"Кримська Свiтлиця" > #37 за 12.09.2008 > Тема "Крим - наш дім"
#37 за 12.09.2008
ДЕЩО ПРО ПРОБЛЕМИ «НЕСП╤РНОГО КРИМУ»
Одним ╕з насл╕дк╕в рос╕йсько-грузинського конфл╕кту для Укра╖ни та визнання з боку РФ незалежност╕ П╕вденно╖ Осет╕╖ та Абхаз╕╖, що ставить п╕д загрозу територ╕альну ╓дн╕сть Груз╕╖, стала не т╕льки в╕дсутн╕сть консол╕довано╖ позиц╕╖ укра╖нських пол╕тик╕в з цього питання. Д╕╖ Рос╕╖ на пострадянському простор╕, в зон╕ заморожених конфл╕кт╕в на Кавказ╕ надихнули на пошук нових можливостей для лег╕тимац╕╖ влади сепаратист╕в у Придн╕стров’╖, йдеться також ╕ про вза╓мини м╕ж В╕рмен╕╓ю та Азербайджаном стосовно Наг╕рного Карабаху. Вт╕м усередин╕ Укра╖ни та за ╖╖ межами це стало черговим приводом для поновлення риторики про подальше геопол╕тичне майбутн╓ АР Крим, забезпечення прав рос╕йсько╖ сп╕льноти в укра╖нськ╕й автоном╕╖. Незважаючи на те, що 30 серпня Прем’╓р-м╕н╕стр РФ В. Пут╕н в ╕нтерв’ю н╕мецьк╕й телекомпан╕╖ ARD заперечив, що Крим ╓ наступною метою Рос╕╖, та заявив, що «Крим не ╓ н╕якою сп╕рною територ╕╓ю». «Там не було н╕якого етн╕чного конфл╕кту, на в╕дм╕ну в╕д конфл╕кту м╕ж П╕вденною Осет╕╓ю й Груз╕╓ю». Додавши, що «там, усередин╕ сусп╕льства, у Криму, в╕дбуваються складн╕ процеси. Там проблеми кримських татар, укра╖нського населення, рос╕йського населення, взагал╕ слов’янського населення. Але це внутр╕шньопол╕тична проблема само╖ Укра╖ни». Водночас складно не почути ╕нш╕ заяви представника Рос╕╖ у НАТО Д. Рогоз╕на, який, вказуючи на питання про можливий захист громадян Рос╕╖ в тому ж Криму, зазначив, що «ми будемо забезпечувати безпеку сво╖х громадян скр╕зь, де б вони не проживали – хоч серед б╕лих ведмед╕в, хоч в Африц╕, хоч у США. Це конституц╕йний обов’язок нашого кер╕вництва – забезпечувати життя ╕ людську г╕дн╕сть громадян Рос╕╖». Достеменно важко сказати, ск╕льки сьогодн╕ громадян Укра╖ни в АР Крим мають ще й рос╕йськ╕ паспорти. Називаються р╕зн╕ цифри, проте г╕потетично можна уявити, що цей рег╕он потенц╕йно може бути використаний для напруження ситуац╕╖ в Укра╖н╕ ззовн╕. Жодною м╕рою не вважаючи кримчан, етн╕чних рос╕ян, як╕ мешкають в автоном╕╖ сво╓р╕дною 5-ю колоною в Укра╖н╕, можна припустити, що ╖х природними ╕нтересами можуть з легк╕стю ман╕пулювати окрем╕ пол╕тики й пол╕тичн╕ рухи. Популярною ╓ тема загрози пророс╕йського сепаратизму в Криму. Одним ╕з привод╕в для виникнення под╕бних дискус╕й стала поява ц╕ло╖ низки нових пророс╕йських орган╕зац╕й радикально╖ спрямованост╕, як╕ декларують повне неприйняття всього укра╖нського, а ╕нод╕ й ставлять за мету при╓днання п╕вострова до РФ. Незважаючи на те, що б╕льш╕сть з них малочисельна й спроможна залучити до участ╕ у сво╖х акц╕ях максимум к╕лька сотень ос╕б, д╕яльн╕сть цих орган╕зац╕й широко висв╕тлю╓ться у ЗМ╤ й створю╓ в╕дпов╕дне тло в ╕нформац╕йному простор╕ Укра╖ни й Рос╕╖. Як ╕ ран╕ше дають про себе знати й стар╕ орган╕зац╕╖ та сусп╕льно-пол╕тичн╕ рухи пророс╕йсько╖ спрямованост╕, що з’явилися одразу п╕сля розпаду СРСР. Ут╕м вони вже здеб╕льшого ╕нтегрувалися у кримський та й укра╖нський пол╕тикум, ╕ не часто дозволяють соб╕ робити в╕дкрит╕ заяви сепаратистського зм╕сту. Одн╕╓ю з особливостей Криму в пол╕тичному вим╕р╕ ╓ те, що сусп╕льно-пол╕тичн╕ вза╓мини тут часто-густо детерм╕нуються не т╕льки пол╕тичною конкуренц╕╓ю м╕ж р╕зноман╕тними пол╕тичними рег╕ональними ел╕тами та ╖хн╕м пошуком важел╕в впливу на економ╕чн╕ процеси в автоном╕╖, але й етнопол╕тичною та етнорел╕г╕йною ситуац╕╓ю, яка багато в чому визнача╓ специф╕чне забарвлення тих соц╕ально-пол╕тичних питань, що ╓ актуальними для АР Крим. Одн╕ кримськ╕ пророс╕йськ╕ орган╕зац╕╖ беруть активну участь у внутр╕шньоукра╖нськ╕й пол╕тичн╕й боротьб╕, ╕нш╕ «тупцюють» на сп╕рних питаннях в укра╖но-рос╕йських в╕дносинах ╕ виконують зовн╕шн╓ замовлення, при цьому найчаст╕ше нав╕ть не приховуючи, що ╖хня д╕яльн╕сть ф╕нансу╓ться з Рос╕йсько╖ Федерац╕╖. Останн╕, як правило, активно виступають й проти вступу Укра╖ни до НАТО, й проти виведення Чорноморського флоту з Криму. Можна припустити, що пророс╕йськ╕ орган╕зац╕╖ Криму й у майбутньому будуть актив╕зовуватися щоразу, коли це буде потр╕бно в╕дпов╕дним ╕нститутам влади та силам в Укра╖н╕. Наприклад, кроки на шляху Укра╖ни в ╓вроатлантичн╕ структури супроводжуватимуться актив╕зац╕╓ю д╕яльност╕ в╕дпов╕дних орган╕зац╕й на п╕востров╕. Так само радикальний характер акц╕й пророс╕йських орган╕зац╕й п╕дсилюватиметься з наближенням дати виведення Чорноморського флоту РФ ╕з територ╕╖ Криму в 2017 роц╕. Провокуючи антинатовськ╕ настро╖ на п╕востров╕, певн╕ сили в Рос╕╖ намагаються створити ситуац╕ю контрольованого хаосу. Разом ╕з тим, варто визнати, що пол╕тичн╕ пророс╕йськ╕ орган╕зац╕╖ Криму, як ╕ ран╕ше, нечисленн╕ й розр╕знен╕, ╕ тому загалом на пол╕тичн╕ процеси в Укра╖н╕ ╕стотно не впливають. Окр╕м нин╕шн╕х м╕нливих складових под╕й, що в╕дбуваються в автоном╕╖, пор╕вняно з ╕ншими рег╕онами Укра╖ни, ╕снують власн╕ специф╕чн╕ проблеми, як╕ визначають розвиток сусп╕льства та пол╕тично╖ ситуац╕╖ загалом. До них належать питання координац╕╖ вза╓мин центрально╖ ╕ рег╕онально╖ влади у просуванн╕ у тих чи ╕нших напрямках пол╕тики, особливост╕ соц╕ально-економ╕чного розвитку автоном╕╖, етнопол╕тичн╕ вза╓мини на п╕востров╕, ризик виникнення соц╕ально-пол╕тично╖ нестаб╕льност╕, необх╕дн╕сть нейтрал╕зац╕╖ впливу зовн╕шньопол╕тичних чинник╕в на внутр╕шню ситуац╕ю на п╕востров╕. Загалом етнопол╕тичн╕ вза╓мини в АР Крим визначаються вза╓мод╕╓ю трьох найб╕льших етн╕чних груп Криму - кримських татар, укра╖нц╕в та рос╕ян. Автономна Республ╕ка Крим - ╓дине в ун╕тарн╕й Укра╖н╕ адм╕н╕стративно-територ╕альне утворення, де через низку ╕сторичних обставин та причин у склад╕ населення дом╕нують етн╕чн╕ рос╕яни, як╕, в╕дпов╕дно до Всеукра╖нського перепису населення 2001 року, складають 58,5% в╕д загально╖ чисельност╕ мешканц╕в Криму. Етн╕чн╕ укра╖нц╕ становлять тут 24,4%. У результат╕ масового повернення на п╕востр╕в кримських татар ╖хня частка у склад╕ населення автоном╕╖ сягнула 12,5%. Головним конфл╕ктогенним чинником етнопол╕тично╖ ситуац╕╖ залиша╓ться невир╕шен╕сть соц╕ально-економ╕чних, соц╕окультурних, пол╕тичних проблем кримськотатарсько╖ сп╕льноти. Значна частина конфл╕ктогенних чинник╕в у Криму детерм╕нована комплексом причин, серед яких - наявн╕сть у св╕домост╕ слов’янсько╖ б╕льшост╕ кримчан численних стереотип╕в в╕дносно кримськотатарсько╖ сп╕льноти. Спорадично виникають конфл╕кти ╕ на пол╕тичному ╜рунт╕ та через загальне несприятливе економ╕чне середовище у Криму. Вплив цих фактор╕в на стан м╕жетн╕чних в╕дносин та на сусп╕льно-пол╕тичну ситуац╕ю в автоном╕╖ посилю╓ться з огляду на ╕снуючу «ц╕леспрямовану антитатарську та ╕сламофобську ╕нформац╕йну кампан╕ю». До реч╕, р╕зноман╕тн╕ соц╕олог╕чн╕ досл╕дження вказують, що на 16-му роц╕ повернення кримських татар в Укра╖ну й дос╕ спостер╕га╓ться високий р╕вень дистанц╕йованост╕ жител╕в Укра╖ни в╕д ц╕╓╖ етн╕чно╖ сп╕льноти, яка провоку╓ небажання бачити представник╕в ц╕╓╖ етн╕чно╖ групи серед громадян держави, хоча за цього й допуска╓ться ╖хн╓ перебування на ╖╖ територ╕╖ в рол╕ гостей. Упередження та негативн╕ стереотипи стосовно кримських татар у масов╕й св╕домост╕ населення Криму ефективно використовують окрем╕ кримськ╕ пол╕тики, як╕ демонструють здатн╕сть до стратег╕чно╖ розбудови на такому небезпечному п╕д╜рунт╕ власних пол╕тичних ╕м╕дж╕в, отримання електорально╖ п╕дтримки, моб╕л╕зац╕╖ виборц╕в, а в остаточному п╕дсумку - одержання у сво╖ руки важел╕в задоволення ╕нтерес╕в тих ф╕нансово-економ╕чних сил, що прагнуть контролювати в цьому рег╕он╕ ресурси, до яких належить ╕ земля. У той же час центральн╕й влад╕ потр╕бно враховувати у сво╖й пол╕тиц╕ мовну та культурну специф╕ку Криму, а не ухвалювати ун╕ф╕кован╕ р╕шення, як╕ трактуються в автоном╕╖ вельми негативно, а в╕дтак сприяють поглибленню упереджень стосовно Укра╖ни. ╤ншим насл╕дком в╕дсутност╕ у держав╕ сп╕льного бачення етнопол╕тичного майбутнього автоном╕╖ ╓ факти н╕велювання наявних етнопол╕тичних проблем п╕д час формулювання тих чи ╕нших завдань та р╕шень. Наприклад, у Державн╕й програм╕ соц╕ально-економ╕чного розвитку Автономно╖ Республ╕ки Крим на пер╕од до 2017 року з-пом╕ж 16 завдань лише 3 присвячено розв’язанню питань, дотичних до етнопол╕тично╖ сфери, як╕ стосуються виключно культурно╖ та осв╕тньо╖ сфер: проведення паспортизац╕╖; збереження та реставрац╕я пам’яток культурно╖ спадщини державного та м╕сцевого значення; забезпечення розвитку культурно╖ сфери рег╕ону; збереження та зм╕цнення наявно╖ матер╕ально-техн╕чно╖ бази заклад╕в культури; надання державно╖ п╕дтримки розвитку укра╖нсько╖ мови та сприяння д╕яльност╕ нац╕онально-культурних товариств; проведення роб╕т ╕з реставрац╕╖, музе╓ф╕кац╕╖ та ремонту об’╓кт╕в культурно╖ спадщини; забезпечення реал╕зац╕╖ права на навчання р╕дною мовою та створення належних умов навчально-виховного процесу шляхом буд╕вництва загальноосв╕тн╕х та дошк╕льних навчальних заклад╕в. Але ж будь-яка концепц╕я етнопол╕тичного розвитку ма╓ враховувати динам╕ку етнокультурних зм╕н у соц╕ум╕, визначати пр╕оритети державно╖ пол╕тики в╕дпов╕дно до етн╕чно╖ та культурно╖ специф╕ки конкретно╖ сп╕льноти! Водночас фактичне невиконання низки завдань центрально╖ влади у сфер╕ врегулювання земельних в╕дносин, розробки законодавства в етнопол╕тичн╕й сфер╕, у царин╕ задоволення соц╕окультурних потреб меншин указу╓ на брак скоординованост╕ та вза╓мод╕╖ всередин╕ владно╖ вертикал╕, незадов╕льн╕сть сп╕впрац╕ з органами м╕сцевого самоврядування, адже бажан╕ ефекти досягаються далеко не завжди. Це може пояснюватися в╕дсутн╕стю системно╖, а не ситуативно╖ координац╕╖ д╕й орган╕в влади п╕д час формулювання завдань та реал╕зац╕╖ пол╕тики, неналежним бюджетним забезпеченням з боку центрально╖ влади тих чи ╕нших заход╕в (нестачею ресурс╕в). Указ╕в Президента та р╕шень уряду з вир╕шення кримських проблем не браку╓, але вони майже не виконуються у тому числ╕ й м╕сцевою владою. Вони стосуються ╕ земельного питання, й питання мовного, осв╕тнього. Зокрема, м╕сцева влада висловлювала невдоволення ╕н╕ц╕ативами Президента в гуман╕тарн╕й, ╕нформац╕йн╕й сферах та осв╕т╕ й фактично про╕гнорувала ╖х. Наприклад, 2 липня на зас╕данн╕ Презид╕╖ ВР АР Крим заступник голови ВР АРК М. Бахар╓в, коментуючи наказ м╕н╕стра осв╕ти ╕ науки Укра╖ни ╤. Вакарчука про розширення використання укра╖нсько╖ мови у школах з викладанням мовою нац╕ональних меншин, закликав голову РМ АРК В. Плакиду зобов’язати М╕н╕стерство осв╕ти й науки АРК не виконувати накази проф╕льного м╕н╕стерства Укра╖ни! А перший заступник голови ВР АРК, оч╕льник Рос╕йсько╖ громади Криму С. Цеков заявив, що у раз╕ продовження пол╕тики укра╖н╕зац╕╖ Криму, яку проводить М╕н╕стерство осв╕ти ╕ науки Укра╖ни, в╕н готовий особисто, нав╕ть незважаючи на те, що ╓ держчиновником, закликати жител╕в автоном╕╖ до р╕шучих протестних д╕й. Вза╓мини центру ╕ пол╕тичного кер╕вництва АР Крим характеризуються загалом слабк╕стю центрально╖ влади у проведенн╕ державно╖ пол╕тики в рег╕он╕, що засв╕дчу╓ низький р╕вень ╕мплементац╕╖ ухвалених у Ки╓в╕ р╕шень, що стосуються автоном╕╖. Багато у чому низька ефективн╕сть сп╕впрац╕ обумовлю╓ться тактичними завданнями щодо пол╕тичного позиц╕онування оточення Президента. На не╖ беззаперечно впливають й ╕нш╕ процеси, що в╕дбуваються у самому Ки╓в╕, - неоднозначн╕ вза╓мини м╕ж БЮТ та НУНС усередин╕ парламентсько╖ коал╕ц╕╖, пост╕йне обговорення можливостей формування «широко╖ коал╕ц╕╖», яка б включала до свого складу й ПР, котра сьогодн╕ загалом (враховуючи такий фактор, як зовн╕шньопол╕тичн╕ впливи) контролю╓ ситуац╕ю в рег╕он╕ у соц╕альн╕й, пол╕тичн╕й, економ╕чн╕й сферах, як ╕ процес розпод╕лу ресурс╕в. Ця пол╕тична сила, якщо зважати на ╖╖ сп╕впрацю на р╕вн╕ АР Крим ╕з пророс╕йськими пол╕тичними силами, продовжу╓ демонструвати у цьому пол╕етн╕чному рег╕он╕ свою в╕ддан╕сть лог╕ц╕ використання м╕фологем та стереотип╕в стосовно етн╕чних сп╕льнот, що проживають на п╕востров╕, а це п╕дрива╓ стаб╕льн╕сть та прогнозован╕сть соц╕ально-пол╕тично╖ ситуац╕╖ у рег╕он╕, а отже, загрожу╓ р╕зноман╕тними негативними насл╕дками. Причому проблеми етн╕чних сп╕льнот фактично не вир╕шуються належним чином, що виклика╓ розчарування тих же кримських татар, етн╕чних укра╖нц╕в, як╕ мешкають в автоном╕╖. Отже, незважаючи на «несп╕рн╕сть територ╕╖» автоном╕╖, завдання сусп╕льства та влади зробити цей рег╕он Укра╖ни таким, щоб в╕н перестав бути «Ах╕ллесовою п’ятою» кра╖ни, як часто називають Крим. Але для цього потр╕бно припинити загальноукра╖нську тенденц╕ю, принаймн╕ одну з них – конвертування влади у б╕знес та ресурси. Юл╕я ТИЩЕНКО, кер╕вник програм розвитку громадянського сусп╕льства Укра╖нського незалежного центру пол╕тичних досл╕джень. http://www.ucipr.kiev.ua
ТИМ ЧАСОМ...
Всеукра╖нське об’╓днання «Свобода» розпочало зб╕р п╕дпис╕в по вс╕х рег╕онах за скасування автоном╕╖ Криму ╕ утворення Кримсько╖ област╕. Актив╕сти «Свободи», а ╖х б╕льше тисяч╕, об╕цяють з╕брати 3 м╕льйони п╕дпис╕в по вс╕й Укра╖н╕, зокрема, й серед кримчан. Ус╕ з╕бран╕ п╕дписи передадуть у ЦВК та Верховну Раду. Л╕дер об’╓днання Олег Тягнибок у коментар╕ Рад╕о «Свобода» зазначив, що його орган╕зац╕я розрахову╓ довести справу до лог╕чного завершення, тобто з╕брати п╕дписи ╕ провести всеукра╖нський референдум. Автоном╕я загрожу╓ нац╕ональн╕й безпец╕ Укра╖ни, каже Олег Тягнибок. За його словами, скасування статусу позбавить Кремль можливост╕ застосувати в╕дпрацьований в Абхаз╕╖ та П╕вденн╕й Осет╕╖ план вторгнення на територ╕ю чужо╖ кра╖ни. Водночас у Ком╕тет╕ виборц╕в Льв╕вщини вважають, що акц╕я «Свободи» – це не що ╕нше, як пол╕тичний х╕д. У в╕дпов╕дь комун╕сти можуть ╕н╕ц╕ювати будь-яке ╕нше питання, на кшталт зм╕ни г╕мну, зазначив голова ком╕тету виборц╕в Роман Кошовий. А це, за його словами, знову пол╕тичн╕ загострення. Референдум щодо скасування автоном╕╖ Криму не реальний, вважа╓ пол╕толог Юр╕й Шведа, оск╕льки парламент не внесе зм╕ни до Конституц╕╖. «Порушувати питання про статус Криму – це не на користь Укра╖н╕, а навпаки, це лише загострить т╕ суперечност╕, як╕ треба л╕кв╕довувати ╕ йти вперед», – вважа╓ пол╕толог. Але л╕дер «Свободи» Олег Тягнибок зауважу╓: нав╕ть якщо не вдасться провести референдум, усе ж сво╓ю акц╕╓ю вони привернуть увагу до питання необх╕дност╕ зберегти територ╕альну ц╕л╕сн╕сть Укра╖ни, посилити нац╕онально╖ безпеку та оборону. http://www.radiosvoboda.org/Content/Article/1197334.html
"Кримська Свiтлиця" > #37 за 12.09.2008 > Тема "Крим - наш дім"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6313
|