"Кримська Свiтлиця" > #1 за 13.01.2012 > Тема "Резонанс"
#1 за 13.01.2012
ПРО ШКОДУ Й КОРИСТЬ ТАВТОЛОГ╤╥
Культура ╕ життя
7 с╕чня у Севастопол╕ б╕ля колишнього Укра╖нського культурно-╕нформац╕йного центру (УК╤Ц) в╕дбулися Р╕здвян╕ гуляння. З назви Центру, з приходом нового директора Тетяни З╓н╕но╖, випало слово «укра╖нський», й в╕н став називатися просто культурно-╕нформац╕йним. Табличка з╕ старою назвою зникла, а нову ще не приладнали. На мо╓ запитання щодо цих зм╕н пан╕ З╓н╕на в╕дпов╕ла, що в попередн╕й назв╕ була помилка: Укра╖нський культурно-╕нформац╕йний центр М╕н╕стерства культури Укра╖ни – так казати не можна, бо укра╖нський ╕ Укра╖ни – це, на ╖╖ думку, тавтолог╕я. УК╤Ц заснований на баз╕ Палацу культури рибалок зг╕дно з р╕шенням Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни в╕д 30 с╕чня 1996 року та Наказом М╕н╕стерства культури ╕ мистецтв Укра╖ни № 88 в╕д 22 лютого 1996 року «…з метою сприяння процесу в╕дродження ╕ розвитку укра╖нсько╖ нац╕онально╖ культури та культур народ╕в, як╕ проживають у Криму.., поширення надбань укра╖нсько╖ культури, м╕жнац╕онального сп╕вроб╕тництва у сфер╕ профес╕йного ╕ народного мистецтва та культурно-масово╖ роботи». Виконуючи поставлен╕ державою завдання, цей заклад за 15 рок╕в ув╕йшов до культурного простору Севастополя, знайшов друз╕в та прихильник╕в. У Центр╕ традиц╕йно проводилися заходи до м╕жнародного дня р╕дно╖ мови, на яких можна було почути не лише укра╖нську, а й рос╕йську, б╕лоруську, грецьку, в╕рменську, азербайджанську, н╕мецьку та ╕нш╕ мови народ╕в, що населяють Крим. Щороку тут збирав друз╕в кримськотатарський «Наврез-Байрам», молдавський «Мерцишор», ╓врейський «Рош-Га-Шана». На конкурси укра╖нсько╖ мови ╕мен╕ Петра Яцика, читц╕в твор╕в Тараса Шевченка збиралися фах╕вц╕ з пров╕дних ВНЗ м╕ста, й н╕хто з них за 15 рок╕в не пом╕тив тавтолог╕╖ у назв╕ Укра╖нського культурно-╕нформац╕йного центру. Тетяна В╕ктор╕вна З╓н╕на за фахом – не л╕нгв╕ст, проте пом╕тила й виправила ╖╖ на св╕й розсуд. До реч╕, зм╕ни в╕дбулися не лише у назв╕ закладу: з б╕бл╕отеки зникли вс╕ пер╕одичн╕ видання. Так сталося, що не вистачило кошт╕в, аби прикрасити новор╕чними кульками ялинку, яку встановили перед Центром. Й тод╕ була знищена р╕чна передплата вс╕╓╖ пер╕одики. 1000 гривень, вже витрачену на передплату, повернули з пошти назад. Не пощадила нова кер╕вниця нав╕ть газету «Культура ╕ життя». Д╕знавшись про такий стан справ, голова Союзу укра╖нок Богдана Процак на кошти громадсько╖ орган╕зац╕╖ встигла передплатити для б╕бл╕отеки Центру «Кримську св╕тлицю». Р╕здвян╕ свята вперше проходили не в прим╕щенн╕ Центру, а перед ним й на в╕дм╕ну в╕д попередн╕х рок╕в в╕др╕знялися ц╕лковитою непродуман╕стю сценар╕ю. Ведення програми двома ведучими, як╕ заговорили рос╕йською й укра╖нською мовами, ще можна сприйняти. Але чергувати обрядов╕ сцени укра╖нського Р╕здва з п╕снями: «Хмуриться не надо, Лада…», «Эх гуляем, так гуляем! До рассвета зажигаем!..», дума╓ться, було не варто. По╓днання сцен Р╕здвяного вертепу з попсою виглядало брутально й недоречно. Аби залучити до д╕йства глядач╕в учасники сходили з тимчасово побудовано╖ сцени й, схоже, забували повернутися назад, бо режисер Центру змушена була б╕гати й закликати ╖х повернутися на м╕сце. Рос╕йська попса у по╓днанн╕ з Р╕здвяним вертепом, нетверезими дядечками, як╕ вискакували у коло танцювати, й д╕тлахами, яких в╕дпустили бавитися батьки, — все це нагадувало повний безлад, але називалося Р╕здвяними гуляннями. Машина, на як╕й п╕двезли автомат з гарячою кавою та пир╕жки, стояла майже впритул до к╕лькох столик╕в з виробами, сплетеними з б╕серу, та шитими ляльками. Дивитися на все це було сумно й прикро, бо в УК╤Ц, зазвичай, готували сценар╕й, який в╕дтворював традиц╕ю святкування Р╕здва в укра╖нських родинах. На вишиту скатертину об╕днього столу клали дек╕лька оберемочк╕в с╕на – як нагадування В╕фле╓мських ясел. Глава родини вносив сн╕п пшениц╕ (д╕дух) – символ багатого врожаю, промовляв молитву ╕ традиц╕йне в╕тання Р╕здва: «Христос народився!» й ус╕ присутн╕ в╕дпов╕дали: «Слав╕мо Його!» Укра╖нц╕ розпочинали святкувати Р╕здво з в╕дв╕дин церкви. Це була рад╕сна, але спок╕йна под╕я. У багатьох рег╕онах колядувати починали лише на другий день свята. Заходячи на подв╕р’я, колядники просили дозволу, ╕ коли господар зголошувався, починали виставу з п╕сень, жарт╕вливих сценок, бажали господарю та його родин╕ щастя, здоров’я, статк╕в. Напередодн╕ Р╕здва господин╕ готували кутю та узвар. За традиц╕╓ю на Святвеч╕р мало бути 12 п╕сних страв. До Р╕здва ретельно прибирали в хатах, кв╕тами розмальовували комини, застеляли нов╕ рушники. У п╕дготовц╕ до Р╕здвяних свят була зад╕яна вся родина. Богослови й сьогодн╕ вважають, що Свята н╕ч ма╓ неперес╕чне значення для цив╕л╕зац╕╖, адже нин╕шн╓ л╕точислення ведеться в╕д Р╕здва Христового. Ус╕ ц╕ звича╖ щороку в╕дтворювали у сценар╕ях народознавц╕, прац╕вники УК╤Ц. Д╕йство проходило ц╕каво, весело, у прим╕щенн╕, а не на вулиц╕, як цьогор╕ч. Хочеться спод╕ватися, що так╕ спроби зн╕велювати укра╖нськ╕ звича╖ у ст╕нах культурно-╕нформац╕йного центру – не навмисн╕, й нове кер╕вництво у подальшому уважн╕ше поставиться до надбань культури укра╖нського народу. Що ж до тавтолог╕╖, то у Севастопол╕ так мало у вжитку однокореневих сл╕в з╕ словом Укра╖на, що у словосполученн╕ Укра╖нський культурно-╕нформац╕йний центр М╕н╕стерства культури Укра╖ни вона викону╓ роль п╕дсилення. Дума╓ться, фах╕вц╕ саме це й мали на уваз╕, створюючи в 1996 роц╕ у нашому рег╕он╕ цю оазу укра╖нсько╖ культури.
Л╕д╕я СТЕПКО м. Севастополь
"Кримська Свiтлиця" > #1 за 13.01.2012 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9819
|