"Кримська Свiтлиця" > #32 за 06.08.2004 > Тема "Душі криниця"
#32 за 06.08.2004
ВІРУЮ...
о. Олег Ведмеденко
Рубрику веде о. Олег Ведмеденко, протодиякон Луцького кафедрального собору УПЦ КП, інспектор з питань місійної діяльності Луцько-Волинського єпархіального управління.
ВІРУЮ...
"Мені до рук потрапила одна книжечка, в якій стверджується, що традиційні християнські релігії, а також більшість протестантських вірять не в Єдиного Бога, а в трьох Богів. Допоможіть розібратися...", - звернувся до нас один із читачів... Православний Символ віри починається словами: "Вірую во Єдиного Бога...", і цим усе сказано. Різноманітні ж інсинуації стосовно вчення православної Церкви виникають, як правило, через нерозуміння (або ж небажання зрозуміти) тих чи інших догматів православ'я. Як і сказано у пророка: "Погине народ Мій за те, що не має знання" (Осії, 4 розділ, 6 вірш). Насправді догмат ("догмат" - визначення істини, від грецького dogma (dogmatos) - "вчення", "усталений погляд") про Пресвяту Тройцю містить у собі дві головні істини: 1. Бог Єдиний по Сутності Своїй, але Триєдиний в Особах (Лицях), тобто Бог є Триєдиний, Триіпостасний, Тройця Одноістотна і Нероздільна. 2. Іпостасі (від грецьк. "іпостась" - "лице", введено в богословську традицію святим Афанасієм Олександрійським) мають особисті, або ж іпостасні властивості: Отець не рожденний; Син народжений від Отця; Святий Дух - сходить від Отця. Наочним прикладом для розуміння суті вчення про Триіпостасність Божества є порівняння Бога з Сонцем. Ми говоримо про сонце як про конкретний об'єкт, як про існуючу реальність (це - Отець). Але воно також і світить. І бачимо ми його тільки як світло, як конкретні фотони світла, що народжуються від сонця (це - Син, Бог Слово, Світло для світу. "Хто бачив Мене, той бачив Отця", - говорить Христос (див. Івана, 14 розділ, 8-11 вірші)). Але сонце іще й гріє! І це тепло ми відчуваємо на собі, ця енергія зігріває нас (от вам і Дух, Якого бачити ми не можемо, але силу Його відчуваємо). І кому спаде на думку сказати, що ми віримо в існування трьох сонць? Ні, сонце одне! Але сприймаємо ми його немовби в трьох лицях, трьох проявах, трьох іпостасях... Звертаючись до Пресвятої Тройці в молитвах своїх, Церква закликає Її в однині, а не в множині: "Тобі слава належить, Господи, Боже наш, і Тобі (а не Вам!) славу віддаємо, - Отцю, і Сину, і Святому Духові нині, і повсякчас, і на віки вічні. Амінь". Бог є Любов. І любов ця у Святій Тройці звернена як усередину Божественного буття, так і на сотворений Нею світ. Бог є над нами (Бог Отець), Бог є з нами (або посеред нас) (Бог Син) і, нарешті, Бог є в нас (Бог Дух Святий). Але все це - Єдиний Бог, як і сказано: "Один Господь, одна віра, одне хрещення; один Бог і Отець усіх, що Він над усіма, і через усіх, і в усіх" (Ефесянам, 4 розділ, 5-6 вірші). Оскільки Бог по самій Сутності Своїй є увесь Свідомість, і Думка, і Самосвідомість, - то й кожне з Цих троїстих проявів Його як Бога Єдиного має самосвідомість а, отже, кожне - є Лице (Особа). Але Самосвідомість ця насправді є єдиною Самосвідомістю Сущого - нероздільна, хоча й не злита, як трилисник конюшини або клена. Три Лиця заховуються в Єдиній Сутності - і це велика таємниця: Отець через Сина Духом Святим здійснює Свій Божественний промисел... У першій книзі Біблії "Буття", в першому ж розділі її, читаючи про сотворення людини, бачимо, що Господь проявляє Себе як Триєдиний Бог-Творець: "І сказав Бог: "...Створімо (а не "Створю"!) людину за образом Нашим, за подобою Нашою..." І Бог на Свій образ людину створив, на образ Божий її Він створив..." (Буття, 1 розділ, 26-27 вірші). А в оповіді про явлення Божества Аврааму сказано: "І явився до нього Господь між дубами Мамре... І він ізвів очі свої та й побачив: ось три Мужі стоять біля нього. І побачив, і вибіг із входу намету назустріч Їм, - і вклонився до землі, та й промовив: "Господи, коли тільки знайшов я милість в очах Твоїх ("Твоїх" - однина. Три в одно...), - не проходь повз Свойого раба!.." (Бут. 18.1-3). "Бачите, - повчає блаженний Августин, - Авраам зустрічає Трьох, а поклоняється Єдиному... Уздрівши Трьох, він зрозумів таїну Трійці, а вклонившись як Одному, сповідав Єдиного Бога в трьох Лицях". Троїстість Лиць в Бозі явлена і в Новому Заповіті - в пришесті Сина Божого та даруванні Духа Святого. Явлення Бога в Трійці буквально здійснилося під час хрещення Господа Ісуса в Івана (Син хрестився в Йордані, з Неба чувся голос Отця, і Дух Святий злинув на Нього як голуб), чому й саме хрещення це у православ'ї іменується Богоявленням. А перед вознесінням на Небо Господь наш Ісус Христос заповідав учням Своїм: "Тож ідіть, і навчіть всі народи, хрестячи їх в Ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа..." (Матвія, 28 розділ, 19 вірш). І святий Амвросій зазначає: "Сказав Господь: "во Ім'я", а не "во Імена", тому що один Бог, не багато імен, - бо не два Бога, і не три Бога..."
† † †
ВИЙШЛА В СВІТ нова книга протодиякона Олега Ведмеденка - "ІЩЕ НІЧ..." (серія "Відповіді священнослужителя", 180 стор.). Ця серія присвячена відповідям на запитання, які найчастіше зустрічаються у священичій практиці. Запитання ці досить різноманітні, і бувають непростими, а інколи й дуже гострими. Умовно їх можна поділити на три групи: * запитання, що стосуються біблійної символіки, і взагалі тлумачення Святого Письма; * запитання відносно канонів, обрядів, догматів церкви, а також проблем церковного життя; * запитання, які сформовані під впливом поглядів різноманітних протестантських конфесій. Книга має світоглядний характер і призначена для широкого кола читачів. НАПИШІТЬ НАМ, і ми поінформуємо Вас, як отримати поштою книги, конспекти лекцій, а також аудіозаписи лекцій та проповідей отця Олега. У лист вложіть порожній конверт із зворотною адресою. НАША АДРЕСА: Україна, 43021, Луцьк-21, а/с 18, Біблійні курси, протодиякону Олегу Ведмеденку.
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 06.08.2004 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=2285
|