Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4614)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4306)
Українці мої... (1722)
Резонанс (2385)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1875)
Крим - наш дім (1519)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (259)
Бути чи не бути? (488)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (290)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
М╤Ж МИРОМ ╤ В╤ЙНОЮ: ЯК УКРА╥НЦ╤ ТА КИРИМЛИ ТВОРИЛИ ╤СТОР╤Ю
Як два народи пройшли шлях в╕д ситуативних союз╕в до стратег╕чного партнерства…


ЦЕ НЮРНБЕРГ ВИЗНАЧИВ «ЗЛОЧИН АГРЕС╤╥». ЗА НИМ ЗАСУДЯТЬ ╤ РОС╤Ю. КОЛИСЬ
Р╕вно 80 рок╕в тому, 20 листопада 1945 року, розпочався суд переможц╕в над нацистськими...


СТО ╤СТОР╤Й ВИЗВОЛЬНО╥ В╤ЙНИ
Ц╕ книги – п╕дручники з геро╖зму…


ПОВСТАНЦ╤
Укра╖нський календар


«ТРИП╤ЛЛЯ. СПОЧАТКУ БУЛА ГЛИНА»
Коли фараон Джосер вибирав м╕сце для найдавн╕шо╖ велико╖ п╕рам╕ди ╢гипту, двохтисячол╕тня...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 18.09.2009 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#38 за 18.09.2009
НА СКРИЖАЛЯХ ╤СТОР╤╥

Про таких, як в╕н, як правило, кажуть: „Життя вдалося”. ╤ справд╕. Створив хорошу с╕м’ю, в як╕й у св╕й час народилися дочки, а пот╕м вже вона поповнилася й розумними ╕ прив╕тними онуками, дожив до поважного в╕ку, збер╕г здоров’я. ╤ сам хоч куди. Чиновник високого рангу, хоч зараз вже й пенс╕онер, викладач вищо╖ школи, професор, письменник... Все це про Павла Гавриловича Вакулюка (див. фото), людину ц╕каву й неперес╕чну. Так╕, як в╕н, зазвичай у радянськ╕ часи казали: „Спасиб╕ парт╕╖!”, або ж „Спасиб╕ Радянськ╕й влад╕!”, ще ран╕ше казали: ”Спасиб╕ Стал╕ну”. ╤ як ознайомишся з оф╕ц╕йною б╕ограф╕╓ю тако╖ людини, то й начебто ╕ погодишся. Д╕йсно, спасиб╕.
Але Павло Гаврилович цього не казав ╕ не скаже н╕коли. Невдячн╕сть? А хто ж тоб╕, старче, осв╕ту дав, хто на висок╕ посади ╕ оклади налаштовував, хто ж тебе пенс╕╓ю нин╕ п╕дтриму╓, хто врешт╕-решт все життя по╖в-годував? Та це все одно, що бику чи п╕вню червоне показувати. Ну, не любить Павло Гаврилович усього того ╕сторичного червоного, що с╕м десятил╕ть обкутувало нашу землю, так би мовити по╖ло-виховувало-годувало. На все це у Вакулюка ╓ сво╖ аргументи. „А як╕й парт╕╖ мають завдячувати, наприклад, жител╕ П╕вденно╖ Коре╖, де к╕льк╕сть людей з вищою осв╕тою на 1000 чолов╕к у с╕м раз╕в б╕льша, н╕ж у Радянському Союз╕ була. ╤ р╕вень життя набагато вищий”, — скаже в╕н. До того ж середн╕й такий, що проти нашого нав╕ть чиновницького ╕ професорського аж зашкалю╓, не кажучи вже про якихось простих роб╕тник╕в та ╕нженер╕в. Проте це в╕н навряд чи потракту╓ як образу. А скаже так, для прикладу, для аргументу, щоб ми зайве йому з╕ сво╖ми подяками щодо влади не надокучали. В╕н не жад╕бний ╕ не заздр╕сний.
В╕н — простий ╕ розсудливий. В╕н – патр╕от, який любить р╕дну Укра╖ну, а найб╕льше у н╕й – Верх╕вню. Таке соб╕ звичайне укра╖нське село, як ╕ тисяч╕ ╕нших. Можливо, дещо живописн╕ше в╕д одних, можливо, дещо невиразливе пор╕вняно з другими. Але воно для нього сво╓, особливе, в якому теж для нього немовби спресувалася ╕стор╕я всього св╕ту, його життя. В╕н пише про це село, розпов╕да╓ про це село.
╤ водночас пише, розпов╕да╓ про себе, про Укра╖ну, про св╕т, прекрасний ╕ траг╕чний. Як для кого. Для нього все ж б╕льш траг╕чний. З перших дн╕в життя, з т╕╓╖ пори, коли лише починала формуватися св╕дом╕сть. ╤ разом з красою та ╕стор╕╓ю, перес╕яними легендами р╕дного краю, впл╕тались у пам’ять жалюг╕дн╕сть д╕йсного життя, жахлив╕сть злидн╕в ╕ всевладдя парт╕йних та пропарт╕йних начальник╕в, як╕ тотальною аг╕тац╕╓ю, катуванням ╕ бюрократ╕╓ю „стверджували” у людях в╕ру в „найщаслив╕ше”, „найв╕льн╕ше”, „найзаможн╕ше”, без „експлуатац╕╖” людини людиною життя у Радянському Союз╕. Свобода оберталася повним рабством, примусовою працею, „заможн╕сть” – повним голодом аж до масового вимирання.
В╕н усе те запам’ятав. Бо торкнулося ╕ його, ╕ ус╕х його близьких. Бо в╕дклався у св╕домост╕ той жах, коли найближч╕ ╕ найр╕дн╕ш╕ в╕дходили в ╕нший св╕т, спотворен╕ муками, коли ледь не все село „ус╕валося” трупами, коли дитяче серце оповивав страх – а коли ╕ його час настане?
╤ все це з в╕дчуттям голоду, що не в╕дступало. Запам’ятався батько, який, щоб урятувати с╕м’ю, звершив справжн╕й подвиг. Через чек╕стськ╕ заслони пробрався у Рос╕ю, там заробив близько 20 к╕лограм╕в борошна ╕ знову ж через чек╕стськ╕ заслони повернувся у р╕дне село.
╤ ц╕ к╕льканадцять к╕лограм╕в дали можлив╕сть декому вижити. А батьку?.. Той невдовз╕ загинув-таки, давши волю соб╕ п╕сля тривалого голодування тр╕шки угамувати апетит. Орган╕зм не витримав цього. А менша сестричка?.. Захвор╕ла, ╕ нужда, слабк╕сть в╕д пост╕йного недо╖дання та в╕дсутн╕сть л╕кар╕в не дали шансу нещасн╕й дитяч╕й душ╕ утриматися у цьому св╕т╕. ╤ мати на прощання не могла достатньо прид╕лити дитин╕ увагу (може б, ╖╖ пост╕йна присутн╕сть б╕ля дитини ╕ любов змогли б створити чудо). Комун╕стична панщина гнала голодних, нещасних ╕ часто нав╕ть хворих ж╕нок на щоденну роботу в╕д темна до темна. Про л╕карнян╕ листи, зв╕льнення в╕д роб╕т у сел╕ нав╕ть уявлення не було. А за так зван╕ „прогули” наставало суворе покарання, аж до ув’язнення.
Запам’ятався ╕ старший двоюр╕дний брат, який помирав мовчки ╕ довго. В силу сво╓╖ шляхетност╕ ╕ порядност╕ в╕н н╕ в кого не просив н╕ допомоги, н╕ ложки борщу, н╕ шматка хл╕ба, бо розум╕в: в╕ддавши щось йому, вони применшували сво╖ шанси на виживання. А так просто широкими ╕ красивими очима спостер╕гав цей прекрасний ╕ пекельний св╕т, щоб, напевне, п╕ти ╕ прямо розпов╕сти все Богу. Щоб той його земляк╕в приймав у рай без н╕яких чистилищ ╕ затримок. ╤ ввижа╓ться в╕н Павлу Гавриловичу, як колись ввижався маленькому голодному Павлику, таким же красивим ╕ св╕тлим, в б╕лому ╕ св╕тлому одяз╕, не сумним, а усм╕хненим, поряд з таким же св╕тлим ╕ добрим Богом. Запам’ятався й ╕нший старший брат, якого так „аг╕тували” в тому „в╕льному” комун╕стичному св╕т╕ вступити в колгосп, що аж шк╕ра злазила з пон╕вечено╖ спини.
А йому самому довелося ╕ п╕сля голодомору 1932-1933 рок╕в пережити чимало горя, поки доля обличчям повернулася. Ще був голодомор 1947 року, а пот╕м ╕ голодн╕ студентськ╕ роки, за яких к╕лька д╕б без росинки в рот╕ було не винятком ╕з правил ╕ не дивиною. Словом, як сп╕валося у в╕дом╕й тод╕ п╕сн╕, „бывали дни веселые, по десять дней не ел”. Коли п╕сля Друго╖ св╕тово╖ в╕йни весь св╕т оживав ╕ заможн╕шав, голодний Радянський Союз розгортав страшенну гонку озбро╓нь, видерт╕ ╕з народу кошти р╕зними добров╕льно-примусовими займами, м╕зерними зарплатами за дорогу ╕ тяжку працю роздавав так званим соц╕ал╕стично ор╕╓нтованим режимам та заруб╕жним комун╕стичним парт╕ям високорозвинутих кра╖н ╕ так ситим по горло завдяки саме некомун╕стичним укладам цих держав. На д╕л╕ вс╕ вони виявилися не так вже й соц╕ал╕стично ор╕╓нтованими ╕ не так комун╕стичними, як хот╕лося щедрим щодо них ╕ жад╕бним до свого народу радянським комун╕стичним вождям. Залиша╓ться лише дивуватися повед╕нкою ╕ парт╕йною л╕н╕╓ю цих двурушник╕в, як╕ ледь не у щоденному захват╕ в╕д поц╕лунк╕в-облизувань численних заруб╕жних гостей-нахл╕бник╕в в╕дривали в╕д свого народу найнеобх╕дн╕ше, щоб в╕ддати чужим.
А в усьому ╕ншому Павлу Гавриловичу пощастило. ╤ Ки╖вський л╕согосподарський ╕нститут зак╕нчив, ╕ став начальником управл╕ння у М╕н╕стерств╕ л╕сового господарства Укра╖ни, ╕ професором, зав╕дувачем кафедри, викладачем ╕нституту переп╕дготовки прац╕вник╕в л╕сового господарства. ╤ кадри спец╕ал╕ст╕в виховав для Укра╖ни хорош╕, як╕ м╕цно утримували л╕сове господарство кра╖ни ще за радянських час╕в. ╤ в незалежн╕й Укра╖н╕ змогли тривалий час протистояти злод╕ям, хабарникам та рвачам аж до тих п╕р, поки ╖х не приперла до ст╕ни р╕дна влада. Вт╕м, це вже ╕нша ╕стор╕я, яка заслугову╓ свого вивчення ╕ в╕дпов╕дного м╕сця в ╕стор╕╖ Укра╖ни.
А сам Вакулюк продовжу╓ вивчати ╕ писати ╕стор╕ю. ╤стор╕ю р╕дного села, ╕стор╕ю л╕с╕в, ╕стор╕ю вс╕╓╖ Укра╖ни, в як╕й велику увагу прид╕ля╓ вивченню утвердження ╖╖ державност╕. В╕н у кра╖н╕ був одним ╕з перших, хто почав викладати цю ╕стор╕ю об’╓ктивно, без комун╕стично╖ упередженост╕, ╕ видав на основ╕ сво╖х лекц╕й книгу ╕сторичних нарис╕в.
В╕н написав автоб╕ограф╕чну ╕ водночас ╕сторичну книгу „Верх╕вня на скрижалях ╕стор╕╖”, яка наповнена по-довженк╕вськи романтичною ╕ глибокою любов’ю до р╕дного краю, що пам’ята╓ багато не лише траг╕чних, а й добрих ц╕кавих под╕й. Тут топтав стежки знаменитий француз Оноре де Бальзак, який до нестями закохався в м╕сцеву ж╕нку Евел╕ну Ганську, писав ╖й, описував ╖╖, чим ╕ забрав ╖╖ з собою у в╕чн╕сть. Тут проходили во╓нн╕ дороги. Та... краще згадувати про краще.
В╕н став одним ╕з головних геро╖в ф╕льму-дилог╕╖ тележурнал╕ста Леон╕да Мужука „Материнський спогад. Материнський запов╕т”, присвяченого под╕ям 1932-1933 рок╕в.
Йому 81 р╕к. Як для укра╖нсько╖ статистики ╕ як для кра╖ни з п╕д╕рваним голодоморами, поганим медичним обслуговуванням, моральним приниженням ╕ нищенням нац╕╖ — це чимало. Але справедливо. Це Бог продовжив йому в╕ку б╕льше середньоукра╖нського за його сестру, за його полеглих брат╕в.
В╕н н╕коли не скаже: „Спасиб╕ парт╕╖”. Але ми разом скажемо спасиб╕ Укра╖н╕ за те, що в не╖ ╓ так╕ сини, як в╕н.

Анатол╕й Ковальчук.
м. Ки╖в.

* * *

Документальний ф╕льм з участю П. Г. Вакулюка „Материнський спогад. Материнський запов╕т”, присвячений под╕ям 1932-1933 рок╕в, ╓ в редакц╕╖ «Кримсько╖ св╕тлиц╕». З люб’язно╖ згоди автор╕в готов╕ переписати його читачам для ознайомлення. Конт. тел.: (0652) 51-13-24.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 18.09.2009 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7801

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков