Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ТРАМП ПРАЦЮ╢ НАД СТВОРЕННЯМ ФОНДУ ПЕРЕМОГИ УКРА╥НИ
Отриман╕ кошти будуть використан╕ на придбання збро╖ для укра╖нсько╖ арм╕╖…


ТРАМП ЗАЯВИВ, ЩО УКРА╥НА ХОЧЕ ПЕРЕЙТИ В НАСТУП
В╕н зазначив, що говоритиме про це ╕з Президентом Укра╖ни Володимиром Зеленським…


ТРАМП ДОПУСТИВ МОЖЛИВ╤СТЬ ПОСТАЧАННЯ TOMAHAWK
«╤ це зараз важливий сигнал – посилення Укра╖ни ус╕ма можливостями…»


МА╢МО Ч╤ТК╤ ПЛАНИ
Зеленський доручив масштабувати застосування далекоб╕йно╖ збро╖ проти Рос╕╖…


УКРА╥НЦ╤ ВИТРИМАЛИ ДЕСЯТКИ СПРОБ ЗАВОЮВАННЯ, УКРА╥НА ВИСТО╥ТЬ ╤ ЗАРАЗ ПРОТИ РОС╤╥
Президент - п╕д час заход╕в ╕з нагоди Дня захисник╕в ╕ захисниць…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 03.10.2008 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#40 за 03.10.2008
ОСВ╤ТН╤ ПЕРСПЕКТИВИ УКРА╥НИ
ПРЕЗИДЕНТ УКРА╥НИ В╤КТОР ЮЩЕНКО

Попри бурхлив╕ й нав╕ть бол╕сн╕ пол╕тичн╕ процеси, що сьогодн╕ вирують в Укра╖н╕, попри цин╕чний его╖зм ╕ зради окремих л╕дер╕в, одне залиша╓ться непорушним – укра╖нський народ твердо вибрав демократичний та ╓вропейський шлях розвитку. Це в╕дпов╕да╓ цив╕л╕зац╕йн╕й сутност╕ укра╖нсько╖ нац╕╖, ╕ зм╕нити ╖╖ не можуть н╕ ман╕пуляц╕╖ домашн╕х пол╕тгендляр╕в, н╕ мудр╕ технолог╕╖ закордонних стратег╕в. Я, як Президент, гарантую стаб╕льн╕сть нашого демократичного курсу, у цьому бачу свою м╕с╕ю ╕ обов’язок укра╖нського патр╕ота.
З кожно╖ кризи ми виходимо досв╕дчен╕шими й м╕цн╕шими. Пол╕тичне шумовиння в╕д╕йде у минуле. Нам же належить дивитися у майбутн╓, посл╕довно й упевнено розбудовувати Укра╖нську державу.
Сьогодн╕, на початку нового навчального року й у переддень Дня вчителя, хочу зупинитися на одному з найважлив╕ших напрямк╕в, що веде кра╖ну до усп╕ху, – на наших завданнях у сфер╕ осв╕ти.
Вона завжди була в пошан╕, але саме у наш час набула кардинально нового значення.
В умовах пост╕ндустр╕ального, ╕нформац╕йного етапу розвитку св╕тово╖ цив╕л╕зац╕╖ саме осв╕та й наука стають основними продуктивними силами, визначають конкурентоспроможн╕сть ╕ житт╓здатн╕сть держави.
╤нтелектуальний ╕ духовний потенц╕ал нац╕╖ ╓ сьогодн╕ т╕╓ю базою, на як╕й ╜рунту╓ться ╖╖ пол╕тична й економ╕чна могутн╕сть, ╖╖ статус у м╕жнародн╕й ╕╓рарх╕╖, ╖╖ подальш╕ перспективи.
В╕д того, чи зможемо ми забезпечити пр╕оритетн╕сть розвитку осв╕ти, залежить в╕дпов╕дь практично на вс╕ ╕нш╕ житт╓во важлив╕ виклики сучасност╕ й майбутнього.
Осв╕та, таким чином, перетворю╓ться на пр╕оритетну умову нац╕онального розвитку й запоруку нац╕онально╖ безпеки. ╥╖ всеб╕чна п╕дтримка - ключове завдання укра╖нсько╖ державност╕.
Укра╖нська нац╕я по праву вважа╓ться одн╕╓ю з найосв╕чен╕ших. Це наш великий шанс, наш стратег╕чний кап╕тал. Ми зобов’язан╕ зберегти й примножити його, ум╕ло використати на благо Укра╖ни.
Проте, в нових сучасних умовах наша осв╕та потребу╓ модерн╕зац╕╖. Необх╕дно переор╕╓нтувати осв╕тню д╕яльн╕сть, що базу╓ться на традиц╕йному «академ╕змов╕», на реальн╕ потреби сусп╕льства, на розвиток людини як особистост╕.
Ми повинн╕ навчитися формувати людину з ╕нновац╕йним типом мислення, культури ╕ повед╕нки, здатну пост╕йно самовдосконалюватися й усп╕шно реагувати на пост╕йн╕ зм╕ни у св╕т╕.
Моя позиц╕я ч╕тка ╕ принципова – держава ма╓ зробити все можливе, щоб забезпечити вс╕м громадянам доступ до як╕сно╖ осв╕ти.
Саме тому я прид╕ляю першочергову й пост╕йну увагу зростанню осв╕тнього р╕вня нац╕╖, модерн╕зац╕╖ середньо╖ та вищо╖ школи, п╕двищенню добробуту й соц╕ального статусу вчител╕в та викладач╕в.
Радий, що моя пол╕тика й ╕н╕ц╕ативи знаходять живий в╕дгук ╕ розум╕ння в сусп╕льств╕, передус╕м у осв╕тянсько╖ громадськост╕.
Це засв╕дчили, зокрема, проведен╕ у цьому роц╕: Всеукра╖нський форум ╕нтел╕генц╕╖, Всеукра╖нська нарада з питань п╕двищення якост╕ осв╕ти в Укра╖н╕ та нещодавня Нарада з кер╕вниками вищих навчальних заклад╕в з питань забезпечення доступу громадян до як╕сно╖ вищо╖ осв╕ти.
Я перебуваю у пост╕йному контакт╕ з нашими осв╕тянами, ми ведемо конструктивний ╕ пл╕дний д╕алог. Його результатами стали Укази Президента Укра╖ни в╕д 4 липня 2005 року «Про нев╕дкладн╕ заходи щодо забезпечення функц╕онування та розвитку осв╕ти в Укра╖н╕» та в╕д 20 березня 2008 року «Про додатков╕ заходи щодо п╕двищення якост╕ осв╕ти в Укра╖н╕». За п╕дсумками наради з ректорами найближчим часом вийде Указ «Про забезпечення подальшого розвитку вищо╖ осв╕ти Укра╖ни».
Я дав урядов╕ доручення розробити та затвердити комплексний план д╕й з розвитку осв╕ти в Укра╖н╕ на 2008–2011 роки. У Верховн╕й Рад╕ чека╓ схвалення нова редакц╕я Закону Укра╖ни «Про вищу осв╕ту», яка врахову╓ виклики сучасност╕.
Ус╕ ц╕ зусилля в ц╕лому спрямован╕ на вир╕шення головного стратег╕чного завдання – кардинального п╕двищення якост╕ осв╕тнього процесу. Це передбача╓ ц╕лий комплекс д╕й: удосконалення зм╕сту навчальних програм, завершення повно╖ комп’ютеризац╕╖ шк╕л, запровадження сучасних осв╕тн╕х технолог╕й, пол╕пшення матер╕ально-техн╕чно╖ бази та методичного забезпечення викладання, посилення науково╖ роботи ун╕верситет╕в й академ╕й, п╕двищення матер╕ального й соц╕ального статусу осв╕тянина та ╕нш╕ не менш важлив╕ заходи.
Робота ведеться, робота посилюватиметься. За останн╕ роки ми вже досягли пом╕тного прогресу в осв╕тн╕й сфер╕.
Одразу хочу згадати наше найважлив╕ше досягнення. Це - запровадження у цьому роц╕ зовн╕шнього незалежного оц╕нювання знань випускник╕в, в якому взяли участь понад 466 тисяч юнак╕в та д╕вчат.
Ця амб╕тна ╕ масштабна реформа стала нашим великим проривом у забезпеченн╕ р╕вного доступу громадян до вищо╖ осв╕ти. Вона стосу╓ться всього нашого народу, кожного учня, практично кожно╖ укра╖нсько╖ с╕м’╖.
Ми ввели фактично нов╕ принципи набору аб╕тур╕╓нт╕в до вищих навчальних заклад╕в – об’╓ктивн╕, прозор╕, чесн╕ й соц╕ально справедлив╕.
Нова система блоку╓ корупц╕ю та використання впливових зв’язк╕в при вступ╕, в╕дновлю╓ дов╕ру народу до держави й осв╕тньо╖ системи, оздоровлю╓ сусп╕льство.
Дуже важливо, щоб молода людина входила у дорослий св╕т чесно, щоб у не╖ не було на цей св╕т образ ╕ розчарування. Чесний вступ до ун╕верситету – це потужний стимул зберегти честь до к╕нця життя.
Як ╕ все нове, ╕ в сусп╕льств╕, ╕ в осв╕тянському середовищ╕ реформа сприймалася з певним острахом, сумн╕вами, а подекуди й з╕ спротивом. Проте тепер можемо констатувати: перше незалежне тестування пройшло усп╕шно й у ц╕лому було позитивно оц╕нено як аб╕тур╕╓нтами, так ╕ прац╕вниками середньо╖ та вищо╖ школи.
У 2008 роц╕ за сертиф╕катами Укра╖нського центру оц╕нювання якост╕ осв╕ти до вищих навчальних заклад╕в зараховано 95% аб╕тур╕╓нт╕в.
Решта 5% не проходили тестування у зв’язку з╕ станом здоров’я. Серед прийнятих за сертиф╕катами певна частина належить до п╕льгових категор╕й. ╤з них: 2,5% - д╕тей-╕нвал╕д╕в ╤ та ╤╤ групи, 1,6% - д╕тей-сир╕т та д╕тей, що залишилися без п╕клування батьк╕в, 1% тих, що постраждали внасл╕док Чорнобильсько╖ катастрофи.
Ц╕, на перший погляд, сух╕ цифри насправд╕ в╕дображають ще одне надзвичайно важливе позитивне зрушення. Наше сусп╕льство стало гуманн╕шим, держава повернулася обличчям до найб╕льш знедолених д╕тей нашого народу. Ми зробимо все, щоб дати ╖м шанс реал╕зуватися, щоб вони в╕дчули – ╖х не покинули напризволяще, вони повноц╕нн╕ й повноправн╕ сини й доньки Укра╖ни. Це моя принципова позиц╕я.
Зв╕сно, при проведенн╕ зовн╕шнього незалежного оц╕нювання знань були й недол╕ки, в основному технолог╕чного й локального характеру. В╕дпов╕дн╕ державн╕ структури отримали завдання проанал╕зувати й визначити механ╕зми ╖хнього усунення в 2009 роц╕.
Незаперечним усп╕хом Укра╖ни стало при╓днання у 2005 роц╕ до Болонського процесу, який передбача╓ створення сп╕льно╖ Зони ╓вропейсько╖ вищо╖ осв╕ти до 2010 року.
Перед нами поста╓ в╕дпов╕дальне завдання – прискорити запровадження ╓вропейських стандарт╕в у вищ╕й школ╕, не втрачаючи при цьому найкращих власних традиц╕й.
Виконання цього завдання на практиц╕ означа╓ – з 2010 року наша вища осв╕та вже буде ╕нтегрована до ╢вропейського Союзу.
Наш╕ студенти, наша майбутня ╕нтелектуальна ел╕та отримають так╕ ж права й можливост╕, як ╕ ╖хн╕ ровесники в ╢С, вони зможуть навчатися в ╓вропейських ун╕верситетах, вони першими з укра╖нц╕в фактично стануть громадянами ╢вросоюзу.
Болонський процес – це один з фундаментальних напрямк╕в ╕нтеграц╕╖ нашо╖ держави до ╓вропейсько╖ сп╕льноти.
Введення ╓вропейських стандарт╕в у сфер╕ вищо╖ осв╕ти передбача╓ також серйозн╕ зм╕ни в нин╕шн╕й мереж╕ вищих навчальних заклад╕в та ╖хн╕й структур╕.
У даний час в нас склалася досить парадоксальна ситуац╕я. В Укра╖н╕ нал╕чу╓ться 904 вищих навчальних заклади ус╕х р╕вн╕в акредитац╕╖ та форм власност╕. Кр╕м того, д╕╓ 1005 ╖хн╕х в╕докремлених структурних п╕дрозд╕л╕в. Тим часом Велика Британ╕я таких навчальних заклад╕в ма╓ 96, Франц╕я – 78, ╤тал╕я – 65, Польща – лише 11.
На практиц╕ це означа╓, що багато укра╖нських навчальних заклад╕в, формально маючи статус вищих, насправд╕ не спроможн╕ повною м╕рою забезпечити сучасний р╕вень викладання. Вочевидь, ма╓мо справу з розпорошенням ресурс╕в, розмиванням ╕ н╕велюванням самого поняття вищо╖ осв╕ти.
