"Кримська Свiтлиця" > #13 за 28.03.2008 > Тема "Ми єсть народ?"
#13 за 28.03.2008
ЛЬВ╤В’ЯНИ ЗРОБЛЯТЬ ПОДАРУНОК «С╢В╢РОДОНЕЦЬКИМ»?
УКРА╥НА У НАС ОДНА!
Коли випадково почув про нам╕р льв╕вських депутат╕в перейменувати ще дек╕лька вулиць, то спочатку не пов╕рив. Хоч н╕би й сам чув на власн╕ вуха виступ одного «урра-патр╕ота» на в╕дкритт╕ пам’ятника С. Бандер╕. Той пропонував перейменувати вулиц╕ Турген╓ва ╕ Некрасова, назвавши ╖х якось... б╕льш патр╕отично. Не думав тод╕, що слова цього дурня чи, може, звичайн╕с╕нького провокатора, люди сприймуть серйозно. Адже й так усе перейменовувалося за принципом «щоб ╕ духу москальського не було у Львов╕!» А те, що дек╕лька вулиць вц╕л╕ло – то, видно, були на це певн╕ причини. ╤ як╕сь серйозн╕ аргументи. Особисто я вважаю, що нав╕ть якби на св╕т╕ зовс╕м не залишилося рос╕ян, а т╕льки т╕, що живуть у Львов╕, то все одно варто було залишити дек╕лька вулиць. Адже внесок рос╕ян – це не лише тюрми ╕ депортац╕╖; таки ж дещо й будували! ╤ ставитися до кожно╖ людини треба в залежност╕ в╕д ╖╖ внеску, а не ображати огульно всю нац╕ю. Що ж ми за християни тод╕? Церква, до реч╕, непогану справу започаткувала – по╖здки «сх╕дняк╕в» на льв╕вське Р╕здво. Невже ╖й не буде прикро, що тонни кут╕ були з’╖ден╕ даремно? Бо у донецьких, харк╕вських, севастопольських рос╕ян ╕з нац╕ональною г╕дн╕стю все в порядку. Та й укра╖нц╕ з тих рег╕он╕в н╕коли не страждали надм╕рною русофоб╕╓ю. ╤ рос╕йськомовн╕ ЗМ╤ завжди працювали без «збо╖в»... Невже Льв╕в покаже свою незр╕л╕сть ╕ «проковтне» провокац╕ю? Чи бодай хоч церква у власних ╕нтересах подасть голос? Бо «вхолосту» ж ╖здитимуть! Акт перейменування ще не зд╕йснився; депутати пояснили, що почекають, поки не вир╕шиться газове питання (це так, н╕би «дурн╕ москал╕» не знатимуть, що робиться у Львов╕!), але схоже, що дехто твердо вир╕шив зробити щедрий «подаруночок» ╕деологам С╓в╓родонецька. В╕д одних руйн╕вник╕в – ╕ншим. Подейкують, що й вулицю Короленка хочуть перейменувати, ╕ Гоголя – за компан╕ю. Хоч ╕ не «москал╕», та все ж «яничари»... А Льв╕в ма╓ бути ╕дейно бездоганним! Господи, та ск╕льки ж нам ще треба вчитися? Коли вже навчимося висувати в органи влади державник╕в, а не балакун╕в-попул╕ст╕в? Це ж отой «патр╕отичний» пацюк, що запропонував ╕дею перейменування, - в╕н же н╕коли не по╖де у С╕мферополь чи в Севастополь, н╕коли не боротиметься за в╕дкриття укра╖нських шк╕л ╕ садочк╕в у цих м╕стах! Значно легше ╕ прост╕ше гавкати на «москал╕в» ╕з сво╓╖ галицько╖ н╕рки. У випадку чого – сво╖ захистять. А ви там, землячки, вир╕шуйте сво╖ кримськ╕ проблеми, як Бог дасть. Вам держава допоможе... А нам тут, у Львов╕, важливо почувати себе героями, борцями. Життя ж одне, а своя сорочка – вона завжди ближча до т╕ла... Схоже, саме так ╕ вигляда╓ позиц╕я льв╕вських горе-патр╕от╕в. Ну, це я висловив св╕й погляд на реч╕ – укра╖нський. Ц╕каво, а як же ставляться до перспективи втратити останн╕ вулиц╕, назван╕ ╕менами в╕тчизняних письменник╕в, сам╕ рос╕яни? Вир╕шив посп╕лкуватися з Едуардом ╢леневським, у минулому дисидентом, а нин╕ – викладачем ф╕лософ╕╖ Льв╕вського ╕нституту нов╕тн╕х технолог╕й та управл╕ння ╕м. В. Чорновола. Це ф╕гура до деяко╖ м╕ри символ╕чна, адже ╕ в Народному рус╕ був, ╕ в рос╕йському товариств╕ ╕м. О. Пушк╕на також. Його позиц╕я могла б бути центристською, зваженою. - Пане Едуарде, як, на вашу думку, рос╕йська община Львова сприйме факт перейменування вулиць? - Дуже негативно. Хоча, припускаю, що дехто й радий буде використати цей факт. Мовляв, ось бачте, як╕ укра╖нц╕! Вс╕ вони однаков╕, вс╕ шов╕н╕сти... - Свого часу ки╖вський культуролог Серг╕й Грабовський назвав «╕д╕отським» р╕шення перейменувати вулицю Лермонтова у Львов╕. Але там хоч як╕сь аргументи можна було знайти: воював на Кавказ╕, п╕дкорював волелюбних горц╕в... А чим не догодили нашим депутатам Турген╓в, Некрасов, Короленко? - Турген╓в належав до найб╕льш л╕беральних людей свого часу. Недаремно йому в Англ╕╖ присво╖ли звання «доктора» за правозахисну д╕яльн╕сть. В╕н р╕шуче виступав проти кр╕пацтва, а це стосувалося ╕ укра╖нц╕в. Фактично це був Григоренко або Сахаров свого часу. Б╕да укра╖нц╕в у тому, що вони готов╕ будь-що зробити, аби сподобатись Заходу. Чим менше рос╕йського – тим краще. А м╕ж тим, Чернишевський, Добролюбов, Досто╓вський добре ставилися до Тараса Шевченка. П╕зн╕ше у квартирах деяких рос╕йських ╕нтел╕гент╕в портрети ус╕х цих перел╕чених людей вис╕ли поряд. Думаю, конкретно Вашингтон менше зробив для Укра╖ни, н╕ж деяк╕ рос╕йськ╕ демократи. В╕н був дуже суперечливою ф╕гурою, але вулиця Вашингтона у Львов╕ ╓. Якщо говорити про Некрасова, то й в╕н належав до рос╕йських р╕зночинц╕в, був правозахисником, виступав проти самодержавства. А Короленко? Я дивуюся – людина з чисто укра╖нським пр╕звищем, такий же посл╕довний правозахисник, як ╕ Некрасов, Турген╓в. Це теж парадокс. Якщо укра╖нець – хай там нав╕ть деякий час – сп╕впрацював з г╕тлер╕вською Н╕меччиною, то його ╕менем можуть назвати вулицю. А коли етн╕чний укра╖нець був великим во╓начальником у Червон╕й Арм╕╖, прославився як визначний полководець, то його ╕м’я з карти Львова мусить зникнути... То виходить, що ми вже д╕лимо ╕ самих укра╖нц╕в? За яким принципом? Де зважений п╕дх╕д? ╤ ми ще хочемо, щоб Укра╖на була ╓диною? Щоб Сх╕д ╕ Зах╕д були разом? - Оце намагання в╕дштовхуватися в╕д Рос╕╖, в╕д рос╕ян, воно на початку 90-х було сво╓р╕дним проявом «анти╕мперськост╕»... - ╤ не завжди воно було конструктивним. Я пригадую сво╖ розмови ╕з В’ячеславом Чорноволом. Коли у Львов╕ утворилося два рос╕йських товариства ╕м. Пушк╕на та ╕м. Сахарова, то в╕н ус╕ляко п╕дтримував останн╓. Хоча за «сахаровцями» тод╕ майже н╕хто не йшов. Мабуть, тому, що воно п╕дтримувало будь-який крок ново╖ влади, а «пушк╕нц╕» намагалися в╕дстоювати права рос╕ян. Я сказав: колись «сахаровц╕» ╕ вас зрадять... Так ╕ сталося. Коли Рух розколовся, вони почали виступати проти Чорновола. Чого не робило товариство ╕м. Пушк╕на. Так, у цьому товариств╕ були р╕зн╕ люди, але коли воно утворювалося, то при влад╕ були демократичн╕ сили, не комун╕сти. Я тод╕ казав Чорноволу: якщо не будемо вести д╕алог ╕з цими людьми, то до влади незабаром прийдуть комун╕сти. Так ╕ вийшло. Через деякий час товариство ╕м. Пушк╕на очолив генерал Строгов. ╤ я в╕дразу покинув його... Вир╕шувати питання шляхом розколу рос╕ян – невдячна справа. Краще було б дел╕катно працювати з людьми, переконувати ╖х – вони ж ус╕ р╕зн╕! ╤ чимало з них визнали незалежн╕сть Укра╖ни, добре ставилися до укра╖нсько╖ культури ╕ мови... - ╤ у вас укра╖нська гарна. Народилися у Львов╕? - Н╕, у Перм╕. Пот╕м деякий час жив в Одес╕. ╤ лише пот╕м ми пере╖хали до Львова. Ходив до рос╕йсько╖ школи, але укра╖нська мова мен╕ подобалася. На уроках я вживав слова: «буц╕мто» зам╕сть «н╕бито», «калабаня» зам╕сть «калюжа», «бараболя» зам╕сть «картопля». Вчителька укра╖нсько╖ мене за це дуже поважала, хоча однокласники скептично оц╕нювали мо╖ ф╕лолог╕чн╕ старання. А я в╕дчував, що це багатюща мова! Може, об╕звалися мо╖ козацьк╕ гени? Серед мо╖х предк╕в по батьков╕й л╕н╕╖ були нащадки гетьмана Сулими. А ще в мо╖х жилах тече грузинська ╕ литовська кров. Колись ми, розмовляючи з Георг╕╓м Гонгадзе, з’ясували цю обставину ╕ були дуже нею вт╕шен╕. У нього теж було не лише грузинське та укра╖нське кор╕ння, але й литовське. Я дивився на комун╕стичну ╕мпер╕ю дещо по-╕ншому, н╕ж б╕льш╕сть рос╕ян, але рос╕йською культурою щиро захоплювався. По-╕ншому ╕ не могло бути, я серед не╖ виростав... - Ну, якби по вс╕й Укра╖н╕ проживали так╕ рос╕яни, то проблем д╕йсно було б менше. Але в Укра╖н╕ ╓ р╕зн╕ рег╕они, так╕, як Донбас, Крим... Ось як бути в Криму? Там проживають три велик╕ общини: рос╕йська, укра╖нська, кримськотатарська. У кожно╖ сво╖ ╕нтереси. Комусь укра╖н╕зац╕я потр╕бна, як пов╕тря, хтось проти не╖ протесту╓, хтось хоче повернути дово╓нн╕ тюркськ╕ назви ус╕м м╕стам ╕ селам п╕вострова... Як з цим бути? Повернути ус╕? Частково? - Я не досл╕джував цю проблему, тому мен╕ важко давати як╕сь рекомендац╕╖. Але, як казав великий патр╕от ╤нд╕╖ – Махатма Ганд╕, найвищу ц╕нн╕сть (у стосунках м╕ж народами) ма╓ Компром╕с, ум╕ння стор╕н домовлятися. Компром╕с да╓ над╕ю на майбутн╓. А в╕йна завжди викопу╓ ще глибшу пр╕рву м╕ж нац╕ями... До реч╕, у св╕й Ашрам, у цей сво╓р╕дний осередок духовност╕, в╕н спок╕йно запрошував гуман╕стично мислячих англ╕йц╕в. ╤ його заступником була молода англ╕йська лед╕, яка дуже шанувала ╕ любила свого мудрого ╕нд╕йського вчителя. - Компром╕с це добре, але як об’╓днати компром╕сних людей? Наказом «згори» компром╕су не досягнеш... - Так, це д╕йсно важко. Але ╕ншого шляху нема╓. Важливо, щоб на проблем╕ не почали паразитувати пол╕тики. Тод╕ шанс╕в на усп╕х буде значно менше. А прост╕ люди спок╕йно, «соборно» можуть вир╕шити багато сп╕льних проблем, розв’язати багато сп╕рних питань. Головне – не дати втрутитись радикалам. - Х╕ба проти радикал╕в не зможуть об’╓днатися пом╕ркован╕? - На жаль, ╕нтел╕гентн╕ люди, бачачи ск╕льки бруду в пол╕тиц╕, поводяться дуже пасивно. ╤ ще одна прикра обставина: культурн╕ люди при вс╕й сво╖й принциповост╕ не вм╕ють об’╓днуватися. Якраз краще об’╓днуються люди безпринципн╕, у яких ╓ сп╕льний ворог, або вони соб╕ його створюють штучно. Вони оперативно «збиваються» в банду, ╕ ╖х ус╕ бояться. А ╕нтел╕генти, одягнувши б╕л╕ рукавички, стоять в сторон╕, намагаються бути «над сутичкою», мовляв, нехай Зло само себе пожира╓... - Якоюсь м╕рою радикальн╕ настро╖ галичан провокуються пророс╕йськими, точн╕ше антиукра╖нськими «випадами» на Сход╕ й П╕вдн╕ нашо╖ держави. То укра╖нську школу не дають в╕дкрити, ще десь пам’ятник цариц╕ Катерин╕ споруджують... А що в Луганську з вулицями вчудили? На розвиток укра╖нсько╖ мови грошей нема╓, на перейменування бодай двох- трьох вулиць, названих ╕менами кат╕в Укра╖ни, – також, зате для ляпаса укра╖нцям чималенька сума знайшлася! ╤ ходять тепер луганчани вулицями Шевч╓нко, П. М╕рного, Кв╕тк╕-Основ’ян╓нко, Брать╓в С╓род╓д╓нко, П╕он╓ров, Пар╕жской Коммуни, Соц╕ал╕ст╕ч╓ской, Луч╕стой, Звьоздной, Старих Больш╓в╕ков, Пчел╕нной (саме так – з двома «н»!) – так будь-яку справу можна довести до абсурду... Можна соб╕ уявити, яким жахом для нашо╖ державност╕ обернеться реформа м╕сцевого самоврядування, яку так обстою╓ О. Мороз. Адже тод╕ антидержавники на Сход╕ д╕стануть значно б╕льше повноважень, ан╕ж вони мають на сьогодн╕шн╕й день. - Згоден. Тому рег╕ональний «обм╕н ляпасами» - це не найкращий вих╕д. Адже у таких випадках ображеними почуваються не лише радикали чи т╕, хто винен у загостренн╕ м╕жнац╕ональних стосунк╕в, а уся рос╕йська (у Львов╕) чи патр╕отична укра╖нська (у Луганську) громада м╕ста. Та й у ╕нших рег╕онах про це, як правило, швидко д╕знаються. Потр╕бен якийсь компром╕с, якийсь зустр╕чний рух... Треба п╕дтримувати кожну добру справу, кожну позитивну тенденц╕ю. На жаль, втрачено багато часу... Колись у Львов╕ ╕снувало Товариство друз╕в укра╖нсько╖ та рос╕йсько╖ культур. Керував ним Серг╕й Сокуров. Попри всю неоднозначн╕сть його, як л╕дера цього руху, це була хороша ╕дея. Але укра╖нц╕ ╖╖ не п╕дтримали – видно, не знайшли у н╕й н╕чого ц╕нного; тод╕ здавалося, що ось-ось повстане вся Укра╖на ╕ швидко вир╕шить ус╕ сво╖ проблеми. Проте, згодом виявилося, що проблем багато, а вир╕шуються вони надто пов╕льно. Причому, тиск «згори» породжу╓ в╕двертий оп╕р, а образа нац╕онально╖ г╕дност╕ надовго залиша╓ться в пам’ят╕. Чомусь оце пригадав одну льв╕вську рос╕янку дворянського походження. З ус╕ма укра╖нцями вона принципово розмовляла л╕тературною укра╖нською мовою. Але коли Укра╖на стала незалежною, вона стала виключно рос╕йськомовною. ╥╖ встигли дек╕лька раз╕в образити, згадавши нац╕ональн╕сть, от вона й зробила висновки для себе, зм╕нила свою позиц╕ю... Нац╕ональна г╕дн╕сть – р╕ч серйозна. Думаю, що та рос╕янка ╕ ╖й под╕бн╕ за ╕нших обставин могли б впливати на точку зору рос╕ян не лише Львова, але й Луганська, С╕мферополя, Севастополя... А ще один ляпас рос╕йськ╕й общин╕ нашого м╕ста обов’язково в╕дгукнеться десь на Сход╕... Серг╕й ЛАЩЕНКО. м. Льв╕в. На фото: дисидент Е. ╢леневський (л╕воруч) з р╕дними. Фото 1980 р.
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 28.03.2008 > Тема "Ми єсть народ?"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5729
|