагнення узурпувати владу: це право потрібне не конкретному Леоніду Кучмі як людині, а всім, хто і після мене виконуватиме функції Президента. Це своє право Президент може застосувати у трьох чітко визначених випадках. Перший: якщо депутати не спроможні протягом визначеного Конституцією часу сформувати більшість. Другий: якщо більшість не спроможна сформувати уряд. Третій: якщо парламент не може прийняти державний бюджет на наступний рік. І це - вичерпний перелік. Важливим елементом реформи стане нова структура парламенту. А саме - розподіл парламенту на дві палати. Одна - формується від партій і блоків, що перемогли на виборах за пропор-ційною системою. Друга - на основі рівного представництва всіх регіонів - областей та міст центрального підпорядкування. Завданням палати регіонів буде забезпечення надійного представництва територій України. Загальна чисельність Верховної Ради зменшується. Нагадаю, що і запровадження двопалатного парламенту, і зменшення депутатського корпусу - відповідають волевиявленню громадян під час всеукраїнського референдуму 2000 року. Назву ще кілька запропонованих змін. Слід розділити в часі вибори до Верховної Ради, органів місцевого самоврядування та вибори Президента. Але щоб не перетворювати Україну на державу з безперервною виборчою кампанією, всі ці вибори мають відбуватися упродовж одного року - на один термін -п'ять років. І ще одне. Результати всеукраїнського референдуму повинні мати пряму дію і не потребують затвердження будь-яким органом влади. Адже воля народу - найвищий закон. Це світова практика. Шановні співвітчизники! Завтра я передаю до Верховної Ради проект Закону "Про внесення змін до Конституції України". Я також підписав Указ про винесення його на всенародне обговорення. Цей законопроект буде оприлюднений у засобах масової інформації та виданий окремою брошурою. І кожен громадянин зможе взяти участь в обговоренні проекту політичної реформи, висловити свої думки. Для цього буде багато можливостей: публічні дискусії, виступи в пресі, звернення до спеціальної робочої групи з питань реформи, у владні структури. Усі пропозиції та зауваження будуть ретельно вивчені й узагальнені державними структурами - із залученням до цієї справи наукових і громадських організацій, засобів масової інформації - і будуть подані до Верховної Ради. Ще раз прошу всіх, кому не байдуже майбутнє України, хто зацікавлений у збереженні демократичного напряму розвитку нашої держави, - взяти активну участь в обговоренні цього надзвичайно важливого питання. м. Київ. 5 березня 2003 р.