Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ВЕРБНА НЕД╤ЛЯ
Наш╕ традиц╕╖


ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 10.05.2013 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#19 за 10.05.2013
У ПОШУКАХ ЗОЛОТОГО РУНА ПРЕДК╤В

Мистецтво

З ╕м’ям Зулейхи Бек╕рово╖, видатного майстра декоративно-прикладного мистецтва кримських татар ╕ талановитого педагога, члена Сп╕лки художник╕в Союзу РСР, пов’язано в╕дродження багатьох нац╕ональних вид╕в ремесел, насамперед традиц╕йних вишивальних техн╕к, п╕сля повернення народу в Крим з депортац╕╖. 100-р╕ччю в╕д дня ╖╖ народження, що в╕дзнача╓ться цього року, присвячена виставка-сем╕нар «Зв’язок покол╕нь», яка в╕дбулася у Всеукра╖нському ╕нформац╕йно-культурному центр╕. Понад ш╕стдесят вироб╕в б╕льше десяти майстр╕в золотого гаптування з С╕мферополя, Бахчисарая, Севастополя ╕ Б╕лог╕рська – це чудовий декоративний букет ╖╖ пам’ят╕, зв’язуюча нитка сьогодення з минулим, нова сходинка вгору в мистецтв╕, яке зачарову╓ вс╕х.
Коли принц Чарльз Уельський при╖жджав на початку 90-х рок╕в минулого стол╕ття в Крим ╕ в╕дв╕дав Ханський палац у Бахчисара╖, його б╕льш за все вразили кримськотатарськ╕ вишит╕ орнаменти. Велик╕ колекц╕╖ ╖хн╕х р╕зноман╕тних зразк╕в мали царська родина Романових, знаменитий художник ╤. Айвазовський, в╕домий ╕сторик А. Берть╓-Делагард. ╤нтерес до предмет╕в декоративно-прикладного мистецтва кримських татар великий ╕ нин╕, а вишит╕ вироби користуються популярн╕стю у представник╕в ╕нших культур.

ОРНАМЕНТИ ЯК КРИЛА ДЛЯ ДУШ╤

З дитинства мама-рукод╕льниця навчала азам вишивально╖ техн╕ки свою дочку Зулейху. У степовому Криму, зокрема в сел╕ Моллалар Джанкойського району, де вона народилася, вишивання у той час було повсякденним заняттям кожно╖ д╕вчинки. ╤ Зулейха з легк╕стю ╕ великим бажанням бралася за будь-який в╕зерунок. Щоб профес╕йно осво╖ти р╕зн╕ види техн╕ки традиц╕йно╖ кримськотатарсько╖ вишивки, складати орнаментальн╕ композиц╕╖, вона йде в ╓впатор╕йську арт╕ль «Старовинний узор» працювати поруч з в╕домою в дово╓нному Криму вишивальницею Арав╕╓ Ефенд╕╓вою, якою було з╕брано близько трьохсот вид╕в нац╕ональних орнамент╕в. Зв╕дти ╖де на навчання в Москву.
У художньо-промисловому техн╕кум╕, а пот╕м – в ╕нститут╕ декоративного ╕ прикладного мистецтва Зулейха детально вивча╓ народн╕ ремесла не лише кримських татар, а й багатьох ╕нших народ╕в Сходу. В науково-етнограф╕чних експедиц╕ях у республ╕ках Середньо╖ Аз╕╖ та Казахстану вона з╕брала великий матер╕ал з ткацтва килим╕в, який пот╕м був використаний нею в створенн╕ гобелен╕в. З. Бек╕рова зак╕нчила творчу асп╕рантуру при Науково-досл╕дному ╕нститут╕ художньо╖ промисловост╕ ╕ багато рок╕в передавала сво╖ знання, вм╕ння ╕ досв╕д учням техн╕куму, в якому колись навчалася сама. Паралельно з викладацькою роботою в майстерн╕ ╖╖ московсько╖ квартири створювалися полотна ╕ вироби, як╕ демонструвалися на р╕зноман╕тних всесоюзних ╕ м╕жнародних виставках. Найв╕дом╕ш╕ з них – гобелени «Осяяння», «Зах╕д», «Весна ╕де» та ╕нш╕.
Художник ╤смет Шейх-Заде згаду╓, як п╕д час навчання в Московському художньому ╕нститут╕ ╕м. В. Сурикова почув одного разу в╕д викладач╕в про татарську художницю Зою Бек╕рову. Подумав: може, вони мають на уваз╕ когось ╕з казанських татар? Однак при знайомств╕ виявилося, що це була Зулейха-ханум. П╕д ╖╖ оп╕кою в╕н пот╕м к╕лька рок╕в проходив художню практику.
А в 1990 роц╕ п╕сля багатьох десятир╕ч розлуки з р╕дним Кримом З. Бек╕рова при╖хала в С╕мферополь на запрошення Кримськотатарського фонду культури, щоб як ╓диний у той час фах╕вець з традиц╕йно╖ нац╕онально╖ вишивки передати сво╖ знання ╕ вм╕ння молодим рукод╕льницям. За привезеними нею з собою п’яльцями були виготовлен╕ ц╕ допом╕жн╕ ╕нструменти для вс╕х ╖╖ перших учениць. А ╖х прийшло на навчання дванадцять – ст╕льки, ск╕льки вид╕в техн╕к у кримськотатарськ╕й вишивц╕. Десять з них детально описан╕ у книз╕ П. Чепур╕но╖ «Орнаментальне шиття Криму», видан╕й у 1938 роц╕.
П╕д кер╕вництвом З. Бек╕рово╖ учениц╕ протягом двох тижн╕в день за днем опановували ш╕сть основних ╕ чотири додаткових види техн╕к, з яких особливо╖ скрупульозност╕ та терп╕ння потребували три р╕зновиди глухо╖ двосторонньо╖ глад╕: татар ╕шл╓ме, есаб ╕шл╓ме або османли ╕шл╓ме ╕ телл╕. Незважаючи на складн╕сть, саме вони найчаст╕ше використовувалися майстринями минулого для вишивання таких вироб╕в, як евджияр – декоративне панно для прикрашання ╕нтер’╓ру будинку, марама – д╕воче покривало на голову, очкур – чолов╕чий вес╕льний пояс.
Святковий одяг – ж╕ноч╕ та чолов╕ч╕ куртки, футляри для Корану, годинник╕в та ╕нших предмет╕в часто прикрашалися «микламою» – односторонньою вишивкою золотими ╕ ср╕бними нитками на попередньому настил╕, що викону╓ться на щ╕льних тканинах – оксамит╕, атлас╕ або шк╕р╕, та «букм╓» – шиттям поср╕бленими або золоченими шнурками. Цим гаптуванням, що в╕дзначалося витончен╕стю, красою ╕ багатством, ран╕ше займалися на замовлення багатих людей у спец╕альних крамничках лише чолов╕ки, оск╕льки це була важка ╕ виснажлива праця.
З. Бек╕рова, в╕ртуозно волод╕ючи вс╕ма техн╕ками, передавала сво╖м ученицям ус╕ тонкощ╕ рукод╕лля, правильного накладання ст╕бк╕в на п╕дготовлений малюнок. Вона продемонструвала ╖м велику к╕льк╕сть орнаментальних композиц╕й як зразок для використання в р╕зних сферах життя, пов’язаного з побутовим укладом, традиц╕ями, обрядами ╕ в╕руваннями народу. Висока ╕ худорлява зовн╕, вр╕вноважена ╕ з╕брана внутр╕шньо, вона сво╓ю власною творч╕стю ╕ педагог╕чною д╕яльн╕стю, наставництвом молодих ум╕льц╕в забезпечила спадко╓мн╕сть покол╕нь у кримськотатарському декоративно-прикладному мистецтв╕, що завдяки ╖й було врятовано в╕д забуття, отримало новий ╕мпульс для розвитку.

ЕНЕРГ╤Я СОНЦЯ В ШОВКОВ╤Й НИТЦ╤

— У нас звичай такий був: кожна д╕вчина перед одруженням повинна вишити соб╕ придане ╕ вес╕льний пояс для нареченого, — розпов╕да╓ жителька С╕мферополя Шемс╕╓ Асанова. – Я була молода, ╕ хоч п╕сля в╕йни в к╕нц╕ 40-х – на початку 50-х рок╕в минулого стол╕ття в Узбекистан╕ був голод ╕ холод, люди шукали гас для осв╕тлювальних ламп, а я – нитки. Знаходила ╖х у магазинах ╕ вишивала.
Вона вголос прочитала молитву, з якою почина╓ завжди вишивання, ╕ в зал╕ пролунали оплески немолод╕й уже ж╕нц╕, яка, за ╖╖ словами, спец╕ально прийшла з дочкою на в╕дкриття виставки «Зв’язок покол╕нь», прочитавши про не╖ в газет╕. Шовкова нитка тоненька, однак коли вона стелеться в руках майстрин╕ по тканин╕ кожного дня, то проклада╓ться нею на земл╕ великий шовковий шлях, витончений ╕ св╕тлий як г╕мн крас╕ та добру.
Ельв╕ра Османова, яка була одн╕╓ю з дванадцяти учениць З. Бек╕рово╖, близько двох рок╕в п╕сля того на практиц╕ осягала руками р╕зн╕ види техн╕к гаптування, а розумом – глибоку ф╕лософ╕ю, яку вкладали ж╕нки минулого в вишиту кв╕тку, листок, стручок перцю... У кожного орнаменту була своя маг╕я, сво╓р╕дний код щастя та обер╕г в╕д злих сил. Б╕олог за фахом, вона сво╓ знання природи ╕ флористики перекладала нитками в символ╕чну зм╕стовн╕сть художнього полотна, навчала цьому ╕нших на курсах, що пер╕одично орган╕зовувалися в Криму. Зокрема, на один ╕з набор╕в новачк╕в за програмою ╕ кошторисом ООН при╖жджали навчатися в С╕мферополь кожно╖ суботи та нед╕л╕ протягом к╕лькох тижн╕в понад тридцять кримськотатарських ж╕нок з усього п╕вострова. По╓днуючи теор╕ю з практикою, вони п╕д кер╕вництвом консультанта з Дан╕╖, яка працювала перед цим в Афган╕стан╕ та ╕нших кра╖нах Сходу, п╕знавали в╕дм╕нност╕ кримськотатарських орнамент╕в в╕д узбецьких ╕ таджицьких, особливост╕ колористики на вишивках жител╕в П╕вденнобережжя ╕ степових район╕в.
В╕дпов╕д╕ на багато сво╖х запитань вишивальниц╕ одержали на ╓дин╕й прижитт╓в╕й персональн╕й виставц╕ Зулейхи Бек╕рово╖, що в╕дбулася в 1998 роц╕ в Центральному музе╖ Тавриди. Стар╕йшина кримськотатарських майстринь побувала тод╕ в Бахчисара╖, Ханському палац╕, навчальному мусульманському заклад╕ – Зинджирли медресе. ╥╖ зац╕кавили килими, як╕ тчуть у м╕сцевих селах з вовни к╕з. ╤ в╕дв╕давши з ╕ншими кримськими майстринями к╕лька таких домашн╕х майстерень, звертала увагу на орнаментац╕ю вироб╕в, концепц╕ю ╖х побудови та п╕дбору кольор╕в.
Ц╕ принципи ╓ основою роботи бахчисарайського майстра золотого гаптування Хал╕де К╕пчаково╖. Здобувши практичн╕ навики п╕д кер╕вництвом Е. Османово╖, вона нин╕ сама веде курси вишивальниць, заклада╓ в орнаментальну символ╕ку необх╕дний замовнику смисл залежно в╕д призначення виробу.
— П’ятнадцять рок╕в тому, коли я починала профес╕йно займатися вишивкою, не було нав╕ть сировини, — говорить вона. – А сьогодн╕ перед нами постала ╕нша проблема: п╕дкр╕плення за коротк╕ строки курс╕в практичних навичок теоретичними знаннями.
Допомагати вир╕шувати ╖╖ взялася севастопольська художник-модель╓р Венера Курма╓ва. Першою ласт╕вкою стали дев’ятим╕сячн╕ курси вишивки при Б╕лог╕рському районному центр╕ зайнятост╕. Незабаром розпочнеться навчання семи учениць за чотирим╕сячною програмою здобуття профес╕╖ вишивальниц╕ при Севастопольському м╕ському центр╕ зайнятост╕. А курсов╕ роботи ╕ фахов╕ вм╕ння випускниць попередн╕х набор╕в – Натал╕╖ Губсько╖, Надж╕╓ Меджитово╖, Галини Бутусово╖, Натал╕╖ Добахово╖, Ал╕╓ Тюл╓к╕, Л╕л╕╖ Асаново╖ та ╕нших, а також ╖хн╕х двох майстр╕в-педагог╕в – Х. К╕пчаково╖ ╕ В. Курма╓во╖ в╕дв╕дувач╕ можуть побачити на в╕дкрит╕й виставц╕. П’ять ╖хн╕х вироб╕в в╕дправлено на виставку в Ки╖в, ще один – у Житомир. Люди, як╕ не л╕нуються душею ╕ серцем, збирають кв╕ти на полотно крихтами, а в╕ддають оберемками таку красу, в╕д яко╖ п╕дн╕ма╓ться настр╕й, а будн╕ перетворюються в свято.

ВИШИВКА В СУЧАСНОМУ ╤НТЕР’╢Р╤

Кожна майстриня сво╖ми виробами немов зд╕йсню╓ сво╓р╕дну особисту експедиц╕ю до виток╕в народу, накопичуючи матер╕ал, на якому будуть вчитися д╕ти, забезпечуватиметься зв’язок ╕ спадко╓мн╕сть покол╕нь, — сказала у сво╓му виступ╕ на сем╕нар╕, що в╕дбувся п╕сля урочисто╖ презентац╕╖ виставки, зав╕дувач виставково-експозиц╕йного сектора В╤КЦ, заслужений д╕яч мистецтв АРК Ельм╕ра Черкезова.
В основ╕ ц╕╓╖ творчост╕ повинна бути доброта ╕ любов. ╤ тод╕ людин╕ з╕ св╕тлими, рад╕сними думками в робот╕ над еск╕зами, шитт╕ голкою ╕ ниткою на полотн╕ в╕дкрива╓ться великий св╕т, в якому ╓ чому вчитися ╕ п╕знавати. Працювати голкою – як копати колодязь! Такий це колосальний труд, — дода╓ найдосв╕дчен╕ша з нин╕шн╕х вишивальниць Ельв╕ра Османова, характеризуючи багатство ╕ р╕зноман╕тн╕сть традиц╕йно╖ кримськотатарсько╖ вишивки, ф╕лософ╕ю ╖╖ естетики та широке застосування в повсякденному житт╕. Це в ╖╖ руках сьогодн╕ знаходяться п’яльця Зулейхи Бек╕рово╖ як пам’ять, як естафета з тих перших, б╕льш як двадцятир╕чно╖ давност╕ курс╕в.
Венера Курма╓ва, яка в сво╖х модельних розробках одягу використову╓ традиц╕йний кримськотатарський кр╕й та орнаменти, пропону╓ в наш час, коли у вс╕х народ╕в св╕ту втрачаються, розмиваються глобал╕змом нац╕ональн╕ корен╕, використовувати орнаменти як елементи оздоблення святкового одягу на поясах, фесках та ╕нших головних уборах, робити його багатофункц╕ональним завдяки декоративним вставкам.
А Хал╕де К╕пчакова розпов╕ла, як для кожно╖ ╕з сформованих груп учениць розробля╓ ╕ндив╕дуальну програму занять, ор╕╓нтуючи ╖х на стил╕зац╕ю древн╕х орнамент╕в у виробах для ╕нтер’╓ру та особистого використання. ╥хня естетика ╕ краса немов да╓ осел╕ крила, надиха╓ ╖╖ жильц╕в на творче, наповнене високими устремл╕ннями життя.
Експонована у В╤КЦ колекц╕я продемонструвала сучасн╕ зразки традиц╕йно╖ кримськотатарсько╖ вишивки, як╕ г╕дн╕ зайняти м╕сце в музеях. Це вершина т╕╓╖ вертикал╕, що почина╓ться в с╕м’╖ ╕ на як╕й трима╓ться та розвива╓ться сучасне декоративно-прикладне мистецтво ц╕лого народу в╕д ляльок, амулет╕в, р╕зних др╕бних речей – кисет╕в, футляр╕в, сумок, подушок до великих орнаментальних композиц╕й, панно, килим╕в, наст╕нних прикрас та одягу.

 Валентина НАСТ╤НА

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 10.05.2013 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11732

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков