"Кримська Свiтлиця" > #42 за 17.10.2008 > Тема "Крим - наш дім"
#42 за 17.10.2008
ВИХ╤Д - У ПОРОЗУМ╤НН╤
Таврика, Таврида, Тавр╕я - це сьогодн╕шн╕й ╕ тепер, на жаль, усе ще неспок╕йний Крим, моя нин╕шня дом╕вка. Мен╕, вже престар╕лому, варто було б в╕дпочити, якби я не був ╕сториком, якого ц╕кавить не лише минуле, а й сучасне. Насторожу╓ дуже небезпечна пророс╕йська метушня на п╕востров╕, де до цього часу знаходиться ╕ рос╕йський в╕йськово-морський флот. Через це в Укра╖н╕ розгорта╓ться рух за скасування Кримсько╖ автоном╕╖. Вона - територ╕альна, бо населення п╕вострова занадто строкате в етн╕чному в╕дношенн╕. А кримськ╕ татари, як╕ теж досить активн╕ в сусп╕льно-пол╕тичному житт╕, домагаються нац╕онального в╕дособлення. ╤ чомусь не бажають називатись по-╕сторичному - кримцями, хоч, керуючись тепер╕шн╕ми обставинами, варто було б в╕дмовитись в╕д найменування «татарин». Це не заважало б ╖м вважати себе тюрками. До реч╕, назва Крим походить в╕д тюркського «г╕р╕м», що означа╓ «р╕в» чи «перекоп», що ╕сну╓ ще з тавр╕йських час╕в на кримському перешийку. Щоправда, ╓ й ╕нший вар╕ант пояснення: в╕д монгольського «кирим» - «фортеця», що ще ближче до ╕стини. Крим, схожий на остр╕в, справд╕ нагаду╓ природну фортецю. Проблема традиц╕йна: кому повинен належати Крим? Лог╕чно - кримчанам. Якщо ж повертатись до перших назв п╕вострова - тавр╕йцям. А щоб ними стати, необх╕дно спочатку згуртуватись, не дор╕каючи один одному, як це робиться сьогодн╕, коли кожен ор╕╓нту╓ться лише на особисту вигоду, ╕гноруючи потреби якщо не вс╕х, то, нав╕ть, ╕ свого етносу. А ця примара справд╕ отруйна для вс╕х. Здавалося б, досить природних м╕жнац╕ональних суперечок. Люди ж ╖х примножують рел╕г╕йними чи класовими, штучно вигадавши на свою б╕ду як ц╕, так й ╕нш╕ в╕дм╕нност╕ м╕ж собою, як╕ провокують непорозум╕ння. Проте для розсудливих вони мають у соб╕ не т╕льки негатив, а й позитив, котрий майже не використову╓ться, як ╕ самокритика пор╕вняно з осудженням ╕нших, починаючи в╕д побутових пл╕ток ╕ зак╕нчуючи так званою великою пол╕тикою, яка в Криму все част╕ше почала перетворюватись у прим╕тивне пол╕тиканство. Жахливо, що воно знаходить п╕дтримку в м╕ждержавних вза╓минах, а ╕нколи породжу╓ться й державними мужами, спекуляц╕╖ ╕ ман╕пуляц╕╖ яких можуть перерости у кривавий конфл╕кт. Скаж╕мо, масова депортац╕я кримських татар, як й ╕нших народ╕в, не п╕дляга╓ схваленню. Однак т╕ ж татари, як ╕ вс╕ ми - представники р╕зних етнос╕в, повинн╕ знати, пам’ятати й вивчати вчинки сво╖х р╕дних предк╕в, далеко не завжди вартих насл╕дування через ╖х несправедливий ╕ насильницький характер. Згадаймо, ма╓мо гарний вз╕рець, теж на берез╕ моря, нащадк╕в стародавн╕х ест╕в - сучасних естонц╕в, хоч ╕ малочисельних, однак досить цив╕л╕зованих. А де нащадки тавр╕в, тобто тавр╕йц╕в? Та це ж ми - сучасн╕ кримчани! Не усв╕домлю╓мо цього, бо ще не навчилися жити власним розумом, просв╕тлюючи, а не затуманюючи його, бо людство в ц╕лому таки прогресу╓, позбавляючись зухвальства. Що ж стосу╓ться власне кримчан, то в Тавр╕╖-Криму, де ╓ велика курортно-туристична зона, пост╕йно перебува╓ значна к╕льк╕сть при╖жджих з найр╕зноман╕тн╕шими уподобаннями, звички яких не завжди позитивно впливають на м╕сцеве населення. Та й воно саме нестаб╕льне, внасл╕док ╕сторичних ╕ геопол╕тичних фактор╕в, нер╕дко породжених не т╕льки природними причинами, а й силовими д╕ями сус╕дн╕х держав, ╕нтереси яких в╕дстоювалися ними не мирним погодженням, а во╓нним шляхом, в╕д чого в першу чергу потерпало м╕сцеве населення, особливо особи кор╕нного походження, щоб, так би мовити, не «заважали» новим «хазяям». Так триватиме й дал╕, якщо кримчани зам╕сть вза╓мопорозум╕ння керуватимуться ╕нтересами сво╖х так званих ╕сторичних батьк╕вщин. Щоб д╕йти згоди, мусимо, бо цього вимагають усе зростаюч╕ загрози, не надаючи н╕кому н╕яких переваг, визнати себе якщо не нащадками, то спадко╓мцями чи, принаймн╕, наступниками абориген╕в п╕вострова - тавр╕в, усв╕домлюючи себе тавр╕йцями. Т╕ ж, кого це з якихось причин не влаштову╓, мають переселитись в облюбован╕ ними кра╖, де знайдуть душевне заспоко╓ння, а, може, як писав славетний Кобзар, ще й славу. ╤ в Криму чи Тавр╕╖ ╖х н╕хто не проклинатиме, шануючи ╖хн╓ право вибору. Тод╕ й ми матимемо право говорити про свою цив╕л╕зован╕сть ╕ не безп╕дставно спод╕ватись на благополуччя для вс╕х, незважаючи на ╖хн╓ нац╕ональне, соц╕альне чи рел╕г╕йне походження. Володимир ЛЕЩЕНКО. С╕мферополь.
"Кримська Свiтлиця" > #42 за 17.10.2008 > Тема "Крим - наш дім"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6432
|