Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРЕЗИДЕНТ НА АСКОЛЬДОВ╤Й МОГИЛ╤ УШАНУВАВ ПАМ’ЯТЬ ГЕРО╥В КРУТ
Володимир Зеленський зустр╕вся з курсантами й л╕це╖стами в╕йськових навчальних заклад╕в та...


«ЧЕСТЬ ДЛЯ МЕНЕ»
Ахтем Се╕табла╓в показався ╕з Залужним та розпов╕в про ╖хню зустр╕ч…


УКРА╥НА В Н╤Ч НА 27 ЖОВТНЯ ВОСТАНН╢ МА╢ ПЕРЕЙТИ НА ЗИМОВИЙ ЧАС
Це передбачено ухваленим Верховною Радою законом, яким скасовано перех╕д з л╕тнього на зимовий...


ВОЛЯ ДО ПЕРЕМОГИ
В╕д початку повномасштабного рос╕йського вторгнення загинуло майже 500 укра╖нських спортсмен╕в ╕...


ТРИ ДЕСЯТИЛ╤ТТЯ ДОПОМОГИ
Управл╕ння Верховного ком╕сара ООН у справах б╕женц╕в (УВКБ ООН) розпочало свою д╕яльн╕сть в...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 18.04.2008 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#16 за 18.04.2008
УКРА╥НСЬКЕ СУСП╤ЛЬНЕ МОВЛЕННЯ: М╤Ф ЧИ РЕАЛЬН╤СТЬ?

 Сусп╕льне телерад╕омовлення останн╕м часом ста╓ важливим елементом у розвитку демократичних кра╖н. Адже саме воно здатне п╕дтвердити наявн╕сть свободи слова в кра╖н╕, об’╓ктивно представити р╕зн╕ точки зору та взяти участь у формуванн╕ високого р╕вня культури громадян.
 ╤стор╕я створення под╕бного сегмента масово╖ комун╕кац╕╖ в Укра╖н╕ сяга╓ ще 1995 року. На сьогодн╕ можна в╕дзначити, що цим питанням занепоко╓ний майже кожний: в╕д перес╕чного журнал╕ста до високопосадовця. Протягом к╕лькох рок╕в р╕зноман╕тн╕ громадськ╕ та державн╕ орган╕зац╕╖ були зад╕ян╕ у п╕дготовц╕ нормативних та регламентуючих документ╕в про систему сусп╕льного телебачення ╕ рад╕омовлення на теренах нашо╖ кра╖ни. Проте, на жаль, ще й по сьогодн╕ залишаються невизначеними механ╕зми впровадження сусп╕льного телерад╕омовлення. Кр╕м того, низка ╕стотних проблем гальму╓ створення на укра╖нських теренах ╓диного каналу сусп╕льного телерад╕омовлення.
 Сусп╕льне мовлення – це передус╕м зас╕б широкого представництва ╕нтерес╕в р╕зних верств сусп╕льства, демонстрац╕╖ плюрал╕зму думок та ╕снування незалежного, а в╕дтак ╕ об’╓ктивного, мас-мед╕йного простору. Уже тут сама ╕дея створення каналу мовлення стика╓ться з певним колом проблем, як╕ викликан╕, швидше за все, неготовн╕стю укра╖нського сусп╕льства переходити на новий р╕вень функц╕онування ЗМ╤. Урядовц╕ наполягають на створенн╕ спец╕ального наглядового органу – Громадсько╖ ради, до складу яко╖ мають входити по одному представнику в╕д пол╕тичних парт╕й, що мають сво╖х депутат╕в у Верховн╕й Рад╕, в╕д заре╓строваних М╕н╕стерством юстиц╕╖ Укра╖ни творчих сп╕лок та громадських об’╓днань, як╕ мають статус всеукра╖нських ╕ перел╕к яких визнача╓ Верховна Рада Укра╖ни, а також по одному представнику в╕д Президента, Каб╕нету М╕н╕стр╕в, Нац╕онального банку Укра╖ни, Генерально╖ прокуратури, Нац╕онально╖ ради з питань телебачення ╕ рад╕омовлення, Антимонопольного ком╕тету, Державного агентства Укра╖ни з авторських ╕ сум╕жних прав. На думку багатьох експерт╕в в ц╕й галуз╕, наявн╕сть под╕бного органу саме ╕з зазначеним складом може значно обмежити та ускладнити д╕яльн╕сть сусп╕льно╖ телерад╕оорган╕зац╕╖. Така Рада ма╓ складатися не з пол╕тик╕в, як╕ в наш╕й кра╖н╕, на жаль, здатн╕ лише лоб╕ювати ╕нтереси певно╖ пол╕тично╖ чи ф╕нансово╖ групи, а з фах╕вц╕в, як╕ мають профес╕йн╕ знання ╕ навички у створенн╕ програм та розробц╕ механ╕зм╕в розвитку сусп╕льного мовлення. В принцип╕, досв╕д наявност╕ ауд╕ов╕зуальних ЗМ╤ в руках конкретних великих можновладц╕в ми якраз сьогодн╕ ╕ ма╓мо. Саме тому ста╓ очевидним, чому в╕др╕зня╓ться подача новин на Заход╕ та на Сход╕ нашо╖ держави (особливо п╕д час значимих пол╕тичних под╕й). Сусп╕льне телебачення покликане в╕д╕йти в╕д тако╖ модел╕, коли ЗМ╤ використову╓ться як зас╕б пол╕тично╖ пропаганди та створення ╕нформац╕йного вакууму в окремих рег╕онах держави.
 Св╕тов╕ канали сусп╕льного телерад╕омовлення ф╕нансуються, як правило, за рахунок абонентсько╖ плати за користування теле- ╕ рад╕оприймачами та державного замовлення. Укра╖нськ╕ законодавц╕ бачать й ╕нш╕ шляхи отримання кошт╕в для реал╕зац╕╖ тако╖ д╕яльност╕ в кра╖н╕: проведення кампан╕й з╕ збирання кошт╕в, видання спец╕ал╕зованих газет ╕ журнал╕в, поширення власних ауд╕о- ╕ в╕деозапис╕в, продажу власно╖ теле- ╕ рад╕о продукц╕╖ ╕ншим орган╕зац╕ям тощо. Проте законодавством не визначено, проведення яких саме кампан╕й ма╓ принести грош╕ сусп╕льним телерад╕оорган╕зац╕ям (адже благод╕йник╕в у нас залишилося так мало, що навряд чи який-небудь ки╖вський чи донецький багат╕й витрачатиме сво╖ грош╕ на виробництво документал╕стики та науково-популярних програм, тим б╕льше н╕яко╖ впевненост╕ щодо масового попиту на таку продукц╕ю у нього нема╓) ╕ як видання спец╕ал╕зовано╖ пер╕одики зможе принести прибуток та ще й забезпечити функц╕онування каналу телерад╕омовлення, враховуючи ту ситуац╕ю, яка склалася на сьогодн╕шн╕й день у сфер╕ друкованих ЗМ╤.
 Для того, щоб сусп╕льне телебачення в╕дбивало саме сусп╕льн╕ ╕нтереси, а не перетворювалося на канали безперервно╖ трансляц╕╖ зас╕дань Верховно╖ Ради, обсяг державного замовлення ма╓ бути обмеженим – в╕н не повинен перевищувати 20% загального обсягу мовлення, упевнен╕ теоретики укра╖нського громадського мовлення.
 На сусп╕льному телебаченн╕, за задумом автор╕в, ма╓ бути в╕дсутня комерц╕йна реклама. Та деяк╕ законопроекти мають на мет╕ дозволити за р╕шенням Верховно╖ Ради у пер╕од становлення Сусп╕льного телерад╕омовлення транслювати рекламу товар╕в ╕ послуг в╕тчизняних виробник╕в. Проте ск╕льки триватиме пер╕од „становлення”, на жаль, не зазначено. А, отже, така непевн╕сть щодо терм╕н╕в призведе до необмеженого використання реклами як засобу п╕дтримки ф╕нансового стану кампан╕╖. До того ж, розробники сусп╕льного мовлення оп╕куються тим, що за тако╖ ситуац╕╖ левова частка, а згодом ╕ вся реклама все ж таки перейде до рук комерц╕йних канал╕в мовлення. Тим самим сусп╕льне телебачення ╕ рад╕о будуть, ╕мов╕рно, потерпати в╕д скрути, а приватн╕ теле- ╕ рад╕оорган╕зац╕╖ отримуватимуть весь прибуток в╕д ц╕╓╖ сфери ф╕нансування. До того ж, спод╕ваюсь, ╕дея впровадження сусп╕льного мовлення не покликана лише створити канали, позбавлен╕ рекламних ролик╕в. Оск╕льки це завдання можна легко виконати на законодавчому р╕вн╕ шляхом введення певних обмежень щодо ╖х трансляц╕╖ на вже ╕снуючих каналах. Кр╕м того, не секрет, що супутникове телебачення да╓ змогу дивитися канали, на яких комерц╕йна реклама абсолютно в╕дсутня, а весь еф╕р насичений навчально-п╕знавальними передачами. Отже, проблема не зводиться до реклами та ╖╖ к╕лькост╕ на в╕тчизняному рад╕о чи телебаченн╕. Укра╖нська аудитор╕я вже звикла до того, що улюблен╕ ф╕льми перериваються, ╕ ╖х не ст╕льки хвилю╓ наявн╕сть такого становища, ск╕льки можлив╕сть споживати як╕сний ╕ ц╕кавий продукт, який саме ╕ ма╓ запропонувати сусп╕льне телерад╕омовлення.
 Серед ╕нших, не менш важливих, проблем, як╕ постають на шляху впровадження сусп╕льного мовлення в Укра╖н╕, сл╕д згадати застар╕лу матер╕ально-техн╕чна базу, експанс╕ю закордонних ауд╕ов╕зуальних засоб╕в масово╖ ╕нформац╕╖ на ринку телерад╕о╕нформац╕йного простору, недостатн╕й профес╕йний р╕вень прац╕вник╕в телерад╕оорган╕зац╕й. Гальм╕вну роль в╕д╕гра╓ ╕ застар╕л╕сть окремих норм чинного законодавства в частин╕ статусу державних телерад╕оорган╕зац╕й.
 Необх╕дним елементом житт╓здатност╕ сусп╕льного мовлення ╓ ╕ його конкурентна спроможн╕сть як з приватними в╕тчизняними, так ╕ з потужними м╕жнародними мед╕а-структурами. Адже у час цифрового та супутникового телебачення неяк╕сне та нец╕каве сусп╕льне мовлення ма╓ небезпеку залишитися без сво╓╖ потенц╕йно╖ аудитор╕╖, а в╕дтак ╕ без основного джерела надходження кошт╕в – абонентсько╖ плати. Розробники укра╖нсько╖ модел╕ сусп╕льного телерад╕омовлення загалом пропонують таку оптимальну схему отримання кошт╕в на забезпечення сво╓╖ д╕яльност╕: 60% - доходи ╕з державного бюджету, 25% - доходи в╕д реклами, 15% - доходи в╕д абонплати. Поступово частка рекламно╖ складово╖ у формуванн╕ доход╕в ма╓ скоротитися до нуля, а частка доход╕в в╕д абонплати - до 40%. Та тут поста╓ ще одна проблема: чи зможе сусп╕льне мовлення створювати так╕ продукти, за як╕ укра╖нц╕ будуть готов╕ сплачувати додатков╕ грош╕. Чи це буде аналог сучасних державних канал╕в, як╕ пост╕йно втрачають левову частку сво╓╖ аудитор╕╖?
 Поява сусп╕льного телерад╕омовлення здатна призвести до позитивних зрушень як у сфер╕ масово╖ комун╕кац╕╖, так ╕ в сусп╕льств╕ в ц╕лому. Кр╕м зростання к╕лькост╕ робочих м╕сць та впровадження сучасно╖ цифрово╖ техн╕ки в державних телерад╕оорган╕зац╕ях, такий розвиток ╕нформац╕йного простору Укра╖ни п╕дштовхне до створення сучасно╖ ╕нфраструктури серв╕су та обслуговування технолог╕чно╖ бази р╕зних суб’╓кт╕в телерад╕о╕нформац╕йно╖ д╕яльност╕, покращить ╕м╕дж державних телерад╕оорган╕зац╕й та зб╕льшить надходження в╕д ╖хньо╖ д╕яльност╕.
 Проте н╕який техн╕чний розвиток не вир╕шить головних проблем: чи готова укра╖нська аудитор╕я сприймати телебачення ╕ рад╕о у новому формат╕, чи готов╕ в╕тчизнян╕ журнал╕сти робити як╕сний продукт, позбавлений упередженост╕ та суб’╓ктив╕зму, чи готова наша влада п╕дтримувати справд╕ незалежний канал мовлення? На ц╕ питання, на жаль, сьогодн╕ ще не можна дати твердо╖ позитивно╖ в╕дпов╕д╕. А це означа╓ лише те, що необх╕дно ╕ надал╕ проводити роботу не т╕льки в рамках юридичного регулювання д╕яльност╕ сусп╕льного телерад╕омовлення та розробки механ╕зм╕в його д╕яльност╕. Варто пост╕йно наближати глядач╕в та слухач╕в до майбутн╕х зм╕н у простор╕ масових комун╕кац╕й, виховувати профес╕йн╕ кадри, як╕ мають бути готов╕ до нового, чесного та жанрово ╕ тематично насиченого характеру сусп╕льного мовлення. Та б╕льше за вс╕х повинн╕ зм╕нитися пол╕тики, як╕ мають зрозум╕ти, що Укра╖на вже давно потребу╓ такого ауд╕ов╕зуального засобу масово╖ комун╕кац╕╖, який був би позбавлений ус╕ляких вплив╕в владних структур, ф╕нансових груп чи окремих ос╕б. Адже громадське мовлення – це передус╕м яскравий виразник настро╖в та потреб сусп╕льства, яке заслугову╓ на те, щоб його почули.
 Св╕тлана КЛИЧКО.
м. С╕мферополь.

ТИМ ЧАСОМ...
 Указ Президента щодо створення сусп╕льного телебачення ╕ рад╕омовлення на баз╕ нац╕ональних не реал╕зу╓ться. «В╕н просто не працю╓», - зазначив на зас╕данн╕ «круглого столу» в УКР╤НФОРМ╕ на тему: «Державн╕ ЗМ╤ в Укра╖н╕: сусп╕льн╕ м╕сце, роль ╕ в╕дпов╕дальн╕сть» генеральний директор Ки╖всько╖ рег╕онально╖ державно╖ телерад╕окомпан╕╖ В╕ктор Пасак. «Недостатн╓ ф╕нансування на розповсюдження програм призвело до того, що Нац╕ональна рада забира╓ л╕ценз╕ю на в╕дпов╕дн╕ частоти рад╕омовлення ╕ п╕сля оголошення конкурсу в╕дда╓ ╖х комерц╕йним структурам. Це повна руйнац╕я нац╕онального державного рад╕омовлення, яке ╓, власне, сусп╕льним рад╕омовленням», - сказав В╕ктор Пасак. На телебаченн╕ також складна ситуац╕я, зазначив в╕н. Державному телебаченню, яке сьогодн╕ може називатись сусп╕льним, треба вести аудитор╕ю за собою, а не йти сл╕дом за аудитор╕╓ю, задовольняючи ╖╖ бажання. «Я думаю, що т╕льки так можна формувати в╕дпов╕дний настр╕й ╕ в╕дпов╕дну громадянську позиц╕ю нашого сусп╕льства», - п╕дкреслив В. Пасак.
У свою чергу, генеральний директор УКР╤НФОРМу В╕ктор Чамара звернув увагу на те, що в зах╕дних кра╖нах ╓ економ╕чна система регулювання впливу на телев╕з╕йн╕ канали ╕ друкован╕ ЗМ╤. За поширення сусп╕льно корисних програм для всього сусп╕льства, а не для окремих груп, держава заохочу╓ ЗМ╤ економ╕чно, нада╓ ╖м п╕льги...

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 18.04.2008 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5793

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков