"Кримська Свiтлиця" > #52 за 28.12.2018 > Тема "З потоку життя"
#52 за 28.12.2018
ЗАВЕРШЕННЯ РЕФОРМИ ДРУКОВАНИХ ЗМ╤
31 грудня 2018 року завершу╓ться одна з наймасштабн╕ших мед╕ареформ в Укра╖н╕ — друкованих державних ╕ комунальних ЗМ╤. Парламентська Асамблея Ради ╢вропи ще у 2005 роц╕ закликала органи влади Укра╖ни розпочати роздержавлення друкованих ЗМ╤, заснованих органами державно╖ влади та м╕сцевого самоврядування. Основна мета Закону Укра╖ни «Про реформування державних ╕ комунальних друкованих засоб╕в масово╖ ╕нформац╕╖» — поширення об'╓ктивно╖ ╕нформац╕╖ в ╕нтересах громадян Укра╖ни. Вт╕лення закону ма╓ встановити нов╕ правила сп╕впрац╕ орган╕в державно╖ влади та м╕сцевого самоврядування й заснованими ними друкованими ЗМ╤. Це мають бути р╕вноправн╕ в╕дносини, а не «господар — п╕дданий». Закон, що набув чинност╕ 1 с╕чня 2016 року, запланував на зд╕йснення ц╕╓╖ реформи три роки. Протягом першого року Держкомтелерад╕о не встиг у визначений законом строк провести перший етап реформування друкованих ЗМ╤. Сталося це передус╕м через саботаж м╕сцевих орган╕в самоврядування. Наприк╕нц╕ другого року реформи стало зрозум╕ло, що низка редактор╕в (╕ редакц╕йних колектив╕в) комунальних газет не схвалюють ц╕╓╖ реформи, бо бояться через зм╕ни втратити роботу. Держкомтелерад╕о продовжував зд╕йснювати заходи з реал╕зац╕╖ реформи. В╕дпов╕дно до закону, вся ╕нформац╕я, що надходила в Держкомтелерад╕о в╕д засновник╕в державних ╕ комунальних ЗМ╤, була представлена у Зведеному перел╕ку об'╓кт╕в реформування. Також Ком╕тет мон╕торив процес реформування друкованих ЗМ╤ та редакц╕й, контролюючи, щоб реформован╕ видання збер╕гали сво╖ назви, ц╕льове призначення, мову видання й тематичну спрямован╕сть. З╕ статистики Держкомтелерад╕о видно, що вдалося реформуватися трохи б╕льше, н╕ж половин╕ видань. Станом на 11 грудня 2018 року реформовано 336 друкованих ЗМ╤ та редакц╕й, а саме: 316 комунальних (що становить близько 52 % в╕д загально╖ к╕лькост╕ видань, що реально виходять), 20 державних (що становить близько 25 % в╕д загально╖ к╕лькост╕ видань, що реально виходять). Нагадаю, що до Зведеного перел╕ку було внесено 760 державних ╕ комунальних друкованих ЗМ╤ (663 комунальних, 97 державних), ╕з яких нараз╕, ще до зак╕нчення процесу реформування, припинили виходити 67 видань. Очевидно, що до к╕нця року ще частина видань встигне вскочити в останн╕й вагон реформи. ╤з вини сп╕взасновник╕в, як╕ з р╕зних причин не ухвалили р╕шень ╕ тим самим перешкодили процесу реформування, не роздержавилося лише приблизно 6,7 % в╕д загально╖ к╕лькост╕ працюючих редакц╕й. У б╕льшост╕ випадк╕в процес реформування загальмували сам╕ редакц╕йн╕ колективи, спод╕ваючись, зокрема, на пролонгац╕ю процесу роздержавлення, а також розраховуючи на ф╕нансову п╕дтримку з боку м╕сцево╖ влади. Були й так╕, як╕ несерйозно поставилися до реформи. Л╕дерами процесу реформування ╓ В╕нницька, Микола╖вська, Р╕вненська, Сумська, Терноп╕льська, Черкаська, Черн╕г╕вська област╕. В╕дпов╕дно аутсайдерами залишились Ки╖вська, Льв╕вська, Дн╕пропетровська, ╤вано-Франк╕вська. Лише одне друковане ЗМ╤ реформовано в Закарпатськ╕й област╕ та м╕ст╕ Ки╓в╕. На жаль, не скр╕зь ус╕ суб'╓кти реформування д╕яли в╕дпов╕дно до закону. Ран╕ше мед╕аексперти критикували Держком за те, що в╕н не наголошу╓ м╕сцевим органам влади про важлив╕сть ц╕╓╖ реформи. У другому п╕вр╕чч╕ 2018-го, на останньому етап╕ реформи, Держкомтелерад╕о неодноразово звертався до м╕сцевих орган╕в державно╖ влади та м╕сцевого самоврядування ╕з проханням актив╕зувати свою участь у процес╕ реформування комунальних друкованих ЗМ╤ та вжити заходи з метою усунення перешкод на шляху реформи. За словами голови Держкомтелерад╕о Олега Наливайка, на зас╕даннях колег╕╖ Ком╕тету, як╕ в╕дбуваються щом╕сяця, пост╕йно розглядалися проблемн╕ питання, що виникали у процес╕ реал╕зац╕╖ закону, систематично заслуховувалися зв╕ти про стан реформування в рег╕онах, як╕ зазвичай представляють кер╕вники ╕нформац╕йних управл╕нь, а ╕нколи заступники глав обласних державних адм╕н╕страц╕й. Зокрема, у другому п╕вр╕чч╕ зв╕тували Запор╕зька, Дн╕пропетровська, Закарпатська й Ки╖вська област╕. «За результатами цих обговорень м╕сцевим органам влади було рекомендовано сп╕льно з кер╕вниками орган╕в м╕сцевого самоврядування знайти шляхи вир╕шення проблемних питань ╕з проведення реформування комунальних друкованих ЗМ╤ та неухильно дотримуватися вимог закону», — сказав Олег Наливайко. Паралельно з ц╕╓ю д╕яльн╕стю Держкомтелерад╕о продовжував надавати методичну та юридичну допомогу редакц╕йним колективам газет, що реформувалися. Зокрема, Держком брав участь у реал╕зац╕╖ проекту «Свобода мед╕а в Укра╖н╕», який реал╕зу╓ться за сприяння Ради ╢вропи та ╢вропейського Союзу. В рамках цього проекту протягом 2017-2018 рок╕в у Харков╕, Дн╕пр╕, Львов╕, Черн╕вцях, Черн╕гов╕ проведено трен╕нги на тему: «Юридичн╕ та практичн╕ аспекти реформування державних та комунальних друкованих засоб╕в масово╖ ╕нформац╕╖» за участю фах╕вц╕в громадсько╖ орган╕зац╕╖ «Платформа прав людини». Олег Наливайко схвально в╕дгуку╓ться про реформу ╕ вважа╓, що три роки ц╕лком достатн╕й терм╕н для зд╕йснення вс╕х необх╕дних процедур: «Реформа в╕дбулась. Ми виконали зобов'язання перед Радою ╢вропи, що понад десять рок╕в брали на себе, коли Укра╖ну прийняли в ╓вропейську родину. Ми скасували радянську систему виходу бойових листк╕в м╕сцево╖ та державно╖ влади. Видання, що реформувались, на очах зм╕нюють свою редакц╕йну пол╕тику: в╕дмовляючись в╕д провладно╖ джинси ╕ повно╖ залежност╕ в╕д телефонного права можновладц╕в. Цю реформу, безумовно, треба було робити ще в 2005–2008 роках, коли брали на себе зобов'язання. Були ╕нш╕ наклади, доходи в╕д реклами, споживч╕ настро╖… Але й зараз ╓ багато приклад╕в видань, як╕ усп╕шно пройшли реформування, ╕ ╖хня к╕льк╕сть зроста╓, незважаючи на економ╕чн╕ проблеми. Серед них хочу вид╕лити “Обр╕╖ ╤зюмщини”, кременчуцький “Д╕алог”, корсунь-шевченк╕вське “Надросся”, “Полог╕вськ╕ в╕ст╕”, городенк╕вський “Край”, “Голос Посулля”, бахмуцьке видання “Вперед”». У Держком╕ головним ворогом реформи вважають складний економ╕чний стан галуз╕: зростання ц╕ни на пап╕р, дискрим╕нац╕йна тарифна пол╕тика «Укрпошти», низький р╕вень доход╕в населення, об'╓ктивний перех╕д багатьох читач╕в на електронн╕ нос╕╖. Ком╕тет, так само як ╕ вс╕, хто вбол╕вав за реформу, спод╕валися на ухвалення законопроекту № 8441, який давав можлив╕сть виданням, яким м╕сцев╕ органи влади ставили палки в колеса (близько 50 редакц╕й), перере╓струватися протягом першого п╕вр╕ччя 2019-го. Законопроект пропонував надати колективами пр╕оритетне право на використання назви друкованого ЗМ╤, оренди майна. Також давав змогу залишити п╕льгову оренду майна, земл╕, прим╕щень, щоби ЗМ╤, як╕ пройшли процес реформування, могли надал╕ функц╕онувати. Та парламент 2 жовтня провалив ухвалення цього закону. Нараз╕ нев╕домо, як без зм╕н до закону можна допомогти виданням, яким м╕сцева влада блоку╓ реформування. За словами Наливайка, неподання засновником друкованого ЗМ╤ у строк до 31 грудня 2018 року М╕н╕стерству юстиц╕╖ Укра╖ни заяви про перере╓страц╕ю ╓ п╕дставою для визнання св╕доцтва про державну ре╓страц╕ю друкованого ЗМ╤ нед╕йсним. Держком в╕дпрацьову╓ алгоритм сп╕льних д╕й з М╕н'юстом щодо м╕н╕м╕зац╕╖ можливих негативних насл╕дк╕в для редакц╕й. На останн╕й у 2018 роц╕ колег╕╖ Держкому, що в╕дбулася 18 грудня, присутн╕ закликали М╕н'юст терм╕ново п╕дготувати й оприлюднити на сайт╕ м╕н╕стерства оф╕ц╕йне роз'яснення для тих видань, як╕ можуть втратити з 1 с╕чня 2019 року ре╓страц╕ю. Начальник управл╕ння ре╓страц╕╖ громадських формувань, друкованих ЗМ╤ та ╕нформац╕йних агентств Юр╕й Юрчук запевнив, що М╕н'юст буде дуже уважно п╕дходити до припинення ре╓страц╕╖, розглядаючи ╕ндив╕дуально причини кожного мед╕а. Головне для вс╕х редакц╕й, як╕ хочуть завершити реформування, подати до М╕н'юста заяву до 31 грудня 2018 року. За словами представника М╕н'юста, частина ЗМ╤, як╕ не встигли реформуватися, але хочуть продовжити випускати газету, мають право заре╓струвати п╕д такою ж назвою нове видання. Але вже зрозум╕ло, що частина газет втратить ре╓страц╕ю ╕ закри╓ться. Як ╕шлося вище, протягом останн╕х трьох рок╕в уже закрилися 67 видань. Але для тих видань, як╕ й м╕сцева влада не хоче в╕дпускати, й сам╕ редакц╕йн╕ колективи не в╕тають реформування, знайшлися ╕нш╕ шляхи виживання. Подекуди органи влади, щоб не втрачати напередодн╕ вибор╕в «сво╖» ЗМ╤, переоформлюють ╖х в ╕нформац╕йн╕ агенц╕╖, як╕ не регулюються законом про роздержавлення, або залишають у вигляд╕ сайт╕в, як╕ взагал╕ не ╓ з правово╖ точки зору засобами масово╖ ╕нформац╕╖. Або створюють комунальн╕ п╕дпри╓мства, як╕ й стають засновниками газет. Таким шляхом п╕шла Ки╖вська столична влада. Ще деяк╕ органи влади створюють так зван╕ ╕нформац╕йн╕ бюлетен╕, як╕ мають формальн╕ ознаки ЗМ╤. Тобто друкують не лише проекти документ╕в / документи, а й п╕арн╕ статт╕ про кер╕вник╕в м╕сцево╖ влади. Державно╖ ф╕нансово╖ п╕дтримки реформованим друкованим ЗМ╤ м╕сцево╖ сфери розповсюдження Ком╕тету не вдалося домогтися у 2018 роц╕. Держкомтелерад╕о тепер варто було б активн╕ше працювати з урядом загалом ╕ М╕н'юстом зокрема щодо максимального збереження м╕сцевих газет, як╕ не змогли реформуватися не з власно╖ вини… https://detector.media
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 28.12.2018 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20705
|