"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2008 > Тема ""Будьмо!""
#21 за 23.05.2008
ХЕРСОНЕС – КОЛИСКА УКРА╥НСЬКОГО ХРИСТИЯНСТВА
Господи, ти був нам пристановищем по вс╕ роди. Псалми: книга четверта, псалом 90
Навесн╕ оновлю╓ться все живе. ╤ душа у тому числ╕. Тож не дивно, що багатьох у цей час веде дорога до храму. Саме тому я по╖хала з родиною до Херсонеса – побувати в собор╕ святого Володимира та погуляти ру╖нами колишнього пол╕са. Зв’язок Херсонеса з православним християнством в╕дображений ╕ в природ╕: навкруги цв╕те рожевий ладанник, смолу якого використовують у богослуж╕нн╕. А що каже ╕стор╕я? П╕сля розпаду Римсько╖ ╕мпер╕╖ середньов╕чний Херсонес став кримським форпостом В╕зант╕йсько╖ ╕мпер╕╖. У V╤╤ ст. боротьба шанувальник╕в ╕кон та ворог╕в будь-якого зображення Бога призвела до того, що т╕ греки, як╕ визнавали ╕кони, були змушен╕ т╕кати до Криму. Таким чином, наш п╕востр╕в ма╓ давн╕ християнськ╕ традиц╕╖. Сл╕д зазначити, що радикальна заборона ╕кон була викликана боротьбою з рештками язичництва. Заборона зображення Бога справд╕ записана в Б╕бл╕╖, але це стосу╓ться т╕льки Старого Зав╕ту та позиц╕й ╕уда╖зму (Ягве), у Новому Зав╕т╕ не згадано жодним словом про те, що не можна зображувати Христа. Адже до народження Христа мова йшла про образ Господа, який ╕ще не прийшов на землю, а вт╕лення Бога Слова у лиц╕ ╤суса Христа зробило Божество зримим. У Христ╕ Бог став видимим, а значить, Боголюдину можна зображувати – як людину. Образ ╤суса Христа – це водночас образ храму, у якому живе дух святий. Так само постать Богородиц╕ символ╕зу╓ сутн╕сть земно╖ церкви. Не до ╕кони моляться в╕рн╕ у церкв╕, а через ╕кону звертаються до Господа. ╤кона – священний предмет, отже, кожен ╕конописець, перш н╕ж розпочати свою роботу, повинен проникнутися благогов╕нням ╕ усв╕домити, що долуча╓ться до свято╖ справи. Таким чином, ╕кона, на в╕дм╕ну в╕д язичницьких ╕дол╕в, не просто шматок дерева, на якому щось намальовано. ╤кона – в╕кно з╕ св╕ту божественного в земний. Що ж було дал╕? Нарешт╕, у ╤Х стол╕тт╕ В╕зант╕я дозволила писати ╕кони та послуговуватися християнськими символами, як╕ й так були в Криму й зокрема в Херсонес╕ вже давно, без чийогось наказу. За допомогою Херсонеса В╕зант╕я поширювала християнство в Криму; також це м╕сто у ╤Х – Х ст. стало дуже важливим торговим центром. У цей же час встановлюються пол╕тичн╕ та економ╕чн╕ зв’язки з Ки╖вською Руссю, проте язичницька держава не мала загального визнання саме з рел╕г╕йних причин. У 988 роц╕ князь Володимир захопив Херсонес (давньоруська назва Корсунь) ╕ хрестився для шлюбу з в╕зант╕йською принцесою Анною Палеолог, дочкою ╕мператора Васил╕я ╤╤ Болгароб╕йця. У хрещенн╕ князь прийняв ╕м’я Василь (Васил╕й). Православне християнство стало оф╕ц╕йною рел╕г╕╓ю Ки╖всько╖ Рус╕. До реч╕, твердження про те, що нова в╕ра насаджувалася вогнем ╕ мечем, ╓ не зовс╕м правильним. Серед жерц╕в справд╕ довелося проводити жорсток╕ методи, оск╕льки старий прошарок не хот╕в поступатися впливом. Серед населення вже були та╓мно хрещен╕ русич╕. Людей приваблювала м’як╕сть християнства („Не убий”), а в той час жерц╕ надто захопилися людськими жертвами. У жертву богам вибирали