|
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 05.09.2008 > Тема ""Білі плями" історії"
#36 за 05.09.2008
СОЛОВКИ – ЗАРУБКА НА ╤СТОР╤╥
ПАМ’ЯТЬ (Продовження. Поч. у №35).
М╤СТО НАД НЕВОЮ У Санкт-Петербурз╕ я не був майже третину стол╕ття. Тод╕ це м╕сто ще називалося Лен╕нградом. Уважно вдивляюся у м╕ський ландшафт: в якому напрямку руха╓ться най╓вропейськ╕ше м╕сто Рос╕╖? Тут справд╕ менше висотних буд╕вель, н╕ж у Москв╕… Краса древнього м╕ста над Невою не зруйнована потворними хмарочосами. ╤ зелен╕ стало б╕льше, н╕ж було 30 рок╕в тому. По-доброму заздрю п╕терцям: ╖м ╓ чим пишатися! Проте час для милування м╕ською арх╕тектурою швидко зак╕нчився, о 14.00 ми вже були на Левашовському мемор╕альному кладовищ╕. Не можна не звернути увагу на пам’ятник «Молох тотал╕таризму». В╕н, д╕йсно, дуже ориг╕нальний… Левашовський мемор╕альний комплекс нагаду╓ нашу Бик╕вню. Тепер тут багато символ╕чних пам’ятник╕в, хрест╕в, а ╕нколи й просто фотограф╕й репресованих, прикр╕плених стр╕чками до ялин ╕ сосен. Багато людей, як╕ доглядають за символ╕чними могилками. Дуже при╓мно бачити поруч ╕з л╕тн╕ми пенс╕онерами (очевидно, це д╕ти розстр╕ляних) людей у розкв╕т╕ сил, а також д╕тей, п╕дл╕тк╕в. Видно, що п╕терський Мемор╕ал працю╓ добре, ╕сторична пам’ять пост╕йно п╕дживлю╓ться, молодь про знищених д╕д╕в-прад╕д╕в також не забува╓. Привертають увагу найкрасив╕ш╕ пам’ятники: ╓врейський, польський, ╕тал╕йський. Виявля╓ться, тут поховано чимало член╕в ╕тал╕йсько╖ общини Криму. Адже тисяч╕ антифашист╕в, як╕ т╕кали в╕д диктатури Муссол╕н╕, опинилися в СРСР. Може, й даремно… Дуче кинув би ╖х до концтабору, а наш «вусатий вождь», недовго думаючи, дав наказ розстр╕ляти. Як шпигун╕в, звичайно. Запалю╓мо св╕чки ╕ ставимо ╖х до укра╖нського хреста. В╕н тут досить скромний, зате укра╖нська делегац╕я сьогодн╕ найб╕льша, найпом╕тн╕ша. Молодий кобзар В╕тал╕й Мороз гра╓ на бандур╕… П╕дходять незнайом╕ люди, аби послухати; вслухаючись в ╖хню гов╕рку, розум╕ю, що це литовц╕. Вони ╕ в таборах горнулися до укра╖нц╕в, ╕ тут п╕дсв╕домо тягнуться до нас. Ось у кого з ╕сторичною пам’яттю усе в порядку! Пот╕м ╖демо до центру м╕ста. Дв╕ години в╕льного часу – надто мало, аби подивитися визначн╕ м╕сця. До реч╕, метро в П╕тер╕ кошту╓ в с╕м раз╕в дорожче, н╕ж у Ки╓в╕! Невже ╕ зарплати в с╕м раз╕в вищ╕? Доводиться задовольнитися п╕шою прогулянкою. Нева гарна ╕ велична, ледь не через кожн╕ сто метр╕в якийсь пам’ятник. Парки також вражають красою. Велика мечеть у самому центр╕ м╕ста нагаду╓ про тенденц╕╖ третього тисячол╕ття. Б╕ля не╖ бачу чимало людей з аз╕йською зовн╕шн╕стю, а також кавказц╕в. Н╕коли не симпатизував рос╕йським ск╕нхедам, але бачу: ╜рунт для под╕бних настро╖в у Рос╕╖ ╓. Р╕вень життя у Москв╕ й П╕тер╕ в╕дносно високий, тому до цих мегапол╕с╕в тягнуться вс╕. Встиг посп╕лкуватися з д╕вчиною, яка при╖хала з Воронежа. Каже, що там погано з роботою, а тут ╓ шанс «зачепитися» за щось варт╕сне. А ╕нтел╕гентного вигляду араб прочитав маленьку лекц╕ю про переваги ╕сламу ╕ висловив упевнен╕сть, що саме за ц╕╓ю рел╕г╕╓ю майбутн╓. Про нього не скажеш, що в╕н заляканий ск╕нхедами… Пор╕внюю п╕терц╕в ╕з москвичами, яких знаю непогано. Враження таке, що мешканц╕ Санкт-Петербурга спок╕йн╕ш╕, культурн╕ш╕, стриман╕ш╕. До реч╕, забув сказати, що коротеньку екскурс╕ю Левашовським цвинтарем пров╕в для нас Микола Соколов з м╕сцевого Мемор╕алу. Розмовляв укра╖нською, яку, за його словами, вивчив у Львов╕. Був у нашому м╕ст╕ дек╕лька раз╕в… Микола т╕льки п╕дсилив позитивне враження в╕д п╕терського Мемор╕алу.
КАРЕЛ╤Я, ЗЕМЛЯ УГРО-Ф╤НСЬКА… Н╕ч швидко╖ ╖зди, ╕ вранц╕ ми вже на територ╕╖ Карел╕╖. Петрозаводськ не вразив нас красою арх╕тектурних споруд, зате вс╕ ми намагалися в╕днайти бодай якийсь сл╕д ╕снування карельського етносу. Даремно старалися – мови карельсько╖ н╕де не почу╓ш, вив╕сок також нема╓. Щодо асим╕ляц╕╖ «╕нородц╕в», то тут рос╕яни велик╕ мастаки! Добре, що нашим г╕дом по Петрозаводську був один ╕з засновник╕в Товариства укра╖нсько╖ культури – Андр╕й Литвин. В╕н показав нам ╓дину в м╕ст╕ школу, де можна вивчати карельську мову. Але й тут п╕дкреслено дом╕ну╓ рос╕йська мова: «Муниципальное учреждение «Средняя общеобразовательная финно-угорская школа им. Э. Лённрота». А нижче ф╕нською, карельською та вепською мовами в╕дтворено одну лише фразу: «ф╕нно-угорська школа». Тобто нав╕ть переклад неповний. А це ж фасад школи! Карел╕в у республ╕ц╕ близько 10%. Вепс╕в – взагал╕ м╕зерна к╕льк╕сть. Цими мовами, як нам сказали, волод╕ють люди лише старшого покол╕ння, та й то у «глибинц╕». Нав╕ть у вищезгадан╕й школ╕ д╕ти прагнуть вивчати саме ф╕нську мову, а не р╕дну карельську чи вепську. Воно й зрозум╕ло: поряд процв╕таюча Ф╕нлянд╕я, в як╕й можна побувати! Це, д╕йсно, неабиякий стимул. Тому в школ╕ ╕м. Е. Льоннрота навчаються також укра╖нц╕, рос╕яни, б╕лоруси. Най╕мов╕рн╕ше, ус╕ предмети у школ╕ викладаються рос╕йською. Щось не в╕риться, щоб математику чи ф╕зику тут викладали вепською, або карельською. Мова ╕ л╕тература – це ╕нша справа. Можливо, ще сп╕вають р╕дною мовою… А назва гучна: «финно-угорская школа». Автор цих рядк╕в довго «сканував» в╕зуально-╕нформац╕йний прост╕р Петрозаводська ╕, нарешт╕, пом╕тив ще одну вив╕ску карельською мовою: «Kansallinen teatteri», що означа╓ «Нац╕ональний театр». ╤нша пов╕домляла: «Готовится к постановке спектакль «Женщины Нискавуори» по пьесе Х. Вуолийоки». Унизу був переклад карельською. Оце й усе на величезн╕й, розм╕ром ╕з Б╕лорусь, карельськ╕й територ╕╖. Зрозум╕ло, що все це… «сложилось исторически». Карельська земля приймала у сво╓ кам’янисте лоно не лише укра╖нц╕в та рос╕ян. Д╕яч╕в нац╕онального в╕дродження угро-ф╕нських народ╕в вона поглинала у першу чергу. Скаж╕мо, удмуртському поету Кузебаю Герду ╕нкрим╕нували шк╕дницьку д╕яльн╕сть щодо створення «╓дино╖ ф╕нно-угорсько╖ федерац╕╖ п╕д протекторатом Ф╕нлянд╕╖». Два рази його було засуджено до розстр╕лу. Уперше в 1933 роц╕. Але за клопотанням Максима Горького вирок було зам╕нено десятьма роками табор╕в. ╤ все ж патр╕ота Удмурт╕╖ розстр╕ляли 1 листопада 1937 року у в╕домому урочищ╕ Сандармох. Тепер у столиц╕ Удмурт╕╖ – ╤жевську споруджено пам’ятник Кузебаю Герду. Його ╕м’я носить Удмуртський нац╕ональний музей. Музей ╓, а пас╕онар╕╖в, як╕ могли б в╕дродити удмуртську культуру, вже нема╓…
ЧИМ ЖИВУТЬ УКРА╥НЦ╤ КАРЕЛ╤╥? Яскравою под╕╓ю для укра╖нсько╖ делегац╕╖ була зустр╕ч ╕з актив╕стами Товариства укра╖нсько╖ культури «Калина». Усього лише дв╕ доби ми перебували у в╕дрив╕ в╕д Укра╖ни, а вже скучили за родаками! Зустр╕ч була дуже теплою, а головне – зм╕стовною. Кер╕вник товариства Лариса Скрипникова розпов╕ла про основн╕ в╕хи укра╖нського культурницького життя у Карел╕╖. У 1993 – 1994 роках у Петрозаводську працювала укра╖нська нед╕льна школа. Пот╕м вона припинила сво╓ ╕снування, бо найпатр╕отичн╕ш╕ родини пере╖хали до Укра╖ни. Зате у 1994 роц╕ тут було засновано «Слов’янський хор» (разом ╕з товариством рос╕йсько╖ культури); укра╖нська п╕сня тут виразно дом╕нувала, тому згодом хору дали назву «Укра╖нська п╕сня», хоча серед виконавц╕в дос╕ ╓ рос╕яни, карели, татари… У 1996 роц╕ хор виступав на М╕жнародному фольклорному фестивал╕ «Берегиня» (м. Луцьк). У 2001 роц╕ було утворено колектив «Укра╖нськ╕ ласт╕вки». З 1994 по 2003 р╕к «Калина» орган╕зувала сер╕ю передач про укра╖нц╕в Карел╕╖. У 2004 роц╕ в╕дкрито курси укра╖нсько╖ мови для дорослих. У 2005 роц╕ в╕дбулося оф╕ц╕йне в╕дкриття пам’ятника «Уб╕╓нним синам Укра╖ни» в урочищ╕ Сандармох Медвежегорського району. А в 2007 роц╕ у Петрозаводську було проведено Перший Конгрес укра╖нц╕в Карел╕╖. Одним словом, ╓ чим похвалитися, особливо враховуючи той факт, що все зроблено жменькою ентуз╕аст╕в! Однак, ейфор╕╖ не п╕дда╓мося, знаючи про всерос╕йську тенденц╕ю: укра╖нц╕ нестримно асим╕люються на величезних просторах в╕д Мурманська до Сахал╕ну. Карел╕я – не виняток, якщо у 1989 роц╕ тут було 28 тисяч укра╖нц╕в, то у 2002 роц╕ – 19 тисяч. Шк╕л нема╓, газет також, переважають зм╕шан╕ шлюби, а перепис населення тут проводиться «с пристрастием», точн╕с╕нько так, як у Криму. Кожен рос╕йський переписувач ╓ ╕ «пропагандистом», ╕ «аг╕татором»… ╤ все ж з любов’ю дару╓мо Ларис╕ Скрипников╕й г╕лочку калини, привезену з Укра╖ни. ╥╖ вруча╓ ки╖вська просв╕тянка Зоя Голота. Ус╕ розчулен╕…
САНДАРМОХ Уранц╕ 5 серпня покида╓мо гостинний Петрозаводськ ╕ беремо курс на Медвежегорськ. Зовс╕м недалеко в╕д нього сумнов╕доме урочище «Сандармох». В╕домим воно стало в╕дносно недавно, завдяки лише двом людям: полковнику м╕л╕ц╕╖ ╤вану Чух╕ну ╕ ентуз╕асту Юр╕ю Дмитр╕╓ву. Перший - активно п╕дтримав горбачовську перебудову ╕ тому все зробив для виявлення м╕сць розстр╕л╕в. Очевидно, використав сво╓ службове становище для роботи в арх╕вах. А Юр╕й Олекс╕йович п╕сля довгих пошук╕в знайшов м╕сце розстр╕лу т╕льки у 1997 роц╕. Думаю, зайве говорити, що його вчинок можна прир╕вняти до подвигу. Недаремно ж про нього згадав ╕ наш Президент у статт╕ «На пороз╕ Соловк╕в». А поетеса Антон╕на Листопад нав╕ть в╕рш присвятила Юр╕ю Олекс╕йовичу. Там ╓ так╕ рядки: Тиша впала. Мить гаряча! Пот╕м шум л╕си залив. Це озвались мертв╕ вдячно, Що жив╕ ╖х в╕днайшли! Завдяки Дмитр╕╓ву ми зна╓мо по╕менно значну частину загиблих пол╕тв’язн╕в-укра╖нц╕в. У ц╕╓╖ людини якась особлива аура… Не знаю, за що церква канон╕зувала деяких християн. Якби колись, ╕з часом, Дмитр╕╓ва проголосили святим, то велико╖ натяжки тут не було б. Це я стверджую, як сучасник Юр╕я Олекс╕йовича, як людина, що ╕з ним контактувала. Такою ж при╓мною людиною ╓ директор Медвежегорського ╕сторичного музею Серг╕й ╤ванович Колтир╕н. На таких людях Рос╕я трима╓ться, саме вони створюють ╖й позитивний ╕м╕дж… Проте, не сл╕д забувати, що були й ╕нш╕ рос╕яни. Так╕, як кап╕тан Матв╓╓в, який власноруч застрелив 1111 в’язн╕в. П╕сля цього прожив ще 40 рок╕в ╕, кажуть, у сво╖х вчинках не розкаювався. А Сандармох тепер став м╕сцем паломництва багатьох людей, ╕ саме в╕н ╓ поки найкращим пам’ятником Дмитр╕╓ву ╕ тим подвижникам, як╕ допомагали йому. Тут менше символ╕чних ╕ндив╕дуальних пам’ятник╕в, н╕ж на Левашовському цвинтар╕. Мабуть, тому, що далеко… Зате ╓ чимало нац╕ональних пам’ятник╕в: литовський, польський, естонський, ф╕нський. ╢ пам’ятник, що ув╕чню╓ загиблих мусульман. Але найкращим, мабуть, ╓ укра╖нський пам’ятник, зроблений у вигляд╕ козацького хреста. На м╕тингу виступали представники м╕сцево╖ влади, а також представники р╕зних держав. Наша Антон╕на Листопад промовляла дуже емоц╕йно, а представниця Ф╕нлянд╕╖ навпаки – дуже рац╕онально. Мовляв, зроб╕мо все можливе, щоб ╕ наш╕ д╕ти зробили належн╕ висновки з ╕сторичних под╕й. Може, тод╕ людство зробить бодай крок уперед у моральному в╕дношенн╕? Говорила ламаною рос╕йською мовою, але дуже щиро. Саме ╖╖ виступ я ╕ записав на диктофон. Наша делегац╕я була наймасов╕шою, синьо-жовт╕ прапори створювали в╕дпов╕дний настр╕й… Якби ж отак щороку! Ющенко правий: на под╕бних речах економити не сл╕д.
СОЛОВЕЦЬКИЙ АРХ╤ПЕЛАГ «У татар ╕ язичник╕в ╓ закон ╕ правда, а в Рос╕╖ нема╓ правди: скр╕зь славиться милосердя, а в Рос╕╖ нема сп╕вчуття нав╕ть до невинуватих ╕ справедливих…» Ф╕л╕п Количев, соловецький ╕гумен, митрополит московський.
…Чотири дн╕ в дороз╕, а Соловки все ще попереду. Лише вранц╕ 6 серпня прибува╓мо на Великий Соловецький остр╕в. Його площа 250 квадратних к╕лометр╕в, в╕ковий л╕с ще до недавнього часу п╕дступав до самого берега. Багато пр╕сних озер з чистою водою. А ось р╕чок нема╓. Лише де-не-де струмки. Решта остров╕в арх╕пелагу значно менш╕ за розм╕рами. Найб╕льший ╕з них – остр╕в Анзер ма╓ площу 35 квадратних к╕лометр╕в. Як ╕ Великий Соловецький, в╕н порослий л╕сом. Ростуть тут ялина, сосна, карельська береза. Багато чорниц╕ ╕ брусниц╕. Оф╕ц╕йно остр╕вну ╕стор╕ю ведуть з 1429 року – часу заснування монастиря. Кремль, фортеця – це вже ╕дея ╤вана Грозного. Для захисту Б╕ломор’я. Ц╕каво, в╕д кого – в╕д тюлен╕в? Не знаю, яку загрозу мав на уваз╕ старий маразматик, але фортеця вийшла довол╕ гарною ╕, звичайно, над╕йною. Дивлячись на не╖, я весь час думав про р╕зницю укра╖нського та рос╕йського ментал╕тет╕в. Були серед рос╕ян люди, як╕ вм╕ли творити красу. То й жили б серед не╖! Так н╕ ж, обов’язково знайдеться «критична маса» м╕зк╕в, що не можуть без п╕дкорення, агрес╕й, експанс╕╖. Як це все могло виростати на християнському ╜рунт╕? Яку ауру творили аскетичн╕ монахи? Про добро для людства думали, чи про поширення в╕ри будь-якою ц╕ною? Якби ж думали у тому напрямку, що й ╤сус Христос, то, певно, подбали б про християнську суть держави, в як╕й жили. А так збилися на ман╕вц╕, ╕ християнство стало лише… сво╓р╕дним додатком до ╕мперсько╖ ╕де╖.
(Зак╕нчення в наступному номер╕).
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 05.09.2008 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6296
|