"Кримська Свiтлиця" > #44 за 29.10.2004 > Тема ""Будьмо!""
#44 за 29.10.2004
КОМП'ЮТЕР І ШКОЛЯР
Іван ВЛАСЕНКО.
Сьогодні електронно-обчислювальна техніка дедалі ширше входить у всі сфери нашого життя. Комп'ютер став звичним не лише у виробничих приміщеннях і наукових лабораторіях, а й у студентських аудиторіях, шкільних класах. У зв'язку з тим, що з комп'ютерами працюють діти різного віку, гостро постає проблема докладного вивчення впливу електромагнітного випромінювання монітора комп'ютера на фізичне та психічне здоров'я школярів, насамперед на їхні розумові здібності, інтелект і загальну біоенергетику організму. Ще 1992 року ВООЗ та Європейське екологічне співтовариство видали спеціальну директиву, в якій зазначається: той, хто працює з комп'ютером, повинен бути проінформований про необхідні засоби безпеки свого здоров'я. В ряді країн праця оператора комп'ютера віднесена до небезпечних професій. Особливою проблемою є вплив електромагнітних полів (ЕМП) комп'ютера на організм дитини, який ще тільки формується, і екологія такого впливу може призвести до непередбачуваних відхилень від норми здоров'я дитини. Це питання залишається поки що недостатньо вивченим через його складність. Про цю надзвичайно актуальну для суспільства проблему розмова нашого кореспондента з доктором медичних наук, професором, завідуючим лабораторією гігієни електромагнітних випромінювань Інституту гігієни та медичної екології імені О. Марзеєва АМН України Юрієм ДУМАНСЬКИМ.
- У більшості випадків, - розпочав розмову Юрій Данилович, - сучасна квартира - це "генератор" техногенних побутових ЕМП, які щохвилини впливають на її мешканців. Магнітні поля багатьох побутових приладів невеликі і вимірюються в мікротеслах (мкТл). Донедавна вважалося, що такі слабкі поля не можуть завдати шкоди здоров'ю людини, але скоро з'ясувалося, що це не так. Вчені Швеції ще 1992 р. обстежили здоров'я 500 000 своїх співгромадян, які проживають в умовах магнітного поля промислової частоти, і результати виявилися невтішними. Як засвідчила статистика, зростання магнітного поля від 0,1 мкТл до 4 мкТл у кілька разів підвищує ризик розвитку лейкемії у дітей. А там, де значення магнітного поля становить 0,3 мкТл і вище, онкологічні захворювання трапляються вдвічі частіше. На основі цих даних шведи в своїй країні запровадили гігієнічний норматив низькочастотного магнітного поля величиною 0,2 мкТл. Оскільки аналогічні результати одержані в США, Канаді, Франції, Данії, Фінляндії, то в багатьох країнах світу величину 0,2 мкТл прийнято вважати безпечним рівнем низькочастотного магнітного поля. - А чи є такі стандарти в Україні? - В Україні розроблено гігієнічні нормативи, що за деякими параметрами є найжорсткішими в світі. Але магнітні поля для населення нашої держави в даний час офіційно не нормуються. До того ж сучасна електровимірювальна апаратура не фіксує наявність слабких електромагнітних полів, хоча дія їх на організм є істотною, насамперед завдяки спричиненому ними явищу резонансу, яке може підсилювати або послаблювати функціональні можливості окремих органів. Вважається, що найнебезпечнішими для людини є частоти до 1000 Гц, позаяк вони збігаються з частотами його енергетичних центрів. Нинішні засоби захисту людини від шкідливого впливу електромагнітних полів зводяться до заземлення покрівель, встановлення різних захисних екранів тощо. Але ефективних засобів для захисту від магнітної складової ЕМП (низькочастотні поля) не існує. - Так би мовити, для загального розвитку все це цікаво, але давайте, шановний Юрію Даниловичу, підійдемо ближче до предмета нашої розмови - персонального комп'ютера. - Сьогодні з комп'ютером людина починає знайомитися ще в початковій школі, а завтра він стане невід'ємним атрибутом життя й праці кожного члена суспільства. Зрозуміло, що це повинен бути безпечний апарат. Між тим, на Заході вже з'явилися "комп'ютерні хвороби", які, на відміну від самих комп'ютерів, ще дуже мало вивчені. Щоправда, там уже вироблені відповідні процедури лікування і комплекси вправ для профілактики таких захворювань. Але в нас, на жаль, багато хто знає про це лише з чуток, є й такі ортодокси, що вважають проблему надуманою. А тим часом комп'ютер через ЕМП, які випромінює, є небезпечним для здоров'я людини. Електромагнітне забруднення навколишнього середовища стало настільки серйозним, що фахівці Всесвітньої організації охорони здоров'я віднесли ЕМП до числа чинників із можливим катастрофічним наслідком для генофонду людини. - На які органи й системи переважно впливає комп'ютер? - Мабуть, кожен, хто працював з комп'ютером, знає, що екран монітора насамперед впливає на зір. Правда, на думку офтальмологів, у даному разі небезпечний не стільки екран, як неправильно складені програми. Нерідкісні випадки, коли комп'ютер замість очікуваного напису-команди, видає щось далеке від неї, людина нервується, стан організму змінюється, він переживає гострий стрес. А чого варта поза людини за комп'ютером? Оптимальною її не назвеш. Одна група м'язів постійно навантажена, інша такого навантаження не має. Якщо в першому випадку у м'язах виникає біль, то в другому, при тривалій відсутності навантажень, відбувається деградація м'язів, руйнування міжхребцевих дисків, а це вже - остеохондроз. Дослідження, проведені в різних країнах світу і оприлюднені в науковій літературі, дають підставу віднести нервову систему до найчутливіших в організмі людини щодо впливу ЕМП. Але це не єдина недружня дія комп'ютера. Він негативно впливає також на імунну, ендокринну, статеву системи, викликаючи в них ті чи інші зміни й порушення. Особи, які тривалий час перебувають у зоні дії електромагнітного випромінювання, скаржаться на слабкість, дратівливість, швидку стомлюваність, послаблення пам'яті й порушення сну. Часто до цих симптомів додаються й розлади вегетативних функцій. - Але давайте все ж таки перейдемо до школярів. - Комп'ютеризація школи, крім соціально-економічних і педагогічних проблем, порушує низку фізіолого-гігієнічних питань, насамперед щодо здоров'я школярів. Техніка, яка запроваджується в школі, не повинна впливати на здоров'я і розвиток дітей, проте дослідження ряду авторів показали, що заняття з використанням ЕОМ призводить до більшого напруження організму порівняно з іншими уроками. Характерними мішенями, у які влучає ЕМП комп'ютера, є статева система, підшлункова залоза, печінка, ендокринна система і нирки. Інші органи й системи такий вплив відчувають меншою мірою. Виявлено, що здоровий організм незначною мірою піддається впливу комп'ютера, але функціональні відхилення від норми для певного органа після уроку інформатики погіршуються. Звідси висновок - необхідно періодично проводити контрольну діагностику функціонального стану органів і систем організму учнів, а після кожного уроку інформатики - реабілітаційну профілактику для відновлення функціонального стану організму учня до норми. - У нашій розмові ви згадували про те, що комп'ютер негативно діє й на центральну нервову систему, яка має безпосередній стосунок до психіки. - Тут є певні нюанси. Безпосередньо на психіку негативно впливають не стільки електромагнітні випромінювання, як, так би мовити, віртуальні речі - комп'ютерні ігри та Інтернет. Це те, що "затягує" дитину до комп'ютера, те, від чого вона не може відірватись, без чого багато молодих людей не уявляють свого життя - це маніакальна залежність від Інтернету, від гри, це комп'ютероманія. Для інтернет-залежних людей характерні такі психологічні симптоми: чудове самопочуття або ейфорія за комп'ютером, збільшення тривалості часу, що проводиться з механічним "другом", нехтування друзями, сім'єю, відчуття порожнечі, роздратування, депресії поза комп'ютером, проблеми з навчанням, роботою тощо. Якщо при виявленні цих симптомів не вжити засобів захисту, то все це переходить у манію. Відчуваючи ейфорію, піднесення за комп'ютером, такі люди одночасно культивують у собі неврівноваженість, розсіяність, неохайність, самоізоляцію, втрату внутрішніх орієнтирів, зневажливе ставлення до близьких. Зародження комп'ютероманії супроводжується підвищеною агресивністю, спалахами насильства, діти перестають фантазувати, стають нездатними створювати власні візуальні образи, важко узагальнюють і аналізують інформацію. У "комп'ютерного" покоління дітей гірше працюють деякі види пам'яті, спостерігається емоційна незрілість, безвідповідальність. - Ви намалювали дуже невтішну картину глобальної комп'ютеризації шкіл: надто дорога плата суспільства своєму електронному "помічникові" за допомогу. Невже немає ніякого захисту від його посягань на фізичне й психічне здоров'я насамперед школярів? - З метою екологічної безпеки для здоров'я при роботі учнів з комп'ютером у багатьох країнах обов'язково використовуються відповідні захисні пристрої, які суттєво знижують негативний вплив ЕМП комп'ютера на організм школярів. Є такі пристрої і в Україні. - Але в Україні є також вчені, зокрема й титуловані, які вважають такі пристрої ошуканством і стверджують, що вони приносять більше шкоди, ніж користі. - Такі висновки ґрунтуються не на об'єктивному аналізі фактів, а тільки на власних амбіціях. - Технічні пристрої, мабуть, не єдиний шлях до захисту? - Так. Крім різних технічних засобів можна й потрібно використовувати природні методики відновлення функціонального стану організму від не-гативного впливу комп'ютера. - Де ж узяти такі методики? - Вони розроблені вченими та фахівцями факультету електроніки Національного технічного університету "КПІ" та Українського інституту екології людини і широко апробовані в дошкільних та навчальних закладах Києва і області. Це програми "Екологічний дошкільний заклад" і "Екологія дитинства". Згідно з ними, при роботі учнів за комп'ютером досить ефективне використання фіточаїв. Вони можуть бути як загальнооздоровчі, так і спеціальні - для поліпшення роботи нирок, печінки, серцево-судинної системи тощо. Для цієї мети можна рекомендувати також харчові добавки "Біола" харківської фірми "Даніка". Різні модифікації їх придатні для поліпшення зору, пам'яті, зміцнення захисних функцій організму і в багатьох інших випадках. Фітопрепарати "Біола" виготовлені з натуральних продуктів, де максимально збережені природні властивості рослин. Вся продукція "Біоли" ліцензована Міністерством охорони здоров'я України. Є й інші подібні препарати. - Як же вживати ці таблетки: їсти все гамузом кожному, хто сідає за комп'ютер, чи все ж таки є якесь правило? - Вчені вважають, що для вирішення цього питання передовсім необхідно провести попередні обстеження стану здоров'я учнів, визначити відхилення певних органів чи систем від "коридору" норми і згідно з цим підбирати препарати, тобто з урахуванням індивідуальних особливостей дитини щоразу перед уроком інформатики їй дається "своя" інформаційна таблетка. Такі препарати мають чітке адресне використання, а тому сьогодні є найефективнішим захистом організму школярів від негативної дії ЕМП комп'ютера.
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 29.10.2004 > Тема ""Будьмо!""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=2572
|