Необх╕дно подбати й про п╕двищення р╕вня науково╖ роботи в ун╕верситетах. ╤сну╓ акс╕ома: ун╕верситетом вважа╓ться т╕льки той вищий навчальний заклад, який проводить значущ╕ науков╕ досл╕дження ╕ готу╓ на ц╕й основ╕ кадри вищо╖ квал╕ф╕кац╕╖. В Укра╖н╕ сьогодн╕ ╕з 347 вищих навчальних заклад╕в ╤╤╤-╤V р╕вн╕в акредитац╕╖ науков╕ досл╕дження зд╕йснюють менше половини. Для забезпечення необх╕дно╖ якост╕ вищо╖ осв╕ти, конкурентоспроможност╕ навчальних заклад╕в потр╕бно провести ╖х укрупнення, створити потужн╕ рег╕ональн╕ ун╕верситети.
Одним ╕з базисних завдань у галуз╕ осв╕ти вважаю посилення ╖╖ духовно╖ та нац╕онально╖ складово╖.
Виховання справжнього ╕нтел╕гента, громадянина ╕ патр╕ота, прищеплення любов╕ до Укра╖ни, ╖╖ мови, культури й ╕стор╕╖, глибоке в╕дчуття сп╕льно╖ причетност╕ до дол╕ нац╕╖ – першочерговий обов’язок нашо╖ школи.
Т╕льки так зможемо наповнити життя молодого покол╕ння ╕стинним високим смислом, об’╓днати нац╕ю ╕ моб╕л╕зувати ╖╖ творч╕ сили на досягнення усп╕ху.
Особливу увагу сл╕д звернути на в╕дродження укра╖нсько╖ мови. Роль школи, як середньо╖, так ╕ вищо╖, у ц╕й житт╓во важлив╕й справ╕ - пров╕дна.
Як сказав великий укра╖нський поет Олександр Олесь: «Мова – це не просто спос╕б сп╕лкування, а щось б╕льш значуще. Мова – це вс╕ глибинн╕ пласти духовного життя народу, його ╕сторична пам’ять, найц╕нн╕ше надбання в╕к╕в, мова – це ще й музика, мелодика, барви буття, сучасна художня, ╕нтелектуальна ╕ мислительська д╕яльн╕сть народу».
Молоде покол╕ння укра╖нц╕в повинно заговорити мовою свого народу. Так ╓ в усьому цив╕л╕зованому св╕т╕, так ма╓ бути ╕ в нас. Це питання нашо╖ ж нац╕онально╖ г╕дност╕.
Час нарешт╕ повернути укра╖нськ╕й мов╕ ╖╖ законн╕ права у вищ╕й школ╕, з яко╖ вона була тихцем усунута радянськими асим╕ляторами. Наше завдання – дати зрозум╕ти кожному викладачев╕, кожному студентов╕: укра╖нська наука жива, вона розвива╓ться, невпинно руха╓ться вперед ╕ без повноц╕нного знання укра╖нсько╖ мови вони стикаються з небезпекою залишитись осторонь цього процесу.
Наша ╕нтелектуальна ел╕та ма╓ служити зразком любов╕ й поваги до укра╖нсько╖ мови, власним прикладом сприяти п╕двищенню ╖╖ авторитету в сусп╕льств╕.
Нарешт╕, завданням ╕ справою чест╕ держави ╓ подальше п╕двищення матер╕ального й соц╕ального статусу прац╕вника осв╕ти. Учитель повинен мати вс╕ п╕дстави пишатися тим, що в╕н - учитель, в╕дчувати належну повагу ╕ в╕д влади, ╕ в╕д сусп╕льства.
Я, син с╕льських учител╕в, сприймаю турботу про пол╕пшення життя осв╕тян як св╕й святий обов’язок.
У цьому план╕ вже багато зроблено. Посл╕довно п╕двищу╓ться оплата прац╕ педагог╕чних та науково-педагог╕чних прац╕вник╕в, стипенд╕╖ для студент╕в.
Введення ╢дино╖ тарифно╖ с╕тки дасть змогу зб╕льшити у 2008 роц╕ середню зароб╕тну плату осв╕тян з 1460 грн. до 1891 грн. Надбавки до посадових оклад╕в вчител╕в, як╕ працюють у сел╕, уже зросли на 20%. У вищих навчальних закладах середня зарплата професора нин╕ становить 2474 грн., доцента – 2012 грн.
Я доручив м╕сцевим органам влади ╕стотно прискорити темпи вид╕лення житла для прац╕вник╕в осв╕ти. Якщо у 2005 роц╕ ╖м уперше було надано майже 600 помешкань, то 2007 року – 711, а в ╤ п╕вр╕чч╕ 2008 року – 807. Зазначу, що у 2004 роц╕ цей показник становив т╕льки 167 квартир. Наша мета - протягом трьох-чотирьох рок╕в забезпечити житлом 19 тисяч осв╕тян, як╕ перебувають на квартирн╕й черз╕.
Я впевнений, що сп╕льними зусиллями ми розв’яжемо вс╕ наш╕ проблеми й виведемо укра╖нську школу на найвищий ╓вропейський р╕вень.
Укра╖на забезпечить майбутн╓ осв╕т╕ – осв╕та забезпечить майбутн╓ Укра╖н╕.

ПРЕЗИДЕНТ УКРА╥НИ ВИДАВ УКАЗ ПРО РОЗВИТОК ВИЩО╥ ОСВ╤ТИ

Президент Укра╖ни В╕ктор Ющенко видав Указ «Про забезпечення дальшого розвитку вищо╖ осв╕ти в Укра╖н╕», пов╕домля╓ УКР╤НФОРМ з посиланням на оф╕ц╕йний сайт Президента.
З метою подальшого вдосконалення структури ╕ зм╕сту системи вищо╖ осв╕ти в Укра╖н╕ на принципах ╖╖ доступност╕ та п╕двищення якост╕, ╕нтеграц╕╖ в ╓вропейський осв╕тн╕й прост╕р, Президент Укра╖ни дав низку доручень Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни, М╕н╕стерству осв╕ти ╕ науки Укра╖ни, Рад╕ м╕н╕стр╕в Автономно╖ Республ╕ки Крим, обласним, Ки╖вськ╕й та Севастопольськ╕й м╕ським державним адм╕н╕страц╕ям.
Зокрема, Каб╕нет М╕н╕стр╕в Укра╖ни до 1 травня наступного року ма╓ забезпечити розроблення методики та критер╕╖в визначення рейтингу вищих навчальних заклад╕в III-IV р╕вн╕в акредитац╕╖ ус╕х форм власност╕, сприяти створенню незалежних агенц╕й з мон╕торингу якост╕ вищо╖ осв╕ти в╕дпов╕дно до вимог ╢вропейського ре╓стру забезпечення якост╕ осв╕ти. Також Президент зобов’язав Каб╕нет М╕н╕стр╕в Укра╖ни планувати обсяги державного замовлення на п╕дготовку фах╕вц╕в з вищою осв╕тою, науково-педагог╕чних та роб╕тничих кадр╕в, п╕двищення квал╕ф╕кац╕╖ та переп╕дготовку кадр╕в (п╕слядипломна осв╕та) з урахуванням перспективних потреб нац╕онально╖ економ╕ки.
Велику роль Президент Укра╖ни нада╓ проведенню зовн╕шнього незалежного тестування випускник╕в середн╕х шк╕л та узгодженню терм╕н╕в початку та зак╕нчення навчального року в загальноосв╕тн╕х навчальних закладах, а також вступу до вищих навчальних заклад╕в. Зокрема, в╕н наголошу╓ на вдосконаленн╕ умов прийому до ВНЗ та оптим╕зац╕╖ перел╕ку категор╕й ос╕б, яким надаються п╕льги при вступ╕ до ВНЗ.
Президент зобов’язу╓ Каб╕нет М╕н╕стр╕в Укра╖ни удосконалити механ╕зм працевлаштування випускник╕в вищих навчальних заклад╕в, як╕ навчалися за державним замовленням, розробити систему державних гарант╕й щодо надання таким випускникам першого робочого м╕сця та забезпечити реал╕зац╕ю цих гарант╕й.
Серед першочергових заход╕в, що Президент Укра╖ни поставив перед М╕н╕стерством осв╕ти ╕ науки Укра╖ни, - сп╕льно з Нац╕ональною академ╕╓ю наук розробити та затвердити програму п╕двищення якост╕ природничо-математично╖ осв╕ти у вищих навчальних закладах. Президент Укра╖ни зобов’язав м╕н╕стерство забезпечити подальше розширення автоном╕╖ вищих навчальних заклад╕в та опрацювати питання щодо вдосконалення системи акредитац╕╖ вищих навчальних заклад╕в, а також розглянути питання оплати прац╕ науково-педагог╕чних прац╕вник╕в.
Зг╕дно з Указом, Рада м╕н╕стр╕в Автономно╖ Республ╕ки Крим, обласн╕, Ки╖вська та Севастопольська м╕ськ╕ державн╕ адм╕н╕страц╕╖ мають проанал╕зувати результати проведення зовн╕шнього незалежного оц╕нювання та вжити вичерпних заход╕в щодо недопущення повторення у подальшому виявлених недол╕к╕в.
Указ набира╓ чинност╕ з дня його опубл╕кування.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 03.10.2008 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6376

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков