"Кримська Свiтлиця" > #12 за 21.03.2008 > Тема "Українці мої..."
#12 за 21.03.2008
АРХИП ЛЮЛЬКА
ДО 100-Р╤ЧЧЯ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ
В╤ДОМИЙ УКРА╥НСЬКИЙ СКУЛЬПТОР МИХАЙЛО ЛИСЕНКО, ПОКЛАВШИ ПЕРЕД СОБОЮ СВ╤ТЛИНУ, ЗА ГОЛОВУ ВХОПИВСЯ: — РУЧАЮСЯ, У СВ╤Т╤ НЕ ╤СНУ╢ ПОД╤БНОГО ОБЛИЧЧЯ! ГОТОВИЙ Л╤ПИТИ ПОРТРЕТ... ХТО ЦЕЙ ЧОЛОВ╤К? — АРХИП ЛЮЛЬКА, — В╤ДПОВ╤В Я. — ╤ ПР╤ЗВИЩЕ УКРА╥НСЬКЕ... ТО ХТО Ж В╤Н?.. РОЗМОВА З МИТЦЕМ В╤ДБУЛАСЯ НАПРИК╤НЦ╤ Ш╤СТДЕСЯТИХ РОК╤В, КОЛИ ЩЕ ╤ В╤Н, ╤ САМ АРХИП ЛЮЛЬКА БУЛИ ЖИВ╤. МИХАЙЛО ГРИГОРОВИЧ ДОТРИМАВ СЛОВА - СТВОРИВ ОБ╤ЦЯНИЙ ПОРТРЕТ НАШОГО ЗЕМЛЯКА.
Мен╕ ж випало познайомитися з Архипом Люлькою у березн╕ 1966 року. ╥дучи до Москви, я знав лише, що Архип Михайлович зак╕нчив Ки╖вську пол╕техн╕ку, якийсь час працював у Харков╕, а на той час очолював конструкторське бюро ав╕ац╕йних двигун╕в. Власне, постать Генерального конструктора мене ц╕кавила тод╕ у зв’язку з╕ збором матер╕алу для б╕ограф╕чного роману про академ╕ка Михайла Кравчука. Архип Люлька, стало мен╕ в╕домо, був учнем репресованого в тридцят╕ роки укра╖нського математика. Ледве не до ранку точилася т╕╓╖ березнево╖ ноч╕ розмова з Генеральним в його домашньому робочому каб╕нет╕. З’ясувалося, що Архип Михайлович народився в сел╕ Саварц╕, що на Богуславщин╕, в багатод╕тн╕й селянськ╕й с╕м’╖. Повернувшись з рос╕йсько-японсько╖ в╕йни, його батько, Михайло ╤ванович, одружився ╕з вдовою, яка вже мала п’ятеро д╕ток. А пот╕м ╕ сво╖ з’явилися - четвертим, найменшим, був Архип. Архип ще навчався у Б╕лоцерк╕вськ╕й профтехшкол╕, коли, змучена хворобами, померла мати, а невдовз╕ не стало ╕ батька. Саме тод╕ ╕ взяв юнака п╕д св╕й патронат професор математики Ки╖всько╖ пол╕техн╕ки Михайло Кравчук. Здобувши вищу техн╕чну осв╕ту, Архип Люлька став асп╕рантом Харк╕вського ╕нституту промислово╖ енергетики, а трохи згодом перейшов ╕нженером-досл╕дником на турб╕нний завод. Це вже були тридцят╕ роки, коли в св╕т╕ м╕ж вченими-теоретиками ╕ практиками розгор╕лися дискус╕╖ з приводу подальшого розвитку ав╕ац╕йно╖ техн╕ки. Оск╕льки швидкост╕ тод╕шн╕х в╕йськових л╕так╕в наблизилися до п’ятисот к╕лометр╕в за годину, постало питання про нов╕ двигуни. Поршневий, на жаль, мав орган╕чну ваду - його потужн╕сть не залежить в╕д швидкост╕ польоту, а створювана пов╕тряним гвинтом тяга пада╓ з╕ зб╕льшенням ╖╖. Сила ж опору пов╕тря, яку ма╓ ур╕вноважити тяга, одразу ж зроста╓ з╕ зб╕льшенням швидкост╕. Тим-то досягнення велико╖ швидкост╕ польоту вимагало дедал╕ б╕льшого п╕двищення загально╖ потужност╕, а в╕дтак ╕ ваги двигуна. У процес╕ пошук╕в ново╖ установки як╕ т╕льки ╕де╖ не пропонувалися! Нав╕ть вдалися до проектування паросилово╖. Та новим двигуном, який зм╕нив сам лик ав╕ац╕╖, став турбореактивний. ╤ запропонував його молодий, зовс╕м нев╕домий в ав╕ац╕йних колах, ╕нженер Архип Люлька. - Он на ньому було зроблено вс╕ кресленики, - господар каб╕нету вказав поглядом на старенький кульман п╕д ст╕ною. - Зв╕дтод╕ й тягаю його як тал╕сман... Говорив Архип Михайлович глибоким грудним басом, навдивовижу чистою л╕тературною укра╖нською мовою. При цьому уникав найдраматичн╕ших ситуац╕й, коли доводилося в╕дстоювати св╕й проект в Харк╕вському ав╕ац╕йному ╕нститут╕ й тут - у Москв╕. Це пот╕м стане в╕домо. Головне - його перв╕сток запрацював, л╕таки л╕тають у десять раз╕в швидше ╕ без пропелер╕в... - Виходить, ви - творець першого в св╕т╕ турбореактивного двигуна? - запитав я Архипа Михайловича. - В╕тчизняного - так. Дуже схожий на м╕й двигун н╕мецький ЮМО. Под╕бну схему використав ╕ англ╕╓ць Франкл У╖тл. Ми десь водночас, паралельно працювали над ╕де╓ю. До реч╕, кап╕тан Франкл У╖тл завдяки сво╓му винаходу став пером Англ╕╖ ╕ нагороджений славнов╕домим орденом Бан╕... - Але створити проект ╕ вт╕лити його в метал - завжди не просто... - Важливо було розробити теор╕ю ╕ методику висотних ╕ швидк╕сних характеристик пов╕тряно-реактивного двигуна, об╜рунтувати доц╕льн╕сть використання його на л╕таку. Але мен╕ набридло тод╕ вислуховувати н╕сен╕тниц╕ харк╕вських тугодум╕в ╕ я подався в Лен╕нград. Там, в конструкторському бюро при К╕ровському завод╕, саме розроблялися паро-газотурб╕нн╕ установки для великих л╕так╕в... У Лен╕нград╕ й розпочалося робоче проектування першого в╕тчизняного турбореактивного двигуна п╕д кер╕вництвом Архипа Люльки. Восени 1940 року його було завершено, а в червн╕ 1941-го двигун РД-1 практично окреслився в метал╕. На стенд╕ повним ходом випробовувалися камера згорання ╕ турб╕на. Стояв неймов╕рний гул вихлопного струменя розжарених газ╕в. Та вже гули й гармати на фронтах Велико╖ В╕тчизняно╖. Замкнулася ворожа облога м╕ста на Нев╕. Архип Люлька одержав наказ: проект двигуна, усю техн╕чну документац╕ю над╕йно сховати, а самому над Ладогою вилет╕ти на Урал. Узимку 1942 року Архип Люлька зважиться на ризикований пол╕т в Лен╕нград, аби вивезти проект двигуна РД-1. ╤ це йому вдалося. Проте час було згаяно. На фронтах з’явилися н╕мецьк╕ винищувач╕ «Мессершм╕тти-262», як╕ мали швидк╕сть 860 к╕лометр╕в за годину. А в╕н же, Люлька, ще в 1937-му пропонував довести ╖╖ до дев’ятисот! Настав 1944 р╕к. Перед колективом конструктор╕в, який очолював Архип Люлька, постало завдання зам╕сть РД-1 створити досконал╕ший двигун. Уже через р╕к такий двигун - С-18 було випробувано. Але все це було на земл╕. ╤ Архип Люлька взявся за ще потужн╕ший двигун, який п╕дняв би л╕така в пов╕тря. Вже в травн╕ 1947 року винищувач Су-11 з двома такими двигунами п╕днявся над землею, а трохи згодом злет╕в у небо й ╤л-62 з чотирма турбореактивними установками. З роками нашу ав╕ац╕йну техн╕ку поповнять ц╕л╕ с╕мейства двигун╕в Архипа Люльки. Вони ╕ ймення матимуть - АЛ-3, АЛ-5, АЛ-7, АЛ-7Ф... Що й казати, небагатьом на планет╕ дано позначати плоди сво╖х проект╕в власними ╕н╕ц╕алами! АЛи встановлюватимуть на л╕таках ав╕аконструктор╕в П. Й. Сухого, С. В. ╤льюшина, А. М. Тупол╓ва, г╕дроплан╕ Г. М. Бер╕╓ва. Укра╖нець з Надросся стане генеральним конструктором ав╕атехн╕ки, професором, академ╕ком, лауреатом найвищих державних прем╕й, кавалером численних орден╕в. Геро╓м прац╕. ╤м’я його ув╕йде в найпрестижн╕ш╕ енциклопедичн╕ видання св╕ту. Та, певне, у всьому ╓ межа. Криза поршнево╖ ав╕ац╕╖ настала в тридцят╕ роки. Я запитав Генерального про можливу, так би мовити, зону виродження турбореактивно╖. Як швидко вона вичерпа╓ себе? - О, не скоро! Ще настане час, коли д╕дусь ТРД всього за пару годин перекине вас ╕з Москви в Хабаровськ. Тод╕, в 1966-му, мене подивувала не т╕льки укра╖нська мова Архипа Михайловича. Звичайно, за тридцять рок╕в ╖╖ можна було й забути. Вразили мене книги на полицях: «╤стор╕я Укра╖ни» Михайла Грушевського, «История украинского народа» Олександри ╢фименко, двотомник Дмитра Яворницького «Запорожье в остатках старины и преданиях народа», багатотомне видання твор╕в Володимира Винниченка... На якусь хвилю я нав╕ть стороп╕в. - Так╕ книги ╕ на виднот╕? - поц╕кавився. - В Укра╖н╕ за них у мордовськ╕ концтабори в╕дправляють! - О-го-го! - розкотисто засм╕явся Архип Михайлович. - Люльку - в концтаб╕р! Хоч, чесно кажучи, - спохмурн╕в Генеральний, - були... були так╕ нам╕ри. А укра╖нський нац╕онал╕зм, та ще й буржуазний, мен╕ часто закидають. Хто жартома, а хто... Та я не перестаю в╕дпов╕дати: люди добр╕, я люблю ╕ Рос╕ю, сво╓ю працею н╕коли ╖╖ не п╕дведу. Але дозвольте мен╕ Укра╖ну любити дужче! А пот╕м - у мене так, як у нашого славетного ╤вана Козловського. Мешка╓ в╕н у двоповерхов╕й квартир╕. Так от, розпов╕дав мен╕ Максим Рильський, побувати на другому поверс╕ в нього удосто╖лося лише тро╓: Олександр Довженко, в╕н, Рильський, ╕ Андр╕й Малишко. Б╕льше маестро н╕кому не дов╕рявся показати на всю ст╕ну роз╕п’ятого Христа. А в цих ст╕нах воля - т╕льки синам ╕ найближчим друзям... ╤ розмова потекла про ╕стор╕ю Укра╖ни, ╖╖ багатостраждальн╕ л╕тературу ╕ культуру. - У мене добра тисяча том╕в укра╖н╕стики, - окинув зором триметрово╖ висоти стелаж╕ Архип Михайлович. - Р╕к у р╕к передплачую журнали «В╕тчизну» ╕ «Дн╕про», «Л╕тературну газету». А звернули увагу на портрет Тараса Шевченка? Спец╕ально замовляв! ╤ тут я вдруге завважив у його с╕рих очах бол╕сну ослону смутку. - Бачте, як воно виходить, - мовив Архип Михайлович по пауз╕. - Народився на Богуславщин╕, навчався у стольному Ки╓в╕, а працюю в Москв╕. А воно б... Пам’ята╓те, в ╤вана Драча: «Люлька звикла до гурту, бо ж козацька душа». Воно б - до свого «роду ╕ народу»... Архип Михайлович напам’ять продекламував «Баладу роду». - ╤ за що б’ють поета? - в╕в дал╕. - ╤ см╕х, ╕ гр╕х! Ви ж читали його «Баладу про випран╕ штани»? Прекрасна р╕ч! А вони наввиривки стоголосять... Невже у вашому парт╕йному цека - одн╕ тупиц╕? Не розум╕ють, що в Драча талант в╕д Бога? Передайте ╤ванов╕, що я захоплююся ним! ╤ Микол╕ В╕нграновському тисну руку... На схил╕ л╕т Архип Михайлович зм╕нив традиц╕йне м╕сце в╕дпочинку. Зам╕сть сочинських курорт╕в обрав оздоровниц╕ п╕д Ки╓вом - в Конч╕-Засп╕ ╕ Пущ╕-Водиц╕. Щоразу, коли в╕н при╖жджав на р╕дну землю, ми зустр╕чалися. ╤, звичайно ж, наш╕ розмови точилися про нов╕ здобутки в ав╕ац╕йн╕й техн╕ц╕, польоти в космос, про житт╓в╕ дол╕ видатних творц╕в науки ╕ техн╕ки. П╕д час чергово╖ зустр╕ч╕ я запитав Генерального: - А ви для космосу щось робите? Архип Михайлович р╕зко зупинився, роззирнувся навкруги, немов хтось м╕г п╕дслухати його. Це було в Конч╕-Засп╕, ми наближалися до Дн╕пра. - Це вас дуже ц╕кавить? - перепитав в╕н. - А х╕ба не прикро: американц╕ першими висадилися на М╕сяць. Чому так сталося? - На жаль, вс╕╓╖ правди я нав╕ть тут, у луз╕, не можу сказати, хоч вона мен╕ пече. Часом помиляються ╕ досв╕дчен╕ теоретики. Так коли вони не хочуть з╕знатися в цьому, визнати сво╖ невдач╕ - б╕да! Збагн╕ть: аби створити новий ав╕ац╕йний двигун, треба не р╕к ╕ не два, а довгих с╕м-в╕с╕м. Щоб побудувати нову ракету - десять-дванадцять. От ╕ в╕дстали ми в╕д американц╕в... Що робив, а напевне робив, Архип Михайлович для космосу, залишилося без в╕дпов╕д╕. Зате тод╕ ж в╕н пов╕дав, як вдосконалюватимуться ав╕ац╕йн╕ двигуни в майбутньому, рок╕в через п’ятдесят. Генеральний вважав, що можливост╕ пол╕пшення характеристик турбореактивних двигун╕в, як╕ працюють на традиц╕йному палив╕, в наступн╕ двадцять-тридцять рок╕в вичерпають себе. Дал╕ створюватимуться установки, що працюватимуть на новому палив╕. Одне з найперспективн╕ших - водень. Поки що його використовують т╕льки в ракетних двигунах. Зокрема для польот╕в людини на М╕сяць було використано ракетонос╕╖ з водневими двигунами. Таке паливо для теплових двигун╕в ма╓ ряд переваг перед орган╕чним. Теплотворна здатн╕сть водню приблизно в два з половиною рази вища. Основний продукт згорання тут - водяна пара, що еколог╕чно безпечна для природи. Запаси ж водню на Земл╕ практично безмежн╕, адже його можна одержувати з води, використовуючи будь-яке джерело енерг╕╖. Водень менш жаронебезпечний, н╕ж традиц╕йн╕ палива. Проте у водню ╓ й ╕стотн╕ вади. Р╕дкий водень ╕сну╓ при дуже низьк╕й температур╕: -253° С. Отже, збер╕гати ╕ транспортувати його можна т╕льки в належно тепло╕зольованих м╕сткостях. При тому вони мають бути великих розм╕р╕в, оск╕льки водень ма╓ незначну густину. - Але в╕риться, що в наступн╕ п’ятдесят л╕т, - в╕в Архип Михайлович, - ц╕ труднощ╕ вдасться подолати, зокрема використовуючи твердий водень п╕двищено╖ густини за рахунок стиснення. В ав╕ац╕ю над╕йде високотемпературний, з великим тиском, безфорсажний, водневий, багатоконтурний ТРД з керованим робочим процесом. На г╕перзвукових лайнерах встановлюватимуться прямоточн╕ пов╕трянореактивн╕ воднев╕ двигуни... Великого значення надавав Архип Михайлович дирижаблям з двигунами на водневому палив╕. Адже дирижабл╕ сам╕ мають велик╕ об’╓ми ╕ розм╕стити в них гром╕здк╕ баки буде набагато прост╕ше, н╕ж на л╕таках. - Ну, ╕ не скидаймо з рахунку, - казав Архип Михайлович, - ядерне паливо, яке вже усп╕шно використову╓ться в силових установках морських суден. При одн╕й ╕ т╕й же потужност╕ ав╕ац╕йний двигун буде значно важчим, н╕ж установка, що працю╓ на х╕м╕чному палив╕. Але це компенсу╓ться тим, що на л╕таку з атомним двигуном не треба буде мати величезн╕ м╕сткост╕ з паливом. Ясна р╕ч, першими л╕таками з двигунами на ядерному палив╕ стануть важк╕ транспортн╕ з великою дальн╕стю польоту... ...То була моя остання зустр╕ч з Ген╕╓м ав╕ац╕йно╖ техн╕ки. Невдовз╕ п╕сля тяжко╖ хвороби в╕н помер. Це сталося 1 червня 1984 року. Але й нин╕, як тод╕, я чую його розкотистий громовий голос, бачу крут╕ заглибини на лаг╕дному обличч╕, переймаюся його святою любов’ю до р╕дно╖ Укра╖ни. Микола СОРОКА. (Г-та «Урядовий кур’╓р»).
"Кримська Свiтлиця" > #12 за 21.03.2008 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5704
|