Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 20.09.2013 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#38 за 20.09.2013
ЦЕ ПОКИ ЩО ПАМ’ЯТНИК ВЧИТЕЛЬСТВУ, А НЕ КР╤ППО...

Проблема

Рок╕в 15 тому, коли «Кримська св╕тлиця» обростала додатками, у мене була мр╕я, що з’явиться ще один — педагог╕чний, який об’╓дна╓ учн╕вство ╕ вчител╕в, бо дозволить «метрам» глибше проникнути у св╕т дитини, що не завжди вда╓ться з позиц╕╖ «я — старший», а учням розширити св╕й св╕тогляд ╕ д╕знатися про себе дещо з того, про що говорять за зачиненими дверима вчительсько╖ й, можливо, зробити дуже важлив╕ висновки.
Та не судилося. Вт╕м, я була по-справжньому зворушена, коли мен╕ до рук потрапило дещо схоже на пл╕д мо╖х фантаз╕й — журнал, заснований ще у 1925 роц╕, «Педагог╕чне життя Криму», видання якого було в╕дновлено у 2004 роц╕. А викликаний в╕н був на св╕т турботою про результати шк╕льного навчання ╕ видавався при ╤нститут╕ удосконалення вчител╕в, що виник на вимогу часу в 1939 роц╕, прийшовши на зм╕ну курсам п╕двищення квал╕ф╕кац╕╖ та вчительським конференц╕ям.
Шкода, що я не побачила його у первозданному вигляд╕, та нав╕ть нин╕шня тематика журналу, хоч ╕ далека в╕д того вар╕анту, який колись мислився мен╕, поряд з де╕нде тяжким текстом для неп╕дготовлено╖ людини, ма╓ чимало родзинок та ц╕кавих роздум╕в. Ось, наприклад, в╕д чого застер╕га╓ доцент К╤ПУ А. Потапенков, маючи на уваз╕ тих, хто бездумно готовий ринутись у «в╕кно в ╢вропу». «Вони (в╕тчизнян╕ вчен╕) вказують на негативн╕ боки Болонсько╖ системи, так╕, як послаблення гуман╕стичних ╕деал╕в, вузький технократичний п╕дх╕д до складних явищ громадського ╕ державного життя, деградац╕я високих моральних принцип╕в, як╕ сформувалися у народ╕в ╢вропи впродовж тривалого етапу ╖хнього розвитку». Автор пов╕домля╓ також про можлив╕сть втрати автохтонно╖ культурно╖ ╕дентичност╕, а ще — про ймов╕рн╕сть повтору вс╕х перипет╕й еволюц╕╖ зах╕дного св╕ту у в╕дрив╕ в╕д власного кор╕ння. У той же час вчений заклика╓ застосовувати досв╕д Япон╕╖, яка не коп╕ю╓ все, що вважа╓ для сво╓╖ нац╕╖ неприйнятним.
Напрочуд патр╕отичною ╓ стаття Л. Крамаренка «Громадянське виховання в систем╕ сучасно╖ укра╖нсько╖ осв╕ти», який зауважу╓: «Умова, без яко╖ нав╕ть неможливо уявити соб╕ процес громадянського виховання, поляга╓ в наявност╕ у самих виховател╕в глибоко╖ переконаност╕, що питання нац╕онального виховання, розвитку нац╕онально ор╕╓нтовано╖ св╕домост╕ ╓ дуже потр╕бним завданням…». Автор статт╕ наголошу╓ також на моральност╕ людини, що ма╓ бути складовою формування високого р╕вня громадянсько╖ культури. По сут╕, обидва науковц╕ говорять про одне ╕ те ж. В╕дпов╕дну ╕дею можна сформувати, скориставшись словами з╕ статт╕ кандидата педагог╕чних наук, доцента кафедри ТНУ Г. Дружин╕но╖, написано╖ у сп╕вавторств╕ з доцентом ╤. Вибрик: «Система осв╕ти ╕ виховання, покликана виконувати соц╕альне замовлення сусп╕льства, по сут╕, ╓ консервативною. Вона в╕дтворю╓ модель сусп╕льства, що ╖╖ породило, тим самим закр╕пляючи його стаб╕льн╕сть». Хоча, якщо вдуматися, йдеться про протилежне ╕ аж н╕як не про патр╕отизм та висок╕ моральн╕ принципи. Науковц╕ не т╕льки практично схвалюють соцзамовлення, але й виставляють його запорукою прогресу.
А ось цитата ╕з наведеного ними досл╕дження: 40% опитаних плану╓ здобути, а частина з них вже одержу╓ другу вищу осв╕ту. 87% характеризу╓ наявн╕сть ч╕тко вираженого стремл╕ння до матер╕ально╖ ╕ духовно╖ самост╕йност╕, незалежност╕. 32% з них мр╕╓ «в майбутньому н╕ в чому соб╕ не в╕дмовляти» ╕ поповнити лави багатих людей; 54% опитаних хот╕ли б долучитися до середнього класу, 59% в╕ддають перевагу приватному п╕дпри╓мництву; 18% бачать себе держслужбовцями ╕ лише 5% в╕ддали б перевагу ╕ндив╕дуальн╕й творч╕й д╕яльност╕». Науковц╕ доходять висновку: «Переважна б╕льш╕сть студент╕в готова до ринкових в╕дносин». 47% з них повн╕стю згодн╕ з╕ словами М. Тетчер: «Нема╓ в╕чних ворог╕в, нема╓ в╕чних друз╕в, ╓ в╕чн╕ ╕нтереси». А ще 42% под╕ляють думку Д. Моргана: «Чого не можна зробити за грош╕, можна зробити за дуже велик╕ грош╕».
Дал╕ у досл╕дженн╕ студентами зауважу╓ться, що саме его╖сти живуть за нормальними людськими законами ╕ «не прикриваються покривалами моральних кодекс╕в», бо якщо людина д╕╓ не у власних ╕нтересах, вона просто «псих╕чно неповносправна». ╤ лише 18% опитаних схильн╕ до позиц╕й альтру╖зму.
Подальш╕ розм╕рковування про формування з цього конгломерату яко╖сь там «нац╕онально╖ ╕нтел╕генц╕╖» виглядають притягнутими за вуха. Адже це саме ви, панове, сприяли тому, щоб молодь «перебудувалася», ╕ добре зна╓те, що к╕льк╕сть диплом╕в залежить не в╕д сили потягу до знань (серед цих людей нема╓ Ломоносових), а в╕д ╖хнього с╕мейного бюджету. Адже ус╕м в╕домо, що для одержання чергового диплома в навчальному заклад╕ можна не з’являтися взагал╕, переводячи оплату за навчання ╕ виконавцям ваших контрольних роб╕т з допомогою сучасно╖ техн╕ки. Про одержан╕ знання в цьому випадку говорити не доводиться.
Деяк╕ з наших пол╕тик╕в, типу Олега Ляшка, регулярно фантазують про те, як до влади прийде молодь, — отод╕ й заживемо! Вона ж не з╕псована радянською мораллю, ╕ тих, хто допомагатиме ╕ншим, вважатиме за ненормальних!
До реч╕, ця л╕тература потрапила до мо╖х рук не випадково, а лише тому, що «альтру╖сти» ╕з Верховно╖ Ради Криму та уряду ще вл╕тку, аби зекономити грош╕, вир╕шили л╕кв╕дувати Кримський республ╕канський ╕нститут п╕слядипломно╖ педагог╕чно╖ осв╕ти, вив╕льнившись в╕д наукового потенц╕алу закладу, попри його 74-р╕чну ╕стор╕ю.
То що, наш╕ нин╕шн╕ вчител╕ — вже сама досконал╕сть, бо ╖хн╕ учн╕, хто забажа╓, дипломи соб╕ все одно куплять, тож взагал╕ не потребують н╕ знань, н╕ виховання? Чи, можливо, влада д╕йсно бо╖ться, що з допомогою науковц╕в молодь формуватиметься такою, що не дозволить пошивати себе в дурн╕? Адже ╕ серед опитаних ╓ 18% тих, кого не вдалося остаточно з╕псувати сучасними ╕деалами!
У зв’язку з цим нова, скромна, з романтичним ╕м’ям та пр╕звищем м╕н╕стр осв╕ти Наталя Гончарова одразу стала публ╕чною людиною. Не потр╕бен нам цей ╕нститут. Вир╕шено, ╕ крапка. Приблизно так вона заявляла з телеекрану. 74 роки був потр╕бним, ╕ кошти на його утримання знаходилися й н╕бито ще не останн╕й шматок хл╕ба з’╖ли сам╕. Тим б╕льше, що це ╕нститут — справжн╕й, а навкруги — непочатий край джерел для економ╕╖. Новоспечен╕ навчальн╕ заклади повиростали, як гриби п╕сля дощу, ╕ авторитет у них нульовий, ╕ знання дають (якщо хтось ма╓ за мету таки ╖х «взяти») сумн╕вн╕. Та ╕ взагал╕ вчительський ╕нститут в Криму — лише один, й в╕н — поза конкуренц╕╓ю, аналог╕чн╕ заклади ╓ в кожн╕й област╕ Укра╖ни, ╕ чомусь н╕де н╕кому вони в очах не муляють. Тим б╕льше, що вже не раз ╕ не два говорилося: ма╓мо переб╕р юрист╕в, митник╕в та представник╕в ╕нших профес╕й, де «бабки» прямо з неба падають, а ось посада вчителя — на четверт╕й сходинц╕ знизу за сво╓ю престижн╕стю, то дайте цим людям, як╕ обрали свою нелегку долю ╕ як╕ щоденно складають ╕спити перед сво╖ми учнями, г╕дно оновляти сво╖ знання, бути ц╕кавими, бути улюбленими, адже вони не мають н╕ часу, н╕ можливост╕ п╕двищувати св╕й р╕вень в с╕льських хатах-читальнях!
Щоправда, влада планувала розкидати в майбутньому слухач╕в курс╕в по р╕зних навчальних закладах, бо зовс╕м об╕йти закон було б занадто. Та, як виявилося, ц╕ штучно створен╕ проблеми ректор╕в пров╕дних ВНЗ Криму, що мали б «п╕дставити плече», не надихнули. Можливо, тому, що вони не побачили доц╕льност╕ в таких ман╕пуляц╕ях. А тим часом прац╕вники КР╤ППО вже одержали попередження про зв╕льнення ╕, не доч╕куючись фатального дня, звернулися до окружного адм╕н╕стративного суду. Зас╕дання в╕дбулося 15 липня. Суд д╕йшов висновку, що л╕кв╕дац╕я КР╤ППО могла б в╕дбутися т╕льки п╕сля внесення певних зм╕н до низки закон╕в Укра╖ни. Зокрема, тому, що «Центр п╕слядипломно╖ педагог╕чно╖ осв╕ти» не встановлений Законом Укра╖ни «Про вищу осв╕ту як заклад ╤╤╤ або IV р╕вня акредитац╕╖, який ма╓ право зд╕йснювати п╕двищення квал╕ф╕кац╕й педагог╕в середньо╖ школи».
У судових матер╕алах роз’ясню╓ться, що «Зг╕дно з частиною 2 статт╕ 135 Конституц╕╖ Укра╖ни, р╕шення Ради м╕н╕стр╕в Автономно╖ Республ╕ки Крим не можуть суперечити Конституц╕╖ ╕ Законам Укра╖ни ╕ приймаються в╕дпов╕дно до Конституц╕╖ Укра╖ни, Закон╕в Укра╖ни, акт╕в Президента Укра╖ни ╕ Каб╕нету М╕н╕стр╕в на ╖хн╓ виконання».
В документах також зазнача╓ться, що ╕сну╓ «Положення про республ╕канський (АРК), обласн╕ та Ки╖вський ╕ Севастопольський м╕ськ╕ ╕нститути п╕слядипломно╖ педагог╕чно╖ осв╕ти», зг╕дно з яким вони ╓ державними вищими навчальними закладами ╤╤╤-IV р╕вня акредитац╕╖ ╕ складовою частиною загально╖ системи п╕слядипломно╖ осв╕ти нашо╖ держави.
Тож суд не дозволив кримськ╕й влад╕ глумитися над укра╖нським законодавством, зауваживши, що науково-методичне забезпечення системи загально╖ середньо╖ осв╕ти зд╕йсню╓ центральний орган виконавчо╖ влади, який реал╕зу╓ державну пол╕тику у ц╕й сфер╕, ╕ повн╕стю задовольнив позов колективу.
Вт╕м, опоненти подали на апеляц╕ю, ╕ чергове судове слухання ма╓ в╕дбутися 23 вересня. За тиждень я в╕дв╕дала КР╤ППО, з яким у мене пов’язано багато добрих ╕ теплих спогад╕в. Ск╕льки раз╕в я тут сп╕лкувалася з Тамарою Васил╕вною ╢ф╕мовою, яка на зор╕ нашо╖ державност╕ оп╕кувалася укра╖нською осв╕тою! ╤нод╕ вона приходила сама, це — коли ╖╖ ображали, ╕ не як людину, а як педагога-укра╖н╕ста (до реч╕, рос╕йського походження). Вона була принциповою ╕ невтомною, ╕ це — у найважч╕ часи, коли чи не кожен другий мр╕яв стати громадянином ╕ншо╖ держави. Дивувалася, як вже немолода вчителька ╖здила по всьому Криму, ╕ не одразу пом╕тила, коли ╖╖ не стало.
До реч╕, в КР╤ППО й сьогодн╕ працюють ветерани. Вони не боязк╕, не аморфн╕, вражають внутр╕шньою ╕нтел╕гентн╕стю. Наприклад, Тамара Роман╕вна Б╕лоус, яка трудиться тут з 1987 року. ╤ це — вже маючи досв╕д роботи зав╕дувачки райв╕дд╕лу, директора школи. Та ╕ у цьому заклад╕ до 2002 року вона об╕ймала посаду проректора. Викладачка розпов╕да╓ про премудрост╕ сво╓╖ профес╕╖ та вс╕ т╕ парадокси, як╕ потягне за собою л╕кв╕дац╕я КР╤ППО.
Не хочеться думати, що люди «старого зразку», ╕нтел╕гентн╕, щир╕, прям╕ ╕ чесн╕ невдовз╕ в╕д╕йдуть в╕д активного життя. Бо у таких, як Тамара Роман╕вна, нав╕ть язик не повернеться запитати, чи може д╕яти псих╕чно нормальна людина всупереч власн╕й вигод╕. Так само хочеться в╕рити ╕ ж╕нц╕ на ╕м’я Наталя Гончарова, яке пов’язу╓ нас з╕ спогадами про часи, коли честь вартувала кров╕. Адже життя сьогодн╕ ╕ без того дуже непросте. Щойно ми почули з високих трибун про б╕льш реальн╕ ╓вропейськ╕ перспективи, як у первачк╕в навчальна програма вже ма╓ збагатитися двома додатковими ╕ноземними мовами. ╤ як це зробити не за рахунок р╕дно╖? Цим дуже стурбована зав╕дувачка кафедри кримськотатарсько╖ ф╕лолог╕╖ Мелек Ал╕д╕нова. ╥╖ хвилю╓ ╕ ситуац╕я в ТНУ, де було вир╕шено формувати групи не з 11, а з 16 студент╕в, отже, п╕д скорочення п╕дпало одразу 6 кримськотатарських фах╕вц╕в. Та у кримських татар ╓ Меджл╕с, якому все це болить, чого не скажеш про нас, укра╖нц╕в. Тож про ситуац╕ю з укра╖номовною осв╕тою д╕зналася небагато ╕ ще не менше про те, чи «посунеться» державна ради ╕ноземно╖ гост╕. З часом все важче тримати руку на пульс╕ под╕й, бо для цього потр╕бна й ╕нша рука з гарячою неспок╕йною кров’ю.
А укра╖нство Криму продовжу╓ зазнавати втрат: вже н╕коли братн╕ орган╕зац╕╖ не проведуть зах╕д за адресою: вул. Пушк╕на, 20, як це було два попередн╕ десятир╕ччя, бо прим╕щення в╕д╕йшло в ╕нш╕ руки. Зм╕на кер╕вництва у Всеукра╖нському ╕нформац╕йно-культурному центр╕ над╕ю на сп╕впрацю з часом не робить б╕льш реальною, а парт╕╖ патр╕отичного спрямування виявляють сво╖ тепл╕ почуття здеб╕льшого до ╢вросоюзу, та ╕ чи лишилися вони взагал╕? Не хот╕лося б розпрощатися ще ╕ з осв╕тянським центром — КР╤ППО, який п╕сля можливих перетворень втратить не лише св╕й статус, але й душу.
К╕лька рок╕в тому б╕ля прим╕щення КР╤ППО з’явився пам’ятник — вчителька, на вигляд пово╓нних час╕в, разом з╕ сво╖ми учнями. Цю скульптуру сприймаю не лише як символ наукового закладу, але ╕ як обер╕г, под╕бний хрестику на ши╖: адже пережили в╕йну, голод ╕ репрес╕╖, не втративши сво╓ людське обличчя, то х╕ба ж не здола╓мо нин╕шньо╖ смути?

Тамара СОЛОВЕЙ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 20.09.2013 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12305

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков