"Кримська Свiтлиця" > #20 за 16.05.2014 > Тема "Душі криниця"
#20 за 16.05.2014
ЧИНАТИЙ
Якуб ╤ПЧ╤
Нещодавно до мене в село зав╕тав м╕й давн╕й приятель. За чашкою гарячо╖ кави ми обм╕нялись новинами, яких чимало накопичилося у нас в╕д часу останньо╖ зустр╕ч╕. Слухати його було вельми ц╕каво. Чудово волод╕ючи кримськотатарською мовою, в╕н знав силу-силенну приказок, примовок, жарт╕в, казок, легенд, народних ╕гор. Ти, читачу, пам’ята╓ш народну дитячу гру «Сорока-ворона на прип╕чку сид╕ла, д╕ткам кашу варила...». ╢ под╕бна гра ╕ в кримськотатарському фольклор╕. Зветься вона «Арманчик, арманчик...». Арманчик у переклад╕ з кримськотатарсько╖ означа╓ — м╕сце обмолоту зерна. Ось короткий опис ц╕╓╖ гри. Дорослий, тримаючи в сво╖й руц╕ розкриту дитячу долоньку, вказ╕вним пальцем друго╖ руки крутить по ╖╖ долон╕, примовляючи, що на лужку з╕бралось багато зайчик╕в, а мисливц╕ ╖х полюють (показу╓ в╕дпов╕дно в╕д великого пальця до м╕зинчика): «Цей — уп╕ймав, цей — забив, цей — зварив, цей — з’╖в, цей — запитав: «А де ж мен╕?». «А ти пошкреби на дн╕ казана», — в╕дпов╕дають йому. Дорослий бере м╕зинець розкрито╖ руки малюка, крутить ним по його ж долоньц╕, крутить ╕ примовля╓: «Шкребу, шкребу — нема!..» (два-три рази). Пот╕м дорослий, продовжуючи тримати в одн╕й руц╕ долоньку дитини, вказ╕вним ╕ середн╕м пальцями друго╖ руки ╕м╕ту╓ «б╕г» по руц╕ малюка в╕д долоньки до тулуба, намагаючись «заб╕гти» йому п╕д пахви... Ця гра дуже подоба╓ться д╕тям трьох-п’яти рок╕в. З╕ мною в цю гру доросл╕ гралися сотн╕ раз╕в. ╤ сам я з╕ сво╖ми д╕тьми, плем╕нниками ╕ внучкою грався так десятки раз╕в. Та от лише зараз подивувався, що не знаю назви пальц╕в руки р╕дною кримськотатарською мовою. М╕й сп╕врозмовник, звичайно ж, знав ╕ це. В╕н перел╕чив ╖хн╕ назви ╕ коли вимовив назву останнього п’ятого пальця — чинатий, мене н╕би обдало вогнем. У пам’ят╕ спалахнули неспод╕вано яскрав╕ спомини про мо╓ далеке дитинство. Чинатий — так мене дуже часто називала мама. Бувало, пригорне до себе ╕ завжди з якоюсь зажурою в голос╕, чи то в радост╕, чи то в гор╕, мовить: «М╕й чинатий!». Чи то купа╓ мене в ночовках, чи то обтира╓ пот╕м рушничком, чи одяга╓ — завжди п╕сля ╕нших лаг╕дних сл╕в, таких, як «м╕й чорнобривенький», «мо╓ козеняточко», «м╕й ╓диний», обов’язково промовить: «м╕й чинатий...». ╤ так мен╕ було при╓мно, так затишно на душ╕, коли я чув в╕д мами ц╕ слова. Мама, моя б╕дна мама... Вона була найсердечн╕шою людиною в мо╓му житт╕. Сьогодн╕ з вершини свого в╕ку я розум╕ю повною м╕рою, яке тяжке, г╕рке життя уготовила для мо╓╖ мами доля ╕ як самов╕ддано боролася вона з б╕дами, щоб врятувати мене, свого маленького чинатийчика. Стояла ос╕нь голодного во╓нного 1944 року. В глухому узбецькому кишлаку, що загубився в г╕рськ╕й долин╕ Кашдар’╖нсько╖ област╕, з незрозум╕лою назвою Дей╕шкон жили ми — спецпереселенц╕, без права пере╖зду в сус╕дн╕ населен╕ пункти. Тод╕ це називалось комендантським режимом. З дому виходити на вулицю було небезпечно. М╕сцев╕ хлопчаки жбурляли у нас кам╕ння ╕ кричали: «Що? Крим продали, а тепер при╖хали продавати Узбекистан?». Радост╕ не було зовс╕м. ╢диною розвагою вважалась можлив╕сть спостер╕гати за рибками у невеличк╕й водойм╕ хазяйського двору. Але кидати кам╕нц╕ ╕ палиц╕ у водойму не дозволяли... Була у мене гра, яку подарував мен╕ хазя╖н дому, — г╕мнаст на перекладц╕. Це два паралельних брусочки, м╕ж ними на вершечку висить на ниточц╕ г╕мнаст, ╕, коли стиску╓ш нижн╕ к╕нц╕ брусочк╕в, в╕н викону╓ р╕зн╕ г╕мнастичн╕ вправи. Та ця гра швидко набридла. Сумно ╕ похмуро. В кожн╕й с╕м’╖ в╕д голоду та в╕д хвороб помирали один-два чолов╕ки. Бувало, вимирали ц╕лою с╕м’╓ю. Померла ╕ моя сестра Джем╕л╓. Вона захвор╕ла на тиф ще в по╖зд╕, а як привезли нас в Дей╕шкон, мама п╕шла до м╕сцевого фельдшера, але той не прийшов нав╕ть оглянути хвору. Мам╕ в╕н сказав: «Зрадник╕в ми не л╕ку╓мо...». Мине багато л╕т. Узбецький народ д╕зна╓ться правду про долю кримських татар, чеченц╕в, калмик╕в, балкар та ╕нших, вигнаних з р╕дних м╕сць нечисленних народ╕в ╕ буде дов╕ряти синам ╕ дочкам цих народ╕в в╕дпов╕дальн╕ кер╕вн╕ пости, дов╕рить ╖м техн╕ку, спорудження житлових будинк╕в, завод╕в ╕ фабрик, буде висувати з ╖хнього середовища депутат╕в до парламенту республ╕ки ╕ нав╕ть Союзу. Але в той час чорна слава ╕шла попереду нас. ...Джем╕л╓ хвор╕ла довго ╕ бол╕сно. Але ми так ╕ не змогли ╖й допомогти. Приходили як╕сь бабус╕ в б╕лому одяз╕, кропили ╖╖ водичкою, подовгу читали над нею молитви ╕ дули ╖й в обличчя, примовляючи та╓мниче: «Су-уф-фф, су-уф-фф…». Але Джем╕л╓ померла. Вона померла над ранок. Того ж дня прийшли як╕сь люди. Мулла прочитав к╕лька молитов з Корану ╕ подав знак виносити ╖╖. Загорнуту в простирадла ╕ укладену на великий табут — носилки, на яких несуть пок╕йника, — Джем╕л╓ винесли на вулицю. На околиц╕ кишлаку, не загороджене, бугристе, заросле тор╕шньою пожухлою травою, кладовище св╕дчило про його занедбан╕сть. Тут, як мен╕ здалося, переважали св╕ж╕ могили. ╥х легко було в╕др╕знити в╕д давн╕х... Джем╕л╓ опустили в яму. На ╖╖ б╕л╕ простирадла посипалась с╕ра курна земля. Мен╕ хот╕лось кинутися на дно ями ╕ лягти поруч з мо╓ю любимою сестрою. Але було жаль маму — адже вона залишилась зовс╕м самотня. М╕цно стиснувши кулаки ╕ н╕чого не бачачи, окр╕м виростаючого бугорка земл╕, стояв я, не розум╕ючи, що в╕дбува╓ться обряд прощання на в╕ки в╕чн╕, що все, що передувало ц╕й хвилин╕ разом з нами, — для не╖ перестало ╕снувати. Вона вже на тому св╕т╕. Я вже н╕коли не побачу свою Джем╕л╓... Мене ут╕шали як╕сь люди, щось говорили, об╕ймали. Дали мен╕ в руки якихось солодощ╕в. Та х╕ба зараз, коли в мене таке горе, я можу проковтнути оцю халву? Невже ц╕ сив╕, мудр╕ люди н╕чим не могли зарадити мо╖й любим╕й Джем╕лешеньц╕?.. От ╕ все. Горбик готовий. Такий же дбайливий, як ╕ т╕ десятки маленьких, св╕жих, яких значно б╕льше, н╕ж великих. Раптом я виразно уявив соб╕, що п╕д кожним з них лежать так╕ ж хлопчики ╕ д╕вчатка, як я ╕ Джем╕л╓... Мен╕ стало моторошно. Я примчав додому. Зачинившись у сво╖й темн╕й к╕мнат╕ ╕ притиснувшись одне до одного, ми з мамою довго-довго плакали. Ми залишились одн╕ в цьому великому неприв╕тному св╕т╕, в╕ч-на-в╕ч з комендантським режимом, голодом, хворобами, смертю... Родич╕ були далеко, а ви╖хати до них ми не мали права. В наш╕й к╕мнат╕ без в╕кон (колишн╕й курятник хазя╖на двору, який дав нам тимчасовий притулок) було похмуро ╕ дуже сиро, тому що поруч прот╕кав арик. Але в нас було чисто. Ст╕ни ╕ дол╕вку к╕мнати мама помазала глиною, перем╕шаною з к╕зяком. Л╕жок не було. Ми спали на п╕длоз╕ ╕, певне, тому ходили завжди з нежитем. Якось мама пошила торбини ╕ ми п╕шли з нею на поле збирати мешак — колоски, що залишились п╕сля збирання хл╕ба. За день назбирали ц╕лий м╕шок колоск╕в. Вдома обмолотили ╕ наступного дня понесли нашу пшеницю до млина в сус╕дн╕й кишлак — мама несла б╕льшу торбину, я — меншу. ╤демо соб╕ з мамою ╕ розмовля╓мо про те, що незабаром в цьому колгосп╕ посадимо св╕й сад ╕ тод╕ у нас буде всього вдосталь... Неспод╕вано ╕з-за повороту вилет╕в на великому вороному кон╕ вусатий з густими чорними бровами наш д╕льничний м╕л╕ц╕онер. Мама зупинилась, збл╕дла. — Де вкрала пшеницю, продажна шлюхо? На фронт╕ солдати гинуть з голоду, а ти хл╕б розкрада╓ш? Ми мовчали. — Зараз я покажу тоб╕, народне добро розкрадати! З цими словами в╕н накинувся на маму з канчуком, яким п╕дганяв свого коня, почав бити ╖╖ по руках... плечах... Мама ут╕кала в╕д нього, а в╕н доганяв ╖╖ ╕ знов, не злазячи з коня, по руках... по плечах... Мама упустила торбину на землю, ухопила мене за руку ╕ ми кинулись геть. В╕дб╕гши на чималу в╕дстань ╕ сховавшись в густих заростях шипшини, до кров╕ пошкрябан╕, ми прича╖лись ╕ довго сид╕ли, ледве стримуючи подих. В╕дхекавшись ╕ трохи заспоко╖вшись, ми повернулися до того м╕сця. Весь цей час я не випускав з рук сво╓╖ торбинки… М╕л╕ц╕онера вже не було. Але в╕н забрав мамину торбинку з зерном... Мама з╕ сльозами притисла мене до грудей: «М╕й р╕дний хлопчику! Годувальнику м╕й маленький! М╕й чинатий!». Озираючись навс╕б╕ч, ми п╕шли квапливо до млина з мо╓ю торбинкою... Минуло багато рок╕в, т╕льки сьогодн╕, завдяки мо╓му приятелю, я зрозум╕в, чому мама називала мене чинатий. Я в не╖ був п’ятою найменшою дитиною — м╕зинчиком, чинатийчиком.
Переклав з кримськотатарсько╖ Данило КОНОНЕНКО
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 16.05.2014 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13300
|