"Кримська Свiтлиця" > #16 за 18.04.2014 > Тема "З потоку життя"
#16 за 18.04.2014
ЯК КОЛИСЬ У НАДВ╤СЛЯНСЬКОМУ КРА╥?
Кримськ╕ паралел╕
Нещодавно отримав коротеньку есемеску в╕д знайомого кримського татарина: «Добрый вечер, Сергей! К сожалению, ничем обрадовать пока не могу. Первую украинскую гимназию в Симферополе (которую открывал Кучма и патронировал Куницын) Минобразования Крыма хочет сделать русскоязычной». Оце то ма╓ш! Не дивно, що вже й кримськ╕ татари переймаються укра╖нським шк╕льництвом. Бо тенденц╕╖ — вони ж одн╕ для вс╕х. Почнуть з укра╖нських шк╕л, а пот╕м згадають про кримськотатарськ╕... Зрештою, чекати чогось ╕ншого в╕д ново╖ влади було б на╖вно. Та за привселюдними об╕цянками, що в Криму три мови стануть р╕вноправними, повинно стояти якщо й не розширення прав укра╖нсько╖ ╕ кримськотатарсько╖, то, в усякому випадку, ╕ не звуження. А закриття престижно╖ укра╖нсько╖ школи-г╕мназ╕╖ (якщо це станеться) буде сигналом для подальших утиск╕в. Може, заборонять розмовляти укра╖нською на побутовому р╕вн╕? Чи т╕льки в державних установах? Зрештою, для того, щоб людина боялася розмовляти укра╖нською в Криму, зовс╕м не потр╕бн╕ оф╕ц╕йн╕ заборони. Достатньо п╕дтримувати в соц╕ум╕ антиукра╖нськ╕ настро╖ — хоча б до певного р╕вня. Вс╕ ми добре пам’ята╓мо, що нав╕ть в роки президентства В╕ктора Ющенка на вулицях Севастополя, Керч╕, ╢впатор╕╖ так ╕ не були пом╕чен╕ укра╖номовн╕ см╕ливц╕. Принаймн╕ у так╕й к╕лькост╕, щоб говорити про укра╖номовн╕сть як пом╕тне кримське явище. Чи означа╓ це, що на вулицях кримських м╕ст ╕ селищ пересуваються лише ксенофоби та рос╕йськ╕ шов╕н╕сти? Зв╕сно ж, н╕. Я нав╕ть не стверджую, що ╖х б╕льш╕сть чи бодай третина. Проте достатньо й 10% укра╖нофоб╕в, щоб уже н╕ в кого не виникало бажання розмовляти укра╖нською. Особливо, якщо ╕сну╓ давня кримська традиц╕я не карати укра╖ноненависник╕в, а лише легенько журити ╖х. Та й то т╕льки у випадку розголосу справи. Укра╖номовного можна було образити, висм╕яти не лише в С╕мферопол╕, але й у Харков╕, Донецьку, Луганську — цього, зазвичай, достатньо, щоб б╕льш╕сть остаточно переор╕╓нтувалася на рос╕йську мову. Н╕чого нового в цьому нема╓, ╕мперська струна дос╕ бринить у душах багатьох рос╕ян. ╤ це попри те, що ╕деолог╕я радянського ╕нтернац╕онал╕зму таки тр╕шки коригувала позиц╕ю рос╕йсько╖ ╕нтел╕генц╕╖. Принаймн╕ яко╖сь ╖╖ частини. А зна╓те, як було ран╕ше, в роки царизму? Виявля╓ться, набагато г╕рше. Про це йдеться у пов╕ст╕ М. Покровського «Бл╓днов», написан╕й наприк╕нц╕ Х╤Х стол╕ття. Цей тв╕р уважно перечитував ╕ приск╕пливо анал╕зував ╤ван Франко. Розум╕в, що попри художню слабк╕сть, тв╕р б╕льш-менш об’╓ктивно ф╕ксу╓ ╕ опису╓ механ╕зми русиф╕кац╕╖ поляк╕в, як╕ проживали у «Надв╕слянському кра╖», тобто у т╕й частин╕ Польщ╕, яка була окупована Рос╕╓ю. Головного героя твору великий Каменяр сприйняв так: «Бл╓днов ╓ звичайним паничем-неуком, у якого не лише поняття про моральн╕сть ╓ дуже хиткими ╕ неокресленими, але якому надто браку╓ уявлення про елементарн╕ справи людського життя ╕ цив╕л╕зац╕╖». А стосовно русиф╕кац╕╖, то дуже красномовною ╓ одна фраза ╕з згаданого мною твору — ╖╖ з пафосом викрику╓ директор варшавсько╖ г╕мназ╕╖ Гумоз╕н сво╓му колез╕ Каневському: — Облиште ви в Польщ╕ сво╖ л╕беральн╕ ╕ гуманн╕ погляди, тут вони неможлив╕. Поляк╕в треба тримати як малих д╕тей: не лише, щоб вони поважали старших, але також, щоб сам╕ соб╕ не робили шкоди. Рос╕янин тут мусить бути суворим, в╕дчувати свою г╕дн╕сть ╕ не дозволяти полякам н╕ на хвилину забувати, що вони живуть у Рос╕╖. Влада повинна примусити поляк╕в, щоб вони ╖╖ боялись. Така ось, спрощена до неможливост╕, ╕мперська стратег╕я. У пов╕ст╕ «Бл╓днов» описано випадок, який красномовно св╕дчить про р╕вень рос╕йського шов╕н╕зму на польських землях. Наведу уривок з твору: «Одного дня, не маючи службового заняття, Бл╓днов ╕шов по Саському парку ╕ милувався природою. В╕н н╕ про що не думав ╕ курив сигару. В╕н наст╕льки був переконаний в непорушн╕й тривалост╕ цього св╕ту ╕ рос╕йських порядк╕в, що нав╕ть не мав про що думати. В╕н в╕рив, що його становище, як рос╕янина ╕ мирового судд╕, ╓ також непорушне. В цю хвилину б╕ля нього пройшли три г╕мназисти, як╕ з ранцями на плечах посп╕шали до школи ╕ голосно розмовляли м╕ж собою. Який жах — розмовляли по-польськи!» Отже, традиц╕я заборони сп╕лкування р╕дною мовою поширювалася не лише на малорос╕в, яких рос╕йська ╕мпер╕я оф╕ц╕йно вважала р╕зновидом рос╕ян, але й на поляк╕в. На представник╕в велико╖ нац╕╖, яка ще зовс╕м недавно мала свою незалежну державу. Р╕вень нац╕онально╖ св╕домост╕ поляк╕в, як в╕домо, був надзвичайно високим. ╤, тим не менше, ╖х перековували на рос╕ян. Цитую дал╕: «Бл╓днов пустився наздоганяти хлопц╕в ╕, сп╕ймавши одного за плече, затримав його. — Панове, зупин╕ться! Дозвольте запитати вас, чи вам дозволено говорити м╕ж собою по-польськи? Хлопець зупинився ╕, зда╓ться, оглядаючи Бл╓днова, намагався вп╕знати, чи це не якийсь вчитель. Дво╓ ╕нших також зупинилися. — А що вам до цього? — запитав затриманий хлопець. — Маю на це сво╖ причини, — в╕дказав Бл╓днов. — Ми вас не зна╓мо, — сказав другий хлопець. — Не кожен, хто приходить до парку, ма╓ право нас контролювати, — сказав трет╕й. — Я не ╓ вашим вчителем, але маю право. А в даному випадку нав╕ть подв╕йне право: я — рос╕янин ╕ мировий суддя. ╤ я хочу п╕ти до вашого директора, — гр╕зно мовив Бл╓днов. — ╤ я скажу йому, що ви розмовля╓те по-польськи. З яко╖ ви г╕мназ╕╖? — Не говорити! Не говорити! — вигукнув перший г╕мназист ╕ рукою закрив номер г╕мназ╕╖ на сво╖й шапц╕. — Краще т╕каймо, — сказав трет╕й, також закриваючи номер на шапц╕. ╤ вс╕ тро╓ кинулися т╕кати... Бл╓днов однак пом╕тив номер г╕мназ╕╖ ╕ негайно п╕шов до директора. Директором був також рос╕янин Ризоположенський. Вислухавши суддю, в╕н охоче вхопився за цю др╕бницю, щоб також показати св╕й патр╕отизм. В╕н водив Бл╓днова по класах, доки той не вп╕знав хлопц╕в. На його велике здивування, один з них виявився рос╕янином, який говорив по-польськи лише тому, що хот╕в вивчити цю мову. Два ╕нш╕ були поляки — Любельський ╕ Кендзерський...» Тепер ми бачимо, що сто╖ть за звичною рос╕йсько-╕мперською формулою: «Так исторически сложилось». Дуже бол╕сно воно складалося. ╤ для поляк╕в, ╕ для б╕лорус╕в, ╕ для укра╖нц╕в. Але ц╕каво, що вже тод╕ були рос╕яни, як╕ горнулися до скривджених, шанували ╖хню мову, намагалися чимось допомогти. А були й звичайн╕ «пол╕ца╖» за натурою — як-от Бл╓днов. Хай в╕н там нав╕ть у званн╕ мирового судд╕... Пол╕цай — це стан душ╕. Таких рос╕ян в ту пору на вулицях Варшави було багато. Та ╕ як ╕накше — завоювали ж, то треба доводити справу до пуття. Чи сл╕д оч╕кувати, що саме вихованню таких рос╕ян буде дана «зелена вулиця» в нин╕шньому Криму? Дуже не хот╕лося б. Адже за 60 рок╕в перебування Криму у склад╕ Укра╖ни виросло покол╕ння хай ╕ рос╕йськомовних, та все ж толерантних до укра╖нсько╖ мови людей. Таких не б╕льш╕сть, але вони ╓. ╤ нормальн╕ стосунки з такими рос╕янами повинн╕ бути одним з пр╕оритет╕в укра╖нсько╖ громади п╕вострова. Зараз не час шукати ворог╕в — завжди ефективн╕ше розширювати коло друз╕в.
Серг╕й ЛАЩЕНКО
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 18.04.2014 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13150
|