найкрасив╕ших ╕ найзнатн╕ших. На жаль, людське жертвопринесення – не вигадка. Апостол Павло, який сам колись був язичником Савлом, казав: „В╕дносно ж поган, як╕ ув╕рували, то ми послали те, що ухвалили: берегтись ╕доложертвенного м’яса, крови, задушеного м’яса та розпусти” (Д╕яння апостол╕в, 21 : 25). П╕сля хрещення Володимир вир╕шив нав╕ть скасувати смертну кару для злочинц╕в, боячись гр╕ха вбивства. Це новаторство стало би першим у св╕тов╕й ╕стор╕╖. Князь пам’ятав слова: „Не кожний, хто промовля╓ до мене: Господи, Господи! – вв╕йде в Царство Небесне, лише той, хто чинить волю Отця мого, що на неб╕” (Мт., 7: 21). Греки, мешканц╕ Херсонеса, отримали розк╕шн╕ гривн╕, а русич╕, як╕ припливали на лод╕ях, - хрести та новий св╕тогляд. У Херсонес╕ я в╕дчула себе справжньою кримчанкою та укра╖нкою – адже Ки╖вська Русь не ╓ мат╕р’ю Рос╕╖, як би не запевняли в протилежному севастопольц╕. Херсонес – це й гармон╕я античност╕ з новим духом християнства. Храм чудово по╓дну╓ться з ру╖нами дом╕вок, двор╕в, арками та буянням зелен╕. Сьогодн╕ на м╕сц╕ хрещення князя сто╖ть собор Святого Володимира. Перед храмом – пам’ятники святому Андр╕╓в╕ Первозванному, який був у Криму, ╕ самому Володимиру. Обидва свят╕ тримають хрест – знак нес╕ння в╕ри людям. Неподал╕к висить позелен╕лий дзв╕н, який нагаду╓ про боротьбу за в╕ру. Цю пам’ятку в╕длили у 1778 р. з турецьких гармат (пам’ята╓те: „Вони перекують сво╖ меч╕ на рала, а списи сво╖ на серпи” (╤с., 2 : 4)), а п╕д час Кримсько╖ в╕йни в╕н був сигнальним дзвоном. Сьогодн╕ цей пос╕чений ворожими кулями дзв╕н несе й упевнен╕сть у Бож╕й справедливост╕, Божому захист╕. Щоб почути дзв╕н, д╕ти й нав╕ть доросл╕ кидали в нього кам╕ння та палиц╕, сьогодн╕, на щастя, ця ганебна традиц╕я припинилася. У самому собор╕ затишно та гарно. Зйомка заборонена, проте поза храмом можна фотографувати й зн╕мати що завгодно – наприклад, кв╕тку Божо╖ Матер╕ – трояндовий кущ. На обох поверхах прода╓ться багато рел╕г╕йно╖ л╕тератури – наприклад, ╕з життя святителя Луки (Валентина Фел╕ксовича Войно-Ясенецького, видатного х╕рурга, якого особисто знав м╕й прад╕д Петро ╤ванович Б╕локуренко, акушер-г╕неколог). П╕сля молитви та ставлення св╕чок ми п╕шли на другий поверх, де подивилися виставку фотограф╕й ╕ картин, присвячених самому храму. Раптом у когось ╕з турист╕в на весь собор залунав моб╕льний телефон. На жаль, люди дос╕ не розум╕ють, що обрядн╕сть – це не головне, треба й дотримуватись елементарних правил повед╕нки. Але особливо при╓мно, що серед прочан чулася й доб╕рна укра╖нська мова. …Б╕ля храму сидять молодики, на чи╖х обличчях пом╕тна байдуж╕сть до справжнього значення в╕ри. Для таких в╕ра – просто формальн╕сть. „А коли молитеся, не будьте як т╕ лицем╕ри, що люблять на виднот╕ молитися по синагогах та на перехрестях, щоб показатися людям” (Мт., 6: 5). Моб╕льн╕ телефони й ц╕лком сучасний вигляд ╕з ус╕ма притаманними йому негативними рисами (рос╕йська лайка) контрастують ╕з духовн╕стю давнини – колонами, як╕ стоять б╕ля храму. ╤ стоятимуть в╕чно, як ╕ сам храм. Ольга СМОЛЬНИЦЬКА.
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2008 > Тема ""Будьмо!""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5930
|