"Кримська Свiтлиця" > #24 за 12.06.2009 > Тема "З потоку життя"
#24 за 12.06.2009
НОТАТКИ НЕБАЙДУЖОГО
Нещодавно був на курсах з п╕двищення квал╕ф╕кац╕╖ у Кримському ╕нститут╕ п╕слядипломно╖ осв╕ти. Вразило те, що серед п╕всотн╕ вчител╕в-ф╕лолог╕в лише одн╕ ж╕ночки, окр╕м мене, зв╕сно. Як в отому жарт╕вливому в╕рш╕ Миколи Сома: «Я – перший парубок на вулиц╕, де парубк╕в нема...». Та це ще п╕вб╕ди: традиц╕йно ф╕лологами в школах – в основному ж╕ноцтво, ╕ н╕бито нормально. Але ж майже вс╕ учасники тих курс╕в – мо╖ ровесники, панянки, яким за п’ятдесят. Заглянув до аудитор╕й, де вчилися ╕сторики, математики, ф╕зики – та ж картина! Молодих – на пальцях можна перел╕чити. Та й в школах нашого невеликого степового Сов╓тського району б╕льше половини вчител╕в –пенс╕онери, точн╕ше – пенс╕онерки. Дивна ситуац╕я: щороку т╕льки кримськ╕ педагог╕чн╕ ВНЗ випускають к╕лька сотень педагог╕в, а в с╕льських школах ╖х – з╕ св╕чкою вдень не знайти! Не знаю, як у м╕ських. Хоч блокпости в селах виставляй, аби не т╕кали! А нин╕шн╕ с╕льськ╕ школи мають не г╕рш╕ нов╕тн╕ технолог╕╖, н╕ж м╕ськ╕: вс╕ комп’ютеризован╕, п╕дведен╕ до ╕нтернету та й знання учням, як показу╓ незалежне зовн╕шн╓ оц╕нювання, дають теж не г╕рш╕. Уроки, на яких донедавна «головними д╕йовими особами» були дошка ╕ крейда, канули в лету. Однак зараз все менше випускник╕в шк╕л ╕дуть учитися «на вчителя». Не приваблюють ╖х н╕ нов╕тн╕ технолог╕╖, н╕ нов╕ програми ╕ п╕дручники, н╕ взагал╕ фах педагога в будь-якому ранз╕ – бакалавра чи маг╕стра. Хто буде вчити с╕льських д╕тей бодай через два-три роки, коли пенс╕онерам урветься терпець ╕ вони залишать школи, в╕ддавши перевагу домашн╕м м╕н╕-фермам ╕ городам. Адже не секрет, що Мар╕я ╤ван╕вна чи Н╕на Петр╕вна продовжують тягнути важкого «шк╕льного воза» заради хоч яко╖-небудь зарплати, бо на куцу пенс╕ю нав╕ть у сел╕ не проживеш. ╤ тягнуть на сов╕сть, як справжн╕ профес╕онали з багатор╕чним стажем. Не ╕дуть випускники педагог╕чних ВНЗ у село, а випускники шк╕л неохоче ╕дуть вчитися «на вчителя» принаймн╕ з двох причин. ╥х, ц╕ причини, знають у президентському ╕ м╕н╕стерському каб╕нетах, але в╕д цього не л╕пше н╕ молодим спец╕ал╕стам, н╕, тим паче, школам. Дуже вже проза╖чна перша причина – матер╕альна (так, так, саме вона!). Кажуть, щоб зрозум╕ти ближнього, треба стати на його м╕сце. Так от: станьмо на м╕сце випускника педагог╕чного ВНЗ. Ви прибули за направленням у с╕льську середню школу, де ледь набралось по одному класов╕ – комплекту (демограф╕чна яма!). Вам, теж ледве, «нашкребли» оклад, себто 18 годин на тиждень, за як╕ щом╕сяця будете одержувати (вдумайтесь у музику цих сл╕в!)... 840 гривень «чистими» – така платня молодих «спец╕в». ╥╖ зможете зб╕льшувати через кожн╕ п’ять рок╕в п╕д час атестац╕й. Зб╕льшення залежить в╕д вашого старання, сир╕ч профес╕йного зростання, що беззаперечно ╕ справедливо. А поки з ц╕╓╖ суми вам треба платити за наймане житло десь 200 грн., передплачувати фахову пер╕одику, харчуватись, одягатись, взуватись, аби не червон╕ти перед учнями за немодну чи зношену сукню ╕ т. д., ╕ т. п. При нин╕шн╕х «кусливих» ц╕нах м╕сячного зароб╕тку вистачить на тижн╕в два ╕ вам захочеться... вовком вити на м╕сяць, посилати батькам «SOS» ╕ п╕дшукувати «тепленьке» м╕сце у м╕ст╕ чи м╕стечку, де доведеться трудитись, зв╕сно, не за фахом, зате отримувати в два-три рази б╕льшу платню. Добре, якщо пощастить розпочинати педагог╕чний шлях у р╕дному сел╕ ╕ можна в батьк╕вськ╕й хат╕ зекономити бодай на харчах ╕ на житл╕. Але тод╕ потр╕бно, як-то кажуть, «поступитись сво╖ми принципами»: весь в╕льний час в╕ддавати городов╕ ╕ м╕н╕-ферм╕ (кор╕вц╕, свинц╕, курчаткам, качатам тощо) ╕ все менше читати художню ╕ фахову л╕тературу. ╤ншими словами, виживати, а не жити повноц╕нним духовним життям, як того вимага╓ статус учителя. Форми такого виживання ╓ р╕зними. Через м╕зерну зарплату, аби звести к╕нц╕ з к╕нцями, чимало з нас, прим╕ром, не соромиться торгувати на базар╕ вирощеними власноруч ог╕рками, пом╕дорами чи то свининою, що робити давн╕ше було аморально. Та найстрашн╕ше: м╕зерна платня – чого там гр╕ха та╖ти! – вплива╓ на як╕сть роботи вчителя, ╕ нав╕ть у залюблених у свою справу опускаються руки. ╤ все-таки плинн╕сть кадр╕в у с╕льських школах (╕ у м╕ських, напевно, теж) може зупинити бодай реал╕зац╕я гасла «Працюй там, де живеш!». Хто не в╕рить мен╕, хай прислуха╓ться до думки ╕ практики з цього приводу знаних педагог╕в Василя Сухомлинського ╕ Олександра Захаренка. У школах, де вони директорували впродовж багатьох л╕т, трудились в основному ╖хн╕ учн╕. Мабуть, не т╕льки тому прославились Павлиська й Сахн╕вська школи, що ними керували творч╕ люди, а й тому, що тамтешн╕ вчител╕ були, сказати б, «закор╕нен╕» в р╕дну землю. Здавалося б, р╕ч зрозум╕ла. Але – не для вс╕х. Дехто, як манни небесно╖, роками на заявлен╕ ваканс╕╖ вигляда╓ доброго вчителя. З╕ сторони. Зам╕сть того, щоб його, того вчителя, «шукати» в себе, за шк╕льною партою, прищеплюючи любов ╕ шану до нелегко╖ ╕ благородно╖ м╕с╕╖ педагога. А там, дивись, ╕ знайдуться бажаюч╕ пов’язати свою долю з педагог╕кою. Вони, власне, й знаходяться, якщо цього дуже захот╕ти. Для прикладу: щороку наш районний в╕дд╕л осв╕ти (зав╕дувачка В. ╤. Акуленко) направля╓ саме таких випускник╕в шк╕л на ц╕льове навчання в педагог╕чн╕ ВНЗ Укра╖ни, зокрема в Терноп╕льський держун╕верситет. Хоча й не вс╕, але б╕льш╕сть з них поверта╓ться в р╕дн╕ школи. Не для похвальби скажу: в мо╖й Пруд╕вськ╕й одинадцятир╕чц╕ (директор Н. Ю. Погребняк) третина педагог╕чного колективу, тобто семеро вчительок – наш╕ випускниц╕. Тож ця проблема «розв’язна» в принцип╕. А ось друга проблема (╕ причина теж), через яку молодь неохоче йде у педвузи, а якщо й наважу╓ться, то десятою дорогою мина╓ с╕льську школу, хтозна-коли вир╕шиться. Адже у п╕дсв╕домост╕ молодих, як кажуть психологи, спрацьову╓ сигнал – пересторога, негативна установка, що нин╕шн╓ село – м╕сце ненад╕йне. Життя в ньому по сут╕ завмерло: закриваються через безгрош╕в’я клуби, б╕бл╕отеки, в╕дд╕лення зв’язку, медпункти тощо. Смертн╕сть перевищу╓ народжуван╕сть. ╤ це при тому, що у с╕льських с╕м’ях, як в╕домо, завжди було б╕льше д╕тей, н╕ж у м╕ських. На оптим╕стичн╕й нот╕ хочу зак╕нчити ц╕ роздуми. Оживуть врешт╕-решт наш╕ села! Бо завжди мали ╕ мають над╕йний смолоскип – школу. А з нею житиме село в╕чно!
Василь ЛАТАНСЬКИЙ, учитель-укра╖н╕ст Пруд╕всько╖ ЗОШ Сов╓тського району в Криму.
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 12.06.2009 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7372
|